آموزش کشت کیسه ای قارچ

آموزش پرورش قارچ و چگونگی کشت کیسه ای قارچ، مضمون مقاله تدوین شده زیر است. اگر مایل هستید که در این زمینه به اطلاعات جالب و مفیدی برسید و بتوانید با کمترین امکانات، قارچ را خودتان پرورش دهید به شما توصیه می کنیم که مطالعه این محتوا را تا انتها دنبال کنید و میزان معلومات خود را افزایش دهید.

شیوه های گوناگونی برای پرورش قارچ وجود دارد که کشت کیسه ای قارچ یکی از این روش ها می باشد و معمولا برای کاشت قارچ های صدفی و دکمه ای مورد استفاده قرار می گیرد؛ این مدل از کاشت قارچ مزایا و معایب زیادی دارد ولی از نظر اقتصادی برای پرورش دهندگان این محصول، مقرون به صرفه می باشد.

در این روش از کشت قارچ همان طور که از نامش مشخص است برای کاشتن قارچ ها از کیسه های مخصوصی استفاده می کنند که جنس آن ها از پلی اتیلن می باشد؛ بدنه این کیسه ها دارای سوراخ هایی بوده که موجب پیشگیری از تخمیر هوازی می گردد.

قطر کیسه هایی که برای پرورش قارچ استفاده می شوند بین ۳۰ تا ۳۵ و ارتفاعشان ما بین ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر می باشد؛ همچنین مقدار کمپوستی که درون این کیسه ها قرار می گیرد وزنی به میزان ۱۲ کیلوگرم دارد.

در کشت کیسه ای قارچ، مقدار کمپوست اهمیت زیادی ندارد و تنها مسئله ای که حائز اهمیت بوده این است که درجه حرارت در همه بخش های کیسه باید یکسان باشد و تنظیم دما نقش بسزایی در این شیوه از کشت قارچ دارد؛ این نوع از کاشت قارچ مخصوص کسانی است که تازه به شغل پرورش این محصول روی آورده اند و از سالن های کوچک با امکانات محدود استفاده می کنند.

آموزش کشت کیسه ای قارچ

ویژگی اصلی کیسه ها در روش کشت کیسه ای قارچ

کیسه هایی که برای روش کشت کیسه ای قارچ استفاده می شوند باید مشخصه های زیادی داشته باشند که سه نمونه از مهم ترین ویژگی این کیسه ها به شرح موارد بیان شده زیر است.

  1. جنس پلی پروپیلن: کیسه هایی که در روش کشت کیسه ای قارچ به کار می روند باید از جنس پلاستیک و پلی پروپیلن باشند. این کیسه ها در برابر حرارت از خود مقاومت بالایی نشان می دهند و به دلیل انعطاف پذیری و دوام بالایی که دارند استقبال از آن ها برای پرورش قارچ بالا است.
  2. تحمل فشار بالا: کیسه های پرورش قارچ باید قبل از کشت از طریق بخار گرم و حرارت ضد عفونی شوند، این کیسه ها جنسشان به گونه ای است که در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند و قادر به تحمل فشار بالا می باشند.
  3. داشتن فضای زیاد: تاشو بودن و داشتن فضای زیاد از ویژگی های مهم کیسه های پرورش قارچ به حساب می آیند؛ این ویژگی این امکان را برای پرورش دهندگان به وجود می آورد که بتوانند فضای زیادی را برای پر کردن سطح کشت استفاده نمایند و مراحل این کار را به شکل آسوده تری انجام دهند.

مراقبت از کیسه ها در سالن پرورش قارچ

آن دسته از افرادی که از این کیسه های مخصوص برای پرورش قارچ استفاده می کنند باید از آن ها مراقبت زیادی کنند تا دچار مشکل نشوند.

کیسه هایی که برای کشت کیسه ای قارچ استفاده می شوند باید تهویه مناسبی داشته باشند و در مکانی به دور از هر گونه نور یا باد قرار بگیرند؛ زمانی که تارهای قارچی در کیسه ها مشاهده شد، پرورش دهندگان باید حدود ۶ شکاف ۵ سانتی متری اطراف این کیسه ها ایجاد کنند تا هوا به راحتی در آن ها رد و بدل شود.

برای مراقبت از این کیسه ها و حفظ رطوبت قارچ، آن ها را باید به وسیله کاغذهای روزنامه ای دو تا سه بار در روز توسط اسپری آب پاشی کنیم؛ به این نکته توجه داشته باشید که مقدار آب مصرفی نباید بیش از حد باشد در غیر این صورت آب زیادی در بستر کشت جمع می شود.

پس از انجام این مراحل، دهانه کیسه ها باید باز شود و کیسه ها توسط طناب به صورت برعکس آویزان گردند تا آب اضافی از آن ها خارج گردد؛ پس از این که قارچ ها قابل روئیت شدند وقت آن رسیده که به اتاق های رشد انتقال داده شوند و به فاصله ۱۰ سانتی متر در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا مراحل رشد را به خوبی طی کنند و قابل برداشت شوند.

مزایای پرورش قارچ به روش کشت کیسه ای قارچ

کشت کیسه ای قارچ و درواقع کشت قارچ در کیسه های مخصوص مزایای فراوانی دارد که چند نمونه از این مزیت ها را در این قسمت برایتان گردآوری کرده ایم.

