ماهیان زینتی

همانطور که می دانید پیشرفت تکنولوژی با به حداقل رساندن فعالیتهای جسمانی حداکثر بهره وری را برای ما به ارمغان آورده ولی در عوض فاصله ما وطبیعت را افزایش داده است. در شرایط کنونی که زندگی با فشارهای روحی و استرس فراوان همراه است، ضروریست سلامت روح و روان نیز مد نظر قرار گیرد. ماهیان زینتی در آکواریوم های خانه آرامش بخش محیط اطراف شما خواهند بود.

افزایش میزان افسردگی و بیماری های اعصاب و روان در جامعه ناشی از خلاء میباشد. یکی از بهترین راهکارهای مقابله با این چالش، تهیه آکواریوم برای محل زندگی و استراحت است. دنیای زیر آب و اسرار آن همیشه مورد توجه انسان بوده و می تواند حداقل نیاز به ارتباط با طبیعت را کمی جبران نماید. نگهداری ماهیان زینتی آکواریومی نه تنها موجب سرگرمی شده، بلکه تماشای آنها پس از اتمام کار روزانه باعث تسکین اعصاب و انبساط خاطر می گردد.

 

نام : انجل فیش ( فرشته ماهی ) – Angelfishماهیان زینتی

خانواده : سیکلیده(Chichlidae )

انواع : انجل سیاه ، طلایی ، نقره ای ، قرمز ، سفید ، سه خط و … .

اندازه : حداکثر ۲۵ سانتی متر رشد می کند .(آنها به بلندی ۲۵ سانتیمتر و طول ۱۵ سانتیمتر میرسند)

محل اصلی زندگی : رودخانه آمازون – رودخانه ها و باتلاقهای آمریکای جنوبی

PH – اسیدیته آب: ۶.۸ تا ۷.۵ ( دامنه ۶ تا ۷.۵ )

سختی آب : سبک تا متوسط

دما : ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتیگراد (دامنه ۲۳ تا ۲۹)

تولید مثل : تخمها بر روی سطوح عمودی قرار داده میشوند

تغذیه : گوشتخوار ، مخلوطی از غذاهای پولکی و یخ زده و زنده باید برایش فراهم شود

خلق و خو ( رفتار ماهی ) : عموما ماهیان صلح جویی هستند ولی به هنگام تغذیه ممکن است مهاجم باشند، همچنین در دوره تخمگذاری قلمرو طلب خواهند بود.

اندازه تانک ( آکواریوم ) : حداقل اندازه برای یک جفت ۶۰ لیتر است.

محل جاگیری در آکواریوم : تمام مناطق

ترکیب ماهیان آکواریوم ( سازگاری ) : انجل ها باله های بلندی داشته و حضورشان در آکواریوم باید از گزند ماهیان مهاجم به باله ها در امان باشد.اگرچه فرشته ماهیا ن ، ماهیانی اجتماعی هستند ولی نباید با ماهیانی که با اندازه دهانشان تطبیق میکنند نگهداری شوند.

سطح مراقبت ( نگهداری ) : آسان

طول عمر : بطور معمول ۸ تا ۱۰ سال( تا ۱۲ سال و بیشتر نیز گزارش شده است)

بیماریهای رایج : هگزامیتا و سوراخ در سر (HITH (Hole in the Head Disease) – Hexatima )

تکثیر ماهی آنجل

بی شک انجل از ماهیان شناخته شده و بسیار محبوب در آکواریم است ، ماهی آرام و زیبا که علاقمندان بسیاری دارد.
این ماهی در الگوی رنگی متنوعی به چشم میخورد که از مهمترین آنها ابروباد، کوی ، مشکی یا سفید و غیره می باشد.
ماهی انجل از خانواده سیچیلاید ها بوده و برای تکثیر این ماهی جذاب وزیبا در ابتدا نیاز به پیش مولدین مناسب از نظر فرم بدن ، رنگ ، کشیدگی باله پشتی و همچنین از نظرتغذیه ( باید به ماهیانی که برای تکثیر نگهداری کرد به طور ویژه رسیدگی شود) داریم که برای این منظور معمولا ۱۰ تا ۱۵ عدد ماهی آماده را در یک آکواریوم ۴۰*۴۰*۱۰۰ در کنار هم قرار می دهیم تا همسر گزینی به اختیار ماهیان انجام شود.
توجه داشته باشید که انجل های باله بلند بیشتر مورد پسند بازار خواهد بود پس برای مولدگیری سعی در انتخاب انجل با باله های بلند می کنیم.

تکثیر ماهی گوپی

به جرات میتوان گفت یکی از جذابترین و متنوع ترین ماهیها گوپی نام دارد ماهی که شاید بیشتر آکواریوم داران حداقل یک بار چه موفق و چه نا موفق به سمت آن جذب شده باشند و این ماهی جادویی را تجربه کرده باشند.
این ماهی به دلیل روش تولید مثلی خارق العاده ای که دارد مانند چند گونه زنده زای دیگر، بسیاری از مارا به تجربه تکثیر این ماهی ترغیب میکند اما دلیل وجود تمایل بیشتر به سمت تکثیر گوپی نسبت به گونه های دیگرزنده زا، تنوع نژادی بسیار بالا در این ماهی میباشد حتی غیر حرفه ای ترین افراد با تلفیق دو نژاد متفاوت میتوانند رنگ و طرح جدیدی را بوجود آورند که شاید در تمام دنیا تک باشد و مختص خودشان باشد ( که البته برای تبدیل کردن این ماهی جدید به یک نژاد راه طولانی و سختی باید طی شود)

ماهیان زینتی

 

تکثیر ماهی لوچ دلقک

نام : لوچ دلقک

نام علمی : Botia Macracanthus

زیستگاه اصلی : بورنه آ و سوماترا

خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما = ۸۷-۷۳ درجه فارنهایت ( ۲۳-۳۰ درجه سانتیگراد ) – PH=6.0-7.0

اندازه : حداکثر تا ۱۲ اینچ ( حدود ۳۰ سانتی متر ) رشد می کند .

