نکات کلیدی و مهم پیرامون پرورش زالو

رشد تقاضا برای خرید زالو های طبی، نیاز به منابع جدید پرورش زالو را به طور قابل توجهی افزایش داده است. از این رو خیلی از کارآفرینان به فکر تولید و پرورش زالو برای تامین، زالوی درمانی مورد نیاز هستند.

اغلب بیمارانی که به سوی زالو درمانی یا هیرودوتراپی روی آورده اند به این روش درمانی علاقه مند شده اند. آن ها به صورت پیوسته از زالوی طبی برای درمان بیماری ها از جمله بهبود مشکلات پوستی استفاده می کنند. بنابراین بدون شک بازار فروش زالوی طبی قابل توجه است.

از زالو ها در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. چین، تایلند و کره جنوبی از جمله کشور هایی هستند که سابقه درخشانی در زمینه تولید انواع صابون و کرم با عصاره زالو دارند.

توسعه عمیق این صنعت، همزمان با آشکار شدن هر چه بیشتر فواید زالو درمانی، پتانسیل تقاضای این محصول کمیاب را در بازار ایران نیز افزایش داده است.

البته برای این کار، نخست باید دوره آموزش پرورش زالو را گذرانده باشید. زیرا نداشتن تجربه و اطلاعات لازم بدون شک منجر به شکست کسب و کارتان خواهد شد.

در ادامه به ابتدایی ترین مراحل پرورش زالو می پردازیم. همچنان با سایت سپید خوشه مرجع تخصصی آموزش پرورش زالو ، آموزش پرورش مرغ و بسیاری از آموزش های دیگر همراه باشید.

چرا پرورش زالو؟

معمولاً اولین سوالی که برای علاقه مندان به حوزه کارآفرینی و رشد کسب وکار های خانگی پیش می آید این است که چرا باید پرورش زالو را انتخاب کنند؟ برای پاسخ به این سوال نخست باید به بررسی دلیل محبوبیت پرورش زالو بپردازیم.

هیرودوتراپی یا زالو درمانی یک درمان سنتی، مکمل و یکپارچه است که در طب سنتی و جدید جایگاه ویژگی دارد. خاصیت سلامتی موجود در زالو هیرودین نام دارد. هیرودین در واقع نوعی پروتئین است که در بزاق این حیوان یافت می شود و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

با وجود اینکه زالو درمانی قدمت بسیار زیادی دارد اما هنوز هم در عصر جدید جذابیت داشته و توانسته نظر بسیاری از پزشکان را به خود جلب کند. علاوه بر این تحقیقات در مورد استفاده از آن در تعدادی از زمینه های پزشکی همچنان ادامه دارد.

پرورش زالو در منازل یا کارگاه های کوچک امروزه به عنوان یکی از سودآور ترین مشاغل خانگی شناخته می شود. پرورش دهندگان زالو معتقد هستند که این حرفه ی جذاب را می توان بدون سرمایه گذاری کلان و با ریسک محدود آغاز کرد و از آن درآمد خوبی کسب نمود.

تخصصی ترین مرکز آموزش پرورش زالو

پرورش زالو را از کجا شروع کنیم؟

چگونه زالو پرورش دهیم؟ یا یک مزرعه زالو را راه اندازی کنیم؟ این سوال ها اغلب در دوره های آموزش پرورش زالو توسط شرکت کنندگان پرسیده می شود.

در واقع یکی از ابتدایی ترین کار هایی که باید برای تولید زالو انجام دهید، راه اندازی زیستگاه مناسب برای پرورش زالو است. این زیستگاه می تواند در مقیاس کوچک یا در مقیاس های بزرگ راه اندازی شود.

برای پرورش این حیوان کوچک سه روش آزمایشگاهی، استخر مصنوعی و استخر طبیعی پیشنهاد می شود. محیط پرورش زالو ها باید کاملا کنترل شده و بهداشتی باشد. همینطور باید از آب و تغذیه استریل شده برای نگهداری و رشد زالو ها استفاده کرد.

