کشت گیاه زعفران در گلدان چگونه است؟

کشاورزی و کاشت گل و گیاه و مراقبت از آن ها، علاوه بر درآمدزا بودن، لذتی دارد که بسیاری از افراد تمایل دارند حتی در مقیاس کم آن را تجربه کنند. کشت گیاه زعفران در گلدان یکی از پرطرفدارترین فعالیت‌هاست. در این مقاله بر آن شدیم تا کشت زعفران در گلدان را مرحله به مرحله به شما عزیزان آموزش دهیم و همه نکات لازم را که برای رسیدن به بیشترین بازده از کشت، مورد نیاز است در اختیارتان بگذاریم؛ تا لذت فوق العاده کاشت و برداشت محصول مورد علاقه خود را تجربه کنید.

برای کشت زعفران در گلدان همانند کشت در مزرعه باید منتظر زمان مناسب برای کشت زعفران باشید. بهترین زمان برای کشت زعفران، اواخر خرداد ماه و در واقع هنگام شروع تابستان است. پیاز زعفران باید در این بازه زمانی، از زمین قدیم برداشته و به محل جدید منتقل شود.

معمولا در تابستان، رطوبت خاک در بهترین حالت خود قرار دارد، رطوبت پیاز زعفران نیز در سطح خوبی است و قیمت ها نیز متعادل تر است. پس از آگاهی از زمان مناسب، نوبت به یادگیری مراحل کشت زعفران در گلدان می رسد که در ادامه مقاله به تفصیل به آن می پردازیم.

ویژگی های گیاه زعفران

گیاه زعفران با داشتن طعم و چاشنی فوق العاده  بعنوان یک ماده غذایی در آشپزی و همچنین بدلیل دارا بودن دو ماده کروسین و سافرانال به عنوان ماده ای دارویی بشدت مورد توجه است. زعفران گران ترین ادویه جهان است که به همین دلیل طلای سرخ نیز نامیده می شود.

کمیاب بودن این گیاه اصلی ترین دلیل گرانی آنست و همین امر و فواید بیشمار آن افراد زیادی را ترغیب می کند تا بخواهند کشت زعفران در گلدان را حداقل برای مصرف خانگی تجربه کنند. جالب است بدانید که آموزش کشت زعفران در ابتدا از طریق ایرانیان به سایر کشورها منتقل شد. زعفران برخلاف سایر گیاهانی که از طریق بذر و دانه تکثیر می شوند از طریق پیاز زعفران تکثیر می شوند. بعد از گلدهی این گیاه یک گل زیبای بنفش ظاهر می شود که این گل ۶ گلبرگ دارد که از سه کلاله قرمز محافظت می کند. این سه کلاله قرمز همان طلای سرخ معروف و زعفران است.

مراحل کشت گیاه زعفران در گلدان

مرحله اول

گلدان مناسب برای کشت زعفران را انتخاب کنید.

مرحله دوم

خرید پیاز مرغوب زعفران

مرحله سوم

آماده کردن محیط کشت زعفران سومین مرحله از کشت زعفران است. در ابتدا زمینی که می‌خواهید از آن برای گلدان خاک بردارید، خوب شخم بزنید و با مقداری برگ خشک یا کود، خاک خود را غنی کنید. خاکی که در باغچه خانه شماست متاسفانه دچار فقر مواد آلی و عناصر مفید است بنابراین باید برای کسب بهترین نتیجه از کشت گیاه زعفران، مواد مورد نیاز را در اختیار خاک قرار دهید. لازم بذکر است که کوددهی مخصوص زعفران نیز از اقداماتی است که انجام آن شما را در رسیدن به نتیجه ایده‌آل یاری می‌دهد‌.

 

 

پس از غنی سازی و آماده کردن خاک، آن را به گلدان انتقال دهید. برای کاشت پیازهای زعفران، داخل خاک گلدان شیارهایی به عمق ۲۰ سانتی متر ایجاد کنید و سپس پیازها را به صورت دانه دانه رو به بالا داخل شیارها قرار دهید‌. حتما باید عمق ۲۰ الی ۲۵ سانتی متری برای کاشت زعفران در گلدان را رعایت کنید چرا که هر سال پیاز مقداری بالا می آید و باید گلدانی انتخاب کنید که ارتفاع آن بالای ۳۰ سانتی متر باشد‌.

همانطور که می‌دانید زعفران از گیاهانی است که نیاز آبی آن بسیار کم است و بنابراین در معضل بی آبی، انتخاب زعفران برای کشت یک انتخاب بسیار معقول و مقرون بصرفه است. بعد از کشت زعفران در گلدان نیز نیازی به آبیاری فراوان نیست. آبیاری در زمان خواب پیازها به آن‌ها آسیب می رساند.

 

یکبار در اواخر شهریور باید گلدان حاوی پیاز زعفران را آبیاری عمیق کنید، دومین ابیاری عمیق بعد از برداشت گل ها در آذرماه خواهد بود و اگر لازم شد یکبار هم در دی ماه خاک گلدان را آبیاری کنید. بنابراین در حالت کلی دو الی سه مرحله آبیاری عمیق برای کشت زعفران در گلدان ضروری است و در بقیه موارد آبیاری باید کاملا سطحی باشد‌.

 

مرحله آخر

برداشت زعفرانی که با دست خود کاشته اید آخرین و لذت‌بخش ترین مرحله کشت  گیاه زعفران در گلدان و پرورش آن در خانه است، اگر پیازها را به موقع بکارید و تمام مراقبت‌ها و دستورالعمل های لازم را بدون کم و کاست بجا بیاورید در آبان ماه، زعفران های شما به مدت ۱۴ روز شروع به گل دادن می کند. به ازای یک کیلو پیاز زعفران در سال اول، می توانید ۱ الی ۲ گرم زعفران بدست آورید.

