بازار جهانی کشاورزی هوشمند بزرگ‌ترین فرصت کسب‌وکار جهانی

بازار جهانی
کشاورزی هوشمند بزرگ‌ترین فرصت کسب‌وکار جهانی

کشاورزی به روش هیدرپونیک یکی از روش های نوین کشاورزی است .

با توجه به رشد جمعیت جهان و افزایش تقاضا برای محصولات کشاورزی، امروزه جامعه جهانی با بحران جدی غذا رو به روست و یافتن منابع جدید برای تولید محصولات کشاورزی از جمله راهکارهای موثر در مقابل این بحران است. کشاورزی هوشمند یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با بحران جهانی غذا و روشی نوین و مقرون به صرفه در کشاورزی محسوب می‌شود. اخیرا روزنامه گاردین، در مقاله‌ای کشاورزی هوشمند را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های کسب‌و‌کار جهانی معرفی کرده است.امروزه با توجه به مقیاس رشد جمعیت جهانی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، افزایش تقاضای جهانی برای محصولات کشاورزی، محدود بودن زمین‌های کشاورزی قابل کشت، تغییرات آب و هوایی و… شاهد گرایش روزافزون به کشاورزی هوشمند و دقیق در زمینه تولید محصولات کشاورزی هستیم که باعث شکل‌گیری بازاری رو به رشد در این صنعت شده است.

نوآوری‌های جدید فناوری نیز در کنار این عوامل، باعث شکل‌گیری کشاورزی هوشمند شده است که دیگر تنها به نور خورشید و خاک و آب متکی نبوده، بلکه با استفاده از فناوری‌های جدید، قادر به بهره‌برداری بهینه‌تری از این منابع بوده و نسبت به کشاورزی سنتی، مقرون به صرفه‌تر بوده و مصرف آب کمتری نیز دارد.

کشاورزی هوشمند، راه‌حلی اساسی در مقابل بحران غذا

در حال حاضر فناوری‌های پیشرفته به کشاورزان در مورد نحوه کاشت و برداشت محصولات، کمک شایانی می‌کند و کشاورزی هوشمند یکی از روش‌های نوین کسب‌و‌کار در صنعت غذایی جهان است. فناوری‌های روز جهان به کشاورزان این امکان را می‌دهد که حتی با تلفن‌های همراه خود، تغییرات آب و هوایی و جغرافیایی محصولات خود را کنترل کنند، از طرفی طبق پیش‌بینی سازمان ملل متحد، تولید مواد‌غذایی باید تا سال ۲۰۲۰ به افزایشی ۷۰درصدی برسد تا بتواند نیازهای جمعیت جهانی بالای ۹میلیارد را پوشش دهد. به نظر می‌رسد کشاورزی هوشمند راه‌حلی اساسی برای مقابله با بحران جهانی غذا در سال‌های آینده است.

روش‌های هوشمند در کشاورزی

از جمله فناوری‌های جدیدی که در زمینه کشاورزی ایجاد شده است، تلفن‌های همراه هوشمندی است که به کشاورزان امکان می‌دهد به اطلاعات آب و هوایی و نیازهای مشتریان خود دست پیدا کنند که باعث شکل‌گیری کشاورزی دقیق شده است. طبق آمارها انتظار می‌رود کشاورزانی که از این شیوه استفاده می‌کنند سالانه تا ۱۸ درصد افزایش درآمد داشته باشند.روش‌های آبیاری قطره‌ای و کشاورزی هیدروپونیک نیز از جمله روش‌های مقرون به صرفه در کشاورزی هوشمند هستند که درصد آسیب‌های احتمالی‌شان به محیط زیست نیز کمتر است.

آئرو فارمز، از جمله شرکت‌های معتبر در زمینه کشاورزی هوشمند محسوب می‌شود که در شمال ایالت نیویورک قرار داشته و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین در زمینه کشاورزی مانند هواکشت (aeroponics)، قصد ایجاد بزرگ‌ترین مزرعه عمودی سرپوشیده جهان را در ایالت نیوجرسی دارد.کمبود آب و زمین‌های کشاورزی، باعث شکل‌گیری این روش‌های نوین شده است که بتوان در محیط‌های سربسته به تولید محصولات کشاورزی پرداخت.

طبق نظر کارشناسان این شرکت، روش به کار گرفته شده در این کشاورزی هوشمند، ۷۵ بار بیشتر از کشاورزی سنتی و ۱۰بار بیشتر از یک گلخانه هیدروپونیک، بهره‌وری داشته و این درحالی است که ۹۵درصد کمتر آب مصرف می‌کند و درصد استفاده از آفت‌کش‌ها نیز در این روش به صفر می‌رسد. جالب است بدانید یک شرکت کنیایی که براساس آبیاری خورشیدی عمل می‌کند، نیز نسبت به روش‌های سنتی ۳۰۰درصد بیشتر بازده محصول داشته، درحالی‌که ۸۰درصد کمتر آب مصرف می‌کند.

بازار جهانی کشاورزی هوشمند

انتظار می‌رود حجم برنامه‌های کاربردی هوشمند در بخش کشاورزی تا سال ۲۰۲۰ به رشد ۱۲درصدی برسد.طبق آمارهای گرفته شده، حجم محصولات کشاورزی هوشمند و دقیق در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۲٫۳میلیارد یورو بوده است که در این میان آمریکای شمالی و اروپا بزرگ‌ترین بازار را در زمینه بخش نوآوری در محصولات کشاورزی داشتند، همچنین آسیا نیز با رشد ۲۰درصدی در هر سال، بیشترین پتانسیل را در زمینه عرصه‌های فناوری‌های جدید در بخش کشاورزی دارد.

آفریقا بیشترین پتانسیل تولید را دارد

اگرچه در حال حاضر کشورهای جنوب صحرای آفریقا بیشترین میزان شیوع سوء‌تغذیه را در جهان دارند اما طبق نظر کارشناسان بانک جهانی، این مناطق بیشترین پتانسیل را در تولید محصولات کشاورزی از طریق روش‌های هوشمند دارند. آنها معتقدند کشاورزان آفریقایی می‌توانند یک تجارت ۶۹میلیون یورویی را از طریق بهره‌‌برداری‌های موثر از سرمایه، دانش و فناوری تا سال ۲۰۳۰ رقم بزنند.

جهت آموزشهای رشته های کشاورزی به روش هیدروپونیک با آموزشگاه ما در تماس باشید .