افزایش ویتامین D با استفاده از قارچ گانودرما

افزایش ویتامین D با استفاده از قارچ گانودرما

بدن شما برای جذب کلسیم و تقویت رشد استخوان ها به ویتامین D نیاز دارد. کمبود ویتامین D باعث نرمی استخوان در کودکان (راشیتیسم) و استخوان های شکننده در بزرگسالان (پوکی استخوان) می شود. علاوه بر این دیگر عملکردهای مهم بدن نیز به ویتامین D احتیاج دارند. در مباحث قبلی در خصوص خواص قارچ گانودرما توضیحاتی ارائه شد. افزایش ویتامین D با استفاده از قارچ گانودرما موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم.

اهمیت ویتامین D برای بدن

ویتامین D از دیرباز به عنوان “ویتامین آفتاب” شناخته می شود. این ویتامین برای سلامتی استخوان و قدرت عضلات بسیار مهم است. مقادیر کافی از آن به بدن کمک می کند تا تراکم استخوان را حفظ کرده و خطر شکستگی و پوکی استخوان را کاهش دهد. ویتامین D در بسیاری از مراحل رشد بدن مانند رشد مغز و رشد استخوان ها و همینطور بهبود سلامت دندان و دهان نیاز است. این ماده مغذی همچنین در تعدیل سیستم ایمنی بدن برای کمک به مبارزه با عفونت هایی مانند عفونت های دستگاه تنفسی و آنفولانزا نقش اساسی دارد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های شایع از جمله سرطان، بیماری های قلبی عروقی، ام اس، سکته مغزی، اختلالات اسکلتی عضلانی، آلزایمر و زوال عقل، افسردگی و دیابت را کاهش می دهد. برخی از فواید دیگر ویتامین D عبارتند از:

  • جوان سازی و شادابی پوست

ویتامین D از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است که مانع از پیری زودرس می شود و همینطور برای رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت لازم و مفید است.

  • درمان اگزما و پسوریازیس

یکی از کاربردهای مهم ویتامین D درمان اگزما و پسوریازیس است. برای درمان این بیماری ها از کرم موضعی ویتامین D یا مکمل های حاوی ویتامین D استفاده می شود.

  • کاهش چربی و عضله سازی

یکی از روش های ایده آل جهت کاهش چربی بدن بدنسازان و افزایش عضله سازی استفاده از منابع غذایی و مکمل های ویتامین D در تمرینات بدنسازی است.

  • تقویت و افزایش رشد مو

ویتامین D با تقویت فولیکول های موی سر علاوه بر پیشگیری و درمان ریزش مو به افزایش رشد مو نیز کمک می کند.

 

افزایش ویتامین D با استفاده از قارچ گانودرما

کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان، اوتیسم، بیماری های عفونی از جمله آنفولانزا و سل، بیماری پارکینسون، فشار خون بالا و اختلالات خود ایمنی مانند دیابت و بیماری های مختلف اسکلروز مرتبط است. علاوه بر این، کمبود ویتامین D می تواند یکی از علت های اصلی خستگی و ضعف عمومی باشد. برخی از نتایج نیز ارتباط کمبود ویتامین D با چاقی را نشان می دهد. در واقع در صورتی که مقدار ویتامین دی در بدن کم باشد، سطح هورمون های پاراتیروئید و کلسترول افزایش می یابد که در نتیجه آن چربی ها در بدن ذخیره می شوند.

بنابراین چگونه مقدار کافی ویتامین D را دریافت کنیم؟

مطمئنا یک راه حل برای تامین ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. پزشکان معتقدند که بیشتر افراد دچار کمبود این ماده مغذی اساسی هستند، چرا که ما به میزان کافی در معرض آفتاب قرار نمی گیریم. همانطور که می دانید بهترین راه برای دریافت ویتامین D برای انسان از طریق خورشید است. تحقیقات نشان می دهد کسانی که به دلیل بیماری، ناتوانی یا شیوه زندگی، در داخل خانه می مانند، فاقد میزان کافی ویتامین D هستند. علاوه بر این به خاطر تغییرات ایجاد شده در لایه اوزون و آلودگی هوا، بیشتر افراد نمی توانند از طریق تابش آفتاب ویتامین D را به میزان کافی جذب نمایند. بنابراین محققان به دنبال راه های دیگری برای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن هستند. با توجه به اهمیت ویتامین D باید به غذاها و مکمل های دارویی حاوی این ویتامین ارزشمند در رژیم غذایی خود توجه کرد. یکی از راه های تامین مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن، افزایش ویتامین D با استفاده از قارچ گانودرما است. خوشبختانه محققان به افزایش ویتامین D با استفاده از قارچ گانودرما پی برده اند. بر اساس یافته های آنها خوردن قارچ گانودرما می تواند در افزایش و حفظ میزان ویتامین D مورد نیاز بدن مؤثر باشد. در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح می دهیم.

 

افزایش ویتامین D با استفاده از قارچ گانودرما

ارزش غذایی قارچ گانودرما

قارچ گانودرما از ۴۰۰ ماده مغذی برخوردار است که به طرز شگفت انگیزی برای تقویت قوای جسمی و سلامت روان موثرند. برخی از مواد مغذی موجود در این گیاه منحصر به فرد عبارتند از: پلی ساکارید ها، آنتی اکسیدان ها،آدنوزین، پروتئین، آلکالوئیدها، پتاسیم، فسفر، کلسیم فویتامین های A، C، E، D و همه ویتامین های گروه B.

افزایش ویتامین D با استفاده از قارچ گانودرما

در حالی که ویتامین D در مواد غذایی نظیر ماست، کره، شیر، تخم مرغ، جگر گاو، ماهی ها از جمله سالمون و تن یافت می‌شود. در سبزیجات (به جز برخی از قارچ های خوراکی نظیر قارچ گانودرما) به ندرت می توان مقادیر کافی از این ویتامین را دریافت کرد. از این رو افزایش ویتامین D با استفاده از قارچ گانودرما موضوعی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مدت هاست که مصرف انواع قارچ های خوراکی و لذیذ یک راه بسیار عالی برای دریافت برخی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری به ویژه برای گیاهخوارانی است که از محصولات حیوانی استفاده نمی کنند. قارچ ها نیز مانند انسان ها، هنگامی که در معرض نور آفتاب قرار می گیرند شروع به تولید ویتامین D می کنند. جالب است بدانید برخی از محققان دریافته اند که اگر قارچ ها را در مدت طولانی تری در معرض نور خورشید قرار دهیم می توانیم سطح ویتامین D آن را افزایش دهیم.

از آنجا که مواد غذایی سرشار از ویتامین D محدود هستند بنابراین انواع قارچ ها به ویژه قارچ ریشی یا همان گانودرما یکی از تنها منابع ایده آل و طبیعی از ویتامین D محسوب می شود. افزایش میزان ویتامین D از طریق مصرف قارچ گانودرما در رژیم غذایی، روشی مؤثر برای تامین ویتامین D2 یا D3 است. میزان ویتامین D مورد نیاز روزانه با توجه به سن و فعالیت شما در طول روز متفاوت است. اما به طور کلی میزان مجاز توصیه شده ۶۰۰ واحد در روز برای بزرگسالان تا سن ۷۰ و ۸۰۰ واحد برای بالاتر از ۷۰ است. مصرف روزانه از محصولات و فرآورده های قارچ گانودرما، نظیر چای و یا دمنوش، نیازهای روزانه بدن به ویتامین “D” را تامین می‌کند.