نکات مهم برای راه اندازی مراغداری

آموزش مرغداری

یکی از نکات و تجهیزات بسیار مهمی که در راه اندازی مراغداری باید به آن توجه کرد، سیستم روشنایی می‌باشد. در حالت کلی برای پرورش دادن مرغ در مرغداری بهتر است که برنامه روشنایی دائمی به‌ صورت هوشمند استفاده گردد.

البته باید یکسری ساعت را هم برای تاریکی اختصاص داد تا جوجه‌ها بتوانند سالم بمانند و استراحت کنند. برای تامین کردن نور بهتر است از لامپ‌های LED و نور فلورسنت استفاده کرد. برای موفقیت در این زمینه بهتر است که دوره‌های آموزش مرغ گوشتی و پرورشی گذرانده شود. بدیهی است که پرورش دادن مرغ بومی برای همه افراد مزایایی را در پی خواهد داشت که در ادامه بیشتر به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

مزایای پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی چیست؟

در مناطق روستایی و یا شهرهای کوچک علی‌ الخصوص در اطراف شهرهای کوچک، پرورش دادن مرغ بومی بسیار رایج می‌باشد؛ چون مرغ بومی به‌ راحتی می‌تواند در شرایط نامطلوب مثل سرپناه‌های بسیار ضعیف یا تغییرات آب‌ و هوا به حالت ناگهانی سازگاری داشته باشد. بنابراین نگهداری کردن از مرغ بومی بسیار ساده می‌باشد.

چون مزه و طعم تخم‌ مرغ و گوشت این مرغ‌ها بسیار خوب می‌باشد، از این‌رو مشتریان خاص خود را به‌ همراه دارد. برای نگهداری مرغ‌های بومی در مرغداری برای هر مرغ نیاز است که، حدود دو متر مربع مساحت در نظر گرفت.

علاوه‌ بر این‌که نیاز است تا تغذیه مناسب به مرغ‌ها داده شود، بهتر است که بهداشت مرغداری رعایت گردد، همچنین آب آشامیدنی به طور سالم در اختیار مرغ‌ها قرار داده شود.

در پرورش مرغ بومی یکسری روش‌ها وجود دارد، که باعث می‌شود سود پرورش مرغ بالا رود، که می‌توان به انتخاب کردن انواع مرغ‌های بومی بهبود یافته اشاره کرد. همچنین اجرا کردن سیستم‌های تولید به‌ صورت نیمه آزاد، استفاده کردن از مکمل‌های غذایی، واکسیناسیون بیشتر و استفاده از تغذیه بهتر و مؤثرتر می‌تواند باعث بالا رفتن سود فوق در مرغداری شود و هزینه ساخت مرغداری را کاهش دهد.

علاوه‌ بر موارد فوق به اجرا درآوردن یک سیستم تولید آزاد می‌تواند نقش مؤثری در میزان سوددهی داشته باشد.

 

مزایای پرورش مرغ بومی

● مرغ‌های بومی با توجه به این‌که، مدت زمان بسیار زیادی در محیط بومی خود زندگی کرده‌اند، می‌تواند در مقابل شرایط آب‌ و هوایی مختلف سازگاری بیشتری در مقایسه با سایر نژادها داشته باشد.

● یکی از مهم‌ترین هزینه‌های اولیه، هزینه ساخت مرغداری می‌باشد. با پرورش دادن مرغ‌های بومی می‌توان از میزان هزینه‌های اولیه به‌ صورت چشمگیری جلوگیری کرد. زیرا میزان جیره ای که در مرغ‌های بومی استفاده می‌شود در مقایسه با مرغ‌های دیگر با نژادهای مختلف بسیار کم می‌باشد. بنابراین پرورش دادن مرغ‌های فوق هزینه اولیه کمتری را در مقابل نژادهای توسعه یافته می‌طلبد.

● مرغ‌های بومی در مرغداری ها فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

● با توجه به این‌که گوشت و تخم‌مرغ، مرغ‌های بومی بسیار طعم خوبی دارد، به‌ همین دلیل میزان فروش گوشت و تخم‌ مرغ این نوع مرغ ها بسیار بیشتر از مرغ‌های عادی است. همچنین از لحاظ هزینه میزان فروش گوشت و تخم‌ مرغ این نوع مرغ‌ها گران‌تر از مرغ‌های عادی است.

