خواص درمانی قارچ گانودرما

قارچ گانودرما (قارچ ریشی) یکی از گیاهان دارویی ارزشمند است که به عنوان اکسیر جوانی شناخته می شود. از هزاران سال پیش در طب سنتی کشورهای آسیای شرقی نظیر چین و ژاپن به خواص فوق العاده قارچ گانودرما توجه زیادی می شد. در حال حاضر نیز متخصصین تغذیه در سراسر جهان، با توجه به خواص درمانی قارچ گانودرما، این ماده خوراکی ارزشمند را مکمل و حتی جایگزین بسیاری از داروهای شیمیایی مضر می دانند. قارچ گانودرما یکی از کامل ترین مواد غذایی در جهان به شمار می آید که ارزش تغذیه ای و درمانی بالایی دارد. حدود ۴۰۰ ماده مغذی نظیر پلی ساکارید ها، آنتی اکسیدان ها، آدنوزین، پروتئین، آلکالوئیدها، پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین های A، C، E، D  و همه ویتامین های گروه B در قارچ گانودرما وجود دارد که به طرز شگفت انگیزی به تقویت قوای جسمی و سلامت روان کمک می کند. چندین سال است که مردم ایران نیز به خواص این پادشاه گیاهان دارویی برای افزایش سلامت جسمانی، نشاط روحی و طول عمر پی برده و برای بهره مند شدن از این خواص، فرآورده های مختلف آن را در برنامه غذایی خود گنجانده اند. خوشبختانه این قارچ با اقلیم ایران سازگار است و در کشورمان به خوبی رشد می کند. در این مطلب به برخی از خواص درمانی قارچ گانودرما  که مورد تایید علمی نیز قرار گرفته است، می پردازیم.

  • کمک به داشتن خوابی آرام و درمان افسردگی

طب سنتی چینی، قارچ گانودرما را برای داشتن خوابی آرام تجویز می کند. مصرف منظم این گیاه دارویی توسط افرادی که از بی خوابی رنج می برند، منجر به ایجاد آرامش شبانه و داشتن خواب راحت می شود. اگر شما هم گاهی اوقات دچار بی خوابی می شوید کافی است نیم ساعت قبل از خواب یک فنجان چای یا هر نوشیدنی دیگر گانودرما را نوش جان کنید تا یک خواب تدریجی و عمیق را تجربه نمایید. همچنین جالب است بدانید راهبان چین باستان از قارچ ریشی به عنوان گیاهی برای ایجاد آمادگی ذهنی در مدیتیشن استفاده می کردند. این گیاه قرن هاست که علاوه بر درمان استرس و بی خوابی، دیگر بیماری های روحی نظیر اضطراب و افسردگی را نیز درمان می کند. البته برای این که بهترین نتیجه را از خواص دارویی قارچ گانودرما دریافت نمایید لازم است روند درمان را تا بر طرف شدن کامل مشکل، ادامه دهید.خواص درمانی قارچ گانودرما

  • کمک به حفظ سلامت قلب

با توجه به یافته های جدید علمی، اسید گانودریک موجود در قارچ گانودرما می تواند به بهبود جریان خون کمک کرده و منجر به تنظیم مصرف اکسیژن در عضله قلب شود. علاوه بر این گانودرما  تاثیر قابل توجهی در کاهش کلسترول بد خون دارد و مانع از لخته شدن خون در شریان ها می شود.

  • ضد واکنش های آلرژیک

تحقیقات نشان می دهد، انواع گوناگون واکنش های آلرژیک، نظیر آسم و درماتیت با مصرف عصاره گانودرما کنترل خواهد شد. در واقع یک ترکیب موجود در این قارچ با نام  Tritpenes دارای اثرات ضد ویروسی و ضد حساسیت است که منجر به آزاد شدن آنتی هیستامین در بدن می شود و بسیار مشابه با دارو های ضد آلرژی عمل می کند. این اکسیر جوانی در درمان آلرژی های ناشی از شوک آتوپیک، درماتیت، تب یونجه، کهیر و همچنین آلرژی های مواد غذایی و دارویی موثر بوده است.

