نحوه کشت فلفل دلمه‌ای در منزل + مراقبت های لازم

  • کشت فلفل دلمه‌ای در منزل چه مراحلی دارد؟
  • در چه زمانی می‌توانیم فلفل دلمه‌ای بکاریم؟
  • مراقبت از فلفل دلمه‌ای چه شرایطی دارد؟
  • مزیت فلفل دلمه‌ای ارگانیک به فلفل‌های دیگر چیست؟

در این نوشته قصد داریم به تفصیل، به یک به یک این سوالات رایج و مهم در مورد آموزش کاشت فلفل دلمه‌ای پاسخ دهیم؛ با سپید خوشه نقش جهان مرکز برگزاری تخصصی دوره های آموزشی در زمینه کشاورزی همراه باشید.

فلفل دلمه‌ای، سبزی در چند رنگ، با بافتی‌ تر و گوشتی و عطروطعمی خاص و معرکه است که در برنامه غذایی، نظر بسیاری افراد را به خود جلب می‌کند.

فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های زیبا و شفاف طبیعی سبز، زرد، قرمز و.. خواص منحصر به فردی داشته و با عطر و بویی که به غذا می‌بخشد، از پرطرفدارترین چاشنی‌ها و سبزی‌های مکمل غذا به حساب می‌آیند.

به خصوص کدبانوهای ایرانی که در افزودن چاشنی‌های معجزه انگیز طعم دهنده غذا زبانزد همگان هستند، فلفل دلمه‌ای را در لیست ثابت مواد غذایی مورد استفاده خود قرار داده و از فلفل دلمه‌ای تر و حتی خشک شده آن در انواع غذا به خصوص دلمه! و انواع سالاد و.. استفاده می‌کنند.

به جز افرادی که به این نعمت رنگارنگ خداوند حساسیت پوستی یا تنفسی دارند، معمولاً غالب افراد عاشق مصرف فلفل دلمه‌ای یا فلفل شیرین (در ایرلند و انگلستان به دلیل تند نبودن فلفل دلمه‌ای آن را فلفل شیرین نامیده‌اند.) هستند.

این فلفل (Bell pepper) که طعمی آمیخته از شیرینی، تندی و تلخی دارد، به طور عادی در دسته سبزیجات طبقه بندی شده و از لحاظ علمی عضوی از خانواده سیب زمینیان و سبزی بومی آمریکای مرکزی، جنوبی و مکزیک است.

دوره تخصصی آموزش پرور ش قارچ + نکات آموزشی

چرا آموزش کشت فلفل دلمه‌ای ؟

چرا فلفل دلمه‌ای بکارم؟

فلفل دلمه‌ای ارگانیک چه مزایایی دارد؟

پیش از اینکه به مراحل کاشت فلفل دلمه‌ای بپردازیم، خوب است در مورد مزایای آن بدانیم. علی الخصوص امروز با توسعه آموزش کشت فلفل دلمه‌ای در منزل، افراد بسیاری علاقه‌مند به یادگیری این کشت هستند و البته چه بسیار افرادی که در حال حاضر نیز مطالعات خود را به ثمر رسانده و محصولات فلفل دلمه‌ای خود را مصرف می‌کنند.

به ویژه اگر وقت و حوصله کافی برای پرورش و مراقبت از گیاهان را داشته باشید، به سادگی و با مطالعه راهنمایی مثل آنچه در ادامه داریم، می‌توانید فلفل دلمه‌ای‌های خودتان را بکارید و مورد استفاده قرار دهید.

این یک سرگرمی مفید و زندگی بخش در تعامل با طبیعت زنده هستی است که چه بسا با توسعه پرورش، به راه سبزی برای کسب درآمد نیز تبدیل شود!

همچنین اگر عطر و طعم محصولات ارگانیک و سالم دسترنج خود را بچشید، مست و مدهوش این طعم دهنده بی نظیر، لب به فلفل دلمه‌ای دیگری نخواهید زد. با محصولات ارگانیک می‌توانید از خواص بیشمار انواع رنگ‌های فلفل دلمه‌ای بهره‌ مند شده و تاثیر آن را در سلامت جسم و روح خود ملاحظه نمایید.

همین چهار مورد کفایت می‌کنند تا اگر وقت‌تان اجازه می‌دهد، تعلل نکنید و در اولین فرصت با راهنمای جامعی که در ادامه آمده، فلفل دلمه‌ای‌های ارگانیک خود را آماده کنید.

بیشتر بدانید: کشت گلخانه ای فلفل دلمه ای

مناسب‌ ترین زمان برای کشت فلفل دلمه‌ای

اولین موضوعی که در مورد کشت فلفل دلمه‌ای باید بدانید این است که فلفل دلمه‌ای را در چه موقع از سال بکاریم؟

در این باره باید به عرض شما برسانیم که بهترین زمان برای کشت فلفل دلمه‌ای به طریقه کشت شما بستگی دارد.

اگر قصد دارید فلفل دلمه‌ای را در خاک یا برای نشا گرفتن در گلدان بکارید بهترین زمان برای کاشت این گیاه در اواخر زمستان یا اوایل فصل بهار است.

توجه داشته باشید که گیاه فلفل دلمه ای گیاهی مخصوص فصل گرم بوده و در سرمای شدید دوام نمی‌آورد.

این گیاه برای رشد و دادن محصول نیازمند تابش مستقیم نور خورشید است و باید در برابر سرما محافظت شود. به همین دلیل است که اگر قصد کشت فلفل دلمه ای در گلدان را دارید راحت‌ تر از کشت در باغچه می‌توانید شرایط رشد و به ثمر رسیدن گیاه را فراهم آورده و شرایط لازم نوری و دما را در هر موقع از سال تنظیم کنید.

