قارچ گانودرما و تاثیر آن بر ریزش مو

قارچ گانودرما و تاثیر آن بر ریزش مو

از دست دادن موها به خصوص در سنین جوانی، اعتماد به نفس افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. در حال حاضر روش های مختلف گیاهی و شیمیایی برای جلوگیری از ریزش مو به کار می رود. یکی از روش های گیاهی که در طب سنتی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است، استفاده از قارچ گانودرما است. قارچ گانودرما با ویژگی های منحصر به فردی که دارد علاوه بر درمان آلزایمر، سرطان، ام اس و … ، در کنترل ریزش مو و حتی رشد مجدد موهای شما نیز موثر است. در این مقاله قصد داریم تا با مرور عوامل موثر در ریزش مو به بررسی قارچ گانودرما و تاثیر آن بر ریزش مو بر اساس ویژگی ها و خواص این قارچ بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

قارچ گانودرما و تاثیر آن بر ریزش مو

قارچ گانودرما و تاثیر آن بر ریزش مو

آشنایی با قارچ گانودرما و تاثیر آن بر ریزش مو یک راه حل گیاهی جدید برای کنترل و درمان ریزش مو در اختیار شما قرار می دهد. برخی از خواص موثر این قارچ برای جلوگیری از ریزش مو عبارتند از:

  • مبارزه با رادیکال های آزاد

عواملی نظیر آلودگی‌ هوا، اشعه های مضر خورشید و رژیم غذایی ناسالم منجر به افزایش رادیکال های آزاد در بدن می شود. رادیکال های آزاد سلامتی شما را به خطر می اندازند. آنها حتی بر روی ظاهر شما نیز تاثیر می گذارند. یکی از این تاثیرات ریزش مو است. خوشبختانه با مصرف آنتی اکسیدان ها می توانید به جنگ رادیکال های آزاد بروید! قارچ گانودرما با برخورداری از مقادیر بالای آنتی اکسیدان به از بین بردن رادیکال های آزاد که از دلایل اصلی ریزش مو هستند کمک می کند. آنتی اکسیدان ها همچنین به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و با تحریک ساقه مو، رشد مو را افزایش می دهند.

  • آرامش بخش و ضد استرس

همانطور که می دانید استرس پیامدهای منفی بی شماری برای سلامتی شما دارد. آثار منفی استرس به تدریج در پوست و موی شما نیز قابل رویت است. مصرف قارچ گانودرما به عنوان یک گیاه آرامش بخش برای درمان مشکلات عصبی مثل استرس و اضطراب مفید است. به این ترتیب می تواند به کنترل ریزش موی ناشی از استرس کمک نماید.

  • خاصیت ضد التهابی

در ادامه مبحث قارچ گانودرما و تاثیر آن بر ریزش مو به خاصیت ضد التهابی ترکیبات موجود در این قارچ اشاره می کنیم. این ترکیبات موجب بهبود گردش خون و افزایش خون رسانی در پوست سر می شوند. افزایش گردش خون در پوست سر از ریزش و همینطور سفید شدن زودرس موها جلوگیری می کند. به این ترتیب علاوه بر مصرف خوراکی قارچ گانودرما که به کنترل ریزش مو کمک می کند، مصرف موضعی آن نیز برای تقویت و رشد بیشتر موها توصیه می گردد.

  • تنظیم هورمون ها

اختلالات هورمونی هم در خانم ها و هم در آقایان دیده می شود. این اختلالات در سنین جوانی برای خانم ها و در سنین بالاتر برای آقایان بروز می کند. باید گفت اختلالات هورمونی از مهم ترین عوامل پیری زودرس و ریزش مو‌ها محسوب می شود. در واقع با توجه به سیستم پیچیده و نقش مهم هورمون ها در بدن ما، تغییر کوچکی در نظم عملکرد آن می تواند به ریزش مو بیانجامد. از آنجا که قارچ گانودرما خاصیت تنظیم هورمون ها را داراست، بنابراین می توان انواع اختلالات هورمونی را با مصرف این قارچ درمان کرد.

