درآمد پرورش زالو چه قدر است؟ + روش‌های پرورش زالو

پرورش زالو از پردرآمدترین صنایع درمانی در ایران است که در عصر حاضر بیش از هر زمان مورد توجه قرار گرفته است.

حتی اگر دید جامعی از انواع کرم و نرم تن و جانوران از این دست نداشته باشید، حتماً کرم لزج و نرم و تیره رنگ زالو را می‌شناسید.

اگر چه این کرم ظاهر بد ترکیب و چندش آوری دارد و مورد تنفر بسیاری افراد است، اما فواید این کرم تا حدی مهم و شگفت انگیز هست که بتوان از ظاهر آن چشم پوشی کرد.

البته صنعت زالو و زالو درمانی در ایران از عهد باستان و زمان طبیبان و حکیمان بزرگی از جمله شیخ الرییس ابن سینا، جرجانی، زکریا رازی و.. رواج داشته است.

طب سنتی که همواره در پی یافتن بهترین گزینه‌های درمانی طبیعی بوده، از ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد به خواص زالو درمانی پی برده و در درمان بیماری‌های گوناگون به توصیه آن پرداخته است.

امروزه کشورهای متعددی در سراسر جهان از جمله آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، هند، اوتکراین و.. پرورش زالو و استفاده از آن در جهت مقاصد درمانی را به رسمیت شناخته و در کلینیک‌های معتبری خدمات زالو درمانی را ارائه می‌دهند.

جالب است بدانید که کشورهای روسیه و انگلستان از بزرگ‌ترین صادر کنندگان زالو در جهان هستند و از این جهت درآمد و سود زیادی را از آن خود می‌کنند.

درآمد از پرورش زالو، نفرت انگیزترین موجود با بهترین خواص درمانی

زالوی شرقی یا زالوی پارسی hirudo medicinalis orientalis که از مرغوب‌ترین و ارزشمندترین زالوها در طب و درمان بیماری‌ها است، شرایط نگهداری خوبی در ایران داشته و با آموزش پرورش زالو امکان بهره وری بسیار آن وجود دارد.

با این وجود توجه زیادی به اهمیت و امکان سود آوری بالای آن نشده و آن‌طور که باید به آن بها داده نمی‌شود.

در حقیقت باید بدانید که اگر به دنبال یک کسب و کار خانگی سود ده و پر درآمد هستید، پرورش زالو می‌تواند گزینه جالب و کارآمدی باشد.

پرورش دادن زالو از موقعیت‌های خوب راه اندازی کسب و کار در خانه و با سرمایه نه چندان زیاد است که در مدت زمانی نه چندان طولانی به بازدهی مورد انتظار می‌رسد.

با این حال باید به شرایط و علم پرورش آن توجه داشته باشید و پیش از این اقدام با آموزش پرورش زالو، درآمد و سرمایه مورد نیاز آن آشنا شوید.

فراموش نکنید که پرورش یک موجود زنده در حوزه درمانی کار آن‌چنان ساده‌ای هم نیست و نیازمند مطالعه فراوان است.

از سوی دیگر انواع روش نگهداری و پرورش دادن زالو در آکواریوم، وان و.. وجود دارد که انتخاب آن به شرایط شما بستگی دارد. باید این نکته را مد نظر قرار دهید که درآمد و سود دهی پرورش زالو در ارتباط مستقیمی با علم و مهارت، فراهم کردن شرایط و محیط مناسب و سرمایه شما قرار دارد.

هر قدر علم بیشتری در این حوزه داشته، از مشاوران، دامپزشکان و افراد با تجربه در زمینه پرورش دادن زالو کمک بگیرید، نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

مطالب پیشنهادی : تجهیزات مورد نیاز پرورش و تکثیر زالو

منابع و سرمایه لازم انواع روش‌های پرورش زالو؛ آموزش پرورش زالو نیز نوعی سرمایه برای این کار است!

از سؤالات رایج و مهم بسیاری افراد جهت شروع پرورش زالو، در مورد این است که این اقدام نیازمند چه منابع، چه تجهیزات و در مجموع چه سرمایه‌هایی است؟

زالو موجودی پر کاربرد در درمان انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌های اعصاب، سیستم حرکتی، سیوزیت،دیابت، واریس، مشکلات گوارشی، ناهنجاری‌های عصبی و حتی در مواردی سرماخوردگی نیز هست که پرورش و استفاده از آن از دیرباز تاکنون مورد توجه اطبا بوده است.

امروز که نیاز به کسب و کاری پر درآمد که زود به بازدهی و سودآوری برسد، بیش از هر زمان احساس می‌شود.

پرورش زالو نیز از گزینه‌های بسیار خوب در حوزه درمان و طب سنتی است. این کار که خدمتی درمانی به بشر، گامی مهم در حفظ نسل این جانور و بهبود اقتصاد کشور به حساب می‌آید، با اندک فضا و سرمایه نسبتاً کمی نیز قابل انجام است. اما اگر به طور جدی قصد این کار را دارید، باید بدانید که مهم‌ترین سرمایه مورد نیاز برای پرورش این کرم و سود زیاد از طریق آن، علم و مهارتی است که در اختیار دارید!

در هر حال شما در حال نگهداری و پرورش موجودی زنده و درمانی هستید و قطعاً این کار پر از چالش و ریسک خواهد بود.

پیش از هر اقدام در این جهت بهتر است از جزئیات آن اطلاع کسب کرده و با مشورت گرفتن از افراد با تجربه این زمینه دست به اقدام بزنید. همچنین جهت اخذ مجوز قانونی پرورش زالو باید از مراحل قانونی اخذ مجوز آن نیز آگاه شوید. این کار با مراجعه به کلینیک دامپزشکی، شیلات و نظام مهندسی استانتان انجام می‌پذیرد.