● با توجه به این‌که مرغ‌ها فوق در مقابل انواع بیماری‌ها شایع سازگاری بهتری دارند، بنابراین میزان مرگ‌ و میر آن‌ها در مقابل انواع بیماری‌های واگیردار کم‌تر است؛ از این‌رو نیاز به انجام واکسیناسیون کم‌تر و دامپزشک کم‌تر خواهند داشت.

● چون در رژیم غذایی مرغ‌های بومی از رژیم‌های غذایی متنوع استفاده می‌شود، همچنین با توجه به این‌که در محیط‌های طبیعی بیشتر پرسه می‌زنند، بدن این مرغ‌ها به املاح کم‌تر نیازخواهد داشت.

● در صورتی‌که از مرغ‌های بومی به‌ خوبی نگهداری شود، طول عمر آن حدود ۷ تا ۸ سال خواهد بود و می‌تواند، تخمک‌ گذاری انجام دهد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به راه اندازی مراغداری آموزش پرورش مرغ‌ گوشتی را دید تا میزان سود بیشتری به دست آورد .

مقدار فضای مورد نیاز برای راه‌ اندازی مرغداری

برای راه‌ اندازی کردن مرغداری هیچ‌ گونه محدودیتی از نظر فضا وجود ندارد. به‌ عنوان مثال می‌توان گفت که یک انباری ۲۰ متری تا یک فضای دویست متری را می‌توان تبدیل به مرغداری کوچک کرد، که برای انواع مرغ‌های تخم‌گذار و گوشتی مناسب می‌باشد.

در صورتی‌که در حاشیه شهر و اطراف روستا زندگی می‌کنید و در نزدیکی خانه خود چمن‌زار دارید، چمنزارهای فوق می‌تواند بهترین گزینه باشد، تا بتوان مرغ‌ها را در آن چمن‌زار رها کرد تا بچرخند. البته این موضوع کاملاً سلیقه ای می‌باشد و بستگی به فردی دارد که می‌خواهد اقدام به راه‌ اندازی مرغداری کند‌. یعنی علاوه‌ ‌بر این‌که می‌توان مرغ‌ها را به‌ صورت آزاد در محیط بیرون پرورش داد، می‌توان آن‌ها را در یک انباری و در قسمت سرپوشیده هم پرورش داد.

از این‌رو میزان درآمدی که از این کار بدست می‌آید، با توجه به فضا و همچنین جوجه‌هایی که برای پرورش دهی وجود دارد، وابسته می‌باشد. در صورتی که قصد داشت، تا مرغ‌ها را در باغچه پرورش داد محیط فوق باید کاملاً ایمن باشد. بعنی مجهز به حصارکشی در قسمت دیوارها بود؛ زیرا امکان دارد که حیوانات وحشی مثل روباه یا شغال به مرغ‌ها حمله کند. همچنین احتمال دارد که مرغ‌ها نیز فرار کنند.

علاوه‌بر این باید یک لانه گرم در باغچه وجود داشته باشد تا مرغ‌ها در صورت نیاز به تخم‌گذاری به آن قسمت بروند.

تجهیزات مورد نیاز برای راه ‌اندازی مرغداری

برای خرید کردن تجهیزات مرغداری و همچنین راه‌ اندازی کردن مرغداری می‌توان از سایت سپید خوشه نقش جهان کمک گرفت. تجهیزاتی که برای راه‌ اندازی مرغداری به آن‌ها نیاز است عبارت است از:

  • دان خوری و آب خوری

برای تهیه کردن دانخوری و آبخوری می‌توان به بازار مراجعه کرد. زیرا نمونه‌های بسیار زیاد و جدید در فروشگاه‌ها وجود دارد. ولی اگر قصد داشت که دانخوری و یا آبخوری را خودتان بسازید، بهتر می‌باشد که از وسایل با کیفیت استفاده کرد؛ زیرا امکان دارد بشکنند و باعث آسیب رسیدن به مرغ‌ها شود.

  • هیتر مرغداری

برای این‌که بتوان مرغ‌ها را در فصل زمستان گرم نگه‌ داشت نیاز است که از یک هیتر مرغداری کوچک استفاده کرد. در صورتی‌که فضای سالن کوچک‌تر از ۱۵ متر باشد، نیازی به خرید هیتر نمی‌باشد. اما در صورتی‌که فضای سالن حدود ۱۰۰ متر به بالا داشته باشد، در این ‌صورت نیاز است که از یک هیتر استفاده گردد.

