هزینه پرورش قارچ چقدر است؟

آموزش پرورش قارچ در منزل، یکی از مباحثی است که امروزه تبلیغ آن را در فضای مجازی و دیگر سایت ها می بینیم؛ شغل پرورش قارچ، یکی از مشاغلی بوده که نیاز به سرمایه چندانی ندارد. درواقع هزینه پرورش قارچ اندک است ولی بازدهی و سود بالایی در کمترین زمان به همراه دارد.

اگر از افرادی هستید که تمایل دارید پا در این عرصه بگذارید ولی راجع به هزینه پرورش قارچ و سرمایه گذاری لازم برای این کار چیزی نمی دانید، توصیه ما به شما این است که این مقاله را تا آخر دنبال کنید و پاسخ سوالات خود را در این خصوص دریافت نمایید.

آموزش پرورش قارچ

فضای لازم برای احداث کارگاه پرورش قارچ

برای احداث سالن های پرورش قارچ باید فضاهایی را در نظر بگیرید که دارای طولی بین ۲۰ تا ۲۲، عرض ۶ تا ۷ و ارتفاعی به اندازه ۴ متر داشته باشند؛ محیط هایی که برای پرورش قارچ استفاده می شوند باید ویژگی های خاصی داشته باشند که دو نمونه از مهم ترین مشخصه های آن ها نداشتن رطوبت، حرارت و هوا می باشد.

برای جلوگیری از ورود نور و رطوبت به داخل این سالن ها می بایست از عایق های مخصوص یا ساندویچ پنل هایی به ضخامت ۱۲ سانتی متر بر روی دیواره ها، کف و سقف آن ها استفاده کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که از سالن پرورش قارچ دیواره هایی بتنی دارد باید آن ها را با رنگ های پلیمری پوشش دهید و راه های ورود هوا به داخل این محیط ها را ببندید؛ برای انتخاب و احداث یک کارگاه پرورش قارچ باید به نکات زیادی توجه کنید که برخی از آن ها به بیان موارد زیر هستند.

 

  1. سالنی که قرار است قارچ در آن پرورش داده شود باید به بازارهای فروش دسترسی داشته باشد به علت این که قارچ خوراکی ای است که در کوتاه مدت باید استفاده شود و امکان انبار کردن آن وجود ندارد و بعد از برداشت سریعا باید به بازار عرضه گردد.
  2. محل احداث محیط پرورش قارچ باید به مراکز عرضه کمپوست نزدیک باشد زیرا کمپوست ها وقتی دمایشان تغییر کند کیفیت خود را از دست می دهند و نزدیکی به این مراکز موجب کاهش هزینه های حمل و نقل و عدم تغییر کیفیت کمپوست می شود.
  3. برای آبیاری قارچ ها نیاز است که از آب شرب و سالم استفاده شود به همین منظور سالن پرورش قارچ باید در منطقه ای باشد که آب آن سالم و دارای PH خنثی باشد.
  4. آب و هوای منطقه ای که قرار است سالن پرورش قارچ در آن احداث شود باید متعادل بوده و به دمای مناسب پرورش قارچ نزدیک باشد که این امر موجب کاهش هزینه های مربوط به خرید تجهیزات مختلف می شود.
  5. سالنی که برای کشت قارچ در نظر می گیرید باید به دور از مناطق آلوده و مراکز صنعتی باشد زیرا مواد مخرب و گازهای سمی می تواند اثرات بدی بر روند تولید محصول داشته باشد.
  6. به علت این که پرورش قارچ نیاز به نیروی انسانی دارد و مکانیزه نیست، کارگاه پرورش باید در منطقه ای باشد که نیروهای کار به راحتی بتوانند به آن رفت و آمد کنند و در غیر این صورت امکان ایاب و ذهاب آن ها وجود داشته باشد.

هزینه های خرید کولر گازی

خرید کولرگازی یکی از هزینه پرورش قارچ است زیرا افرادی که مشغول پرورش قارچ به صورت تخصصی هستند باید در فصول گرم سال برای خنک نمودن کارگاه از وسایل و تجهیزات خنک کننده استفاده کنند؛ در واقع می توان گفت که خنک نگه داشتن محیط پرورش قارچ موجب می شود که این محصولات رشد بهتری داشته باشند و در روند پرورش آن ها مشکلی به وجود نیاید.

برای انجام این کار از کولر های گازی و چیلر های خنک کننده  استفاده می شود که این دو دستگاه هر کدام دارای قیمت های متفاوتی می باشند؛ این نوع از سیستم های خنک کننده با این که هزینه های زیادی بابت خرید آن ها باید پرداخت شود اما این مزیت را دارند که به وسیله آن ها می توان در تمام فصول سال اقدام به تولید و پرورش قارچ نمود و با در دست داشتن آن ها نیازی نیست که تولید کنندگان، دغدغه دمای بالای محیط را داشته باشند.

هزینه قفسه بندی و پارتیشن بندی سالن های قارچ

قفسه بندی سالن ها را می توانیم یکی دیگر از موارد هزینه پرورش قارچ بدانیم. البته یکی از مهم ترین مزیت هایی که قفسه بندی سالن های پرورش قارچ دارند این است که با استفاده از آن ها می توان سطح کشت را افزایش داد و محصولات بیشتری را از یک فضای کوچک برداشت نمود.

