اثرات درمانی زالو

زالو درمانی از دوران مصر باستان روشی مرسوم برای درمان ناهنجاری‌های سیستم عصبی، درمان مشکلات مربوط به دندان، مراقبت از پوست و عفونت‌ها بوده است. از آنجا که بزاق زالو حاوی پپتیدها و پروتئین‏های مربوط به لخته کردن خون است، امروزه در جراحی پلاستیک و دیگر جراحی‌های میکروسکوپی از آنها استفاده فراوانی می‌شود. این ترشحات به عنوان ماده ضد انعقاد نیز شناخته می‏شوند. خون‌رسانی زالوها به زخم و جراحت‌ها در بهبودی آنها تاثیر بسزایی دارد.

استفاده از روش زالو درمانی به دلیل توانایی آنها برای نیش عمیق و ایجاد خونریزی حتی پس از جدا شدن از محل زخم به سایر روش‏ های درمانی ترجیح داده می‏شود. اندازه زالوها پس از اتمام مکیدن خون می‏تواند به طول ۱۲ سانتی‏متر برسد. آنها دارای مکنده‏ های قدامی و خلفی هستند که در انتهای باریک سر قرار دارد. مکنده قدامی ۳ آرواره دارد که هر کدام شامل۶۰ تا ۱۰۰ دندان برای گاز گرفتن است. مکنده خلفی برای خزیدن استفاده می‏شود.

زالو درمانی به چه صورت انجام می‏شوداثرات درمانی زالو

زالوهای طبی دارای سه آرواره با ردیف‏ های ریز دندان هستند. آنها از طریق وارد کردن دندان‏ های خود به درون پوست فرد بیمار ماده ضد انعقاد خون را از طریق بزاق خود وارد خون می‏کند. در مرحله بعد آنها مجاز به استخراج خون به مدت ۲۰ تا ۴۵ دقیقه از شخص تحت درمان هستند. این مقدار خون تقریبا برابر با ۱۵ میلی‏ لیتر برای هر زالو است. استفاده از زالو درمانی در موارد متفاوتی به کا گرفته می‏شود. از جمله این شرایط می‏توان به افراد در معرض قطع عضو به دلیل ابتلا به دیابت اشاره کرد، همچنین افراد مبتلا به بیماری‏ های قلبی، و کسانی که تحت عمل جراحی زیبایی قرار دارند و احتمال از دست دادن بافت‏ های نرم بدن در آنها وجود دارد. زالو درمانی برای درمان لخته شدن خون و واریس نیز بسیار توصیه شده است. استفاده از زالو درمانی دارای محدودیت‏ هایی است از جمله افراد مبتلا به کم خونی، دارای تصلب شرایین کاندیدهای مناسبی برای این انجام این درمان نیستند. زالو درمانی معمولا به کودکان زیر ۱۸ سال و زنان باردار نیز توصیه نمی‏شود.

 

 

اثرات درمانی زالوفواید استفاده از روش زالو درمانی

زالوها زمانی که از خون شما تغذیه می‏کنند طیف وسیعی از ترکیبات فعال را منتشر می‏کنند که شامل موارد زیر است:

بی‏حسی موضعی: این ترکیب درد را کاهش داده و اجازه می‏دهد تا آنها بدون ایجاد درد برای بیمار به کار خود ادامه دهند.

گشادکننده عروق موضعی: این امر باعث افزایش جریان خون در منطقه نیش و بهبود تامین مواد غذایی در آن ناحیه می‏شود.

عوامل ضد انعقادی (هیرودین): این ترکیبات باعث می‏شوند که به هنگام مکیدن خون توسط زالو لخته نشود.

مهار کننده‏ های تجمع پلاکتی (به عنوان مثال کالین): این ماده شیمیایی مانع از چسبیدن پلاکت‏ ها به هم می‏شوند، همان روشی که برای درمان زخم استفاده می‏کنند.

در حقیقت مجموعه‏ ای از مواد شیمیایی شگفت‏ انگیز در بزاق زالو وجود دارد، از جمله حدود ۶۰ پروتئین متفاوت. در واقع بزاق زالو مجموعه‏ ای از مواد شیمیایی است که پس از انتشار به داخل خون فواید سلامتی بسیار زیادی دارد. مطالعه‏ ای نشان داد که زالوها در بهبود عملکرد شریانی در بین سالمندان اثر فراوانی دارند. شواهدی وجود دارد که نشان می‏دهد مواد شیمیایی استخراج شده از بزاق زالو به جلوگیری از متاستاز سرطان و تسکین درد ناشی از سرطان کمک می‏کند.

در حین درمان، زالوهای زنده به منطقه مورد نظر می‏چسبند و خون آن را می‏مکند. آنها از طریق بزاق خود پروتئین‏ ها و پپتیدهای عامل خون‏ریزی آزاد می‏کنند و از لخته شدن جلوگیری می‏کنند. این عامل گردش خون را بهبود می‏بخشد و از مرگ بافت جلوگیری می‏کند. زالو زخم‏ های کوچک و Y مانند را پس از اتمام کار از خود باقی می‏گذارد که البته جای آنها بهبود می‏یابد.

