شرایط کشت فلفل دلمه ای و فصل مناسب برای کاشت آن

کشت فلفل دلمه ای و شرایط آن

فلفل دلمه ای در دنیای آشپزی یکی از سبزیجات خوش طعم و عطر و بسیار پرطرفدار است. به طوری که از آن در بیشتر غذا ها به عنوان یک چاشنی فوق العاده و بی نظیر استفاده می شود.  این محصول کشاورزی در رنگ های مختلف نظیر سبز، قرمز و نارنجی به فروش می رسد.

کشت فلفل دلمه ای گلخانه ای بسیار رایج است. با این وجود شما می توانید این گیاه محبوب را در داخل خانه یا آپارتمان هم بکارید و از خوردن فلفل دلمه ای های تازه، خوشمزه و ارگانیک لذت ببرید.

کافی است نکات آموزش کشت فلفل دلمه ای را دنبال کنید. با دانستن شرایط و محیط کشت فلفل دلمه ای می توانید فلفل دلمه ای شیرین و ترد را به راحتی در داخل خانه پرورش دهید.

بهترین فصل برای کاشت فلفل دلمه ای

اگر شما هم دوست دارید کشت فلفل دلمه ای را در باغچه یا حتی یک گلدان امتحان کنید، می توانید از نکات آموزش کشت فلفل دلمه ای  در وب سایت سپید خوشه استفاده کنید.

به طور کلی برای کاشت این گیاه در خاک باید به فصل کاشت دقت نمود. قبل از شروع کاشت فلفل دلمه ای، همیشه توصیه می شود که اولین و آخرین تاریخ سرمای زیاد و یخبندان را در منطقه خود بررسی کنید.

بهترین فصل برای نشاء گرفتن در خاک یا گلدان اواخر زمستان یا سرما است. همچنین زمان مناسب کاشت فلفل دلمه ای فصل بهار است. شما می توانید فلفل ها را دو تا سه هفته پس از پایان هوای سرد در فضای باز بکارید.

به خاطر داشته باشید که فلفل دلمه ای مانند گوجه فرنگی یا بادمجان محصولی گرما دوست و مناسب برای آب و هوای نسبتا گرم است. اما باید در ماه های اوج تابستان از گرمای شدید محافظت شود. برای کشت فلفل دلمه ای در خانه یا آپارتمان باید آن ها را در دمای ۲۷ الی ۳۲ درجه نگهداری کنید.

کشت فلفل دلمه ای در گلدان هر زمان از سال امکان پذیر است. کافی است بتوانید شرایط آب و هوایی و محیط کشت مناسبی برای آن فراهم کنید. برای محافظت از محصولات خود، از آبیاری کامل آن ها (در زمانی که دما در بالا ترین حد است) اطمینان حاصل کنید.

شرایط کشت بذر فلفل دلمه ای در باغ و باغچه

اگر می خواهید کشت فلفل دلمه ای را در سطح وسیع تری انجام دهید می توانید اقدام به کاشت بذر آن نمایید. برای این منظور ابتدا باید بذر را در خزانه بکارید. بذر ها در حالت ایده آل معمولاً بین ۷ الی ۸ روز جوانه خواهند زد.

بعد از رشد و زمانی که به ارتفاع حدود ۱۲ الی ۱۸ سانتی متر می رسند، حدود ۳ تا ۴ برگ پیدا می کنند. در این زمان می توانید نشای حاصله را به محل مورد نظرتان یعنی باغچه یا زمین اصلی برای کاشت انتقال دهید.

نکته! اگر قصد کاشت بذر این گیاه را دارید ابتدا اطمینان حاصل کنید که بذر ها تازه هستند. زیرا بذر هایی که بیش از یک سال مانده اند قدرت جوانه زنی کمتری دارند.