غذا : همه چیزخوار بوده ولی غذاهایی که در آنها از بافت جانداران استفاده شده را بیش تر دوست دارد . ( کرم خونی ، میگو و … ) هم چنین مکمل های گیاهی را نباید فراموش کرد .

حجم تانک : حداقل ۱۰۰ لیتر

لوچ های دلقک ماهیان اجتماعی بوده که علاقه ی زیادی به پنهان شدن در جاهای تاریک دارند و باید برای آنها مکان های مخفی شدن زیادی فراهم شود . یکی از عادات آنها اینست که خود را در گوشه ای از تانک به گونه ای قرار می دهند که تصور می کنید ماهیتان مرده یا در حال مرگ است .

آنها در آکواریوم به راحتی نگهداری می شوند ولی به آب نامرغوب خیلی حساسند . هم چنین چون آنها علاقه ی زیادی به پیدا کردن غذا از بین شن ها دارند و همیشه در کف تانک به دنبال غذا می گردند ، باید چند لایه شن در کف آکواریوم بریزید .

رفتار و سازگاری : یک ماهی خجالتی بوده و با بیش تر ماهی های هم اندازه ی خود و گیاهخوار سازگار است . حتی آنها گاهی اوقات با کوریدوراس ها هم گروه هایی تشکیل داده و با هم حرکت می کنند .

بیماری رایج : رایج ترین بیماری بین لوچ های دلقک سفیدک ( ایک ) می باشد که به همین دلیل قبل از انتقال آنها به تانک اصلی باید حداقل ۲ هفته در قرنطینه باشند تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود .

نکته : در آکواریوم دلقک ها نباید از بالا نور بتابد و تنها کمی نور مایل به تانک باشد تا قسمت هایی از تانک برای مخفی شدن آنها تاریک باشد .

لوچ های دلقک در صورت نگهداری مناسب تا ۵۰ سال هم عمر می کنند .

ماهیان زینتی

تشخیص جنسیت : فهمیدن جنسیت لوچ های دلقک خیلی مشکل است و تنها مشخصه ی آن اینست که در نرها باله ی دمی کمی خمیدگی داشته و پنجه ای شکل است ولی در ماده ها اینطور نیست .

نحوه تکثیر : دفعات تکثیر لوچ های دلقک در آکواریوم خیلی کم است ولی آنها را هم به صورت طبیعی و هم به صورت هورمونی در آکواریوم تکثیر کرده اند .

 

ماهی اسکار

این ماهی فکر نکنیم نیاز به معرفی زیادی داشته باشد ، ماهی اسکار یکی از شناخته شده ترین ماهی های آکواریومی گوشتخوار می باشد که چندین سال است که جای خودش را در آکورایوم های زینتی پیدا کرده است و یکی از پرفروشترین و پرطرفدارترین ماهی ها به شمار می رود .

ماهیان زینتی

نام علمی این گونه  :  Astronotus ocellatus

نام عمومی آن: اسکار سیچلاید مخملی سیچلاید مرمری.
دارای الگوهای رنگی متنوعی است (اسکار قرمز- اسکارببری- اسکارآلبینو یا سفید) .

اندازه :

طول استاندارد۴۰-۳۰سانتی متر

درحالت رشد کامل: وزن بیش از ۱۶۰۰ گرم و در هنگام جوانی می تواند بیش از cm2/5 در ماه رشد مفید طولی داشته باشد. هیچگاه گول اندازه کوچک آنرا درهنگام خرید نخورید و مخزن بزرگتری را نسبت به سایز اولیه آنها در نظربگیرید زیرا که آنها به سرعت رشد کرده و فضای بیشتری را نیاز خواهند داشت.

خواستگاه :
به طور بومی در شمال آمریکا سرشاخه های رودخانه آمازون و اورنیوکو آرژانتین، برزیل ،کلمبیا، پرو، پاراگوئه ونزوئلا یافت می گردند.

شرایط آب :

ph= 6-8  سختی کل dH 19-5 دمای C 26-22 (درجه حرارت ۲۸ سانتی گرادبهترین درجه حرارت است).

محدوده حرارتی ذکر شده به این معنی نیست که درجه حرارت می تواند در این محدوده تغییر یابد بلکه باید در یک عددی ثابت باشدو تغییرات وسیعی را نداشته باشد. اسکارها ماهیانی هستند که در کف و درتمامی حجم توده آب در حال شنا می باشند. آنها در حالت طبیعی در آبهای کم عمق همراه با جریان ملایم و کف ماسه ای و یا گلی یافت می شود.

مواد غذایی :

حشرات و لاروهای حشرات سخت پوستان و بی مهره گان ماهیها و مواد گیاهی متفاوت ودر واقع هر چیزی که اندازه دهان آنها بشود. این طبیعت ذاتی آنها ، این ماهیها را جانورانی همیشه گرسنه نشان می دهد ولی حتی در هنگام سیری کامل به غذا خوردن علاقه زیادی نشان می دهند. اکثر تازه کارها با تغذیه بیش ازحد این ماهی در آینده به مشکلات زیادی برمی خورند. مثلا اگر از غذاهای پلیت استفاده می نمایید این نکته را به خاطر داشته باشید که پلیت پس از خورده شدن توسط ماهی در معده به دلیل وجود آب متورم شده و در صورت تغذیه بیش ازحد مشکلات جدی را بوجود خواهد آورد.

طول عمر :

این ماهی می تواند به راحتی بیش از ۱۰ سال زنده بماند.
موفقیت در مورد این ماهیان نیاز به توجه در طولانی مدت دارد یعنی در عرض چند ماه نمی توان به موفقیت لازم رسید بلکه با یک دیدگاه سالیانه باید به آنهانگاه کرد.

