درآمد کشت زعفران و نکاتی که پیرامون کشت زعفران باید بدانید!

یکی از مشاغلی که در دهه های اخیر توجه خیلی از افراد را به خود جلب کرده، کشت زعفران است که به عنوان یکی از محصولات صادراتی باکیفیت و مهم ایران محسوب می شود و اگر افراد آموزش کشت زعفران را به صورت تخصصی فرا گرفته باشند، می توانند سود خوبی از این طریق کسب کنند.

سپید خوشه نقش جهان در این مقاله قصد دارد شما را با یکی از محصولات مهم و مفیدی که قابلیت کشت در ایران را دارد، آشنا کند و به نکات و نحوه کشت آن و تمام مواردی که در این مسیر لازم است، بدانید آگاه کند.

زعفران چیست؟

برای کسب اطلاعات از درآمد کشت زعفران لازم است با این محصول به صورت کلی آشنا شویم تا به ارزشمندی و میزان سرمایه ای که در این مسیر صرف می کنید، پی ببرید.

زعفران از دسته ی گیاهان زنبقیان است که با رنگ بنفش و کلاهک های قرمز رنگی که دارد به یکی از گیاهان دارویی تبدیل شده است و در طعم دار کردن انواع غذاها و نوشیدنی ها و دیگر محصولات مختلف  مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول به عنوان یکی از گران بهاترین ادویه جهان شناخته شده است به گونه ای که برای هر کیلو زعفران حدود ۵۰۰۰ هزار دلار آمریکا هزینه پرداخت می کنند و این یعنی سرمایه ی بزرگ و رسیدن به یک سود رویایی.

درآمد کشت زعفران چقدر است؟

زعفران برای کشت به شرایطی احتیاج دارد تا در طول سال های مشخص به بار نشیند و برداشت شود، این کشت برای افراد مختلف با توجه به نوع رسیدگی و مقدار کاشتی که داشته است، متفاوت می باشد.

برای تخمین درآمد زعفران می توان به سال های سوم تا پنجم کشت زعفران اشاره کرد که اوج میزان بار برداشتی این محصول است و به طور مطلق نمی توان درآمد حاصل از کشت این محصول را ادعا کرد؛ چرا که با رسیدگی و مدیریت مزرعه دار یا کشاورز رابطه مستقیمی دارد.

تخمین درآمد کشت محصول زعفران می تواند به این صورت باشد که مقدار پیاز تکثیر شده را با درآمد چند میلیونی زعفران حاصل پس از سال سوم را جمع کنید تا درآمد حاصل از کشت زعفران به دست آید.

نکات مهم و درآمد کشت زعفران به چه صورت می باشد؟

مطالب پیشنهادی : کشت زعفران در خانه

مراحل کشت زغفران

برای کشت زعفران و شروع کسب و کار در این زمینه ابتدا لازم است قبل از قدم گذاشتن در این مسیر تمامی اطلاعات و دانش خود را در این زمینه بالا ببرید و با افراد متخصص و باتجربه مشورت کنید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

کشت زعفران همانند کشت دیگر محصولات خوراکی مختلف از مراحل مختلفی تشکیل شده است که اگر به صورت اصولی و مطابق با شرایط محیطی مناسب انجام گیرد، در طولانی مدت به نتیجه دلخواه خود دست خواهید یافت.

در اینجا ما به شمای کلی از مراحل کشت این محصول ارزشمند اشاره می کنیم:

  • انتخاب یک زمین مناسب جهت کشت زغفران

  • تهیه کود گاوی

  • تهیه پیاز زعفران

  • آماده  سازی زمین جهت کاشت پیازها

  • آبیاری به موقع

  • محلول پاشی

  • رسیدگی به موقع

  • برداشت

مهم ترین نکته برای به سود رسیدن در تولید محصول زعفران، تداوم و صبر داشتن در این مسیر است که اگر با دانش و اطلاعات کافی همراه باشد، سود حاصل از این راه به مراتب بیشتر خواهد بود.

مدت زمان کاشت و برداشت زعفران

پس از انجام مراحل کاشت زعفران و رسیدگی های پیاپی در سال اول که قصد برداشت محصول را داشتید، اگر با مقدار زعفران تولید شده با حجم کمی مواجه شده اید، تعجب نکنید، این شرایط کاملا عادی است و با نام سال استقرار پیاز شناخته شده است.

یکسال بعد از کشت اگر شما یک تن پیاز زعفران کشت کنید، زعفران خشک تولید شده ای که دریافت می کنید یک کیلوگرم است و در سال دوم برداشت به ازای هر یک تن زعفران کشت شده، یک و نیم کیلوگرم زعفران خشک شده خواهید داشت.

