تاثیرات مصرف قارچ گانودرما بر افزایش سیستم ایمنی بدن

تاثیرات مصرف قارچ گانودرما بر افزایش سیستم ایمنی بدن

قارچ گانودرما دارای ترکیباتی با انواع مختلف اثرات بالقوه مفید است. تاثیر این قارچ بر تقویت سیستم ایمنی بدن اثبات شده و در حال حاضر نیز برای جلوگیری از فعالیت تومورها (سرطان) مصرف آن توصیه می شود. همچنین این قارچ با تعدیل و تقویت سیستم ایمنی طبیعی بدن، می تواند برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها موثر باشد. اگر می خواهید بیشتر در مورد تاثیرات مصرف قارچ گانودرما بر افزایش سیستم ایمنی بدن بدانید، به شما پیشنهاد می کنیم این مطلب را دنبال کنید.

  • اهمیت سیستم ایمنی برای سلامتی بدن

بدن ما سراسر تحت حفاظت شبکه امنیتی قدرتمندی با نام سیستم ایمنی قرار دارد. سیستم ایمنی به گونه ای طراحی شده تا هر روز در برابر میلیون ها میکروب از جنس های مختلف، باکتری، ویروس، سموم، انگل ها و به طور کلی هر ارگانیسم زنده ای که به سلامتی ما آسیب می رساند، دفاع کند. برخی از علائم ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن عبارتند از: خستگی، عفونت های مداوم، سرماخوردگی، آنفلوانزا و گلودرد، آلرژی ها و زخم هایی که دیر بهبود می یابند. خوشبختانه راه های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. در ادامه به تاثیرات مصرف قارچ گانودرما بر افزایش سیستم ایمنی بدن می پردازیم.

تاثیرات مصرف قارچ گانودرما بر افزایش سیستم ایمنی بدن

  • تاثیرات مصرف قارچ گانودرما بر افزایش سیستم ایمنی بدن

از آنجا که سیستم ایمنی بدن با افزایش سن ضعیف تر می شود، پزشکان به دنبال تدابیری برای تعدیل عملکرد سیستم ایمنی بدن در بیماران و افراد مسن تر هستند. طی آزمایشات موثر صورت گرفته در این زمینه آنها دریافته اند که انواع قارچ خوراکی نظیر قارچ ریشی یکی از ترکیبات گیاهی بسیار موثر برای برگرداندن قدرت سیستم ایمنی در این افراد است.

قارچ گانودرما که در چین به قارچ جاودانگی مشهور است بیش از ۲۰۰۰ سال است که در طب پزشکی شرقی مورد استفاده قرار می گیرد. قارچ ریشی یا همان قارچ گانودرما اغلب برای جلوگیری از سرطان و پیری زودرس و همینطور برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری یا درمان عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ترکیب قارچ گانودرما با گیاهان دیگر برای برای معالجه سرطان پروستات نیز تجویز می شود. قارچ ریشی به خاطر تعدیل مطلوب عملکرد سیستم ایمنی بدن، برای مقابله با ویروس هایی همچون HPV و انواع تبخال ها از جمله تبخال دستگاه تناسلی نیز مصرف می شود.

  • ترکیبات فعال قارچ گانودرما برای تقویت سیستم ایمنی

گانودرما لوسیدم به دلیل فعالیت تقویت سیستم ایمنی بدن در جهان مشهور است. قارچ های ریشی حاوی تعدادی از ترکیبات فعالی هستند که به منظور بالا بردن عملکرد سیستم ایمنی بدن در انسان شناخته می شوند. عصاره قارچ گانودرما بسیاری از اجزای سیستم ایمنی بدن را تعدیل می کند. همین امر منجر به ظاهر شدن ویژگی های ضد توموری در این قارچ شده است. در واقع از آنجا که تشکیل تومور یک فرآیند پیچیده چند مرحله ای است، با مسدود کردن هر یک از مراحل، تومور قابل پیشگیری یا درمان خواهد بود. خوشبختانه برخی از مواد فعال در قارچ گانودرما می توانند یک یا برخی از این مراحل را مسدود کنند.

تاثیرات مصرف قارچ گانودرما بر افزایش سیستم ایمنی بدن

  • پلی ساکاریدهای خاص

پلی ساکاریدهای خاص موجود در قارچ ریشی که به شکل بتا-دی گلوکان ها وجود دارند و به اسیدهای آمینه متصل هستند. خاصیت تنظیم کننده سیستم ایمنی و ضد سرطانی به این قارچ می دهند.