خلق و خو :

اسکارها ماهیان نسبتا پرخاشگری هستند. حتما شنیده اید که می گویند این ماهیان ماهیان بد سرشتی هستند. این شایعات از آنجا می آیند که آنها سعی دارند هر چیزی که در مخزن است و دراندازه دهانی آنها است ببلعند. این ماهیان قلمرو طلب بوده و در هنگام جفتگیری این رفتار پرخاشگرانه آنها تا حد زیادی افزایش می یابد و باید حتمافضای بزرگی را برای زندگی آنها در نظر گرفته شود. حتی می تواند به درگیریشدید بین افراد یک مخزن و حتی مرگ آنها منجر شود.
فضای مناسب برای یک جفت اسکار مولد در حدود ۲۵۰ لیتر است.

 ماهیان زینتی

آشنایی با ماهی اسکار

این ماهیها بسیار باهوش هستند و قادرند که حیله های زیادی را از خود نشان دهندو به زودی قادرند شخصی که به آنها غذا می دهد را شناسایی نمایند. به دلیل عمر زیاد (هم اندازه سگها) این ماهی نسبت به ماهیهای دیگر محبوب تر شده است. اسکارها ماهیان سخت جانی هستند و در شرایط بسیار سخت نیز حتی علایم ظاهری خاصی را نشان نمی دهند. با اینحال بسیاری ممکن است تصور نمایند که این جانداران زیبا نیازمند مراقبت ویژه ای نمی باشند اما هر جانداری نیازمندیهای خاص خود را دارد. عدم مراقبت صحیح از این ماهی می تواند به صورت بیماری سوراخ در سر (hole in head) و یا فرسایش خط جانبی خود را نشان دهد. این بیماریها به ما یادآوری می کنند که در تغذیه آنها باید از غذاهای متنوع و مکملهای ویتامینه استفاده کرد. بسیاری از افراد از یک رژیم غذایی نامناسب استفاده می نمایند که ارتباط مستقیمی با کمبودهای غذایی دارد.

برخی نیز فقط از غذاهای زنده استفاده می نمایند که این عمل منجر به ایجاد دو مشکل خواهد شد :

اول از همه تغذیه با غذاهای زنده می تواند در طولانی مدت یکسری کمبودهای غذایی را به وجود آورد. اسکارها در طبیعت منحصرا از غذاهای زنده استفاده نمی نمایند (piscivores) نمی باشند و قادرند که غذاهای متنوعی را مصرف نمایندو حتما باید تنوع غذایی بالایی را جهت سلامت جسمی داشته باشند. در طبیعت آنها به طور طبیعی بیشتر از حشرات و سخت پوستان استفاده می نمایند اما ازآنجا که اینها ماهیان فرصت طلبی هستند غذایی را که می تواند توسط آنهامصرف گردد (در حد اندازه دهانی آنها باشد) می بلعند.

دوم غذاهای زنده موجود در مغازه های آکواریومی جانداران مناسبی برای انتقال انواع بیماریها می باشند که یقینا می توانند برای ماهیان زیبای شما خطری بزرگمحسوب گردند.
برخی دیگر منحصرا از دل گوساله استفاده مینمایند.( استفاده صرف از دل گوساله ،چون دل گوساله یک بافت عضلانی است ونمی تواند حاوی تمامی عناصر غذایی باشد) در طولانی مدت می تواند منجر به کمبودهای غذایی گردد.

ماهیان زینتی

یکی دیگر از مشکلات جدی که بوجودمی آیداستفاده از غذاهایی است که دارای چربی بالا می باشند به خصوص از نوع چربیهای اشباع (سخت). این نوع چربی در اغلب بافتهای بدن حیوانات خونگرم وجود دارد. خوشبختانه در بافت دل (قلب)چربی در حد مناسب جهت تغذیه ماهی وجود دارد. البته قبل از استفاده باید به خوبی چربی های اطراف آنرا جداکرده و رگه های قسمت داخلی حفره قلب را جدا نمایید. استفاده بیش از حد ازچربیها می تواند بیماری کبد چرب را ایجاد نماید. در این بیماری به علت انباشته شدن بیش از حد چربی در کبد رنگ آنرا از حالت طبیعی خارج کرده وکبد روشنتر میگردد. متاسفانه علامت خارجی برای این مشکل وجود ندارد. تازمانی که ماهی بمیرد و کالبد شکافی علت اصلی مرگ را مشخص نماید. مشکل اخیراز جمله عوامل اصلی مرگ اسکارها( قبل از ده سالگی است (حتی اگر از ماهی به خوبی مراقبت کرده باشید.
در آخر مطلب مهمی را متذکر می شوم و آن اینکه به دلیل فعالیت و تغذیه بالای این ماهیها باید تعویض آب و سیفون مواد زایدکف جهت جلوگیری از افزایش میزان موادسمی (آمونیاک نیتریت نیترات و…) به طور مدام انجام پذیرد.

طرز تخشیص جنسیت اسکار

ماهی نر:

۱-  نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و دوکی شکل است.
۲-  قوز روی سر بیشتر و بلندتر است.
۳-  لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱-  نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.
۲-  قوز روی سر کوتاه تر است.
۳-  لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهانی تر است.

از خصوصیات ماهی اسکار این است که کاملا دست آموز شده و صاحب خودش رو از غریبه تشخیص میدهد . وقتی شما به ماهی خودتان غذا میدهید , بعد از مدتی ماهی فقط وقتی که شما جلوی آکواریوم می ایستید به سمت شما می آید و هر کس دیگه ای که قصد غذا دادن به انها را داشته باشد , به او توجهی نشان نمیدهد (حتی وقتی گرسته باشد) ! وقتی که این ماهی ها بزرگ شدند میتوانید سطح بدنشان را نوازش کنید و از نوازش شدن لذت میبرد . از طرفی ماهی هایی هستند با هوش خیلی بالا ،گاهی اوقات از سیستم پنهان سازی غذا استفاده میکنند و طعمه ها را در جایی مخفی میکنند و سر فرصت انها رو میخورند . از این نظر این ماهی ها پرطرفدار شدند چون شرایط نگهداری آنها تقریبا ساده است و ماهی های خیلی مقاومی هستند در مقابل بیماریها و در صورتیکه در شرایط خوبی نگهداری شوند و از نظر تغذیه و بهداشت مراعات شوند , خیلی زود بزرگ شده و بعد از یکی دو سال آماده برای تولید مثل می شوند . بهتراست بصورت گروهی نگهداری شوند در دسته های ۳ تا ۴ تایی یا بیشتر تا خودشان جفتشان را انتخاب کنند .