سال های سوم تا پنجم نقطه اوج تولید شما خواهد بود و به ازای ده تن پیاز در هر هکتار حدود ۱۵ الی ۳۰ کیلو زعفران خشک شده به دست می آورید و در سال های ششم و هفتم کشت زعفران مقدار حجم برداشتی کاهش پیدا می کند اما پیاز زعفران شما تا ۶۰ الی ۷۰ تن افزایش می یابد.

مطالب پیشنهادی : تاثیرات آب و هوایی درگلدهی زعفران

سرمایه و هزینه های نگهداری یک مزرعه برای کشت زعفران

مهم ترین فاکتوری که افرادی که قصد کشت محصول زعفران را دارند، تهیه یک زمین و مزرعه عالی است که در سودآوری شما تاثیر بسزایی دارد؛ از این رو سرمایه ای که برای احداث مزرعه نیاز دارید و فارغ از هزینه های آب، زمین چیزی حدود ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون در هر هکتار با تراکم ده تن پیاز زعفران می باشد.

نکته: این اعداد و ارقام در سال ۱۴۰۰ اعتبار دارد و به دلیل نوسانات اقتصادی متغییر خواهد بود.

هزینه های نگهداری در هر هکتار نظیر کودپاشی، آبیاری، محلول پاشی، چیدن، خشک کردن و… بین ۷ الی ۱۴ میلیون می باشد که تمامی این هزینه ها سالی یکبار انجام می شود.

رعایت نکات مهم هنگام کشت زعفران

هنگام کشت محصول زعفران لازم است نکاتی را رعایت کنید که ما در اینجا سعی داریم به چند مورد کلی از آن بپردازیم:

  • عمق مناسب جهت کاشت محصول زعفران: عمق کاشت زعفران اهمیت دارد و باید عمقی حدود ۲۰ سانتی متر داشته باشد
  • آبیاری به موقع: از آبیاری زمین تان در فصل تابستان خودداری کنید تا در فصل کاشت آفت های مختلفی نظیر قارچ و کنه به جان پیاز زعفران نیفتد
  • از کودهای حیوانی برای تولید و کاشت زعفران استفاده نکنید
  • پیاز زعفران نباید در مدت زمان زیادی خارج از خاک قرار گیرد

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با درآمد کشت زعفران آشنا کنیم و به توضیح مراحل کاشت، مدت زمانی که برای کاشت و برداشت لازم است و دیگر موارد ضروری که نیاز است فرا گرفته شود، بپردازیم.

توصیه می شود آموزش کشت زعفران را فرا گیرید و برای قدم گذاشتن در این مسیر با افراد با تجربه و متخصص مشورت کنید تا نتیجه کشت زعفران مطابق با خواست و رضایت شما باشد.

پاسخ به برخی از سوالات متداول

در ادامه به تشریح پرسش و پاسخ و سوالات متداولی می پردازیم که ممکن است سوال شما عزیزان نیز باشد:

  • کاشت زعفران به صورت دقیق چقدر درآمد دارد؟

هیچکس نمی تواند پاسخ دقیقی به این سوال بدهد، چون درآمد کشت زعفران به موارد مختلفی از جمله نوع زمین کشت، رسیدگی، مدیریت، آبیاری و… بستگی دارد و مقدار درآمد کسب شده برای تمامی افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، متفاوت می باشد.

  • سال استقرار پیاز چه سالی است؟

سال استقرار پیاز در واقع به سالی می گویند که ما زعفران کشت کرده ایم یعنی ۱ الی ۳ ماه بعد از کاشت زعفران

  • آیا ارقام و اعداد در مدت زمان کاشت و برداشت برای همه افراد یکسان است؟

خیر تمامی آمار و ارقام به موارد مختلفی ازقبیل مدیریت و عملکرد کشاورز، حجم پیاز و… بستگی دارند.

  • زعفران را در چه فصلی کشت می کنند؟

کشت محصول زعفران معمولا در اواخر فصل بهار و اوایل فصل تابستان شروع می شود.

  • آیا راهی برای محاسبه ی درآمد حاصل از کشت زعفران وجود دارد؟

برای به دست آوردن تقریبی درآمد کشت زعفران می توانید از فرمول زیر کمک بگیرید:

درآمد حاصل از کشت زعفران = پیاز تکثیر شده + درآمد چند درصد میلیونی زعفران حاصل پس از سال دوم

ممنون که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. سپید خوشه نقش جهان مرجع برگزاری انواع دوره های آموزشی مانند : آموزش کشت هیدروپونیک ، آموزش پرورش قارچ و … در این مقاله به بررسی درآمد حاص از کشت زعفران و نکات مهمی پیرامون این موضوع پرداخت.

در صورت هرگونه سوال و راهنمایی می توانید با ما ارتباط بگیرید.