آموزش کشت فلفل دلمه ای

مطلب پیشنهادی : نحوه کشت فلفل دلمه‌ای در منزل

بذر فلفل دلمه ای بهتر است یا نشاء؟

از آنجایی که مدت زیادی طول می کشد تا بذر فلفل ها به مرحله نشاء برسند، برخی ها ترجیح می دهند نشاء آن بخرند و آن ها را در باغچه یا گلدان خود بکارند. بنابراین اگر می خواهید در مدت زمان کوتاه تری به برداشت محصول برسید می توانید بدون دغدغه نشاء فلفل دلمه ای را بکارید و هر چه سریع‌ تر به محصول مورد نظر و بهره اقتصادی بالای آن دست یابید.

نشاء فلفل دلمه ای معمولاً در رنگ های زرد، نارنجی ، قرمز و سبز موجود است. همچنین ارتفاع هر بوته معمولاً به ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر می رسد.

انتخاب ارقام فلفل شیرین گلخانه ای به رنگ، مقاومت آن ها نسبت به آفات وهمینطور عملکرد بوته ها بستگی دارد. هنگام خرید نشاء فلفل دلمه ای، به یاد داشته باشید که بوته هایی را با ساقه های محکم و برگ های سالم انتخاب کنید.

همچنین فراموش نکنید که بوته ها را از نظر وجود آفات نیز بررسی کنید. نشاء های فلفل دلمه ای را با احتیاط به محل مورد نظرتان منتقل کنید. بوته ها بسته به نوع آن و در صورت فراهم بودن تمام شرایط کشت فلفل دلمه ای پس از کاشت حدود ۸ تا ۱۰ هفته ( یعنی در عرض کمتر از دو ماه) شروع به تولید میوه می کنند.

همچنین برای افزایش عملکرد گیاه، برخی از باغبانان تکنیکی را انجام می دهند که به آن تاپینگ یا هرس می گویند.

نشاء فلفل دلمه ای رنگی چگونه کاشته می شود؟

شرایط کشت فلفل دلمه ای (در زمان نشاء) با توجه به گونه‌ های مختلف می تواند متفاوت باشد. در ادامه انواع روش کاشت آن را معرفی می کنیم.

  • سینی نشاء

برای کاشت در سینی نشاء شما باید در مرحله نخست گودالی در سینی ایجاد کنید. سپس می توانید نشاء مورد نظر را با همان مقدار خاکی که به ریشه گیاه چسبیده است به طور مستقیم در گودال بکارید و اطراف آن را از خاک پر کنید. در نهایت باید گیاه را آبیاری کنید.

  • نشاء ریشه لخت

در این نوع نشاء ابتدا گودالی کوچک را به اندازه ای که ریشه نشاء در عمق مناسبی قرار بگیرد حفر می کنید.  بعد از آن نشاء را درون گودال قرار داده و اطراف آن را با خاک نرم و مناسب پر می کنید. در نهایت نیز گیاه را به میزان لازم آبیاری می کنید.

شرایط آب و هوا برای کشت فلفل دلمه ای

آماده کردن محیط کشت فلفل دلمه ای در خانه

یکی از شرایط کشت فلفل دلمه ای آماده کردن محیط برای کاشت است. یافتن مکان مناسب برای پرورش این گیاه اهمیت زیادی دارد. فلفل ها برای رشد مناسب به آفتاب کامل نیاز دارند. یعنی حداقل شش ساعت نور مستقیم در روز برای آن ها مناسب است. بنابراین برای کشت فلفل دلمه ای در خانه ابتدا باید نقطه ای با نور کامل را پیدا کنید. شما می توانید یک گلدان مناسب را برای کشت در آن نقطه قرار دهید.

البته به این نکته نیز توجه کنید که فلفل ها مستعد آفتاب سوختگی هستند. به خصوص در مناطقی که درجه حرارت به طور مداوم بسیار بالا است. به این ترتیب برای محافظت از گیاهان در برابر نور شدید، می توانید از سایه ی گیاهان مجاور یا ساختاری شبیه به چادر کمک بگیرید.