نکته بسیار جالب در این ماهی ها این است که با دکوراسیون آکواریوم مشکل دارد و اگر از دکور آکواریوم خوششان نیاید و یا خیلی شلوغ باشد , آن را به هم میریزند و گاه دیده شده حتی قطعات پلاستیکی گیاهان را از آکواریوم به بیرون می اندازند . نسبت به اکسیژن آب حساس هستند و اگر اکسیژن آب کم باشه سریع عکس العمل نشون میدهند و به پهلو مایل میشوند ! نسبت به شوک و استرس شدید هم حساس هستن و در این صورت دچار سکته میشوند و لبهاشان کج میشود که ارزش اقتصادی خودشان را از دست میدهند . پس باید خیلی مراقب باشید تا به این ماهیها شوک وارد نشود . همینطور , این ماهی ها وقتی که میترسند رنگشان عوض شده و به پهلو روی ماسه ها دراز میکشند , این حالت در زمانی اتفاق می افتد که قصد گرفتن آنها را با تور دارید !

ماهیان زینتی

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت .

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید. خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند. ) آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان بزرگ هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند. خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و آنرا شروع به تمیز کردن می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. که ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم تقریبا به اندازه ۵/۱ میلیمتر خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.
نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند.
ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند. پشت سر ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند. و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود.
حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت. شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب آکواریوم به تلاتم می افتد. اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

ماهیان زینتی
بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نرم ها شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا داخل آکواریوم را فیلتر بگذارید تا آب شفاف وزلال شود .

 

ماهی دیسکس

ماهی دیسکس بدون شک یکی از زیباترین ماهیان آکواریومی آب شیرین است که هر آکواریومداری علاقه مند به نگهداری آنهاست. ولی این نکته قابل توجه است که نگهداری عجولانه این ماهی و بدون اطلاعات قبلی، این رویای زیبا را به یک واقعیت تلخ تبدیل میکند.

ماهیان زینتی

نام رایج: دیسکس

نام علمی : Symphysodon discus

خانواده : سیکلیده (سیچلایدها(

زیر خانواده : Cichlasomatinae

تانک مورد نیاز : حداقل ۱۵۰ لیتر

دمای اب:۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد

PH : حدود ۶.۵ الی ۷

غذا : غذاهای زنده ( میگوی زنده و کرم خاکی ) ، غذاهای منجمد ( دل گاو و بوقلمون و جگر گاو، کرم منجمد و… ) و غذاهای خشک ( لوفاک و کرم فشرده و غذاهای مخصوص و تجاری دیسکس( .

سازگاری : بهتر است با گونه های خود نگهداری شوند ولی با آنجل هم قادر به نگهداری هستند . ( در برخی موارد با سیچلاید ها و سورم ها سازگاری دارند . ) در نهایت نگهداری آنها  را یا به صورت تک گونه یا با برخی لوچ ها، کوریدواراس،انجل ، پوزه خرگوشی و امثال ماهیان ارام و صلح جو توصیه میکنیم .

شناخت:اگر شما هم به آکواریوم و نگهداری ماهیان آب شیرین علاقه مند هستید؛ بدون شک یکی از زیباترین ماهی های آب شیرینی که تا بحال دیده اید و یا از آن نگهداری کرده اید؛ میتواند دیسکس باشد. یک ماهی کمرو و خجالتی که در زیبایی و تنوع رنگ میتوان آن را به عنوان بارزترین ماهی آب شیرین دانست و شاید همین موضوع باعث شده است که خیلی ها این ماهی را به عنوان عروس آکواریم های آب شیرین بشناسند. تنوع رنگ این ماهی از شامل رنگهای قرمز، خونی، آبی، سفید، صورتی، زرد، نارنجی، سبز، فیروزه ای، قهوه ای و … میباشد که باید به این تنوع؛ تنوع حالتهای رنگبندی (مانند نقطه ای – Spotted – و پوست ماری – Snake Skin – و …) را هم اضافه نمود. هرچند نگهداری از این ماهی، بدلیل حساس بودن آن و لزوم ایجاد شرایطی تقریبا مشابه با شرایط طبیعی محل زندگی این ماهی در جنگلهای آمازون به نسبت بسیاری از انواع دیگر ماهی های آب شیرین، سخت تر است اما در بسیاری از موارد نمیتوان از فکر داشتن چنین ماهی زیبایی در آکواریوم چشم پوشی کرد.

شرایط:این ماهی در آبی با دمای( تقریبا ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتی گراد) و با مشخصاتی مانند  PH: ۶.۶، سختی: ۲۵ppm، آهن: ۱.۷ppm، آلکالین: ۲۰ppm  و کلریدها: ۳ppm  بیشترین زیبایی را خواهد داشت. این شرایط نشان میدهد که این ماهی در آبهایی با کمترین میزان سختی بهترین شرایط را برای ادامه حیات و همچنین تکثیر دارا میباشد و به همین خاطر معمولا کسانی که از این نوع ماهی نگهداری مینمایند، به صورت دوره ای و به فاصله زمانی هر سه روز یکبار، چیزی در حدود یک سوم آب آکوایوم محل نگهداری این ماهی را با آب تازه و کاملا هم دما با آب موجود در آکواریوم تعویض مینمایند. شدت رنگ در این نوع ماهی رابطه مستقیمی با شرایط زندگی آن دارد، امروزه در بسیاری از فروشگاه های مربوط به ماهی های آب شیرین میتوان مواد شیمیایی را یافت که تا حدودی میتوانند بر روی شدت رنگ این ماهی تاثیر بگذارند اما در نهایت چیزی جز ضعف و عدم بروز علائم اولیه بیماری تا قبل از شدت گرفتن بیماری، را باعث نخواهند شد. بنابراین بهترین توصیه در این مورد نگهداری ماهی در بهترین شرایط ممکن و عدم استفاده از اینگونه مواد شیمیایی – که گاها به نام مواد غذایی هم فروخته میشوند – میباشد.