  • اسیدهای گانودریک

اسیدهای گانودریک مختلف موجود در عصاره قارچ ریشی به عنوان عوامل ضد ویروس HIV شناخته می شوند. این ماده به ویژه برای تسکین آلرژی مفید است و باعث کاهش سطح هیستامین بدن می شود.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که قارچ ریشی تعداد گلبول های سفید خون و سایر پارامترهای موثر در عملکرد سیستم ایمنی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

به این ترتیب این قارچ یک خوراکی مؤثر برای حمایت از سیستم ایمنی روزانه و همینطور یک مداخله درمانی برای تعداد زیادی از بیماری ها نظیر خستگی مزمن؛ برونشیت مزمن؛ عفونت های مکرر تبخال؛ سرماخوردگی؛ عفونت HIV ؛ و غیره است و همینطور برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار می گیرند نیز مفید واقع شده است.

  • قارچ گانودرما چگونه بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد؟

همانطور که گفته شد یکی از مهمترین تأثیرات قارچ گانودرما تقویت سیستم ایمنی بدن است. مطالعات پزشکی نشان می دهد که این قارچ می تواند بر روی گلبول های سفید که قسمت مهمی از سیستم ایمنی بدن ما محسوب می شوند تأثیر بگذارد. ترکیبات قارچ ریشی مسیرهای التهابی در گلبول های سفید بدن را تغییر می دهند. همچنین تحقیقات صورت گرفته بر روی بیماران سرطانی نشان می دهد که برخی از مولکول های موجود در این قارچ قادر به افزایش فعالیت نوعی گلبول سفید به نام سلول های کشنده طبیعی هستند. از ویژگی های بارز سلول های کشنده طبیعی مبارزه با عفونت ها و سرطان در بدن است.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داده است که قارچ ریشی در افزایش تعداد نوع دیگری از گلبول های سفید به نام (لنفوسیت ها) در افراد مبتلا به سرطان کولورکتال یا همان سرطان روده بزرگ موثر است.

***

اگرچه تاثیرات مصرف قارچ گانودرما بر افزایش سیستم ایمنی بدن بیشتر در افراد مبتلا به بیماری های مختلف مشاهده شده است، اما برخی از شواهد نشان می دهد که این قارچ می تواند به افراد سالم نیز برای حفظ سلامتی کمک می کند. با این وجود نتایج متفاوتی در افراد سالم دیده شده است. به همین خاطر باید گفت تعیین میزان فواید قارچ گانودرما برای افراد سالم و بیمار، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد و مطالعات در مورد مزایای احتمالی این قارچ  هنوز هم در حال انجام است.

تاثیرات مصرف قارچ گانودرما بر افزایش سیستم ایمنی بدن

  • روزانه چه میزان از قارچ گانودرما باید مصرف شود؟

در ادامه بررسی تاثیرات مصرف قارچ گانودرما بر افزایش سیستم ایمنی بدن باید به میزان مجاز استفاده از این قارچ خوراکی نیز اشاره کنیم. شما می توانید قارچ گانودرما خالص را به طور خشک شده روزانه بین ۱ الی ۳ گرم مصرف نمایید. بهترین مقدار ۲ گرم در روز توصیه شده است. البته مصرف فرآورده های قارچ گانودرما با توجه به شرایط بدنی افراد، متفاوت است. برای آگاهی بیشتر از این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله همه چیز در مورد نحوه مصرف گانودرما را مطالعه نمایید.

  • آیا مصرف قارچ گانودرما عوارض دارد؟

بی شک زیاده روی در مصرف قارچ گانودرما نیز مانند سایر گیاهان در کنار خاصیت های فراوانی که دارد ممکن است عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد. به این ترتیب علاوه بر آگاهی از تاثیرات مصرف قارچ گانودرما بر افزایش سیستم ایمنی بدن باید در مورد عوارض مصرف این قارچ نیز مطلع باشید. برای مثال در صورتی که فرآورده های قارچ گانودرما را به مدت بیش از ۶ ماه بطور مداوم مصرف کنید احتمال دارد با عوارضی همچون خشکی دهان و یا واکنش های آلرژیکی مواجه شوید. علاوه بر این در برخی افراد نیز مصرف قارچ گانودرما عوارض زیر را به همراه می آورد:

  • خارش پوست مخصوصا در میان افرادی که پیش از این نیز به این حساسیت دچار شده اند و سابقه خارش پوست دارند.
  • از دیگر عوارض مصرف مربوط به این ماده گیاهی سرگیجه مکرر و یا سردرد است. بنابراین پیش از مصرف آن توصیه می شود با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.