بررسی پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک خوراکی

روش های پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک

آموزش پرورش قارچ، امروزه در سراسر کشور در حال انجام است زیرا شغل پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک که اخیرا در کشور همه به آن روی آورده اند یک شغل ساده و در عین حال با درآمد و سود بالا می باشد.
اگر از افرادی هستید که می خواهید به شغل پرورش قارچ خوراکی روی آورید ولی اطلاعات لازم درباره آن را ندارید، ما تمام هر آنچه که لازم است در خصوص آموزش، پرورش و نگهداری از قارچ را بدانید به شما خواهیم گفت.
با مطالعه مقاله تدوین شده زیر می توانید به اطلاعات جامع در خصوص آموزش پرورش قارچ و بازار هدف آن برسید و سطح معلومات خود را بالا ببرید.

کشت و پرورش قارچ اورگانیک

تاریخچه کشت، پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک

طبق تحقیقات میدانی انجام شده، تاریخچه پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک به دوران بعد از میلاد باز می گردد؛ قارچ ها قبل از دوران میلادی نیز وجود داشتند اما انسان ها بیشتر از آن ها به عنوان دارو و درمان استفاده می کردند.
۶۰۰ سال بعد از دوران میلادی، کشت اولین قارچ ها در کشور چین رواج پیدا کرد و پس از مدت ها، کشت این محصول به مناطق دیگر جهان گسترش یافت.
در دنیا بیش از ۱۲۰ هزار گونه قارچ وجود دارد که بعضی از آن ها سمی و برخی دیگر خوراکی هستند که شکل، اندازه و رنگ هر کدام از آن ها با یکدیگر متفاوت است؛ قارچ های اورگانیک و خوراکی از نوع قارچ های چتری هستند که علاوه بر طعم خوب، ارزش دارویی زیادی دارند.
راجع به ارزش دارویی قارچ های اورگانیک می توان به این مسئله اشاره داشت که در صنعت ساخت دارو، بسیاری از آنتی بیوتیک ها از کاشت قارچ تهیه می شوند و برای درمان و پیشگیری از بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

تولید، پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک

برای تولید، پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک در وهله اول باید به فکر طراحی و ساخت یک فضای سر بسته بزرگ برای پرورش قارچ باشید؛ سالن هایی که برای پرورش قارچ استفاده می شوند باید دارای دیوارهای بتنی یا ساندویچ پنل باشند.
پس از این که سالن مدنظر برای پرورش قارچ آماده شد باید قفسه هایی با عرض ۱۶۰ سانتی متر برای سطح زیر کشت خریداری شود؛ این قفسه ها باید به فاصله ۷۰ سانتی متر روی یکدیگر قرار بگیرند.
به این نکته توجه داشته باشید که برای گذاشتن اولین قفسه جهت پرورش قارچ، باید آن را به اندازه ۲۰ سانتی متر از زمین فاصله دهید تا در زمان شستن و تمیز کاری برای قارچ ها و کارگران مشکلی به وجود نیاید.
کمپوست بقای حیوانات و گیاهان مرده است که سرشار از انواع پروتئین ها و کربوهیدرات می باشد و برای تغذیه قارچ ها مورد استفاده قرار می گیرد.
پس از طراحی سالن و به سامان رساندن قفسه ها نوبت به مراحل تولید قارچ می رسد که به شرح ذیل می باشند.
۱٫ ریسه دوانی در کمپوست: برای ریسه دوانی در کمپوست ۱۴تا۱۵ روز زمان لازم است تا میسیلیوم ها در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد، رشد موثری در کمپوست داشته باشد و به شکل موثری سفید شوند.
در این مرحله، رطوبت محیط ۹۵ درصد است و روی میسیلیوم ها با روزنامه های کاغذی پوشانده می شود و این مواد از روی این کاغذها آبیاری می شوند تا از خشکی آن ها پیشگیری شود.
۲٫ ریسه دوانی در خاک پوششی: زمانی که کمپوست ها سفید شدند ادامه رشد روند میسیلیوم ها در خاک پوششی انجام می گیرد که این مرحله دارای شرایط خاصی می باشد.
۳٫ هوادهی: زمانی که خاکها سفید شدند باید از رویش آن ها جلوگیری کنیم و آن ها را وارد فاز زایشی نماییم تا اندام های قارچی بارده شوند که این کار با کاهش co2 و در شوک قرار دادن اندام های باردهی قارچ انجام می پذیرد.
۴٫ باردهی: پس از گذشت ۹روز از زمان شوک دادن، اندام های باردهی قارچ رشد می کنند و شرایط لازم برای تولید قارچ ها مهیا می گردد؛ به این نکته توجه داشته باشید که برداشت قارچ در سه مرحله انجام می گردد که به آن فلش اول، دوم و سوم گفته می شود.