  • رطوبت ساز

در صورتی‌که سالن پرورش مرغ فضای بیشتری از دویست متر داشته باشد، در آن صورت استفاده از رطوبت‌ ساز ضروری خواهد بود. زیرا باعث ایجاد رطوبت خنک در فصل تابستان می‌شود. همچنین باعث می‌شود که در فصل زمستان رطوبت کم تولید شود. استفاده از فن مرغداری علاوه‌بر این‌که باعث می‌شود، محیط سالن تهویه شود به خنک کردن سالن در فصل تابستان کمک می‌کند.

  • استفاده از خاک‌ اره برای کف سالن

استفاده کردن از خاک‌ اره باعث می‌شود، که از خیسی و لزجی کف سالن جلوگیری گردد. همچنین از ایجاد بوی بد که از فضولات حاصل می‌شود جلوگیری شود‌. علاوه بر آن به گرم شدن مرغ ها در فصل زمستان هم کمک می‌کند.

  • ساخت لانه جهت تخم‌گذاری

یکی از مزایای راه‌ اندازی مرغداری این است که قسمتی از درآمد افراد را، تخم‌ مرغ محلی تشکیل می‌دهند. بنابراین بهتر است که از لانه‌های با کیفیت استفاده گردد، تا مرغ‌ها در زمان تخم‌گذاری بتوانند به آن قسمت بروند و به‌ راحتی تخم‌های خود را به جا بذارند. حتماً نیاز است که کف لانه را از طریق پوشال و خاک اره پوشاند تا مرغ‌ها احساس راحتی کامل داشته باشند.

فضای مورد نیاز برای مرغداری

راه‌ اندازی مرغ داری کوچک

معمولاً تصمیم بر این‌که بتوان از چه شیوه‌ای برای تاسیس مرغداری استفاده کرد بر عهده فرد می‌باشد‌. روش‌هایی که از طریق آن می‌توان اقدام به راه اندازی مرغ‌داری کرد عبارت است از:

1. مرغداری محلی

 قصد داشت که با تعداد کمتری پرورش مرغ را شروع کرد، بهتر است که چندین عدد جوجه یک‌ هفته‌ای را تهیه کرد و آن‌ها را پرورش داد تا بتواند تخم‌ گذاری کنند.

مرغ‌های فوق پس‌ از گذشت ۶ ماه به بلوغ رسیده و آماده تخم‌گذاری خواهند بود. پس‌ از گذشت هشت ماه تخم‌ گذاری خواهند کرد. بعد از تخم‌گذاری دوره پرریزی مرغ‌ها شروع خواهد شد. این زمان بهترین زمانی خواهد بود که می‌توان نسبت‌ به فروش آن‌ها اقدام کرد و مرغ‌های جوان دیگر را جایگزین آن‌ها کرد.

2. مرغداری سنتی

ر این روش می‌توان چند مرغ تخم‌ گذار به‌ همراه خروس را خریداری کرد. در حالت کلی به ازای هر چهار مرغ یک خروس در نظر می‌گیرند. وجود خروس برای تولید کردن تخم‌های نطفه‌دار بسیار ضروری است.

بعد از آن‌که مرغ‌ها تخم‌گذاری انجام دادند، بر روی آن‌ها کرچ می‌شوند و بعد از گذشت ۲۱ روز جوجه‌ها از تخم خود، بیرون خواهد آمد. اگرقصد داشت که میزان تخم‌گذاری مرغ‌ها را افزایش داد، باید از کرچ شدن آن‌ها جلوگیری کرد، تا هر روز تخم‌گذاری انجام دهند.

در صورتی‌که مرغ‌ها کرچ شوند دیگر تخم‌گذاری انجام نمی‌دهند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خرید کردن دستگاه جوجه کشی که قیمت خوب و ارزان داشته باشد، بهترین گزینه جهت تولید جوجه می‌باشد، که می‌تواند از کرچ شد مرغ جلوگیری کند.

مجوزهای لازم جهت راه‌ اندازی مرغداری

رای‌ این‌که بتوان مجوزهای مرغداری جهت احداث مرغ داری را دریافت کرد، در مرحله اول باید به جهاد کشاورزی مراجعه کرد و مراحل قانونی را طی کرد. ولی اگر در روستاها قصد داشت به صورت محلی مرغداری تاسیس کرد، در صورتی که نزدیک به همسایه‌ها نباشد و مزاحمتی برای آنان در پی نداشته باشد، نیازی به اخذ مجوز نمی‌باشد. بنابراین برای دریافت راهنمایی بیشتر بهتر است که، از سایت سپید خوشه نقش جهان کمک گرفت.