کاشت بذر

با توجه به چالش های جدیدی که در زمینه کشاورزی وجود دارد، آگاهی از روش های کاشت بذر از اهمیت زیادی برخوردار است مخصوصا برای افرادی که تازه قصد وارد شدن به مبحث کشاورزی دارند از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است. معمولا زمان هزینه ای که برای کاشت بذر صرف می شود معمولا خیلی بیشتر از توان یک کشاورز معمولی است. از طرفی برای کاشت بذر نیاز است که شما به پارامتر های مختلفی از جمله زمان مناسب، آماده بودن شرایط زمین و … توجه داشته باشید. شرکت مهندسی کشاورزی سپید خوشه نقش جهان سعی می کند با استفاده از مقاله های آموزشی و همچنین دوره های مربوطه، مهم ترین نکات در این زمینه را به شما آموزش دهد.

 

کاشت بذربا توجه به این که شرایط آب و هوایی ایران چندان برای کشاورزی مناسب نیست آگاهی از روش و ترفندهای کاشت بذر از اهمیت زیادی برخوردار است. در تابستان زمانی که خشکسالی شدت پیدا می کند شرایط برای کاشت بذر مشکل تر و پیچیده تر است. برخی از افراد تصور می کنند اگر بذر را در سطح خاک قرار دارند احتمالا به رشد آن کمک می کنند چرا که نیازی نیست آب زیادی به خاک نفوذ کند و سریعتر به آب دست پیدا خواهد کرد. در حالی که اگر خودتان این تست را انجام دهید به راحتی متوجه خواهید شد که دانه های موجود در خاک خیلی سریع تر از دانه هایی که در سطح خاک قرار داده اید رشد می کنند. به همین دلیل است که قبل از کاشت بذر یکی از کارهایی که حتما باید انجام دهید شخم زدن است چرا که شرایط خاک به گونه ای فراهم می شود که دانه به خوبی با خاک در تماس باشد. در ادامه ما به مهمترین سوالات در زمینه کاشت بذر پاسخ می دهیم.

 

تفاوت بین کاشتن و بذرکاری (کاشت بذر) چیست؟

زمانی که شما از فعل کاشتن به تنهایی استفاده می کنید در فرهنگ کشاورزی به این معنا است که شما قصد کاشت نهال و یا قلمه ای از یک گیاه را دارید. اما زمانی که صحبت از کاشت بذر است، هدف قرار دادن یک سری دانه در عمق معینی از خاک است.

بذر چیست؟

هر بذر شامل یک جنین گیاهی می باشد. غذای این جنین و پوشش محافظتی اش به عنوان کت شناخته می شود.

کاشت بذر

انواع بذر گیاه:

به طور کلی گیاهان را از نظر نوع بذر می توان به دو دسته تقسیم کرد. یکی گیاهان زینتی که گل تولید می کنند و دیگری دانه های سبز که گل تولید نمی کنند. رشد این دو دسته از گیاهان بر اساس بذر است و بر خلاف قارچ، از طریق انتشار ایجاد نمی شوند.

انواع روش های کاشت بذر کدامند؟

  • کاشت مستقیم بذر :

کاشت بذرکاشت مستقیم به این معنا است که شما به جای اینکه نهال و یا قلمه ای از گیاه مورد نظرتان را بکارید، به طور مستقیم بذر آن را خریداری کرده و بکارید. به طور معمول بسیاری از بذر گیاهان و سبزیجات در فضای خارجی خانه رشد می کنند اما برخی از آنها نیز علاقه ای به رشدر در فضای داخلی را ندارند در حالی که بسیاری از افراد می خواهند فعالیت کشاورزی خود را با کاشتن در فضای داخلی شروع کنند. این مسئله برای گیاهانی که دارای رشته بلند هستند صادق است. مانند کرفس، جعفری و … .

 

هنگام کاشت مستقیم بذر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای این که شما نتیجه مطلوب را دریافت کنید نباید تنها دانه را در خاک قرار دهید. رعایت برخی از نکات برای دریافت نتیجه مطلوب الزامی است :

  • اطمینان حاصل کنید که قبل از کاشت بذر، خاک مورد نظر بدون علف هرز باشد. چرا که اگر خاک شما دارای علف هرز باشد، سهم مواد معدنی و آب مورد نیاز گیاه شما را استفاده می کند.
  • به طور کلی برای هر بذری قاعده ای وجود دارد. برخی از بذرها باید تا سه برابر اندازه خود در عمق خاک قرار داده شوند در حالی که برخی دیگر نیاز به رشد بیشتری دارند و بهتر است که در سطح بالاتری قرار داشته باشند.
  • هر بذری باید در زمان مشخصی کاشته شود تا جوانه زند. به عنوان مثال در شرایط آب و هوایی سرد. پس سعی کنید اطلاعات درستی در این رابطه کسب کنید.
  • اگر در فضایی بزرگ قصد کاشت بذر دارید حتما جای دقیقشان را به خاطر داشته باشید. این کار را می توانید با خط کشی کردن انجام دهید.
  • بهتر است قبل از کاشت خاک را مرطوب نگه دارید. آب را به مستقیم روی بذر نریزید و سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید.

 

  • کاشت غیر مستقیم :

کاشت بذردر این روش شما دیگر نیازی به بذر ندارید و می توانید از نهالی استفاده کنید که قابلیت رشد در فضاهای خانگی و گلخانه ها را دارند. این روش نیز مانند هر روش دیگری مزایا و معایب خودش را دارد. در این حالت در مقایسه با روش مستقیم می توانید کنترل بیشتری روی رشد گیاه داشته باشید و گیاه را از آفت های مختلف محافظت کنید.

کاشت مستقیم بذر بهتر است یا غیر مستقیم؟

به طور کلی زمانی که شما دانه ای را می کارید اگر به خوب با روش های مراقت از سلامت گیاه آشنا باشید می توانید منتظر نتیجه خوبی باشید. در حالی که زمانی که ما نهالی را قلمه می زنید و یا محیطش را جا به جا می کنید، ممکن است در اثر استرسی که به گیاه وارد کرده اید شاهد نتیجه چندان مطلوبی نباشید. از طرف دیگر کاشت از طریق بذر بسیار از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است و کاشت آنها ساده تر است.

کاشت بذر

همراهان عزیز اگر شما در مورد روش کاشت بذر خاصی سوال دارید می توانید با ما در ارتباط باشید و با شرکت کردن در دوره های آموزشی سپید خوشه به اطلاعات علمی روش های نوین کشاورزی خود در این شرایط سخت کشاورزی اضافه کنید و از سرمایه گذاری و حداقل منابع موجود بهترین نتیجه را بگیرید.