بازار هدف ویژگی های قارچ اورگانیک

امروزه مصرف قارچ اورگانیک در برنامه غذایی تمام افراد قرار دارد و خواص بسیار مهم این خوراکی بر کسی پوشیده نمی باشد؛ خرید و استفاده از قارچ در سال های پیش رو بسیار افزایش پیدا کرده است و همین مسئله موجب شده که تولید، پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک در بیشتر کشورها انجام شود.
در رابطه با بازار هدف این خوراکی ها همان طور که گفته شد، امروزه استفاده از قارچ ها بسیار زیاد شده و شغل پرورش قارچ  به یکی از مشاغل پر سود تبدیل گردیده است.
کسانی که به طور تخصصی به پرورش قارچ مشغول هستند بازار هدف آن ها میادین تره بار، میوه فروشی ها، رستوران ها و سوپر مارکت ها می باشد؛ اما این افراد می توانند با انجام فعالیت های مختلف، بازار هدف خود را گسترش دهند و به مناطق دیگر و یا حتی خارج از کشور نیز محصولات خود را صادر کنند.
و اما ویژگی های قارچ اورگانیک موجب شده است که افراد زیادی به پرورش این خوراکی و خرید آن روی آورند و برخی از این ویژگی ها به شرح موارد بیان شده ذیل می باشد.
۱٫ قارچ های اورگانیک بدون لکه، مواد زائد و آفت می باشند و ظاهر سفید و یک دستی دارند.
۲٫ این نوع از قارچ ها معمولا در فروشگاه های معتبر به فروش می رسند و در بسته بندی های بهداشتی و تمیز قرار گرفته اند.
۳٫ کلاهک قارچ های اورگانیک به طور کامل به پایه چسبیده است و از هم دیگر باز نمی شود.

راه های پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک

بررسی پسماند باقیمانده

پسماند باقیمانده کمپوست قارچ، حاوی عناصر معدنی می باشد که از آن معمولا در صنعت کشاورزی و باغبانی برای تقویت خاک زمین ها استفاده می کنند.
این پسماندها به دو شکل تازه و هوا خورده مورد استفاده قرار می گیرند، نوع تازه آن ها پس از خارج شدن از سالن پرورش، بدون هیچ افزودنی دوباره از آن ها استفاده می شود و نوع هوا خورده آن ها با مواد دیگری ترکیب شده و پس از گذشت مدتی عمل کمپوست روی آن ها انجام می پذیرد.

قارچ دکمه ای چیست؟

قارچ دکمه ای یکی از انواع قارچ های خوراکی است که جزو پر مصرف ترین نوع قارچ ها در میان افراد می باشد و علاوه بر طعم خوب، خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد.
این قارچ ها برای تغذیه خود از کمپوست استفاده می کنند و ظاهر آن ها سفید و یک دست و با کیفیت مطلوب می باشد؛ محصول نام برده حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن بوده و خواص زیادی دارد که برخی از این فواید  در زیر مطلب برایتان بیان شده است.
• قارچ های دکمه ای به علت کالری کم و فیبر بالایی که دارند مصرف آن ها به تنظیم کلسترول خون کمک زیادی می کند.
• این محصولات منبع غنی آهن هستند و در صورت مصرف گلبول های قرمز خون را افزایش می دهند و برای درمان و یا پیشگیری از بیماری کم خونی بسیار موثر هستند.
• قارچ دکمه ای حاوی انواع ویتامین ها است و مصرف آن در سلامت پوست و رفع تیرگی های مربوط به آن نقش بسزایی ایفا می کند.
• این نوع قارچ سرشار از آهن می باشد و در صورتی که به طور مداوم استفاده شود می تواند در درمان ریزش مو و افزایش رشد آن کمک شایانی بکند.
• قارچ دکمه ای سرشار از سلنیوم و آنتی اکسیدان است که وجود این دو ماده در بدن از رشد تومورهای سرطانی پیشگیری به عمل می آورند و ضد  سرطان می باشند.
• طبق نظریه دانشمندان، قارچ دکمه ای حاوی موادی است که در صورت مصرف مداوم می تواند در درمان دیابت نقش بسزایی داشته باشد و از این بیماری پیشگیری نماید.
برای ذخیره سازی و استفاده از قارچ های دکمه ای برای مدت طولانی می توان آن ها را در پاکت های کاغذی مخصوص قرار داد و آن ها را در یخچال نگهداری نمود.

آموزش پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک

پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک، فعالیتی پر سود بوده که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است؛ برای پرورش قارچ باید سالن هایی سر پوشیده در نظر گرفت که مساحت آن ها باید بر طبق میزان قارچ تولیدی باشد.
پس از فراهم نمودن مکانی برای پرورش قارچ نوبت به آن می رسد که قفسه هایی با ابعاد مشخص در این سالن ها تعبیه گردد که این قفسه ها به عنوان سطح کشت هستند و پرورش این محصولات روی آن ها انجام می گیرد.
پس از قفسه بندی کردن سالن بر روی این قفسه ها باید کمپوست ریخته شود و مراحل تولید قارچ که شامل ریسه دوانی در کمپوست، ریسه دوانی در خاک پوششی، هوادهی و باردهی است روی آن ها انجام گیرد.
بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل، اندام باردهی قارچ پرورش می یابد و پس از مدتی قارچ های خوراکی ظاهر می شوند و قابل برداشت می باشند.
پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک می تواند به شکل های مختلفی در خانه نیز انجام شود که مراحل مختلفی دارد و با کمترین امکانات می توان قارچ خوراکی را تولید کرد.

آموزش پرورش و نگهداری قارچ اورگانیک

در این مقاله سعی بر این شد که تمام اطلاعاتی که نیاز است کاربران راجع به پرورش قارچ بدانند در اختیارشان قرار داده شود؛ امیدواریم که مطالعه آن برای شما مفید بوده باشد؛ در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره پرورش قارچ ها نیاز دارید می توانید از طریق شماره تلفن های موجود با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید و از آن ها راهنمایی بخواهید.