پرورش مرغ گوشتی_مقدماتی

0%
Saat
20 ساعت
Tarik
حضوری و آنلاین
Modares
مهندس بکائیان
Hozori
نوع برگزاری: تئوری-عملی
Hozori
تعداد جلسه تئوری: 10
Hozori
تعداد جلسه عملی: 10
‭4,32۰,۰۰۰‬ تومان
اشتراک گذاری:

مدرس دوره: مهندس بکائیان

از مزایای حضور در دروه می توان به مشاوره رایگان قبل از شروع، آموزش کاربردی با مربیان به نام و اخذ مدرک از جهاد کشاورزی اشاره کرد. همچنین شما با دریافت مدرک بین المللی ما می توانید جهت اخذ وام خود اشتغالی اقدام نموده، و تا زمان رسیدن به مرحله کار از مشاوره ما استفاده کنید.

 


سر فصل دوره آموزش مرغداری :

  • شناسایی خصوصیات
  • آماده سازی سالن
  • تغذیه
  • امور فنی
  • واکسیناسیون
  • آمارگیری
  • کشتار

کلاس های این دوره آموزشی به صورت آنلاین برگزار می شود. در انتهای کلاس مدرک معتبر این دوره به شما عزیزان ارائه می شود.

آموزش پرورش مرغ گوشتی

پرورش مرغ گوشتی امروزه در کشور ما بسیار رواج پیدا کرده است. مردم برای اینکه بتوانند کسب و کار پرورش مرغ گوشتی را راه بیندازند نیاز دارند تا اطلاعات جامعی درباره آن بدست بیاورند.

پرورش طیور گوشتی یعنی: تهیه جوجه های یکروزه و نگهداری از آنها طبق یک برنامه تغذیه ای و بهداشتی و رسیدن به وزن مطلوب کشتار می باشد.

یکی از مهمترین ساختار صنعت مرغ گوشتی رعایت بهداشت و امنیت زیستی است. رعایت کردن بهداشت در مرغداری اولین قدم برای جلوگیری از بیماری هاست که ضروری می باشد…..

شرکت سپید خوشه نقش جهان برای شروع پرورش مرغ های گوشتی و راه اندازی کسب و کار شما عزیزان، در تمامی مراحل کنار شما خواهد بود.

جوجه ‌های گوشتی که به مرغ ‌های گوشتی نیز معروف هستند، نوعی از طیور هستند که برای گوشتشان پرورش می‌یابند.

آن ها اغلب به صورت تجاری در تعداد زیادی پرورش داده می شوند. پرورش جوجه‌ های گوشتی فرآیند بسیار فشرده‌ و تخصصی است.

مراقبت صحیح و مطمئن از مرغ های گوشتی برای تولید گوشت سالم بسیار مهم است. از این رو آموزش پرورش مرغ گوشتی برای کسب مهارت بیشتر در این زمینه توصیه می شود.

در دوره های آموزش پرورش مرغ گوشتی همه چیز از انتخاب نژاد مناسب پرنده گرفته تا پرورش جوجه ‌های گوشتی سالم پوشش داده می شود.

همچنین موضوعات مهم دیگری مانند خوراک و تغذیه، برنامه واکسیناسیون و مقابله با بیماری های رایج جوجه های گوشتی آموزش داده می شود.

آشنایی با حرفه پرورش مرغ گوشتی

پرورش مرغ گوشتی عبارت است از مراقبت از جوجه های گوشتی از سن یک روزگی تا زمان ارسال به بازاربر اساس وزن مورد نظر که در ایران ۲/۲ کیلوگرم  می باشد.

این شامل تامین گرما، خوراک، آب، واکسیناسیون، دارو و سایر مراقبت های لازم در طول دوره رشد اولیه آنها می شود.

جوجه ها درست مانند نوزادانی هستند که به حداکثر مراقبت از مادر نیاز دارند. اما در مورد جوجه ها مادری وجود ندارد و این وظیفه ی پرورش دهنده آنهاست که تمام حمایت ها و نیازهای مورد نیاز جوجه ها را تامین کند.