  • گلدان مناسب را تهیه کنید

در آموزش کشت فلفل دلمه ای به تمام نکات کاشت بذر و نشاء در گلدان و باغچه اشاره شده است. شرایط کشت فلفل دلمه ای در گلدان کمی متفاوت از گلخانه یا باغچه است. اگر برای کشت فلفل دلمه ای در خانه از یک گلدان شروع می کنید، باید به دنبال گلدان هایی باشید که اندازه مناسبی داشته باشند. همچنین باید سوراخ های زهکشی زیادی در کف آن ها ایجاد کنید.

بذر ها باید در عمق یک سانتی متری در خاک گلدان کاشته شوند. کشت فلفل دلمه ای در گلدان بیشتر از فلفل هایی که در مزرعه یا باغ می رویند به آبیاری نیاز دارد. حتی در گرمای تابستان نیز ممکن است به دو بار آبیاری در روز احتیاج داشته باشند.

  • خاک مناسب برای کشت را فراهم کنید

مانند بسیاری از سبزیجات، در صورتی که نیاز های تغذیه ای گیاه فلفل دلمه ای به خوبی برآورده شود، عملکرد بهتری خواهد داشت. به عبارت دیگر مقدار فعلی مواد مغذی موجود در خاک به وضوح بر سلامت این گیاه تأثیر می گذارد. معمولاً بهترین خاک برای کشت این گیاه خاک های کوکوپیت و پرلیت معرفی شده اند.

هنگام کشت فلفل دلمه ای در خانه یا گلخانه حتماً به سطح اسیدی یا قلیایی خاک (pH) توجه کنید. چرا که اکثر مواد مغذی در محدوده pH 6.5 تا ۷ در دسترس گیاه قرار می گیرند. به این معنا که اگر خاک خیلی اسیدی یا خیلی قلیایی باشد، گیاه در دسترسی به مواد مغذی موجود در خاک دچار مشکل می شود.

خاک کاشت فلفل دلمه ای نباید زیاد گرم باشد زیرا باکتری های مفید خاک از بین می روند. بنابراین سعی کنید دمای هدف را ۱۸ درجه سانتی گراد در نظر بگیرید.

  • در صورت نیاز از کود مناسب استفاده کنید

اصلاح خاک با مقداری کود حیوانی پوسیده یا ورمی کمپوست به رشد بهتر این گیاه کمک می کند. همچنین خاک ایده آل برای کشت فلفل دلمه ای نیز باید به خوبی زهکشی شود تا ریشه ها غرقاب نشوند و در عین حال رطوبت آن ها حفظ شود. برای تعیین نوع کودی که باید استفاده کنید و همینطور دفعات مصرف آن، می توانید به توصیه ‌های آموزش کشت فلفل دلمه ای در وب سایت سپید خوشه توجه کنید.

  • به آبیاری مناسب توجه کنید

اگر هنگام کشت فلفل دلمه ای در خانه یا گلخانه به آبیاری آن توجه نکنید، فلفل ها تند خواهند شد. اگر از بذر استفاده کرده اید  آبیاری مداوم تا زمان جوانه زنی بذر ها احتیاج است. برای این منظور می توانید از آبپاش استفاده کنید.

برای آبیاری فلفل دلمه ای در گلدان باید به خشکی سطح خاک توجه کنید. چنانچه ۳ سانتی متر از سطح خاک خشک باشد می توانید آبیاری را انجام دهید.

توجه! گیاهانی که در گلدان های بدون لعاب رشد می کنند نسبت به سایر گلدان ها آبیاری بیشتری می خواهند. زیرا رطوبت آن ها می تواند سریع تر از کناره های گلدان خارج شود. برای عملکرد بهتر، آبیاری باید به صورت منظم و در ساعات اولیه ی صبح انجام شود.

 شما می توانید چرخه رشد، تکثیر، نشاء، مراقبت از گیاه، برداشت و سایر اطلاعات لازم را در بخش آموزش کشت فلفل دلمه ای در وب سایت سپید خوشه پیدا کنید.