تولید قارچ در ایران

تولید قارچ در کشور ما از سال ۱۳۳۷ شروع شده است بر اساس آخرین آمار رسمی در حال حاضر سطح زیر کشت قارچ های خوراکی کشور تا سال ۱۳۸۵ معادل۵/ ۳۱  هکتار قارچ دکمه ای و۵/۳هکتار قارچ صدفی و در مجموع ۳۵ هکتار می باشد.

این میزان در سال ۱۳۸۳ تنها ۱۴ هکتار بوده است لذا مزارع قارچ در این مدت ۲۱ هکتار افزایش یافته است و از رشد ۱۵۰ درصدی برخوردار بوده است در سال ۱۳۸۵ معادل ۲۸ هزار تن قارچ دکمه ای و ۵۰۰ تن قارچ صدفی در کشور تولید شد که این میزان در مقایسه با تولید ۱۶ هزار تنی سال ۱۳۸۳ از رشد ۷۷ درصدی برخوردار بوده است استان‌های تهران٫ اصفهان٫ کرج ٫قزوین ٫چهارمحال و بختیاری٫ فارس ٫همدان و کرمانشاه به ترتیب عمده ترین تولید کنندگان قارچ دکمه ای و استان‌های مازندران ٫فارس٫ اصفهان ٫خراسان شمالی و تهران به ترتیب عمده ترین تولید کنندگان قارچ صدفی هستند آمار نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۵ حدود ۴۲۵ واحد فعال و ۱۰۹ واحد غیر فعال و نیمه‌فعال در کشور وجود داشته اند بر اساس آخرین گزارشات سطح زیر کشت قارچ در ایران ۱۰۰ هکتار و میزان تولید نیز حدود ۱۰۰٫۰۰۰تن می باشد.

تولید قارچجایگاه ایران در تولید قارچ

قارچ های خوراکی در بیش از یکصد کشور دنیا تولید و مصرف می شود. آمار تولید قارچ های خوراکی در دنیا بیش از ۷ میلیون تن در سال است که مصرف سرانه آن در برخی کشورهای توسعه یافته به بیش از ۳ تا ۴ کیلوگرم نیز می رسد. مصرف سرانه قارچ در دنیا به طور میانگین حدود ۲/۱کیلوگرم است عمده ترین تولید کنندگان قارچ های خوراکی در دنیا به ترتیب چین ،آمریکا، هلند ،اسپانیا و فرانسه هستند .ایران پس از کشورهای چین، آمریکا، هلند ،اسپانیا و فرانسه رتبه ششم را در تولید این محصول دارد. بر اساس گزارشات در سال ۹۱ حدود ۷ میلیون و ۷۰ هزار تن قارچ در جهان تولید شد که چین با تولید بیش از ۵ میلیون تن رتبه اول تولید این محصول را به خود اختصاص داده است .پس از چین کشورهای آمریکا با تولید ۳۹۰ هزار تن، هلند با تولید ۳۰۴ هزار تن ،اسپانیا با تولید ۱۴۸  هزار تن و فرانسه با تولید ۱۱۵ هزار تن در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند. بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی ایران با تولید بیش از ۹۳ هزار تن قارچ در سال ۹۱ ششمین تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می رود که ۲/۱درصد تولید قارچ را از آن خود کرده است. بر اساس اطلاعات سازمان آمار جمهوری اسلامی ایران سطح زیر کشت قارچ در سال ۱۳۹۲ حدود ۷۵ هکتار بوده است که با توجه به واحدهای غیرفعال و واحدهای کوچکی که در این آمار گنجانده نشده اند سطح زیر کشت تا حدود ۱۰۰ هکتار (و به طور قراردادی تولید نیز تا ۱۰۰ هزار تن) در نظر گرفته می شود.

تولید قارچدر آغاز هزاره جدید میلادی ،قارچ خوراکی دکمه ای سفید همچنان موقعیت ممتاز خود را در میان سایر قارچ های خوراکی حفظ کرده است به طوری که فروش جهانی آن از مرز۱۰ میلیارد دلار گذشته و تولید آن ۳۸ درصد از کل تولید جهانی قارچ های خوراکی را تشکیل می‌دهد. میانگین عملکرد قارچ دکمه ای در ایران در هر دوره‌ ی کشت حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم در متر مربع و حداکثر تولید در برخی از واحدها به ۲۷ کیلوگرم در متر مربع می‌رسد این در حالی است که میانگین عملکرد در کشور هلند به عنوان برترین کشور تولید کننده قارچ به طور متوسط بین ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم در متر مربع می رسد میانگین عملکرد قارچ صدفی ۱۳ کیلوگرم در متر مربع است.

آمار جهانی تولید قارچ های خوراکی نشان می دهد که در دهه اخیر تولید قارچ های خوراکی در طول ۳۲ سال ۴۰۰ برابر شده است یعنی از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۷ تولید قارچ از ۳۵۰٫۰۰۰تن به ۶٫۱۶۰٫۸۰۰تن افزایش یافته که عمده این افزایش در ۱۵ سال اخیر صورت گرفته است.

شرکت سپید خوشه نقش جهان

شرکت مهندسی – کشاورزی سپید خوشه  نقش جهان فعالیت خود را از سال  ۱۳۸۵ با هدف  ارائه آموزشهای کاربردی، عملی و کارآفرینی  برای کاربران مختلف گرایشهای کشاورزی در رشته های کشت و پرورش  قارچهای خوراکی، پرورش ماهی ( زینتی  و خوراکی )، کشت زعفران، پرورش زنبور عسل، کشت گیاهان داروئی، کشت جوانه های خوراکی و … آغاز نموده است .

این شرکت ،اولین آموزشگاه کشاورزی در سطح ایران است که مجوز آموزشی از مجتمع آموزشی جهاد کشاورزی اخذ نموده و با بهره گیری از استانداردها و متدهای جدید آموزشی و با پشتوانه تیم حرفه ای متشکل از مشاوران و کارشناسان و مربیان توانسته است آموزشهای موفق و کاربردی را به مرحله اجرا درآورد. این شرکت از ابتدای فعالیت خود  و با اتکا به دانش، تخصص و تجربه کارشناسان و مربیان خود توانسته است تاکنون بیش از هفت هزار نفر داوطلب دررشته های یاد شده را بر اساس آخرین دستاوردهای علمی و تجربی روز در عرصه آموزش در کارنامه خود به ثبت برساند و به کارآموزان  مدرک از مجتمع آموزشی جهاد کشاورزی ارائه دهد.

[vc_btn title=”تماس با ما” color=”success” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fsepidkhushe.com%2Fcontact%2F|||”][vc_row][vc_column][vc_column_text]