جوجه‌های گوشتی تا زمانی که بدن آنها از پر پوشیده نشده نمی‌توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند زیرا پری ندارند که از آن ها در برابر سرما محافظت کند و مادرشان برای گرم نگه داشتن آنها حضور ندارد.

به همین دلیل تامین گرمای مورد نیاز آنها از طریق مادر مصنوعی (هیتر ها و بخاری ها) بسیار مهم است.

در آموزش مرغداری و دوره آموزش پرورش مرغ گوشتی  به شما گفته می شود که چگونه می توانید دمای سالن مرغداری خود را برای حفظ جوجه ها تنظیم کنید.

علاوه بر تامین گرما، برای جوجه های گوشتی غذا و آب نیز باید به خوبی تامین شود. اینها برای بقا و رشد سریع جوجه ها بسیار مهم هستند.

از این رو، شما به تعداد کافی سینی غذا یا فیدرهای روباز و همچنین آبخوری نیاز خواهید داشت.

نکات مهم در آموزش پرورش مرغ گوشتی

با دوره ی آموزش پرورش مرغ گوشتی پرورش و مدیریت جوجه های گوشتی در مقیاس کوچک، متوسط ​​و بزرگ با موفقیت قابل انجام است.

واضح است که مرغ گوشتی به جهت مصرف گوشت آن پرورش داده می شود. این مرغ ها باید سرعت رشد بالایی داشته باشند. همچنین به جهت کشتار در سن پایین و وزن لاشه زیاد و نرسیدن به سن بلوغ  از آن ها در تولید تخم مرغ استفاده نمیشود.

در آموزش پرورش مرغ گوشتی به مهم ترین نژاد های مرغ گوشتی برای پرورش اشاره می شود از جمله راس , آرین , کاب و آربو راکزر

مرغ های تخم گذار نسبت به مرغ های گوشتی از جثه کوچک تری برخوردار هستند و همینطور زودتر به بلوغ جنسی میرسند.

از طرف دیگر سرعت رشد مرغ های گوشتی بیشتر است و در عرض کمتر از ۵ هفته به اندازه قابل فروش یا قابل مصرف می رسند.

مرغ های گوشتی بهتر و سریعتر از هر نوع نژاد مرغ یا طیور دیگر برای مصرف به بازار عرضه می شوند. اما برای موفقیت در این کسب وکار حتما به آموزش و تجربه نیاز است.

وقتی صحبت از پرورش مرغ گوشتی می شود، برای شروع باید حتما در مورد نحوه ی انتخاب جوجه های گوشتی مناسب، شرایط نگهداری از جوجه های گوشتی، نحوه غذا دادن به آنها و موارد دیگر مطلع باشید.

در ادامه آموزش پرورش مرغ گوشتی در وب سایت سپیدخوشه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

نحوه یافتن و انتخاب جوجه های گوشتی مناسب چگونه است؟

کیفیت جوجه های گوشتی که خریداری می کنید مستقیماً بر رشد و ضریب تبدیل خوراک آن ها تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر کیفیت جوجه عاملی حیاتی برای موفقیت مرغداری گوشتی شما است.

کیفیت جوجه را می توان با عواملی که شامل نژاد و مبدا و محل نگهداری و جوجه کشی مادر، محیط پرورش و غیره است تعیین کرد. محیط تولید و نگهداری مرغ مادر نیز عامل مهمی در کیفیت جوجه است زیرا بر عملکرد آن تأثیر می گذارد.

 

مهم ترین ویژگی های ظاهری جوجه های گوشتی باکیفیت عبارت از:

  • هشیار و فعال بودن جوجه ها
  • ایستادن و قدم زدن محکم جوجه ها
  • کیسه زرده جذب شده و ناف التیام یافته
  • بدون هیچ گونه ناهنجاری های ظاهری و غیره

ممکن است مشکلاتی درمرغ مادر ایجاد شود و مشکل به جوجه ها و سپس به مرغداری شما منتقل شود.