  • درمان کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی

گانودرما می تواند از کبد در برابر آسیب های فیزیکی و بیولوژیکی محافظت نماید. مصرف گانودرما منجر به افزایش سرعت روند درمان کبد چرب و سیروز کبدی ناشی از مصرف الکل در بیماران می شود. البته این ماده غذایی ارزشمند تنها می تواند به افرادی که در مراحل اولیه بیماری های کبدی الکلی هستند کمک کند اما در مراحل حاد که حتی ممکن است کبد به طور کامل از کار بیافتد، درمان با قارچ گانودرما تاثیری نخواهد داست. بیمارانی که به هپاتیت B و افزایش آنزیم های کبدی مبتلا هستند نیز می توانند از خواص دارویی قارچ گانودرما بهره مند شود. در واقع قارچ گانودرما حاوی ترکیبات قدرتمندی است که در پاکسازی کبد و حذف آثار داروهای شیمیایی بر کبد کمک می کند. این قارچ اگر به همراه دیگر دارو های تجویز پزشک مصرف گردد به فرآیند بازسازی بافت های کبد سرعت می بخشد. لازم به ذکر است مراحل درمان هپاتیت B بسیار دشوار بوده و با قطع درمان، امکان عود بیماری وجود دارد. بنابراین حتما قبل از هر اقدامی با یک پزشک متخصص  مشورت نمایید.

  • دفع سموم بدن

مصرف گانودرما منجر به از بین رفتن سموم موجود در بدن می شود. با توجه به رژیم غذایی ناسالم بیشتر افراد و عوارض ناخواسته ناشی از سموم مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده و داروهای شیمیایی، باید به فکر دفع این سموم از بدن بود. یکی از خواص دارویی قارچ گانودرما مربوط به پاک کردن سموم از بدن، کاهش عوارض ناخواسته داروها و همچنین تنظیم مقدار pH بدن می باشد.

  • درمان برخی از بیماری های کلیوی

برخی از بیماری های رایج کلیوی شامل نفریت بینابینی مزمن و سندرم های کلیوی مستقیما با افزایش قند خون و میزان کلسترول بدن ارتباط دارد. با توجه به این که قارچ گانودرما در کاهش میزان قند خون و کلسترول تاثیر به سزایی داشته و همچنین اوره را تنظیم می کند، طب سنتی از دیرباز تاکنون برای مهار بیماری های کلیوی از این خاصیت گانودرما نهایت استفاده را برده است.

خواص درمانی قارچ گانودرما

 

  • تقویت عضلات بدن

یکی دیگر از خواص مهم گانودرما، کاهش درد عضلات و همچنین ایجاد احساس آرامش در عضلات بدن است. بنابراین افرادی که در دوره نقاهت بیماری به سر می برند با نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه گانودرما می توانند به روند تقویت عضلات خود سرعت ببخشند.

 

  • سلامت روان

اگر از مشکلات عصبی ناشی از استرس محیطی رنج می برید، کارشناسان تغذیه به شما  مصرف قارچ گانودرما را پیشنهاد می کنند. این گیاه در عین حال که می تواند استرس و مشکلات روحی ناشی از آن را از بین ببرد هیچ گونه تاثیری مشابه با مواد مخدر را نداشته و حتی منجر به وابستگی فرد نیز نمی شود. بنابراین می توانید به راحتی مصرف گیاه گانودرما را به صورت پودر خشک شده در برنامه روزانه خود بگنجانید. علاوه بر این، طبق تحقیقات پزشکان ژاپنی، قارچ گانودرما در درمان بیماری آلزایمر نیز تاثیر مثبتی داشته است.

 

  • تقویت سیستم ایمنی

قارچ ریشی در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید خواهد بود. و همانطور که می دانید تقویت سیستم ایمنی مانع از بروز بیماری در فرد می شود. در واقع این قارچ با تحریک سیستم ایمنی بدن به تنظیم آن کمک می کند. این تنظیم منجر به تعادل متابولیک بدن شده که این روند  تاثیر به سزایی در افزایش گلبول های سفید خون و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

  • پیشگیری از پیری زودرس

عوامل محیطی نظیر نور خورشید، آلودگی هوا، غذاهای فرآوری شده، داروهای شیمیایی با اثرات جانبی مضر منجر به افزایش روند پیری در افراد می شوند، عوامل دیگری نظیر استرس، فشار عصبی و بی خوابی نیز علائم پیری را در فرد بیشتر می کنند. اما جای نگرانی نیست چرا که با کمی تغییر در رژیم غذایی خود و مصرف مداوم و به اندازه قارچ گانودرما می توانیم شاهد تاخیر در روند پیری و در نتیجه افزایش طول عمر باشیم. قارچ گانودرما با از بین بردن رادیکال های آزاد از پیری زودرس پیشگیری خواهد کرد.

