آناتومی و فیزیولوژی زالو

زالو مثل هر جانداری دارای یک ساختار پیچیده ، منظم و حساب شده است ،بطوری که جغرافیای بدن زالو یکی دیگر از عجایب خلقت موجودات عالم است ، آناتومی بدن زالو متناسب با عملکرد آن است و تمام شرایط لازم را برای اعمال و رفتار زالو فراهم می کند . بدن زالو به شکل تیوب دو لایه است که شامل درم و اپیدرم است ، که در سرتاسر بدن زالو از دهان تا مقعد کشیده شده است زالو یک حیوان نرم تن بوده ، بدنش به صورت بند بند است و از ۳۴ بند تشکیل شده است ، وقتی از دور به بدن زالو نگاه می کنیم احساس این است که سیاه رنگ و زشت است ، اما وقتی زالو را از نزدیک مشاهده می کنیم ، سبز خوشرنگی دارد که با نوار نارنجی رنگی در طول بدن مشخص می شود. سبز زیتونی و در پشت حالتی مثل منجوق دوزی بسیار زیبائی دارد، بخصوص زمانی که بدن زالو پرخون می شود ، پوست زالو بسیار زیبا و خوش رنگ به نظر می رسد . داخل بدن زالو به یک دستگاه پیچیده شبیه است . در طول بدن زالو از داخل روده ی پیشین ( یا ابتدائی ) ، روده ی میانی که به آن معده نیز می گویند و روده ی پسین یا انتهائی قرار دارد . روده ی پیشین یا ابتدائی شامل دهان ، حلق ، مری می باشد ، روده ی میانی همان معده از ده جفت کیسه تشکیل شده است که قسمت بیشتر روده های داخل شکم زالو را تشکیل می دهد . که کیسه ها به طرز جالبی در طول معده در امتداد هم چیده شده اند . روده ی انتهائی که بصورت سه تکه ای است و بعد از معده بیشترین حجم روده ی کل را تشکیل می دهد . اگر کل روده ی زالو را به ده قسمت کنیم روده ی ابتدایی یک دهم ، روده ی میانی یا معده پنج دهم و روده ی انتهائی سه دهم و قسمت دهان و حلق هم یک دهم آن را تشکیل می دهند .

در روده ی زالو یک باکتری همزیست زندگی می کند ، بنام آئروموناس بیوار ، سوباریا ورونی یا پسودوموناس هیرودینیس که نامهای دیگری هم دارد . این باکتری به هضم غذا کمک زیادی می کند ، معده زالو به عنوان یک محفظه ی عظیم و پیچیده می تواند مواد غذایی را در خود ذخیره کند تا زالو بتواند برای مدت طولانی بدون استفاده از غذای بیرون زنده بماند . در قسمت انتهائی معده زالو هضم کم انرژی یا آهسته اتفاق می افتد و حتی در صورت نیاز هاضمه ی بی هوازی نیز در معده اتفاق می افتد . زالو بعد از آنکه محتویات شکم را استفاده کرد می تواند ماهها با استفاده از ترکیبات بدن خودش زنده بماند . زالو یک دهان و یک معده دارد که هر دوی اینها نقش مکنده ی جلوئی و عقبی را در بدن زالو ایفا می کنند ، مکنده ی عقبی خودش را به بدن میزبان فیکس می کند و مکنده ی جلوئی که دهان است ، با پشتوانه ی مکنده ی عقبی خود را نگه می دارد و بدن میزبان را محکم گاز می گیرد ، البته مقعد در سطح پشتی بالای مکنده ی عقبی قرار دارد .

ساختار کل بدن زالو بطور کامل در شکل نشان داده شده است سیستم های دفعی زالو بسیار جالب است ، یک سیستم دفعی است که از طریق روده و مقعد انجام می شود ، اما سیستم دفعی بنام نفریدیای حلقوی و اعضای تولید مثلی که هرمافرودیتی ( نر و مادگی ) هستند به شکل زیبائی کار دفع را نیز انجام می دهند . زالو دارای یک سیستم عروقی است که یک شبکه ی مویرگی به هم پیوسته را تشکیل می دهد ، در خون زالو ، هموگلوبین وجود دارد که حامل اکسیژن به تمام قسمتهای بدن می باشد (خون بدن زالو شبیه خون بدن انسان است به همین دلیل زالو به خون انسان علاقه شدیدی نشان می دهد)، دربدن زالو هیچگونه استخوانی وجود ندارد به همین دلیل جزء نرمتنان طبقه بندی می شود . بدن زالو شباهت زیادی به کرم خاکی دارد جزءخانواده ی آن است ، بندهای حلقوی بدن زالو هم شبیه یک معجزه است و ساختار دقیق و جالبی دارد ، از ۳۴ بند بدن زالو بندهای ۹ تا ۱۱ از کلیتلوم ، عضو مسئول تولید پیله را تشکیل می دهند ، و تنها در فصل تابستان قابل رویت هستند ،هفت بند انتهایی نیز مکنده ی عقبی را بوجود می آورند .

بدن زالو دارای حلقه های ثانوی است که ۱۰۵ عدد می باشند .

که در قسمت خارج بخشهای داخلی را در زیر خود پنهان می کنند . هر بخش داخلی بطور متوسط توسط ۵ حلقه پوشیده شده است،هر حلقه به شکل زیبائی می تواند مثل آکاردئون باز شود . حلقه ها و عملکرد پیچیده آنها به پوست زالو کمک می کند،تا هر زمان که لازم باشد گسترش یافته و مقادیر قابل توجهی خون را در هنگام تغذیه یا مکیدن در خود جای دهد . در داخل بدن زالو بلافاصله زیر پوست ۳۲ غده ، مثانه دفع ، نفریدیا و وزیکول سیمینال قرار دارند که بصورت بخش مجزا نشان داده می شوند ، دقت در ساختار پیچیده ی آناتومی بدن زالو هر انسان محققی را به شگفتی وا می دارد،بخصوص سیستم پیشرفته و منحصر به فرد عصبی این حیوان که بطرز ماهرانه ای روی طعمه یا دشمن خود تمرکز پیدا می کند ، حیرت انگیز است .

سر زالو جزء دیگری از عجایب زالوست و یک آچار فرانسه ی تمام عیار است ، بطوریکه عمل چسبیدن ، نیش زدن ، ترشح ، مکیدن و حس کردن را به نحو احسن انجام می دهد،سر زالو دارای گیرنده های چشایی و حرارتی بوده و براحتی می تواند نسبت به پیرامون خود عکس العمل نشان دهد زالو دارای چشمانی است که می تواند ببیند . دیواره ی بدن زالو طوری طراحی شده است که بتواند از عهده ی اعمال خود برآید،ماهیچه های قوی دیواره ی بدن زالو ، این امکان را می دهد که زالو بتواند به مدت طولانی  شنا کند و به زالو کمک می کند تا محکم به شکار خود بچسبد.