هزینه ساخت مرغداری در سال ۱۴۰۱ + نکات مهم برای پرورش مرغ


مرغداری از گذشته تا کنون، همواره یکی از مشاغل پر در آمد در ایران به شمار می‌رود. می‌توان ادعا کرد که بازار خرید مرغ همیشه و در هر زمان از سال مشتریان مخصوص به خود را دارد.

سپید خوشه در این مطلب به هزینه ساخت مرغداری در سال ۱۴۰۱ به همراه نکات مهم برای پرورش مرغ خواهیم پرداخت. پیش از شروع این صنعت، باید تجهیزات لازم را خریداری و اموزش مرغداری را فرا بگیرید.

از مسائل مهمی که قبل از شروع این کسب و کار باید در نظر بگیرید، خطر ورشکست شدن است.

تقریباً تمام مشاغل ممکن است روزی با این خطر رو به رو شوند. اما سؤال اینجاست که چطور می‌توان خطر ورشکستگی را در مرغداری‌ها کاهش داد؟

بهتر است پیش از شروع هر کاری، ابتدا اطلاعات لازم در خصوص راه‌اندازی آن کسب و کار را به دست‌آورید. اگر اطلاعات و دانش لازم را فرا بگیرید، در موقعیت‌های حساس شغلی، به خوبی می‌توانید بهترین راه حل‌ها را پیدا و انتخاب کنید.

تنها در این صورت است که خطر ورشکستگی از شما دور خواهد شد. مشاورین ما در مجموعه سپید خوشه، می‌توانند هر آن چیزی را که شما پیش از شروع پرورش مرغ به آن نیاز دارید را در اختیارتان بگذارند.

سود پرورش مرغ چقدر است؟

پرورش مرغ، از جمله کسب و کارهای پر سود در ایران به شمار می‌رود. اما همانطور که اشاره شد، پیش از ورود به این کسب و کار ابتدا باید آموزش مرغداری را فرا بگیرید.

پس از تبدیل شدن به یک متخصص در خصوص پرورش مرغ، زمان آن فرا می‌رسد تا مرغداری خود را داشته باشید.

از جمله عوامل تأثیرگذار بر روی سود پرورش مرغ، دوره‌ی رشد مرغ است. هر چقد این دوره کوتاه‌تر باشد، سود شما نیز بالاتر خواهد رفت. معمولاً دوره پرورش مرغ‌ها در مرغداری‌ها، چیزی در حدود ۴۰ روزمی باشد.

این بدان معناست که شما می‌توانید پس از گذشت تقریباً ۴۰ روز، به در آمد برسید. البته باید توجه داشته باشید، که هزینه‌هایی همچون هزینه برق، تنظیم دما، تهویه هوا و غذا مرغ‌ها نیز از جمله هزینه‌هایی هستند که در هر بار پرورش مرغ‌ها باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

اما اگر آموزش مرغداری را به صورت اصولی یاد بگیرید، به خوبی می‌توانید هزینه‌ها را کنترل کنید. همچنین خوب است بدانید که مرغ‌ها در مقایسه با بقیه دام‌ها، تقریباً دور ریز بسیار کمی دارند.

حتی از پاهای مرغ نیز می‌توان استفاده کرد و نیازی به دور ریختن آن‌ها نیست. همچنین فضولات مرغ‌ها را می‌توان به عنوان کود به فروش رساند. بنابراین تقریباً هیچ چیزی برای دور ریختن وجود دارد.

چگونه از طریق پرورش مرغ به سود برسیم؟

پرورش مرغ دارای روش‌های متعددی می‌باشد. تمامی روش‌های تأثیرگذار در به سود رساندن پرورش مرغ را شما در دوره‌های آموزش مرغداری فرا خواهید گرفت.

بنابراین هیچ نگرانی از این بابت برای شما به وجود نخواهد آمد. پس از گذراندن دوره‌های آموزش مرغداری، شما به نیرویی متخصص در امر پرورش مرغ تبدیل خواهید شد. پرورش مرغ معمولاً به دو روش می‌تواند صورت بگیرد.

روش اول، پرورش مرغ در قفس می‌باشد. پرورش مرغ در قفس از جمله روش‌هایی است که بیشتر مرغداری‌ها آن را انتخاب می‌کنند.

پرورش مرغ در قفس به شما این امکان را می‌دهد تا دسترسی راحت‌تری به مرغ‌ها داشته باشید. می‌توانید به آن‌ها را بررسی و محیط زندگی آن‌ها را تمیز کنید.

اما پرورش مرغ در بستر نیز مزایای مخصوص به خودش را دارد. در این روش تغذیه مرغ‌ها بسیار راحت‌تر از پرورش در قفس می‌تواند صورت بگیرد. فراموش نکنید که هر چه مراقبت از مرغ‌ها در این دوره بهتر و با کیفیت‌تر به عمل رسانید، در انتها می‌توانید آن‌ها را با قیمت بالاتری به فروش برسانید.

کنترل و بررسی دمای محیط نیز از مسائل مهم دیگری است که در امر پرورش مرغ تأثیر مستقیم دارد. بنابراین بهتر است همواره دمای محیط را بررسی و آن را تنظیم کنید.

صفر تا صد آموزش مرغداری به صورت کامل

تجهیزات ضروری برای مرغداری

یکی از مسائل بسیار مهمی که در دوره‌های آموزش مرغداری به آن پرداخته می‌شود، تجهیزات ضروری و لازم برای مرغداری‌ها است.