اگر یک مرغدار بعد از گذراندن دوره های آموزش پرورش مرغ گوشتی تمام نکات را از ابتدا رعایت کند قطعا می تواند جلوی خسارات بعدی را بگیرد.

 

 

 

 

شرایط محیطی مناسب در سالن های مرغداری گوشتی

جوجه های گوشتی را می توان روی زمین (سیستم بستر عمیق) پرورش داد. برای پرورش مرغ گوشتی صنعتی از سالن های مرغداری و سیستم بستر عمیق استفاده می شود.

نگهداری اصولی از جوجه های گوشتی به خصوص در دو هفته اول از حساسیت بالایی برخوردار است و در صورت آگاه نبودن از شرایط محیطی مناسب برای مرغداری ها، ممکن است شاهد تلفات زیاد جوجه ها باشید یا اینکه سرعت رشد انها به حداقل می رسد.

بستر با کیفیت برای مرغداری ها باید به میزان کافی نرم باشد. مواد بستر باید بتوانند رطوبت زیادی را جذب کنند. تراشه های چوب، یونجه یا کاه خرد شده، یا پوسته برنج نمونه هایی از مواد بستر خوب برای مرغداری ها هستند.

گاز آمونیاک در داخل سالن مرغداری ها نباید افزایش یابد. زیرا باعث ایجاد استرس تنفسی در جوجه ها می شود. استرس جوجه ها نیز موجب کند شدن رشد جوجه ها و هضم و جذب غذا می شود.

جذب رطوبت اضافی فضولات به کاهش تولید گاز آمونیاک کمک کند.

ویژگی های بستر مناسب برای جوجه های گوشتی

برخی شرایط محیطی مهم که در آموزش پرورش مرغ گوشتی به آن اشاره می شود عبارتند از:

  • توجه به دما و نوسانات دمای سالن مرغداری

  • توجه به کیفیت هوای داخل سالن مرغداری

  • میزان رطوبت بستر

  • نوع مواد بستر

  • فراهم کردن آسایش محیطی و به دور از عوامل استرس زا

  • توجه به تراکم جوجه ها در داخل سالن

  • امکان تمیز کردن و ضدعفونی راحت کف و دیوارهای سالن مرغداری

  • اجازه تهویه کافی در سالن و غیره

هنگامی که می خواهید دمای محیط نگهداری از جوجه ها را تنظیم کنید باید به سن آنها توجه کنید. برای مثال جوجه های گوشتی تا سن ۱۴ روزگی به دمای گرم (نزدیک به ۳۰ درجه) نیاز دارند و در غیر اینصورت بیمار می شوند. برای تامین این دما می توان از لامپ مادر مصنوعی استفاده کرد.

– اگر جوجه ها زیر منبع گرما جمع شوند، به این معنی است که دما خیلی پایین است. در این مورد، بخاری های بیشتری اضافه کنید.

– اگر جوجه ها از منبع گرما دور شوند به این معنی است که دما خیلی بالاست. در این حالت بخاری ها را کم کنید یا قسمتی از پنجره ها را باز کنید تا گرما از سالن مرغداری بیرون رود.

رطوبت بستر نگهداری از جوجه های گوشتی نیز بسیار مهم است. در روزهای اول رطوبت سالن مرغداری شما نباید کمتر از ۶۰ درصد باشد. زیرا در غیر اینصورت بدن جوجه ها دهیدراته شده و موجب کاهش وزن و کاهش سرعت رشد آن ها می شود.

 

غذای مناسب برای پرورش مرغ گوشتی چیست؟

طبق دوره های آموزش پرورش مرغ گوشتی معمولا یک برنامه یا رژیم غذایی منظم چند مرحله ای برای پرورش مرغ های گوشتی در نظر گرفته می شود که عبارتند از:

مرحله اول: در ۴ روز اول تغذیه از نوع پیش استارتر  است.

