آموزش روش کاشت فلفل دلمه در گلدان

مقدمه

فلفل دلمه‌ای یک نوع از گونه‌های مختلف سبزیجات است که امروزه کشت آن در گلدان‌های مناسب امکان پذیرمی‌باشد. آنچه در خصوص کاشت فلفل دلمه ضروری است، اندازه کافی گلدان و بستر پرورش آن می‌باشد. در درجه اول بهتر است گیاه آفتاب و گرما کامل دریافت کند. حتی اگر باغ بزرگی در خانه خود ندارید یا نمی‌توانید بخشی از باغ را برای کاشت فلفل دلمه اختصاص دهید، همچنان گزینه هایی برای پرورش چند نوع فلفل دلمه‌ای خاص در گلدان، بالکن یا تراس دارید و می‌توانید به راحتی کشت آن را در منزل انجام دهید.

فلفل دلمه‌ای میوه‌ای ساده نیست، اما رشد آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. مانند بسیاری از سبزیجات رایج، فلفل دلمه‌ای نیز در صورت رشد و برآورده شدن نیازهای تغذیه‌ای عملکرد بهتری خواهد داشت. میزان مواد مغذی معدنی در خاک به وضوح بر سلامت گیاهان فلفل دلمه تأثیر می‌گذارد. برای نتیجه‌گیری موثر از کشت این گیاه، آموزش روش کاشت فلفل دلمه در گلدان از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله به نحوه کاشت فلفل‌ دلمه در گلدان و چگونگی نگهداری از آن اشاره خواهد شد.

کاشت فلفل دلمه در گلدان

کاشت فلفل دلمه‌‌ای در گلدان به ظروفی نیاز دارد که حداقل ۱۰-۱۲ اینچ عمق و عرض داشته و دارای سوراخ‌های مناسب برای زهکشی باشد. در چنین گلدانی می‌توانید تا ۲ تا ۳ گیاه فلفل را پرورش دهید. اگر فلفل دلمه‌ای را در آب و هوای گرمسیری می‌کارید، از ظروف سیاه رنگ استفاده نکنید. بذرهایی با کیفیت خوب تهیه کنید زیرا کیفیت بذر از عوامل تاثیر گذار بر رشد و پرورش فلفل دلمه در گلدان می‌باشد. گلدان‌های کوچک یا سینی‌های نهال را با مخلوط بذر پر کنید و در هر گلدان دو بذر به عمق۲ تا۳ سانتی متر بکارید.

کاشت فلفل‌ دلمه در گلدان را ۶-۱۰ هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان بهاره شروع کنید. بذرها بسته به شرایط آب و هوایی و کیفیت فرآیند جوانه زنی را آغاز می‌کنند. پس از جوانه زدن، گیاهان نازک می‌شوند که بهتر است در هر گلدان فقط یک گیاه نگهداری کنید. هنگامی که نهال‌ها دارای دو برگ هستند، آماده پیوند در ظروف مورد نظر می‌باشند. پایه گیاه را با مواد آلی مانند برگ یا پوست درخت کاج بپوشانید. انجام این کار به کاهش تبخیر آب می‌کند و فلفل دلمه‌ به شکل بوته‌های فشرده با برگ‌های بزرگ و متناوب، همراه با گل‌های سفید رشد می‌کند.

 

روش کاشت بذر فلفل دلمه ای در باغ و باغچه

برای شروع فرآیند کاشت، دانه فلفل را در دمای حداقل ۷۰ درجه قرار دهید. پس از یک تا سه هفته جوانه زنی، نهال‌های فلفل دلمه‌ای شما باید جوانه زده و آماده پیوند باشند. یکی از نکات مهم در روش کاشت بذر فلفل دلمه ای در باغ و باغچه، میزان سازگاری آن با محیط بیرون می‌باشد. حدود ۱۰ روز قبل از کاشت، نهال‌های خود را به آرامی برای زمان کمی در شرایط بیرونی قرار داده و به تدریج مدت زمانی را که در خارج از خانه می‌گذرانند افزایش دهید.