تغذیه : تنوع غذایی و مخصوصا استفاده از غذاهای زنده میتواند تاثیر زیادی بر سالم بودن ماهی های شما داشته باشد و البته در میان غذاهای زنده موارد مانند دافنیا (کک آبی)، ان کایت راوس (کرم سفید)، لومبر کلیوس توستویس (کرم خاکی) و پشه میتوانند گزینه های خوبی برای تغذیه این ماهی و البته بیشتر ماهی های بومی مناطق گرمسیری باشند. در ایران معمولا این نوع غذاهای زنده به سختی یافت میشوند اما یکی از غذاهای زنده ای که میتوانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید (و یا حتی به صورت مصنوعی به تکثیر! آن بپردازید، کرمهای خاکی هستند؛ نکته قابل توجه در این ارتباط این است که قبل از تغذیه ماهی بوسیله کرم خاکی؛ حتما کرمها را حداقل به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در درون آب قرار دهید تا تمامی موادی که در بدن کرم وجود دارند ، و از جمله خاک  از بدن کرم خارج شوند. عدم توجه به این نکته میتواند با عث مسمومیت ماهی و از بین رفتن آن شود از دیگر غذاهای مورد استفاده به صورت زنده میگوی ارتمیا میباشد همچنین میتوان به آنها دل گوساله،غذاهای منجمد مانند کرم منجمد و ….. نیز داد، همچنین انواع غذاهای تجاری بالانس شده مخصوص دیسکس از گزینه های دیگر تغذیه ای میباشد.

شرایط نگهداری : آکوایوم محل نگهداری این ماهی باید حداقل به اندازاه ۲۵ تا ۲۸ گالن (هر گالن تقریبا برابر با ۴ لیتر میباشد) برای هر جفت بالغ گنجایش داشه باشد و معمولا در آن از وسایل تزیینی زیادی استفاده نیمشود، در بسیاری از موارد، در داخل آکواریومهای محل نگهداری (و مخصوصا محل تکثیر) این نوع ماهی فقط از یک سنگ هوا، یک فیلتر و یک بخاری استفاده میشود. نکته قابل توجه در این مورد این است که بدلیل آنکه مدفوع ماهی میتواند تاثیر زیادی بر سختی آب داشته باشد، برای راحت تر تمیز کردن آکواریوم در هنگام تعویض آب به صورت دوره ای؛

ماهیان زینتی

در آکواریومهای محل نگهداری جفتهای بالغ و آماده تکثیر این ماهی از شن و ماسه برای تزیین کف آکواریوم استفاده نمیشود. همچنین برای بهتر تنظیم شدن دمای آب نیز معمولا از دو بخاری در دو طرف آکواریوم به صورت خوابیده بر روی کف آکواریم استفاده میشود. همچنین استفاده از لامپهای فلورسانت در بالای آکواریوم محل نگهداری این ماهی توصیه شده است.

ماهیان زینتی

 

 

اصول اولیه راه اندازی آکواریوم و تجهیزات مورد نیاز

 

ماهیان زینتی

تجهیزات مورد نیاز آکواریوم

درپوش آکواریوم

همانطور که از نام آن پیداست، به وسیله ای گفته می شود که بر روی آکواریوم قرار می گیرد. درپوشها می توانند بسیار ساده و از یک قطعه شیشه ساخته شوند و یا اینکه دو تکه بوده و از وسط با چسب مخصوصی چسبانده شوند، به طوری که همانند یک لولا عمل نمایند. همچنین می توان آنهارا بسیار زیبا و لوکس ساخت. .

فواید درپوش آکواریوم:

جلوگیری از تبخیر بیش از حد آب آکواریوم
تحت کنترل در آوردن بهتر دمای آب
جلوگیری از بیرون پریدن ماهیها
جلوگیری از متصاعد شدن بوی نامطبوع در فضای اتاق (بسته(

 

 

 پمپ هوا ماهیان زینتی

موجودات آبزی مانند سایر موجودات زنده برای ادامه حیات، نیاز به اکسیژن دارند. با این تفاوت که آنها اکسیژن مورد نیاز خود را از آب توسط آبششهایشان جذب می کنند.

 

پمپ هوا علاوه بر تولید اکسیژن، با مخلوط کردن لایه های مختلف آب سبب یکنواخت شدن درجه حرارت نیز می گردد. همین طور با تولید اکسیژن، تجزیه فضولات ماهی ها به صورت هوازی صورت می گیرد. از حیث زیبایی نیز ، حباب های ریز هوا که از کف مخزن به بالا می آیند منظره ای بدیع و چشم نواز به وجود می آورند ..

 

 

 

فیلتر

هر آکواریومی در صورت نداشتن پمپ هوا و فیلتر به صورت آب راکدی در می آید که سریعا در معرض فساد قرار می گیرد و رفته رفته بوی بسیار بدی فضای محیط را فرا می گیرد. برای رفع این مشکل، بکارگیری تنها پمپ هوا کافی نیست. با افزایش مقدار فضولات و پس مانده ها ی غذایی و تجزیه آنها بر میزان گازهای مضر و بدبو افزوده می شود. اینجاست که نقش تعیین کننده فیلترها نمایان تر می گردد. فیلترها با جذب فضولات و همچنین پس مانده های ریز و درشت غذایی در تمیز کردن و شفاف نمودن هر چه بیشتر آب کمک شایانی می کنند.

فیلتر کف شنی

فیلتر داخلی

فیلتر بیرونی

 سنگ هوا (اکسیژن)

سنگهای هوا در اندازه ها و اشکال مختلف بسته به اندازه و نوع کاربرد آکواریوم به کار می روند. این سنگها در اقسام رینگی، زاویه ای، نیم دایره، دایره، بی شکل، و یا حتی طولی به درازای نیم متر هم دیده می شوند.