در خصوص هزینه قفسه بندی و پارتیشن بندی سالن های قارچ می توان به این موضوع اشاره کرد که انجام این کار هزینه مشخصی ندارد و قیمت آن وابسته به عوامل مختلفی از جمله ابعاد سالن، تعداد طبقات به کار گرفته و سایز قفسه ها می باشد.

قفسه ها انواع و اقسام مختلفی دارند و نکته ای که باید در هنگام خرید این محصولات به آن توجه نمود این مسئله می باشد که به هیچ عنوان نباید از قفسه های ارزان قیمت استفاده کنید، زیرا کیفیت خوبی ندارند و با توجه به مدت طولانی ای که قرار است از آن ها استفاده شود ممکن است که در گذر زمان دچار پوسیدگی یا مشکل دیگری شوند.

چند نمونه از اصولی که در انتخاب این قفسه ها وجود دارد این است که ابعاد آن ها باید با توجه به میزان قارچی که قرار است در آن ها پرورش داده شود، انتخاب گردد؛ همچنین از این قفسه ها و پارتیشن ها باید طوری استفاده شود که  کارگران دسترسی راحتی به تمام قسمت های مختلف آن داشته باشند.

این محصولات باید دارای طول، عرض و ارتفاع مناسبی باشند تا در صورت استفاده نه مشکلی برای کارگران به وجود آید و نه این که در روند تولید قارچ اختلال ایجاد شود.

هزینه پرورش قارچ بابت قفسه بندی فضا

هزینه های خرید کمپوست

خرید کمپوست یکی از موارد ضروری است که باید آن را میان هزینه پرورش قارچ خود در نظر بگیرید. کمپوست از مواد آلی ای است که از بقای گیاهان و جانواران مرده به دست می آید، این ماده برای تغذیه قارچ ها استفاده می شود و هزینه خرید آن وابسته به عوامل مختلفی از جمله ابعاد سالن و میزان تولید قارچ در آن می باشد.

به عنوان مثال، اگر یک سالن ۴۰ متری را جهت پرورش قارچ در نظر بگیریم برای تغذیه قارچ ها باید به میزان ۴ تن کمپوست تهیه کنیم که هزینه خرید این میزان کمپوست، طبق تحقیقات به عمل آمده ما بین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان می باشد که این ارقام با توجه به شرایط و نوسانات موجود در بازار متغییر خواهند بود.

هزینه خرید بذر قارچ

قارچ از جمله خوراکی ها و محصولات کشاورزی ای است که جایگاه ویژه ای در بازارها و برنامه غذایی افراد دارد به همین منظور، بیشتر افراد به شغل پرورش قارچ در منزل یا محیط های دیگر روی آورده اند و آموزش پرورش قارچ یکی از مباحثی است که بیشتر مردم به دنبال یادگیری آن هستند.

پرورش قارچ در منزل یا هر محیط دیگری، نیاز به صرف هزینه هایی دارد که یکی از این مخارج مربوط به خرید بذر قارچ می باشد. خرید بذر قارچ از موارد اصلی هزینه پرورش قارچ است.

بذر قارچ هایی که قابل پرورش هستند انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها بسته به نوع استفاده و ارزشی که دارند دارای قیمت های متفاوتی هستند و نمی توان با توجه به شرایط بازار برای آن ها نرخ مشخصی در نظر گرفت؛ اما با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، قیمت خرید یک کیلو بذر قارچ در بازارهای داخلی بین ۱۱۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می باشد که این ارقام با توجه به نوع قارچ متغییر خواهند بود.

بهترین بذر قارچ ها مربوط به قارچ های دکمه ای و صدفی هستند که کیفیت و طعم بهتری نسبت به سایر محصولات مشابه خود دارند و فروش آن ها بالا می باشد؛ برای تهیه این محصول می توانید نکات ذکر شده زیر را مدنظر قرار دهید تا بتوانید بذری مرغوب و با کیفیت انتخاب کنید.

  1. بذر قارچ در هر نوعی که باشد بدن بو است؛ زمان خرید اگر احساس کردید که بذرها رایحه نامطبوعی دارند از خرید آن ها صرفه نظر نمایید.
  2. این محصولات فاقد هر گونه لک و کپک زدگی هستند و در صورتی که هر کدام از این موارد را در آن ها مشاهده کردید از خرید آن ها پرهیز نمایید.
  3. سفید و بدون لکه بودن از مشخصات ظاهری بذرهای قارچ با کیفیت است؛ اگر بذر قارچی به رنگ تیره و دارای لکه بود، این مورد نشان دهنده این است که محصول کهنه بوده و کیفیت خوبی ندارد و خرید آن به افراد توصیه نمی شود.

بررسی هزینه پرورش قارچ در منزل

حالا که با تمام هزینه های مربوط به پرورش قارچ آشنا شدید می توانید با توجه به بودجه ای که در نظر دارید یک برآورد از هزینه ها انجام دهید و با برنامه ریزی هدفمند پا در این شغل بگذارید.

امیدواریم که با خواندن مطالب این مقاله  به اطلاعات جامع و مفیدی درباره هزینه پرورش قارچ رسیده باشید؛ مجموعه ما به صورت کاملا حرفه ای در زمینه تولید  انواع بذر قارچ فعالیت دارد، در صورتی که قصد خرید این محصول را با کیفیت بالا و قیمت مناسب دارید می توانید از طریق سایت ما اقدام به سفارش نمایید.

در ضمن اگر تمایل دارید که سالن پرورش قارچ راه اندازی کنید می توانید با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید و در این زمینه از آنان راهنمایی بگیرید.