نهال‌های خود را در فاصله ۱۸ تا ۲۴ اینچی قرار دهید و آن‌ها را در خاکی با زهکشی خوب دفن کنید تا ریشه آن‌ها پوشانده شود. توجه داشته باشید که برگ‌های آن همچنان بر روی لایه بالایی قرار گیرد. رسیدن فلفل دلمه‌ای بین ۶۰ تا ۹۰ روز متناسب با نوع فلفل کاشته شده طول می‌کشد. همواره در آموزش کشت فلفل دلمه ای به نحوه برداشت فلفل اشاره می‌شود. برای برداشت محصول خود از یک چاقوی تیز یا قیچی استفاده نمایید تا میوه را به شکل صحیح از گیاه جدا کنید، زیرا چیدن فلفل با دست می‌تواند به گیاه آسیب برساند.

پرورش و کاشت بذر فلفل دلمه ای در خانه (گلدان)

اگر تصمیم پرورش و کاشت بذر فلفل دلمه‌ای در خانه را دارید بهتر است بدانید که یک بوته فلفل دلمه‌ای در ظرف یا گلدانی با قطر حدود ۹ تا ۱۲ اینچ به خوبی رشد می‌کند. مطمئن شوید که از گلدان‌های سنگین ‌تر و بزرگ ‌تر استفاده می‌کنید که با رشد گیاه آسیبی به آن وارد نشود. هنگامی که نهال می‌کارید، در کنار آن یک چوب، قفس گوجه فرنگی یا داربست قرار دهید. فلفل‌های شیرین در صورتی که تکیه گاه نداشته باشند می‌توانند سنگین شده و به پهلو خم شوند.

نصب زودهنگام پایه یا قفس از آسیب به ریشه جلوگیری می‌کند. نحوه پرورش و کاشت فلفل دلمه در گلدان آسان‌تر است. فرآیند جوانه زنی می‌تواند ۲-۵ هفته طول بکشد و پس از آن حداکثر ۹۰ روز دیگر برداشت می‌شود. قرارگیری در فصل مناسب برای کاشت فلفل دلمه ای، یکی از نیاز‌های اساسی برای رشد طولانی و میوه ‌دهی مناسب گیاه است. فلفل دلمه‌ای در محیطی که سرشار از مواد آلی است به خوبی پرورش می‌یابد. قبل از کاشت، مقدار مناسبی از کمپوست، کود دامی کهنه شده یا بقایای گیاهی را در بستر مخلوط کنید. این مواد مغذی باعث تغذیه ارگانیسم‌های مفید خاک در هنگام تجزیه می‌شود.

کاشت فلفل‌ دلمه در چه فصلی است؟

فلفل دلمه‌ای گیاهی است که می‌توان کاشت آن را از دانه یا گیاه شروع کرد. اگر در آب و هوای گرم باشید، احتمالاً باید ۶ تا ۱۰ هفته قبل از آخرین یخبندان بهاری منطقه، کاشت فلفل دلمه در گلدان را شروع کنید. در هنگام کاشت، از مخلوط بذر با کیفیت استفاده کنید و بذرها را تقریباً ۱/۲ اینچ زیر سطح خاک، با دو دانه در هر سینی یا گلدان بکارید. پس از مدتی در حدود یک تا سه هفته، متوجه جوانه زدن فلفل خود خواهید شد. در این مرحله گیاهان را نازک کنید تا در هر سینی یا گلدان یک گیاه باقی بماند. بهار، فصل مناسب برای کاشت فلفل دلمه ‌ای است و بوته‌های فلفل دلمه‌ای را می‌توان از اردیبهشت به بعد به فضای باز منتقل کرد.

 

توصیه می‌شود این کار را به صورت مرحله‌ای انجام دهید تا از گیاه در مقابل شوک حرارتی محافظت کنید و احتمال خشک شدن و میزان رشد بوته‌ها کاهش یابد. بهتر است که فلفل دلمه‌ای گلدانی خود را هر روز برای چند ساعت در فضای باز بیاورید و آن را به داخل برگردانید. وقتی این کار را برای چند روز، مثلاً یک هفته، انجام دادید، می‌توانید آن‌ها را برای همیشه بیرون از بالکن یا تراس خود قرار دهید.

