کشاورزی تا چه حد می تواند مولد و اشتغالزا باشد

اشتغالزایی در کشاورزی

هنگامی که بحث از اشتغال زایی می شود چیزی که بسیاری از افراد از آن غافل می مانند این است که چگونه می توان شغل را نگه داشت. به عبارت دیگر چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که بتوان شغل هایی که بسیاری از افراد در حال حاضر مشغول به انجام آن هستند را حفظ کنیم چرا که تغییرات اقتصادی باعث از بین رفتن بسیاری از آن ها می شود. با وجود این که ایران در شرایط آب و هوای خوبی به سر نمی برد کشاورزی هنوز یکی از مشاغلی است که می توان از آن به عنوان یکی از مشاغلی یاد کرد که توانایی اشتغال زایی بسیار زیادی دارد. یکی از زمینه های که شرکت سپید خوشه نقش جهان در آن در حال فعالیت است، حفظ مشاغلی است که در زمینه کشاورزی ایجاد شده اند و همچنین توسعه و گسترش آنهاست.

 

برای اشتغالزایی در کشاورزی به چه فاکتورهایی باید توجه داشت؟اشتغالزایی در کشاورزی

بسیاری از ایده ها تا قبلاز این که پیاده شوند جالبند، اما بعد از پیده سازیشان طرح با شکست رو به رو می شود. پس بهتر است قبل از اجرای هر ایده برای اشتغالزایی در کشاورزی تمامی جوانب را سنجیده و متناسب با شرایطی که با آن رو به رو هستیم ایده دهیم. برای اشتغالزایی در کشاورزی اولین کاری که باید انجام داد این است که بدانی چه منابعی در اختیار داریم. از طرف دیگر باید پتانسیل های منطقه را خیلی خوب مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال نیاز افراد آن منطقه در مرود محصول مورد نظر به خوب ی سنجیده شود. فرض کنید شما قصد پرورش قارچ دارید ولی منطقه ای که در آن زندگی می کنید مصرف قارچ بالایی ندارد و یا تولید کننده های دیگر در حال حاضر بازار را در دست دارند. در این حالت پیاده سازی یک کارگاه جدید پرورش قارچ توصیه نمی شود. دلیل این مسئله هم این است که قارچ با توجه به ویژگی های ساختاری که دارد قابل انتقال به شهر دیگری برای مصرف نیست و به احتمال زیاد کیفیت خود را از دست می دهد. در این حالت شما نه تنها اشتغالزایی در کشاورزی نکرده اید بلکه سرمایه ای را بدون برنامه ریزی از دست داده اید.

چرا اشتغالزایی در کشاورزی کاهش پیدا کرده است؟

باوجود این که کشاورزی یکی زمینه هایی است که ایجاد اشتغال در آن به راحتی انجام می شود اما در ایران توجه زیادی به آن نمی شود. در واقع بعد از اینکه بسیاری از کارها به صورت صنعتی انجام گرفتند بسیاری از افراد از کشاورزی غافل مانند. دلیل این مسئله هم این است که ارتباط بخش علمی کشور با بخش کشاورزی قطع شده است و بسیاری از کشاورزان از روش های نوین انجام این کار قافل مانده اند و در نتیجه به جای توسعه تولید محصول خود کلا کشاورزی را رها می کنند. این در حالی است که بخش کشاورزی بعد از بخش صنعت و معدن نقش مهمی در چرخه اقتصادی کشور دارد.

اشتغالزایی در کشاورزی

 

یکی از چالش های اصلی که مانع از ایجاد اشتغالزایی در کشاورزی در ایران شده است مسئله بحران آب است. این که با وجود این شرایط کشاورزی مشکل شده است اما همچنان روش هایی وجود دارد که شما به عنوان کشاورز نه تنها بتوانید به ادامه کار خود بپردازید بلکه بتوانید برای بسیاری از افراد دیگر موجب اشتغالزایی در کشاورزی باشید. اولین کاری که باید انجام داد این است که فکر و دید را تغییر داد و به دنبال جوابی بود که بهترین پاسخ را به شرایط بد اکنون بود. به عنوان مثال اگر کشاورزی اکنون با وجود کم آبی نمی تواند محصول قبلی خود را بکارد به این معنا نیست که زمین خود را به طور کامل از دست داده است. با استفاده از رویکرد های جدیدی که در کشاورزی وجود دارد، مانند تغییر ژنتیک می توان محصولات جدید را با شرایط ویژه کاشت و تولید کرد. به این ترتیب شما نه تنها کار خود را از دست نداده اید بلکه می توانید موجب اشتغالزایی در کشاورزی شوید.

 

نقش دوره های آموزشی سپید خوشه در اشتغالزایی در کشاورزی :

ما سعی می کنیم با بالا بردن و افزایش آگاهی افراد از روش های نوین کشاورزی موجب بهتر شدن شرایط کسب و کارشان و البته اشتغالزایی در کشاورزی شویم. شما می توانید با شرکت در این دوره ها مدرک معتبر از جهاد کشاورزی دریافت کنید و به عنوان مثال از بهترین روش های کاشت بذر آگاه شوید تا در بهترین زمان ممکن بذر را متناسب با نوعش بکارید و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

پس اگر به بخش کشاوزی نگاهی علمی و فنی مهندسی داشته باشیم می توان با یک برنامه ریزی منطقی نه تنها شاهد حفظ شغل ها بلکه افزایش اشتغالزایی در کشاورزی بود.