مرحله دوم: بین۴ تا ۱۴ روزگی تغذیه ی جوجه مرغ ها از نوع استارتر است.

  • استفاده از پروتئین بالا تا سن ۱۴ روزگی جوجه ها در مرحله اول و دوم رژیم غذایی توصیه می شود.
  • رژیم غذایی متعادل برای جوجه های گوشتی تا زمان بالغ شدن آنها شامل ترکیبی از انواع مواد مغذی، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، اسید آمینه ها، مواد معدنی و غیره است.

مرحله سوم: یک جیره غذایی با انرژی بیشتر و مقدار پروتئین کمتر نسبت به مرحله اول و دوم تا ۲۵ روزگی جوجه های گوشتی در نظر گرفته می شود.

مرحله چهارم: جیره غذایی نهایی نیز باید دارای انرژی بسیار بالایی باشد. این مرحله ی غذایی از سن ۲۵ روزگی تا زمان کشتار مرغ های گوشتی ادامه دارد.

علاوه بر غذا، مهم است که مخازن آب و آبخوری های سالن مرغداری را نیز بررسی کنید. مطمئن شوید که دهانه های آبخوری ها توسط گرد و خاک یا براده های چوب مسدود نشده باشند.

معرفی محرک و دارو برای رشد سریع تر جوجه های گوشتی

در آموزش پرورش مرغ گوشتی و آموزش مرغداری گوشتی به برخی داروها که می توانند به عنوان محرک رشد در برنامه ی غذایی طیور قرار بگیرند اشاره می شود.

این داروها و محرک ها اغلب به شکل پروبیوتیک ها و اسیدهای آلی استفاده می شوند که می توانند تاثیر مثبتی بر سیستم گوارشی طیور داشته باشند و فرایند هضم و جذب غذا را به خوبی بهبود بخشند.

پروبیوتیک ها همچنین برای بهبود سلامت جوجه ها در برابر بیماری ها نیز مفید هستند.

در آموزش مرغداری گوشتی حتما به نحوه تهیه این محرک ها از تولیدکنندگان داخلی و خارجی و زمان مناسب برای استفاده از آنها اشاره می شود.

شما می توانید مواردی همچون پروبیوتیک ها، آنتی بیوتیک ها و مولتی ویتامین ها را از طریق آب به مدت ۳ تا ۵ روز درست از روز اول برای جوجه ها تجویز کنید.

 

جمع بندی اصول مهم برای پرورش مرغ گوشتی

خوراک و آب جوجه های گوشتی را به صورت شبانه روزی تهیه کنید. آبخوری ها و فیدرها باید هر روز شسته شوند.

هر روز سرزندگی جوجه ها را بررسی کنید و در صورت مشاهده بیماری در جوجه ها اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر از روزنامه به‌جای غذاخوری یا سینی خوراک استفاده می‌کنید، روزنامه‌ها را پس از ۲ روز بردارید و آنها را با فیدرها یا سینی‌های رویه‌دار جایگزین کنید.

جوجه های مرده را خارج کرده و بلافاصله دفن کنید.

همانطور که جوجه ها از نظر اندازه و وزن رشد می کنند، به تدریج بستر پرورش آنها را گسترش دهید.

هر روز به تدریج دما را کاهش دهید. در بعد از ظهر گرم، برخی از بخاری ها را خاموش کنید تا از مرگ و میر ناشی از استرس گرمایی جلوگیری کنید.

روشنایی باید شبانه روزی باشد تا جوجه ها در عصرها و شب ها غذا بخورند.

ساختمان مرغداری باید در جهت شرقی-غربی باشد تا از تابش مستقیم آفتاب به قلم پرورشی جلوگیری شود.

میانگین وزن جوجه ها را هر روز با استفاده از ترازوی دیجیتالی اندازه گیری کرده و یادداشت کنید.

سوابق موجودی، تلفات، مقدار خوراک مصرفی و دارو را تا زمانی که جوجه ها ذبح شوند زیر نظر داشته باشید.