یکی از تجهیزات مهمی که وجود آن در هر مرغداری ضروری می‌باشد، سیستم آبخوری می‌باشد. پر فروش‌ترین سیستم آبخوری که امروزه در مرغداری‌ها استفاده می‌شود، سیستم آبخوری قطره‌ای است.

دلیل محبوبیت سیستم قطره‌ای، دائمی بودن آن است. با استفاده از این سیستم، همیشه مرغ‌ها می‌توانند آب مورد نیاز خود را تأمین کنند. همچنین این سیستم با کنترل آب، از ایجاد آلودگی در محیط جلوگیری می‌کند. اما برای به کارگیری این روش، همواره باید فشار آب را تنظیم کنید.

یکی دیگر از مواردی که همواره باید آن را بررسی کنید، خروجی نازل‌ها است. بهتر است گاهی اوقات این خروجی‌ها را بررسی کنید تا اگر در آن قسمت‌ها جرم تشکیل شده است، آن را از آلودگی پاک کنید.

بهتر است موارد ذکر شده را به خوبی رعایت کنید.

اگر فشار آب و خروجی نازل‌ها استاندارد لازم را نداشته باشد، پرورش مرغ‌ها به درستی صورت نخواهد گرفت. تمام نکات آموزش مرغداری را باید به خوبی رعایت کنید.

تنها در این صورت است که می‌توانید از پرورش مرغ به سود خوبی دست پیدا کنید.

به دلیل حساسیت‌هایی که در روش آبخوری قطره‌ای وجود دارد، برخی دیگر از افراد ترجیح می‌دهند تا از آبخوری‌های آویز استفاده کنند. اما آبخوری آویز نیز چالش‌های مخصوص به خودش را دارد.

به عنوان مثال، انتخاب ارتفاع مناسب برای آویز کردن آبخوری‌ها یکی از مسائلی است که باید آن را در طول دوره رشد مرغ‌ها مورد بررسی قرار دهید.

استانداردهای لازم برای پرورش مرغ در آموزش مرغداری

برای شروع پرورش مرغ، باید استانداردهای لازم برای این حرفه را بدانید. از موارد مهمی که در آموزش مرغداری به شما آموخته می‌شود، تأمین گرمای مرغداری است. گرما علاوه بر نقش اصلی خود، در حفظ سلامتی جوجه‌ها نیز تأثیر مستقیمی دارد.

به عنوان مثال، جوجه‌ها درابتدای تولد خود، سیستم تنفسی قوی ندارند. به همین منظور، آلودگی و میکروب‌های موجود در محیط به منظور حفظ جوجه‌ها، باید از بین بروند.

در فصل‌هایی همچون پاییز و زمستان و به خصوص شب‌های این فصول، گرمایش مرغداری‌ها باید به خوبی بررسی شود. در صورتی که نسبت به این امر بی‌توجه باشید، ممکن است بسیاری از مرغ‌های مرغداری، از بین بروند.

اما باید دقت کنید که این دما در هر فصلی از سال، باید متناسب با شرایط آب وهوایی تنظیم شود. در فصول تابستان و گرم سال، دمای مرغداری از حد مشخصی نباید فراتر برود. بالاتر رفتن آن نیز می‌تواند عواقب جبران ناپذیر مخصوص به خود را داشته باشید.

نکته دیگری که وجود دارد، در خصوص غذای این پرندگان است. دانه استاندارد برای تغذیه مرغ‌ها باید به شکل خاصی باشد. به همین منظور برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا دستگاه‌های لازم برای آماده‌سازی دانه‌ها را در سالن‌های پرورش مرغ خود داشته باشند.

اما از سمتی برای برخی از افراد، تهیه تمام این تجیزات هزینه بالایی را در بر می‌گیرد. به همین دلیل این افراد ترجیح می‌دهند تا دانه‌ها را به صورت آماده خریداری کنند.

در این مقاله هزینه ساخت مرغداری در سال ۱۴۰۱ و نکات مهم برای پرورش مرغ را مورد بررسی قرار دادیم. پس از خواندن این مقاله، از مهم‌ترین هزینه‌ها و تجهیزاتی که باید تهیه کنید اطلاع پیدا خواهید کرد.

البته تهیه یک زمین با مساحت مورد تأیید را نیز نباید فراموش کنید. زمین استاندارد برای شروع پرورش مرغ، از اولین قدم‌هایی است که باید آن را در نظر بگیرید. تغذیه مرغ‌ها نیز بی‌اهمیت نمی‌باشد.

برای آشنایی با انواع دانخوری‌ها ابتدا بهتر است بدانید که این سیستم به دو صورت اتوماتیک و دستی در بازار عرضه شده است.

دانخوری‌های دستی، از کیفیت خوبی برخوردار هستند. اما اگر قصد راه‌اندازی سالن پرورش مرغ در ابعاد بزرگی را دارید، ما به شما دانخوری‌های دستی را پیشنهاد نمی‌کنیم. تغذیه تعداد بسیاری مرغ به وسیله دانخوری دستی اندکی زمان گیر است.

ما در سپید خوشه، با برگزاری دوره‌های آموزشی برای آموزش مرغداری، آموزش پرورش زالو و … به شما عزیزان در این راه برای به سود رسیدن کمک خواهیم کرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره آموزش مرغداری، از طریق شماره‌های درج شده، با ما در سپید خوشه در ارتباط باشید.