  • کنترل وزن و تناسب اندام

استفاده از فرآورده های قارچ گانودرما در کنار تمرینات مداوم ورزشی می تواند تاثیر فوق العاده ای در کاهش وزن و تناسب اندام شما داشته باشد. به این صورت که  مصرف قارچ گانودرما اکسیژن خون را افزایش داده و همانطور که می دانید سطح بالای اکسیژن با افزایش متابولیسم بدن، منجر به کاهش وزن می شود.

خواص درمانی قارچ گانودرما

  • پیشگیری از سرطان

همانطور که بارها در مجلات پزشکی خوانده اید، آنتی اکسیدان ها در سلامت افراد بیشترین تاثیر را دارند. گانودرما لوسیدوم نیز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان قوی گیاهی است، پلی ساکارید، پپتید پلی ساکارید و ترکیبات فنلی موجود در آن به حفظ سلامتی افراد و پیشگیری از سرطان کمک می کند. این قارچ به موثرترین ماده گیاهی برای مبارزه با تکثیر سلول های سرطانی معروف است. طبق نتایج به دست آمده از یک مطالعه پزشکی که بر روی ۳۶ فرد مبتلا به سرطان پیشرفته انجام شد، مصرف قارچ گانودرما سه مرتبه در روز و به مدت دوازده هفته، توانست به افزایش سلول های سالم این بیماران کمک کند. گفتنی است کمبود اکسیژن نیز یکی از علل اصلی در پیدایش سرطان است. زیرا سلول های سرطانی بدون نیاز به اکسیژن تکثیر می شوند. و اگر محیطی غنی از اکسیژن باشد رشد آنها غیر ممکن می شود. در قسمت های قبلی به قدرت گانودرما در افزایش اکسیژن بدن اشاره شد. همچنین قارچ گانودرما می تواند از متاستاز سرطان که در مراحل پیشرفته سرطان ها ایجاد می شود جلوگیری کند.توصیه می شود با نوشیدن ترکیب پودر گانودرما با چای سبز به تقویت رشد سلول های سالم بدن خود کمک کنید.

  • افزایش نتایج پرتو درمانی

نوشیدن روزانه این گیاه دارویی ارزشمند سیستم ایمنی  افرادی که تحت پرتو درمانی قرار دارند را تقویت کرده و کمک می کند تا نتایج بهتری را از شیمی درمانی به دست آورند. قارچ گانودرما همچنین در کاهش علائم پرتو درمانی نظیر تهوع، استفراغ، تب، عفونت بسیار موثر است. بیمارانی که هم زمان با پرتو درمانی از فرآورده های غذایی گانودرما نظیر قهوه، چای و دمنوش گانودرما استفاده می کنند با ریزش مو و کاهش وزن کمتری مواجه خواهند شد.خواص درمانی قارچ گانودرما

  • درمان عفونت بدن

عفونت بدن می تواند ناشی از بیماری های مختلف باشد، مصرف نوشیدنی گانودرما به همراه ترکیبات دیگر گیاهی، از بروز عفونت در بدن جلوگیری خواهد کرد.

  • کمک به حفظ سلامت پوست

از قارچ گانودرما می توان به صورت موضعی و برای بهبود زخم های پوستی، اگزما، پسوریازیس، نیش حشرات و خراش ها استفاده کرد، به این منظور باید مقداری از گیاه تازه گانودرما را له کرده و بر روی زخم مورد نظر قرار داد.

  • درمان عفونت ادراری

قارچ گانودرما در تسکین عفونت های دستگاه ادراری نیز موثر بوده و به تسهیل روند درمانی کمک می کند. طی مطالعاتی که بر روی ۸۸ نفر مبتلا به عفونت مجاری ادراری به مدت ۲ هفته انجام شد، مصرف روزانه دوز مشخصی از گانودرما به تجویز پزشک، به بهبود قابل توجه عفونت ادراری این افراد منجر شده است. همچنین یکی دیگر از فواید دارویی مهم قارچ گانودرما افزایش جریان ادرار و سلامت پروستات در مردان است.