  • مقرون به صرفه بودن از مهم ترین و اصلی ترین مزایای پرورش قارچ در کیسه است؛ این شیوه از کشت قارچ هزینه زیادی در بر ندارد و انجام امور مربوط به کشت بسیار راحت می باشد.
  • با شکاف ایجاد کردن روی کیسه ها می توان این امکان را برای قارچ ها به وجود آورد که بتوانند کلاهک خود را از راهی که می خواهند خارج کنند.
  • از دیگر مزیت هایی که پرورش قارچ در کیسه دارد این است که ظاهر این کیسه ها به گونه ای شفاف می باشد که می توان بر تمام مراحل رشد قارچ در تمام مدت نظارت کرد.
  • کیسه های کاشت قارچ، انعطاف پذیری بالایی دارند که این امکان را به پرورش دهندگان می دهند که بتوانند بذر قارچ را در تمام بخش های کلش ترکیب کنند و به صورت فشرده در داخل کیسه قرار دهند.
  • آویزان کردن کیسه های پلاستیکی مخصوص پرورش قارچ موجب می شود که بتوان از فضای بیشتر از سالن های پرورش قارچ استفاده نمود.
  • این کیسه ها قابلیت استفاده مجدد را دارند و پرورش و برداشت قارچ با استفاده از آن ها در کمترین زمان انجام می پذیرد.

مزایای کشت کیسه ای قارچ

پرورش قارچ در گلدان

قارچ ها از محصولاتی هستند که به راحتی می توان آن ها را در گلدان یا باغچه پرورش داد و از آن ها به عنوان دارو و یا برای مصارف خوراکی استفاده نمود؛ برای پرورش قارچ در گلدان باید با اصول اولیه آن آشنا بوده و راجع به شرایط رشد و نگهداری از آن ها اطلاعات کافی در دست داشته باشید‌.

گلدانی که برای پرورش قارچ استفاده می کنید باید حتما آن را ضدعفونی کنید و به دور از نور خورشید و در دمای مشخصی قرار دهید.

همچنین محیط کشتی که برای پرورش قارچ گلدانی استفاده می شود باید کاملا ضدعفونی شده باشد و پس از انجام این مراحل بذر قارچ باید با بستر کشت مخلوط گردد و گلدان در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد و در فضایی به دور از نور خورشید قرار داده شود.

پس از گذشت دو هفته، ریشه های سفید در داخل گلدان روئیت می شوند که نشان می دهند مراحل رشد قارچ به خوبی طی شده است؛ توجه داشته باشید که اگر روی بستر کشت لکه های قهوه ای مشاهده کردید آن ها را جدا کرده و دور بریزید، بعد از آن روی محیط کشت را با خاک بپوشانید و برای مرطوب نگه داشتن قارچ ها، مقداری آب رویشان اسپری نمایید.

در مرحله بعد به لامپی نیاز است که جای خورشید را پر کند و به عنوان حرارت به مدت سه هفته بالا سر گلدان قرار داده شود تا قارچ ها نمایان شوند؛ زمانی که قارچ ها به خوبی پرورش یافتند وقت آن رسیده است که برداشت شوند و پس از برداشت آن ها می توان سطح کشت را ضدعفونی کرد و جمجددا برای کاشتن قارچ استفاده نمود.

نکته: برای پرورش قارچ در گلدان، اگر در خانه تهویه مناسب می توانید راه اندازی کنید امکان کاشت این محصول در گلدان در تمام فصل ها وجود دارد اما اگر نمی توانید تهویه مناسبی ایجاد کنید می توانید قارچ را در ماه های مهر یا آذر در گلدان بکارید.

اقسام مختلفی از قارچ را می توانید در گلدان یا باغچه بکارید اما بهترین قارچ هایی که می توان آن ها را در گلدان پرورش داد قارچ های سی تاک، سفید و اویستر می باشند که جزو گونه های گران قیمت قارچ هستند.

بررسی وضعیت کشت قارج در ایران

وضعیت تولید قارچ در ایران

قارچ که به آن طلای سفید نیز گفته می شود از محصولات کشاورزی پر استفاده ای است که جایگاه ویژه ای در بین مردم و بازارهای داخلی و خارجی دارد.

تولید قارچ در بیشتر کشورهای دنیا به دلیل استقبال بیش از حد مردم از این خوراکی انجام می پذیرد؛ وضعیت تولید قارچ در ایران به سال ۱۳۳۷ باز می گردد و تا به الان حدود ۱۰۰ هزار هکتار سالن پرورش کشت قارچ در این کشور احداث شده است که در حال فعالیت می باشند.

کشور ایران در تولید قارچ های خوراکی رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است و سالیانه حدود ۲۰۰ هزار تن قارچ در این کشور تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

اصفهان، مشهد، فارس، گیلان، تهران، همدان، خوزستان، تبریز و چهار محال و بختیاری از جمله استان هایی هستند که مشغول تولید قارچ می باشند و حدود ۸۰ درصد قارچ کشور ایران را تامین می کنند و برای افرادی زیادی در این زمینه به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی کرده اند.

امیدواریم که خواندن این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و با استناد بر این اطلاعات توانسته باشید تجربه ای در زمینه پرورش قارچ در خانه و کشت کیسه ای قارچ کسب کرده باشید؛ اگر در این زمینه به راهنمایی های بیشتری نیاز دارید می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید و پاسخ سوال های خود را از طریق آن ها دریافت کنید.