خاک مناسب برای کاشت فلفل دلمه در گلدان

خاک خوب کلید رشد قوی گیاهان مولد فلفل است. بهترین کیفیت از مخلوط بذر گلدانی فلفل را تهیه کنید که دوباره رشد داشته باشند. در غیر این صورت مطابق با آموزش کشت فلفل دلمه ای می‌توانید مخلوط گلدانی خود را بسازید. مخلوط گلدان باید غنی از مواد آلی باشد. کود یا کمپوست خوب را به ترکیب مخلوط گلدانی خود اضافه کنید.

اضافه نمودن برخی گیاهان به خاک نیز می‌تواند از بیماری‌ها و آفات منتقله محافظت کند. کنه‌های عنکبوتی و شته‌ها آفاتی هستند که ممکن است به گیاهان صدمه برسانند. اگر فلفل دلمه خود را آبیاری نکنید و خاک شما به خوبی زهکشی نشده باشد، پوسیدگی‌ در انتهای شکوفه‌ها می تواند ظاهر شود. برای تهیه خاک مناسب برای کاشت فلفل دلمه در گلدان از مخلوط مواد گلدانی حاوی ماده معدنی استفاده کنید. یکی از موارد مراقبت‌ های لازم کاشت فلفل دلمه‌ای استفاده از مواد معدنی مرغوب می‌باشد. سعی کنید شرایط و وضعیت خاک را همواره مورد بررسی قرار دهید و از گلدان‌هایی که اخیراً گل‌های دیگری مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و بادمجان در آن کاشته شده است استفاده مجدد نکنید. این توصیه می‌تواند از گیاهان در برابر بیماری‌های منتقل شده از فصل‌های گذشته محافظت کند.

مراقبت‌های لازم کاشت فلفل دلمه‌ای در گلدان

در ادامه مراقبت های لازم کشت فلفل دلمه ای را فرا می گیرید.گیاه فلفل مانند برخی سبزیجات دیگر، تغذیه کننده‌های سنگینی هستند و نیازمند کود دهی در هر ۱۵ روز یا مدت بیشتر می‌باشند. هنگام کود دهی، به یاد داشته باشید که کودهای غنی از نیتروژن زیاد می‌تواند باعث افزایش رشد شاخ و برگ گیاه شود. همچنین می‌توانید برای تغذیه فلفل خود از کود گوجه فرنگی نیز استفاده کنید. ماهی یکبار گیاه را با کمپوست یا چای کود تغذیه نمایید.

استفاده از نمک اپسوم به میزان ۲ قاشق غذاخوری در زمان آبیاری، در هر ماه باعث بهبود سلامت و افزایش عملکرد گیاه فلفل می‌شود. بهتر است در ابتدا برای مراقبت از گیاهان و افزایش مقاومت آن، یک چوب را در کنار گیاه فلفل قرار داده و فلفل دلمه‌ای را به آن ببندید. فلفل‌ها رشد مطلوبی دارند، بنابراین نیازی نیست که اقدامی برای گرده افشانی آن‌ها داشته باشید، اما اگر تصمیم دارید میوه‌های بهتری از گیاه خود بدست آورید و میزان بهره‌وری را بهبود ببخشید، می‌توانید به آرامی گیاهان را هنگامی که در حال شکوفه هستند تکان دهید. پرورش فلفل دلمه‌ای در گلدان نیاز به مراقبت از گیاه در برابر شته‌ها دارد، زیرا آنها دشمن اول گیاهان فلفل هستند.

 

 

 

خلاصه مقاله

کاشت فلفل دلمه در گلدان بسیار ساده است و افراد می‌توانند به آسانی این کار را در منزل انجام دهند. فلفل‌ها در طول فصل رشد به حداکثر هشت ساعت آفتاب کامل نیاز دارند. در حالت ایده آل، خاک باید به خوبی زهکشی شده و حاوی مواد آلی به میزان بالایی باشد. با این حال، فلفل‌ها می‌توانند در خاک نسبتاً حاصلخیز و گلدان رشد کنند. افزودن کمپوست ​​یا سایر مواد آلی می‌تواند به آرامی به بهبود بافت، حاصلخیزی و زهکشی خاک کمک کند. به کمک ایجاد شرایط مناسب محیطی و رعایت نکات مراقبتی گیاهی، کاشت فلفل دلمه‌ای در خانه امکان پذیر است.