بنابر این هر محیطی را که برای پرورش زالو ها انتخاب می کنید حتماً به پارامترهای لازم برای جلوگیری از مرگ و میر زالو ها دقت کنید.

کافی است شما با نحوه تغذیه و نگهداری از زالو ها آشنا باشید تا بتوانید از این حیوان کوچک و مفید درآمد قابل توجهی کسب کنید.

مطالب پیشنهادی : درآمد پرورش زالو چه قدر است؟

تهیه ظروف مناسب برای نگهداری از زالو ها

یک مخزن یا آکواریوم مناسب برای پرورش انتخاب کنید. راه اندازی مزرعه پرورش زالو می تواند در مقیاس کوچک تر در ظروف مخصوص نگهداری زالو ها شروع شود.

شما باید از ظروف پلاستیکی یا شیشه ای شفاف و بی ‌رنگ برای نگهداری از زالو ها استفاده کنید. زیرا این ظروف به شما اجازه می دهد تا خیلی راحت وضعیت زالو ها را از جهت تعداد، سلامتی و غیره مشاهده کنید. بهتر است این ظروف در قفسه های فلزی محکم قرار داده شده و با یک درب به جهت جلوگیری از فرار زالو ها پوشانده شوند.

تهیه آب مناسب برای پرورش زالو

یکی از نکات اولیه برای پرورش و نگهداری از زالو های طبی تأمین آب مناسب برای زندگی آن ها است. شما می توانید زالو ها را در آب لوله کشی شیرین و بدون کلر با ph حدود ۶ و ۷ و با دمای مناسب نگهداری کنید همچنین سختی آب پرورش زالو نیز باید زیر ١۰ باشد.

به طور کلی آب ایده آل برای نگهداری طولانی مدت آن ها آب مقطر با هیرودوسالت (Hirudosalt) است. البته نباید از آب مقطر به تنهایی استفاده کنید، چرا که موجب از بین رفتن یون های حیوانات می شود.

کف مخزن پرورش یا آکواریوم را با مقداری پیت ماس بپوشانید و سپس سه چهارم آن را با آب مناسب زالو ها پر کنید.

خرید زالوی مناسب

برای شروع پرورش زالو ابتدا باید زالوی مولد تهیه کنید. زالوی مولد از لحاظ جسمی و جنسی به تکامل رسیده و قادر به باروری و پیله گذاری است. زالو ها باید حداکثر ۹ ماه از زمان تولدشان گذشته باشد تا به بلوغ جنسی برسند.

شما می توانید زالو های سالم و مولد را از یک تامین کننده معتبر زالو به صورت حضوری یا آنلاین خریداری کنید.

توجه داشته باشید که طبق آموزش پرورش زالو استفاده از زالوی مولد جوان و پر انرژی ضریب تکثیر این جانوران  را به ۳۰ الی ۷۰ عدد می رساند.

اضافه کردن زالو ها به ظرف مورد نظر

زالو ها را به مخزن یا آکواریومی که از قلب آماده کرده اید و تمام شرایط لازم آن را لحاظ کرده اید، منتقل کنید. مثلا برای داشتن ۵۰ عدد زالو به یک ظرف یا آکواریوم یا مخزن ۱۰ گالنی نیاز خواهید داشت.

سپس درب مخزن را بپوشانید و آن را در اتاقی با دمای مناسب قرار دهید. بهترین دمای آب برای پرورش زالو ۱۸ درجه سانتی گراد است. زمان تکثیر دمای سالن نیز باید به ۲۵ الی ۲۶  درجه سانتی گراد برسد. حتماً اطمینان حاصل کنید که ظرف در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگرفته باشد.

درب ظروف باید دارای سوراخ های بسیار ریز باشد تا ضمن رد و بدل هوا، زالو ها نتوانند از ظرف خارج شوند.

زالو ها معمولا بین ۱ تا ۵ پیله می گذارند که در هر پیله بین ۳ تا ۳۰ تخم وجود دارد.