دماسنج و بخاری

نوعی از دماسنجها به صورت برچسبی هستند که بر روی قسمت بیرونی شیشه آکواریوم چسبانده می شوند. در این دماسنجها از کریستال مایع استفاده شده است. صفحه به رنگ روشن در آمده، دمای آب را نشان می دهد.

انواع دیگر دماسنجها، دماسنج های شیشه ای اند که به صورت شناور و یا ثابت در داخل مخزن قرار می گیرند. در این نوع دماسنجها، از جیوه برای نمایش دادن درجه حرارت استفاده می شود. دماسنج های شیشه ای به صورت شناور و یا ثابت وجود دارند.در بخاریهای اتوماتیک و یا ترموستات دار، با تنظیم آن برروی درجه دلخواه ، هرگاه درجه آب از درجه تنظیم شده بیشتر یا کمتر شود، بخاری به صورت اتوماتیک از کار افتاده و یا مجددا شروع به کار می کند .

وسایل روشنایی

نور یکی از مهمترین عوامل تعادل بیولوژیک است. این اهمیت در آکواریومها نیز به چشم می خورد. گیاهان آبزی داخل آکواریوم و همچنین ماهیها برای رشد و نمو مناسب، نیازمند جذب نور هستند. به علاوه ، فقدان نور سبب کدورت آب و ایجاد رسوبی قهوه ای رنگ بر روی شیشه ها، برگها و ساقه های گیاهان و همینطور سایر وسایل تزئینی داخل آکواریوم می شود که زمینه ای مناسب برای رشد باکتریهای بیماری زا خواهد بود.

سوالی که اینجا پیش می آید در مورد جنس نور است. بهترین نور، نور خورشید است. زیرا دارای انواع اشعه ماوراء بنفش به میزان مطلوب است. اشعه ماوراء بنفش برای زندگی گیاهان و ماهیها دارای اهمیت زیادی است.در صورت عدم وجود آن، می توان از نورهای مصنوعی بهره جست. در میان نورهای مصنوعی نیز لامپهای با نور سفید و لامپهای فلورسنت از بهترین ها محسوب می شوند.

ماسه

ماسه یکی از موارد قابل دسترس برای استفاده در آکواریوم و همچنین جهت آماده سازی فیلترها که مطابق نوع مخزن متفاوتند، می باشد. به طور مفصل آن برای تزئین کف آکواریوم، پوشش روی فیلتر شنی و همچنین کاشت گیاهان آبزی، مورد استفاده قرار می گیرد .

  

 تزئینات داخلی

ماهیان زینتی

طریقه پر کردن و چیدن آکواریوم :

اوّلین چیز که در آکواریوم در کف قرار می گیرد لوله های هوا و فیلتر های کف می باشد.
فیلترهای زیر شنی را در سرتاسر کف قرار می دهیم و آن ها را با بست به هم محکم می بندیم تا یک پارچه شوند. سعی کنید تمام کف آکواریومتون رو فیلتر کف شنی قرار بدید و دو لوله ی گردش آب و هوا را یکی در سمت راست و دیگری را در سمت چپ قرار بدید .

خوبه شلنگ هوای این لوله ها رو هم با بست به لوله خروجی هوا وصل کنیم تا ول نباشه در آکواریوم و بد منظره به چشم نیاد .طرز قرار دادن شلنگ های هوا در آکواریوم مهمه چون معمولا بعد از مدتی شلنگ ها از زیر ماسه در میاد و منظره بدی ایجاد میکنه . بهترین کار اینه که با استفاده از بست های پلاستیکی ، شلنگ ها رو به فیلتر های کفی ببندیم اما مراقب باشید زیاد سفت نکنین تا مانع از هوا رسانی بشه .

حال وقت مشخص کردن محل سنگ های هوا است. تعداد سنگ هوا را به نسبت خروجی پمپ انتخاب کنید، فرض می کنیم پمپ شما ۲ خروجی دارد و ما برای آن ۵ محل خروج هوا در نظر می گیریم. ۲ تا برای لوله های دو طرف فیلتر کفی و ۳ تا برای سنگهای هوا .
سنگ هوا رو باید یکروز قبل از قرار دادن در داخل آکواریوم در داخل آب بخیسونید تا منافذش باز بشه  بعد از قرار دادن ۳ سنگ هوا، شلنگ های آنها را به صورت منظم در کف آکواریوم به کمک بست ها می بندیم تا بعداً تکان نخورند و شلنگ ها را به یکی از گوشه های آکواریوم هدایت می کنیم و از آنجا به بیرون می کشیم.

حالا نوبت ریختن ماسه هاست .

در این مرحله شن ها را که قبلاً به صورت اساسی با مواد شوینده شسته اید، یا در آب نمک جوشانده اید و با وسواس بسیار آب کشیده اید، به آرامی و با حوصله روی فیلتر های کفی و سنگ هوا میریزیم و بعد با دست صاف و یکنواخت میکنیم .

میتونیم بهش حالت هم بدیم و شیب دار درستش کنیم یا با پستی و بلندی اما معمولن بعد از مدتی خودش صاف میشه چون ماهی ها ماسه ها رو جابجا میکنن . اگر شیب ماسه های دیواره عقب آکواریوم بیشتر باشه و ضخامتش بیشتر , آکواریوم کمی عمیق تر جلوه میکنه . در ضمن دقت کنیدضخامت ماسه ها از ۵ سانتیمتر کمتر نباشه و از ۸ سانتیمتر هم بیشتر نشه .

 

حالا نوبت قرار دادن قطعات سنگ و صدف و چوب و یا قطعات مصنوعی برای دکوراسیون هست . سعی کنید زیاد آکواریوم رو شلوغ نکنید تا هم زیباییش رو از دست نده و هم فضای آزاد برای شنا کردن ماهی رو بگیره .

توصیه می شود که تا جای ممکن از مواد طبیعی استفاده کنید و به عنوان مثال :
کوزه های سفالی ، شیشه ، سنگ های رودخانه ای ، چوب ، حصیر ، مرجان و صدف از مواد طبیعی هستند که می توان از آن ها در زیبایی آکواریوم بهره جست .