بنابراین مناسب‌ترین زمان برای کشت فلفل دلمه ای زمانی است که نور مستقیم و هوای گرم وجود داشته باشد که این زمان معمولاً اواخر زمستان و فصل بهار است.

آموزش کشت فلفل دلمه ای به صورت کامل و جامع | سپید خوشه

چگونه در گلدان فلفل دلمه ای پرورش دهیم؟

برای کاشت فلفل دلمه‌ای در منزل ابتدا باید اقدام به تهیه بذرهای این گیاه از مراکز معتبر و فروشگاه‌های مربوطه نمایید.

دقت کنید که این بذرها باید از هر گونه آلودگی و گرد و غباری پاک باشند. برای جوانه زدن بذرها، آن‌ها را در ظرفی پر از آب ولرم و ملایم قرار دهید و توجه داشته باشید که آب بیش از حد سرد یا گرم نباشد.

شایان ذکر است که آب داغ یا سرد روی بذر تاثیر منفی گذاشته و سبب جوانه زدن دیرهنگام آن می‌شود.

مدت زمان لازم خیس کردن برای جوانه زدن بذرها بین ۳ تا ۱۰ ساعت است. در این زمان بذرها را به حال خود بگذارید تا جوانه زده و در کف طرف ته نشین شوند.

پس از طی شدن این مراحل، باید جوانه‌ها را در گلدانی مناسب بکارید. گلدانی با اندازه مناسب تهیه نموده و با خاک مناسب آن را پر کنید.

توصیه می‌شود بذرها را به صورت جداگانه در گلدان‌هایی به قطر ۱۰ سانتی‌متر قرار دهید یا در یک گلدان بزرگ با فاصله ۸ تا ۱۰ سانت بکارید.

در عمق یک سانتی‌متری خاک حفره‌هایی ایجاد کرده و بذرهای جوانه زده را در آن قرار دهید. پس از پوشاندن جوانه‌ها در خاک، به کمک آبپاش آبیاری را به طور مداوم انجام دهید و نگذارید خاک خشک شود.

سپس گلدان را به مکانی با نور ملایم انتقال دهید و نسبت به تامین آب کافی و نور مناسب محیط توجه کافی را داشته باشید.

توجه کنید که دمای مناسب برای جوانه بذرها مکانی گرم با دمای ۳۰ درجه است. زمانی که بذرها جوانه زدند و نشا ۴ برگه شد، وقت آن است که آن را به گلدانی جدید منتقل نمایید.

بیشتر بدانید : انواع فلفل دلمه ای و خواص آن

کاشت نشاء فلفل دلمه‌ای در گلدان

در بخش قبل از نوشته آموزش کشت فلفل دلمه‌ای ، به تهیه نشاء آن پرداختیم. پس از اینکه بذرهای فلفل دلمه‌ای جوانه زدند و به نشاء ۴ برگ تبدیل شدند، باید آن‌ها را به گلدانی دیگر انتقال دهید.

برای این کار گلدانی بزرگ و مناسب با خاک حاصل خیز به میزان کافی تهیه کنید.

خوب است بدانید که گلدان مورد استفاده شما برای انتقال نشاء فلفل دلمه‌ای باید زهکشی مناسب داشته تا آب اضافه آبیاری را خارج کند.

همچنین مناسب‌ترین خاک‌ها برای رشد و پرورش و کشت فلفل دلمه‌ای کوکوپیت و پرلیت هستند. در این مرحله نیز، هم می‌توانید نشاها را در گلدان‌های جداگانه و هم در گلدانی بزرگ با فاصله مناسب بکارید.

پس از اتمام فرآیند کاشت نشاء‌ها، گلدان را در مجاورت نور فراوان قرار دهید و با آبیاری منظم و کافی، شرایط لازم رشد و پرورش آن را فراهم آورید.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که اگر می‌خواهید گلدان را در بالکن یا پشت شیشه نگهداری کنید لازم است گرده افشانی صورت بگیرد.

جهت انجام گرده افشانی، گوش پاک‌کنی برداشته و به بساک (بخشی از پرچم) نر مالش دهید و سپس به کلاله ماده منتقل نمایید. با این کار بعد از مدتی مشخص کلاله‌ها به گل تبدیل می‌شوند.

مهم‌ ترین نکته در کشت فلفل دلمه‌ای، توجه به نیازهای خاص این سبزی است.

فلفل دلمه‌ای علاوه بر نور مستقیم و فراوان، به گرمایی نیاز دارد که برای تامین آن می‌توانید از لامپ‌های فلوئورسنت florescent  به مدت ۸ تا ۱۶ ساعت استفاده کنید.

از سوی دیگر، به ph خاک توجه داشته و آن را در حد معین نگاه دارید. لازم به ذکر است که آهک پی‌اچ خاک را افزایش داده و خاک کمپوست در کاهش آن موثر است.

سخن پایانی

در این نوشته سعی کردیم به طور کامل و کاربردی، راهنمایی جامع در مورد کشت فلفل دلمه‌ای به شما همراهان گرامی ارائه دهیم.

شما نیز با طی کردن مراحل آموزش کشت فلفل دلمه‌ای و کمترین تجهیزات لازم می‌توانید فلفل‌ های ارگانیک خود را پرورش داده و از عطر و طعم و خواص بی نظیر آن لذت ببرید.

اگر شما هم علاقه مند به آموزش کشت فلفل دلمه ای ، آموزش پرورش قارچ ، آموزش کشت زعفران و همچنین دوره های آموزشی دیگری هستید می توانید با تیم پشتیبانی سپید خوشه تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی ها و مشاوره های رایگان بهره مند شوید. ۰۳۱۳۳۳۸۶۱۶۴