 

نکات مهم برای کاشت زعفران در خانه

نکات کلیدی مهمی برای کشت زعفران در خانه وجود دارد که اگر آنها را رعایت نکنید ممکن است پیازهای زعفران از بین بروند و نتیجه مورد انتظار را کسب نکنید. زمان مورد نیاز برای کشت زعفران زیاد نیست. از زمان کاشت تا برداشت فقط چند ماه طول میکشد. اما در همین مدت باید در نهایت دقت و توجه این نکات کلیدی را رعایت کنید.

  • ارتفاع لازم برای کاشت در گلدان برای ریشه زایی پیاز زعفران، باید حتما در نظر گرفته شود.
  • در مورد آبیاری گیاه زعفران باید در نظر داشته باشید که آبیاری گلدان با آبیاری مزرعه متفاوت است. از آنجایی که در مزرعه تهویه خاک مناسب و بارندگی کافیست، پیاز زعفران تنفس میکند ولی در گلدان ممکن است دما نسبت به خاک مزرعه بیشتر باشد. از اواخر شهریور می توانید نه به صورت عمیق، بلکه فقط به صورت سطحی برای حفظ رطوبت پیازها هر ۲۰ روز یکبار تا زمان گلدهی آبیاری کنید.
  • سعی کنید در تابستان پیازها بیشتر در معرض سایه باشند، بعد از آبیاری در اواخر شهریور آنها را در معرض نور آفتاب قرار دهید تا شروع به رشد و ریشه زایی کنند.

 

 

  • گلدان حاوی پیاز زعفران را، در راه پله یا پنجره داخلی تراس نگذارید، چراکه این کار مانع از دسترسی خاک گلدان به هوای آزاد و طبیعی می شود. بهتر است برای حصول نتیجه مورد انتطار، گلدان را در دمای اتاق و داخل خانه خانه نگهداری نکنید چون براحتی خشک می شود. پیاز گیاه زعفران حتی در دمای منفی ۲۰ درجه زمستان و برف هم در هوای سرد ماندگار است، ولی حتما باید این گیاه در شرایط طبیعی خودش آنهم در هوای طبیعی نگهداری شود.
  • خاک مورد نیاز برای کشت زعفران در گلدان همان خاک معمولی درون باغچه است که البته بهتر است با کوددهی مخصوص زعفران غنی شود‌. این خاک باید ۶۰ الی ۷۰ درصد دارای شن و ماسه و ۳۰ الی ۴۰ درصد رس باشد. خاک مناسب برای کشت زعفران نباید بیش از حد سبک و یا سنگین باشد.
  • برداشت زعفران باید در اول صبح و در اسرع وقت انجام شود. بهترین زمان برداشت زعفران باید زمانی باشد که گل ها به حالت غنچه هستند.

درآمد کشت گیاه زعفران

درآمد کشت زعفران نسبت به هزینه های آن بسیار بالاست به همین دلیل است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. آموزش کشت زعفران از طریق افراد متبحر و استفاده از تجارب آنها می تواند شما را در امر کشت یاری دهد. زمان مورد نیاز برای کشت گیاه زعفران از زمان کاشت تا برداشت چندماه است، اما یکی از بزرگترین مزیت های کشت زعفران اینست که این گیاه تا مدت ۷ سال بار میدهد و مقدار بار آن در سال هفتم ، حداقل ۸ برابر سال اول است. چراکه پیازها در داخل خاک هر سال افزایش می یابد و تکثیر می شوند.

بنابراین درآمد کشت زعفران با گذر زمان افزایش می یابد و کشت این گیاه سراسر سود است. درآمد کشت زعفران به دو صورت کسب درآمد از برداشت و فروش زعفران و کسب درآمد از تکثیر پیاز زعفران است. شما می توانید حتی پیاز زعفران را که در طی سالها تکثیر می شود خارج کرده و به قیمت روز بفروش برسانید.

قیمت هر کیلو زعفران بین ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان است، شاید کشت گیاه زعفران در گلدان و برداشت سالانه یک الی دو گرم در ابتدا کم بنظر برسد اما شما می‌توانید با کشت زعفران در گلدان و کسب تجربه رفته رفته مساحتی را که میخواهید زعفران پرورش دهید را افزایش دهید و با آموزش کشت زعفران به صورت تجربی و تخصصی یک راه بسیار پربازده و پرسود برای درآمد خود ایجاد کنید.

با وجود تمام این مزایا کشت خارج از اصول هر گیاهی از جمله زعفران میزان سوددهی آن گیاه را کاهش داده و بعضا خسارت هایی را نیز به بار    می آورد. بنابراین باید بهترین زمان را برای کشت زعفران در حالتی که پیاز های زعفران در معرض حداقل استرس باشند انتخاب کرد و بعد از کشت زعفران مراقبت های لازم را بعمل آورد.

 

کلام پایانی

ویژگی های بی نظیر گیاه زعفران، کمیاب بودن آن، خاصیت دارویی و طعم و چاشنی فوق العاده این گیاه، افراد زیادی را به تجربه کشت زعفران ترغیب می کند. کشت زعفران در گلدان یک روش عالی برای پرورش زعفران در خانه است. در صورت علاقه مندی به کشت زعفران در مقیاس کوچک، می توانید با کسب آموزش های لازم و رعایت کردن  تمام دستورالعمل ها، تجربه ای موفقیت آمیز و لذت بخش از پرورش این گیاه زیبا بدست آورید و بعدها در صورت تمایل برای کسب درآمد بیشتر کشت زعفران را در مقیاس بزرگتری انجام دهید.