نکات مهمّی در استفاده از بعضی از این مواد وجود دارد؛

  • به عنوان مثال چوبی که استفاده می کنید را باید از دریا یا رودخانه پیدا کرده باشید چون چوب تازه در آب موادّی رها می کند که برای آبزیان مضر و خطرناک می باشد ولی چوبی که مدت ها در آب بوده و آن را پیدا کرده باشید بی ضرر است.
  • باید چوبی را که در رودخانه و … پیدا کردید، قبل از استفاده در آب نمک خوب بجوشانید، بعد در آب معمولی بجوشانید و نهایتاً مدّتی آن را در آب معمولی بگذارید تا مطمئن شوید عاری از باکتری و میکروب و … است
  • سنگ هایی که استفاده می کنید نباید آهکی و یا سیلیسی باشد، چرا که ترکیبات آن ها در آب حل شده و به مرور زمان تغییرات شیمیایی در آب پدید می آورند.
  • صدف ها و مرجان ها (زنده) را هم فقط در آب شور می توان استفاده نمود . میتونید قبل از گذاشتن صدفها و سنگها در آکواریوم با استفاده از قلمو و کمی جوهر نمک , سطح صدف ها رو بشورید . در اینصورت صدف هاتون فوق العاده براق میشن و رنگهای اصلیشون جلوه گر میشه و جرمشون گرفته میشه .
  • نکته دیگر در چیدن فضای داخل آکواریوم شما ماهی هایی است که قرار است نگهداشته شوند. هر ماهی مربوط به اقلیم خاصّی می باشد و نیازمند محیط خاص خود است. ممکن است شما بخواهید ماهی مثل انجل را نگهداری کنید، این ماهی برای استتار به آکواریومی شلوغ و پر از گیاه نیاز دارد. ماهی هایی مثل پنگوسی و سیلورها به محیطی خلوت و باز برای شنا کردن نیاز دارند. ماهی هایی مثل لوچ ها، بلک گوست و شارک ها به محیط هایی پر از سوراخ و مخفی گاه نیاز دارند و ..
  • نکته ! دقت کنید نصب بخاری و نصب فیلتر داخلی که به شیشه میچسبن رو نباید تا قبل از آب کردن کامل آکواریوم انجام بدین و اگر هم وصلشون میکنید از روشن کردنشون خودداری کنید چون باعث ترکیدن شیشه و برق گرفتگی و یا سوختن وسیله میشن !!!!!!!! در ضمن دقت کنید شلنگ های هوا بالاتر از سطح آکواریوم قرار بگیرن تا موقع پر کردن آکواریوم از آب , آب رو برگشت ندن به بیرون!

حالا موقع پر کردن آکواریوم از آب هست . آب تصفیه شده لوله کشی بهترین آبی هست که میتونید استفاده کنین . اگر در مکانهایی هستین که آب چاه در اختیار دارین یا آب شهرتون سنگین و دارای املاح هست , آب رو قبل از ریختن در آکواریوم باید بجوشونید تا سختی آب از بین بره و سبک بشه و بعد به مدت ۲۴ ساعت در کناری قرار بدین تا جرمش رسوب کنه و بعد در آکواریوم بریزید . برای اینکه تزئینات شما موقع ریختن آب به هم نریزه و ماسه ها گود نشن و گیاهان از ماسه در نیان , خوبه یک ظرف گود مثل پارچ یا کوزه یا کاسه ای گود کف آکواریوم قرار بدین و آب رو توی اونبریزین تا ماسه ها پراکنده نشن بعد از پر شدن آکواریوم , پارچ رو بردارین . بهتره پنج سانت بالای آکواریوم همیشه خالی باشه.

ماهیان زینتی

حالا وقت نشا زدن گیاهان آکواریوم هست . اگر گیاهان طبیعی دارید , مثل کاشتن یک بوته گل آپارتمانی در خاک , با دستتون ماسه رو حفر کنید و ریشه گیاه رو به آرومی جمع کنید و در حفره ماسه ای قرار بدید و دورش رو با ماسه بپوشونید . میتونید از قطعات درشت سنگ هم برای نگهدایپایه گیاه در ماسه بطور موقت استفاده کنید تا وقتی که گیاه رشد کنه و ریشه هاش در ماسه محکم بشه و یا از ظروف سفالی کوچک دارای سوراخ برای کاشت گیاه استفاده کنید و یا از زنبیل های توری پلاستیکی کوچک مخصوص کاشت گیاهان آکواریومی . در موقع کاشت گیاهان باید توجه کنید که گیاهان رو بهتره در قسمت دیواره عقبی و ته آکواریوم و یا دیواره های کناری بکارید و قسمت وسط رو برای شنای ماهی ها باز بذارید تا هم دید و جلوه بهتری داشته باش و هم ماهی ها بین انبوه گیاهان محو نشن .

وقتی آکواریوم شما پر شد می بینید آب آکواریوم کمی تیره ا ست .

نکته ای که خیلی از آکواریومیست ها دقت ندارن و اغلب باعث دلسردی اونها میشه همینه . چون میبینن آب آکواریوم تار و کدر شده و شدیدن تو ذوقشون میخوره . این تاری حتا در چند روز آینده بیشتر هم میشه اما دقت کنید که نکته مهم در برپایی آکواریوم همینجاست . شما باید بدونید وقتیآکواریوم رو پر از آب میکنید , در واقع اقدام به ایجاد یک اکوسیستم جدید و مصنوعی با عوامل بیولوژیک کردید . اکوسیستم هم برای اینکه جا بیفته و به کار بیفته نیاز به فعال شدن باکتریها و زمان داره . به همین دلیل صبر و حوصله نیازه و خرید ماهی ها باید در آخرین مرحله باشه . آکواریومیست های کم تجربه و تازه کار دلسرد میشن و فوری اقدام به عوض کردن آب آکواریوممیکنن و حتا چندین بار آب رو عوض میکنن اما همچنان آب تار هست . در صورتیکه هر کاری بکنین باز هم آب تیره میشه و دلیل اون زنده شدن محیط آکواریوم از نظر بیولوژیکی هست . باکتری ها شروع به فعالیت میکنن و برای همین آب تار میشه و حتا کمی بوی گندیدگی پیدا میکنه که کاملن طبیعیه . ولی بعد از یک هفته , بسته به بزرگی و حجم آب آکواریوم , آب تیرگی ش رو از دست میده و صاف و زلال میشه !!!!