توجه به غذا و مکمل های مناسب برای رشد زالو ها

یکی دیگر از نکات مهم که در آموزش پرورش زالو به آن پرداخته می شود، نحوه ی تامین تغذیه مناسب برای زالو های طبی است.

به طور کلی زالو ها بخش مهمی از شبکه غذایی طبیعی دریاچه ها به شمار می روند. بیشتر گونه های زالو از کرم ها، حلزون ها و لارو های حشرات تغذیه می کنند. گونه های دیگر نیز میزبان مهره دارانی مانند ماهی، خزندگان و پستانداران می شوند.

اما تغذیه مناسب برای زالو های مورد استفاده در مصارف پزشکی با غذای طبیعی آن ها که در طبیعت یافت می شود متفاوت است. در واقع برای غذا دادن به این حیوانات باید نکات بهداشتی زیادی را رعایت کنید.

زالو ها در مزارع پرورش معمولاً توسط خون های استریل شده و پاکیزه (با دمای مناسب) و با کمک دستکش لاتکس یا ترجیحا روده های بهداشتی تغذیه می شوند.

همچنین مکمل های مورد نیاز برای آن ها شامل مکمل پرولیچ، مکمل کاتالیچ، مکمل لاویچ و مکمل انتی بیوتیک گیاهی مخصوص زالو است. برخی از این مکمل های غذایی به هضم خون زالو و افزایش ایمنی آن و برخی دیگر به تولید مثل  آن ها  کمک می کند.

 تجهیزات لازم برای پرورش زالو

علاوه بر موارد فوق شما به تجهیزات دیگری نیز برای کنترل آب و هوای مزرعه زالو نیاز خواهید داشت. این تجهیزات شامل موارد زیر است:

  • دستگاه سختی سنج دیجیتال: جهت اندازه‌ گیری دقیق میزان PH آب مورداستفاده
  • پمپ آب و اتصالات کامل: جهت تخلیه و پرکردن آب ظروف نگهداری زالو و شستشوی ظروف به صورت خودکار
  • پمپ هوا و اتصالات لازم: جهت متعادل کردن اکسیژن برای زالو ها
  • دماسنج میله‌ای دیجیتال و رطوبت‌سنج: جهت کنترل دمای دقیق آب و خون مورد نیاز برای تغذیه زالو ها

تجهیزاتی نظیر پمپ های آب و هوا و اتصالات مربوط به آن ها باید به صورت جداگانه برای هر کدام از آکواریوم ها یا ظروف نگهداری زالو ها نصب شوند. در این صورت می توانید کلیه فرآیند های کنترل آب و هوای محل زندگی زالو ها را به صورت مکانیزه وبا کمترین دخالت دست انجام دهید.

 این تجهیزات نه تنها موجب سرعت بخشیدن به امور می شوند، بلکه با فراهم آوردن یک محیط کاملا بهداشتی و سالم برای زالو ها، سلامت و کیفیت آن ها را نیز افزایش می دهد. در نهایت مشتریان بیشتری از شما خرید خواهند کرد.

جمع بندی

به طور کلی فرآیند پرورش زالو شامل تهیه آب تصفیه شده و استخر پرورش، رها کردن زالو در استخر پرورش، مدیریت آب و تغذیه زالو، مدیریت تولید مثل زالو و در نهایت به دست آوردن محصولات نهایی و نگهداری از آن ها تا زمان فروش است.

بهترین کار برای شروع این حرفه جذاب شرکت در یک کلاس آموزش پرورش زالو است. شرکت سپید خوشه با بهترین متخصصان آموزش پرورش زالو ، آخرین روندهای علمی پرورش زالو در سراسر جهان را با علاقه مندان به این حوزه کاری به اشتراک می گذارد.

اگر شما هم علاقه مند به شرکت در دوره آموزش پرورش زالو هستید همین امروز با کارشناسان سپید خوشه تماس بگیرید.