نظام مهندسی و جهاد کشاورزی دو ارگان دولتی هستند که مجوز لازم پرورش قانونی زالو را به شما می‌دهند. شما میتوانید با ثبت نام و گذراندن دوره ی آموزش روش های پرورش زالو در سپید خوشه مجوز و مدرک مورد نیاز برای انجام این کار را کسب کنید.

هزینه‌های انواع روش پرورش زالو از محل نگهداری گرفته تا تغذیه و خدمات درمان زالو

شرایط نگهداری و هزینه‌های لازم برای پرورش زالو شامل هزینه محل نگهداری، تجهیزات و وسایل، خود زالوها، سوخت و انرژی جهت فراهم کردن شرایط دمایی و نوری و.. محیط، هزینه تغذیه زالو، پیشگیری و درمان زالوها در صورت ابتلا به بیماری و.. می‌شود. البته نگران نباشید که این هزینه‌ها در مقابل درآمد حاصل از پرورش کاملاً به صرفه هستند.

برای شروع کار و پرورش مقدار قابل توجهی زالو، یک محیط به مساحت ۲۰ متر نیز کفایت می‌کند. این محیط می‌تواند یک اتاقک کوچک، انباری، زیر زمین یا هر جای دیگر باشد با این شرط که از لحاظ نور و دما بتوان شرایط مورد انتظار را در آن برقرار کرد. اگر همچون فضایی را سراغ دارید که بسیار خوب! نیازی به هزینه زمین و ساختمان نیست، اما اگر نه، باید هزینه قابل توجهی را نیز از این جهت بپردازید.

به غیر از فضای مورد نیاز، عمده سرمایه‌ای که برای پرورش زالو نیاز دارید مربوط به تجهیزات و لوازم مورد نیاز و همچنین خود زالوها است. بسته به نوع روش نگهداری و پرورش (در آکواریوم، وان یا …) باید دستگاه‌ها و تجهیزات خاصی را تهیه نموده و همچنین با تهیه وسایل مورد نیاز، شرایط پرورش زالو را فراهم کنید.

فراهم کردن محیط برای پرورش این جانور از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر علم و دانش کافی در این زمینه را نداشته باشید، احتمال ضرر و زیان بالا می‌برد.

مطالب پیشنهادی : چگونگی تکثیر و پرورش زالو

شیلات و آبزی پروری

آموزش پرورش زالو؛ بررسی شرایط رشد

زالوها برای رشد و کاربرد درمانی نیازمند محیطی مناسب، با نور مناسب، اکسیژن کافی، املاح و مواد کافی هستند.

تجهیزات ویژه‌ای به منظور تنظیم این موارد وجود دارد که با هزینه‌ای نه چندان زیاد می‌تواند شرایط لازم رشد زالو را فراهم کند. همچنین تأمین هزینه‌های جانبی مربوط به تغذیه و گاها درمان زالو نیز موضوعی است که در برآورد هزینه‌ها باید آن را در نظر بگیرید.

در مجموع زالوها جانداران به صرفه‌ای هستند که تغذیه و نگهداری آن‌ها خرج زیادی ندارد. همانطور که از کاربرد درمانی و شیوه زالو درمانی پیداست، زالوها خون اشام هستند و تغذیه و فرآیند رشدشان با مصرف خون انجام می‌شود. خون استریل ماده‌ای است که برای رشد و پرورش زالو باید تهیه نمایید. توجه داشته باشید که اگر چه خون کشتارگاهی ارزان‌تر از خون استریل است، اما طمع نکنید! این خون می‌تواند سبب بیماری‌های بسیار در زالو شده و کسب و کارتان را متحمل ضرر و زیان فراوان کند.

مزایای اقتصادی و درآمد پرورش زالو؛ آیا واقعاً ارزشش را دارد؟

در بخش قبل به هزینه‌های مورد نیاز برای راه اندازی سیستم پرورش دادن زالو در ابعاد کم پرداختیم.

ممکن است با خواندن عناوین هزینه‌ها دچار شک و تردید و شاید ترس شده باشید که آیا واقعاً ارزشش را دارد؟

آیا از پس این هزینه‌ها بر می‌آیید؟

در واقع پرورش زالو از جمله فرایندهای پرورش جانوران است که با هزینه کم، زحمت نه چندان زیاد و فضای اندک نیز به سرعت به مرحله بهره وری می‌رسد.

زالو درمانی از جمله گسترده‌ترین شیوه‌های درمانی طب سنتی است که در انواع و اقسام بیماری‌ها مفید و مؤثر واقع می‌شود.

محصولات درمانی همیشه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند و سرمایه گذاری بر آن‌ها (با داشتن علم و کسب آموزش پرورش زالو) سرمایه گذاری مطمئن به حساب می‌آید. شما با داشتن سرمایه‌ای کمتر از ۱۰۰ میلیون (در سال ۱۴۰۱)، در فضایی کمتر از ۲۰ متر می‌توانید مقدار قابل توجهی زالو پرورش دهید و همچنین علاوه بر کاربرد درمانی، با تولید کره و روغن از آن درآمد کسب کنید.

زالوها از هر نظر موجوداتی کم هزینه هستند و پرورششان زحمت کمی دارد. این جانداران لزج و نرم، سازوکار گوارشی معده را نداشته و تغذیه اندکی دارند.

تنها یک ساعت زمان در روز برای رسیدگی به زالوها کافی است. با نیروی انسانی کم و سرمایه‌ای نه چندان زیاد می‌توانید زالو پرورش داده و در طول ۶ تا ۹ ماه به درآمدی خوب (بین ۳.۵ تا ۸ میلیون ماهیانه) دست یابید.