مواد شیمیایی حاصل از بزاق زالو به داروهایی تبدیل شده‏ اند که می‏توانند بیماری‏ های بسیاری را درمان کنند، در ادامه به اثرات درمانی استفاده از زالو اشاره می‏شود:

بیماری قلبی

به دلیل اثر مثبت زالو درمانی در بهبود جریان خون افراد مبتلا به بیماری‏ های قلبی استفاده از این روش توصیه شده است. در چند سال گذشته زالو درمانی به عنوان یک درمان جایگزین قابل قبول برای مبتلایان به بیماری عروقی و اختلالات عروقی تبدیل شده است.

سرطان

بزاق زالو دارای تنظیم‏ کننده ضد درد، ضد التهاب، مهارکننده پلاکت، ضد انعقاد، تنظیم ‏کننده ترومبین (ترومبین یا فاکتورII، پروتئینی است که برای انعقاد خون لازم است) و همچنین اثرات تخریبی و ضد میکروبی ماتریکس خارج سلولی هستند. مطالعات بیشتر نشان داده است که این اثرات ممکن است طیف گسترده ‏تری را شامل شود. با این حال، به افرادی مبتلا به سرطان خون استفاده از زالو درمانی توصیه نمی شود، اما نتایج تحقیقات نشان داده است استفاده از این روش پیشرفت سرطان ریه را در بیماران کند می‏کند.

خواص ضد التهابی و ضد لخته ای

ترکیب های هیرودین و هیستامین در بزاق زالو موجب گشادی رگ‏ ها، افزایش جریان خون، کاهش درد و بی حسی شده و التهاب های موضعی و مزمن را درمان و مانع از لخته شدن خون می شود.

سلامت چشم

اثرات درمانی زالو

با انداختن دو عدد زالو در اطراف چشم ها و مکیدن خون مویرگی چشم و ترشح هیرودین می توان هم کبودی دور چشم را برطرف و هم عوارض قند بر چشم ها را کاهش داد.

خاصیت درمانی در ریزش مو

فواید زالو درمانی برای گردش خون باعث شده است که برخی از افراد از زالو درمانی نیز برای درمان طاسی و ریزش مو در پوست سر استفاده کنند.

خاصیت آنتی‏بیوتیکی

وجود آنزیم های هیستامین و هیالورونیداز در بزاق زالو، خاصیت آنتی بیوتیکی را ایجاد کرده که در درمان عفونت ،اسهال خونی و دیفتری و میکروب موثر می باشد.

طراوت پوست و درمان جوش

زالو با مکیدن خون و افزایش جریان خونرسانی در سطح پوست می تواند لک و تیرگی ها و جوش های پوست را برطرف کرده و با ترشح بزاق خود شفافیت و شادابی پوست را دوچندان کند.

بهبود دیسک و سیاتیک

در درمان دیسک و سیاتیک با ترشح آنزیم از بزاق زالو که به منظور تقویت عملکرد عصب بوده، سبب پاکسازی کانال‏ های عصبی، بهبود خون رسانی به عصب سیاتیک و کاهش فشار نخاعی دیسک گردد.

درمان آرتروز

آرتروز در اثر سفت شدن مفصل و کاهش جریان خون در آنها ایجاد می‏شود، و زالو از طریق مکیدن خون آن ناحیه و همزمان با ترشح هیرودین بی‏حسی موضعی ایجاد کرده و با ترشح هیستامین سرعت جریان خون را بهبود می‏بخشد.

جایگزین حجامت

امروزه زالو درمانی می‌تواند جایگزینی مناسبی برای حجامت باشد چرا که می‌تواند به صورت عمیق‏تر خون فاسد را از بدن بیرون بکشد و تاثیری به مراتب بهتری را داشته باشد.

اثرات درمانی زالودرمان زخم دیابت

زالو با کمک آنزیم های براقی خود از جمله : هیرودی، دستابیلاز و هیالورونیداز؛ جریان خون در محل نیش و باعث ترمیم سریع‏تر محل آن به همراه بهبود زخم دیابتی می‏شود

درمان نعوظ

از عمده ‏ترین دلایل ابتلا مردان به نعوظ اختلالات عصبی (ام اس)، روحی (افسردگی) یا عضوی (دیابت) است. بزاق زالو دارای ماده ‏ای به نام MPS است که با ایجاد سلول‏ های جدید و تولید کلاژن به درمان این بیماری کمک می‏کند.

درمان واریکوسل

درمان واریکوسل که در حال حاضر با عمل جراحی انجام می شود می تواند با زالو درمانی در ۳ الی ۴ نوبت با انداختن زالو و مکش خون وریدی واریکوسل را درمان کرد.

استفاده از زالو درمانی در جراحی ‏های زیبایی

زالوها به دلیل حفظ بافت نرم و افزایش سرعت بهبودی بعد از جراحی ترمیمی صورت محبوبیت زیادی پیدا کرده است. گزارشات نشان داده شده است که زالو درمانی باعث افزایش نتایج مثبت در جراحی‏ های ترمیمی بر بینی، پیشانی، پستان، گونه و انگشتان پا و انگشتان پا شده است. تأثیر زالو درمانی در لخته شدن خون در طی و بعد از این جراحی ها به بدن کمک می کند تا طبیعی تر و کاملاً بهبود یابد.