  • ضد میکروب

ریزش مو ممکن است بر اثر عواملی همچون عفونت های قارچی و رشد بیش از حد باکتریایی ایجاد شود. با توجه به این که قارچ گانودرما از خاصیت ضد میکروبی برخوردار است، بنابراین می تواند به از بین بردن این میکروب ها کمک کند. در این صورت نه تنها پوست سر شما سالم می ماند، بلکه از مسدود شدن منافذ پوست نیز جلوگیری می شود. از این رو با استفاده از قارچ گانودرما می توانید اطمینان داشته باشید که ریشه ی موهای شما در بهترین و سالم ترین محیط رشد خواهد کرد.

  • تعدیل کننده سیستم ایمنی

یکی از فرم های ریزش مو، کچلی منطقه ای است که  به فرم خود ایمنی کچلی شناخته می شود. همانطور که می دانید سیستم ایمنی  از بدن در مقابل حملات خارجی ویروس ها و باکتری ها محافظت می کند. اما در افراد مبتلا به این فرم از ریزش مو که به ریزش موی سکه ای نیز معروف است، سیستم ایمنی به فولیکول های مو حمله کرده و به آنها آسیب رمی رساند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که یک پاسخ ایمنی مناسب می تواند حمله به فولیکول های مو را کاهش داده و به رشد موهای سالم کمک کند. تاکنون روش های مختلفی برای درمان این بیماری در نظر گرفته شده است. اما برای نتیجه گیری بهتر ریشه این مشکل باید به صورت دائمی حل شود. محققان ثابت کرده اند که قارچ جان افزا قادر است به عنوان یک تعدیل کننده سیستم ایمنی عمل کند. به این صورت که با دستکاری فعالیت های شیمیایی (مانند تولید سیتوکین) سیستم ایمنی را فعال می نماید.

قارچ گانودرما و تاثیر آن بر ریزش مو

  • مهار کننده DHT

DHT یا هورمون جنسی دی هیدروتستوسترون، از تستوسترون توسط آنزیم شناخته شده ۵α- ردوکتاز (reductase) ساخته شده است. البته این فرایند یک فرایند طبیعی است که برای اغلب افراد مضر نمی باشد. ولی مردانی که به ریزش مو ژنتیکی مبتلا هستند، نسبت به هورمون (DHT) در پوست سر خود حساس اند. در واقع می توان گفت این اصلی ترین علت بروز ریزش موی آندروژنیک (AGA) می باشد.

محققان ژاپنی در سال ۲۰۰۵، تاثیرات قارچ گانودرما به همراه چندین قارچ دیگر را بر روی مهار آنزیم  ۵α- ردوکتاز مورد مطالعه قرار دادند. در این تحقیقات به اثبات رسید که قارچ گانودرما می تواند به عنوان یک مهار کننده موثری برای ۵α- ردوکتاز عمل کند. به این ترتیب میزان DHT تولید شده در بدن بیماران با مصرف این گیاه جادویی کاهش می یابد. این یک نتیجه امیدبخش برای افراد مبتلا به ریزش موی آندروژنیک AGA به شمار می رود. بر همین اساس قارچ گانودرما با کاهش سطح هورمون DHT، از کوچک شدن فولیکول های مو حساس به DHT جلوگیری می کند.

  • درمان مشکلات تیروئید

مشکلات مربوط به غده تیروئید طیف وسیعی از اختلالات کم کاری و پرکاری را در بر می گیرد. یکی از نشانه های این مشکلات ریزش مو ناگهانی و سریع است. مصرف فرآورده های قارچ گانودرما برای درمان بیماری های غده تیروئید موثر است.

  • تثبیت رنگ مو

مصرف قارچ گانودرما از سفیدی زودرس و همینطور کدر شدن موها جلوگیری می کند. در واقع با توجه به اثرات مثبت قارچ گانودرما بر روی گردش خون در پوست سر، استفاده از آن یک روش درمان گیاهی برای درخشندگی و تثبیت رنگ طبیعی موها به شمار می رود.