پرورش قارچ خوراکی

پروزش گیاهان و برخی از مواد خوراکی این فرصت را به شما می دهد تا بتوانید از لحاظ تجاری رشد بسیار خوبی داشته باشید. یکی از همین مواد خوراکی، قارچ خوراکی است چرا که در کوتاترین زمان ممکن می توانید به سرع به نتیجه مطلوب برسید البته اگر با روند انجام این کار آشنا باشید.

چرا پرورش قارچ خوراکی امروزه مورد استقبال اکثریت قرار گرفته است؟

یکی از نکاتی که هنگام پرورش قارچ خوراکی باید مد نظر داشته باشید این است که برای کسب بهترین نتیجه بهتر است که قارچ را در نزدیک ترین محل نسبت به خودتان پرورش دهید. به همین دلیل بسیاری از افراد خانه خود را برای پرورش قارچ خوراکی انتخاب می کنند. پرورش قارچ خوراکی به عنوان یکی از روش های کسب درآمد از اواخر قرن بیستم، در بسیاری از کشورها به عنوان یک صنعت توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل بسیاری از کشاورزان کشاورزی در محیط باز را تقریبا رها کرده و رو به فضاهای تاریک و بسته آورده تا بتوانند از مزایای پرورش قارچ خوراکی بهره مند شوند. در طول زمان این صنعت تغییرات زیادی پیدا کرده است چه از نظر مقیاس تولید و چه شیوه تولید.

امروزه شیوه پرورش قارچ خوراکی با کیفیت تغییرات زیادی کرده است. برای انجام ین کار شما نیاز به سرمایه گذاری نسبتا بالا، ساختمان های عایق شده، تجهیزات کنترل دما، رطوبت، نور، تهویه هوا و … است. از طرف دیگر پرورش قارچ خوراکی نیاز به مراقبت های زیادی دارد تا بتوان قارچ ها را از ابتلا به انواع آفات ایمن نگه داشت. از طرف دیگر چون میزان تقاضا برای قارچ خوراکی افزایش یافته است بسیاری از افراد رو به سوی این شیوه کشاورزی آورده اند.

البته می تون گفت صتعت پرورش قارچ خوراکی طرفداران بیشتری دراد. دلیلی این مسئله هم آب و هوای ایران است. با توجه به این که اخیرا بسیاری از شهرها با کم آبی مواجه شده اند، کشاورزان نمی توانند به شغل قبلی خود بپردازند. اما این مسئله نمی تواند مانعی برای آنها باشند چرا که می توانند پرورش قارچ خوراکی را امتحان کنند. اگر شما در این زمینه دارای اطلاعات علمی و کاربی باشید، می توانید با یک برنامه ریزی به راحتی شانس خود را در این زمینه امتحان کنید.
برای پرورش قارچ گزینه های مختلفی وجود دارد اما پرورش قارج خوراکی از همه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. نام دیگری که برای این قارچ وجود دارد قارچ دکمه ای است. هر کدام از انواع قارچ به شیوه های مختلفی کاشت می شوند ولی همه آنها در زمینه مراقبت و حفاظت در برابر آفات یکی هستند.

برای پرورش قارچ خوراکی به چه میزان سرمایه ای نیاز است؟

شما می توانید پررش قارچ را از یک زیرپله و یا کارگاه کوچک آغاز کنید اما این روش به شما پیشنهاد نمی شود. برای نتیجه گیری بهتر، باید محیطی را انتخاب کنید که توانایی نگهداری مقدار زیادی کمپوست باشد. علاوه بر این شای هزینه محیط برای شما خیلی نباشد اما هزینه اوازم جانبی معمولا بالا است چرا که مراقبت هایی که توسط این دستگاه ها انجام می شود، ضامن کیفیت قارچ تولیدی شما هستند. بنابراین می توان تخیمن زد که برای یک شروع درست شما نیاز به یک سرمایه ۲۰۰ میلیونی دارید. البته روی این مقدار چندان نمی توان حساب کرد چرا که قیمت دلار در کشور ما روز به روز در حالت تغییر و االبته افزایش است.

کمپوست چیست؟

اگر وارد بازار پرورش قارچ خوراکی شوید اولین اصطلاحی که زیاد به گوشتان می خورد کمپوست است. برای پرورش قاچ خوراکی شما باید محیط یا بستری به نام کمپوست فراهم کنید. به طور متوسط به ازای هر تن کمپوست یا همان کود گیاهی می توانید ۱۵۰ الی ۳۰۰ کیلو قارچ خوراکی برداشت کنید. این که شما چه میزان برداشت مسلما به تجهیزات کارگاهتان بستگی دارد.

پرورش قارچ خوراکی

آیا بعد از هر بار برداشت قارچ باید کمپوست را عوض کرد؟

جواب این سوال خوشبختانه منفی است. شما می توانید از هر بستر تا ۳ بار برداشت قارچ خوراکی داشته باشید.

پرورش قارج خوراکی چه قدر زمان می برد؟

جواب این مسئله مستقیما به تجهیزاتی بستگی دارد که شما از آنها استفاده می کنید. اگر همه چیز در سطح متوسط باشد تقریبا ۳ ماه و اگر از تجهیزات پیشرفته استفاده کنید تقریبا ۲ ماه.

استفاده از کلر در پرورش قارچ خوراکی :

همان طور که حتما می دانید برای کاشت هر گیاهی می توان از مواد شیمیایی استفاده کرد تا به یان روند سرعت بخشید. کلر نیز برای پرورش قارچ خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد اما نه به میزانی که برای سلامتی انسان خطر داشته باشد. امروزه بسیاری از تولید کنندگان ترجیح می دهند از روش های ارگانیک برای این کار استفاده کنند چرا که هم هزینه خرید کلر بالا است هم این که موجب تغییر رنگ قارچ شده و همین مسئله باعث می شود کسی آن ها را خریداری نکند.

عوامل موثر در پرورش قارچ خورکی کدامند؟

تهویه هوا :

مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که میزان هوا در سراسر اتاق پرورش قارچ خوراکی باید یکسان باید چرا که در غیر این صورت محصول آسیب می بیند.

درجه دما :

شما در این مورد باید به دو دما دقت کنید. یکی دمای بست کشت که معمولا ۱۴ درجه است و دمای محیط اتاق که معمولا ۷ درجه است.

چه زمانی باید قارچ خوراکی را برداشت کرد؟

پرورش قارچ خوراکی

بعه محض این که کلاهک قارچ رشد کافی کرد شما باید سریعا آن را برداشت کنید. چرا که اگر این کار را دیر انجام دهید، کلاهک از هم باز شده وش ما می توانید تارهای داخل قارچ را ببینید. در این حالت باز هم نمی توانید مشتری خوبی برای قارچ خود پیدا کنید. همچنین اگر زود قارچ را برداشت کنید، قارچی خواهید داشت که دارای وزن کمی است. پس دقت به زمان برداشت بسیار اهمیت دارد.

همراهان عزیز در صورتی که شما قصد دارید وارد صنعت پرورش قارچ خوراکی شوید می توانید با شرکت در دوره های آموزشی شرکت سپید خوشه موفقیت خود را تضمین کنید. ما سعی می کنیم با استفاده از برقراری رابطه علمی با کشاورزان عزیز، روند کشاورزی و کاشت و برداشت محصولات را بهبود ببخشیم تا شما از سرمایه گذاری خود بهترین نتیجه را بگیرید.