برای سریعتر برقرار شدن اکوسیستم میتونید چند عدد ماهی زبرا یا گورخری در آکواریوم بندازید و یا برای سرعت بخشیدن به برقراری اکوسیستم از محلول های ویژه مثل Aquasafe و EasyBalance و یا کپسول های Bactozym که حاوی باکتری ها و مواد فعال کننده باکتریها هستن استفاده کنید که البته گرون قیمت هستن . بعد از شفاف شدن آب , در واقع تازه در این مرحله ست که آکواریوم به درستی نصب و راه اندازی شده و اکوسیستم زنده میشه و میتونید اقدام به ریختن ماهی ها کنید .
وقتی آکواریوم رو از آب پر کردین از محلول ضد کلر برای برطرف کردن کلر محلول در آب لوله کشی استفاده کنید طبق دستور روی بطری . این محلول رو از آکواریوم فروشی ها میتونید تهیه کنید . حالا فیلتر ها رو بکار بندازین و بخاری رو روشن کنید و چند روزی صبر کنید تا شرایط کم کم آماده بشه از نظر زیستی . یکی دیگه از کارهایی که بعد از پرکردن آکواریوم باید انجام بدین افزودن نمک به آب هست . همه ماهی های آکواریوم نیاز به شوری نسبی آب دارن . هم برای سلامتشون و هم ضد عفونی شدن آب . به ازای هر ۱۰ لیتر آب آکواریوم یک قاشق غذا خوری سر صاف نمک طعام یُد دار یا نمک خالص در آکواریوم بریزید . برای بدست آوردن حجم آکواریومتون هم میتونین طول رو در عرض و در ارتفاع ضرب کنین تا ظرفیت آب بدست بیاد و بر طبق اون کمی کمتر نمک اضافه کنید . مثلن برای آکواریوم ۸۰ لیتری , پنج قاشق غذا خوری نمک لازمه .
بعد از اضافه کردن این مواد و روشن کردن فیلترها و سنگ هوا , حالا باید چند روزی صبر کنید تا آکواریوم جا بیفته و آب شفاف بشه ! از انداختن ماهی در این شرایط جدن خودداری کنید چون در این موقع آکواریوم پر از ازت و آمونیاک و کلر هست و باعث مرگ فوری ماهی ها و وارد اومدن شوکبه ماهی ها میشه , آب ششها از کار می افتن و ماهی ها سریع و بدون علت میمیرن !!!! در ضمن برای چند روز بویی شبیه بوی گاز متان و انیدریک کربنیک و گاه هیدروژن سولفوره از آب به مشام میرسه که کاملن طبیعی هست و جای نگرانی نیست و به مرور تا زمان جا افتادن آب از بین میره!!!!!

تعیین p.H آب :

به مقدار یون هیدروژن در آب که همون +H هست میگن pH . یکی از مهمترین قسمتهایی که در موقع برپایی آکواریوم باید بهش توجه کرد میزان pH آب هست یا درجه قلیایی یا اسیدی بودن آب ! حرف P مخفف کلمه power به معنی قدرت هست و حرف H مخفف کلمه هیروژن و در کل به معنای قدرت و میزان هیدروژن محلول در آب گفته میشه . طبق جدول , میزان pH از عدد یک تا ۱۴ تعیین میشه . عدد یک به معنای اسیدی بودن شدید اب هست و عدد هفت به معنای خنثی بودن آب وعدد چهارده به منی قلیایی بودن شدید آب . برای تعیین میزان pH آب از کاغذ ها یا محلول های pHسنج یا معرف ها استفاده میکنیم . با فرو بردن این کاغذها در آب و تغییر رنگ اونها , بر طبق راهنمای جدول , میتونیم به میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب پی ببریم . نکته ای که خیلی مهمه بدونیداین هست که بیشتر ماهی نیاز به pH 7.5 دارن . فقط تعداد کمی از ماهی ها هستن که نیاز به آبی کمی اسیدی دارن مثل دیسکوس ها . برای اسیدی کردن آب آکواریوم از اسید فسفریک یا آب لیمو یا اسید کلریدریک HCL استفاده میکنیم و برای قلیایی کردن آب از جوش شیرین یا آهک .

معرفی محصولات کمکی برای برقراری سریعتر شرایط زیستی در آکواریوم :

قرص Biocoryn H3 :

از این قرص برای آکواریومهایی استفاده میشه که در اون تعداد زیادی ماهی نگهداری میکنن و شلوغ هست و یا آکواریوم هایی رو که تازه آب کردن و میخوان شرایط مناسب در اون برقرار بشه ! کار این قرص اینه که شرایط شیمایی آب رو ثابت نگه میداره و از تار شدن آب جلوگیری میکنه و باعث سریعتر تجزیه شدن مدفوع و باقی ماده ذرات غذاها در آکواریوم میشه . با استفاده از این قرص میشه تعداد ماهیان بیشتری رو در آکواریوم نگهداری کرد .

قرص Bactozym :

با استفاده از این قرص فعالیت باکتری های مفید آب و فیلتر ها رو سریعتر میکنیم و اونها با رشد بالاتری تکثیر پیدا میکنن . البته مورد استفاده این قرص در زمانی هست که تازه آکواریوم رو از آب پر کردیم و برای سریعتر برقرار شدن شرایط زیستی مطلوب ازش استفاده میشه چون بطور میانگین یک تا دو هفته زمان لازمه تا بطور خودبخود شرایط آماده بشه و باکتری های مفید شروع به فعالیت کنن .
در صورت آماده بودن آکواریومتان به ورود ماهی ، نیاز به تهیه ماهی مورد نظر دارید.