مدیریت تولید محصول سالم قارچ های خوراکی

برای تولید یک محصول سالم استفاده از کمپوست، خاک پوششی و بذر سالم الزامی است. معمولا در این حالت استفاده از سموم به کمترین حد می رسد. ممکن است در طی مرحله سالن داری بنا به دلایلی مجبور به سمپاشی بر علیه آفات و بیماریها بشویم. بهتر است در صورتی که به هر دلیل مجبور به سمپاشی در سالن هستیم این کار را تا قبل از وارد شدن به مرحله رشد زایشی یعنی تا قبل از روز بیست و پنجم که کمپوست و خاک پوششی هنوز در معرض هوا و رطوبت سالن نیست انجام دهیم در این صورت به هر حال اثرات ناگوار سم کمتر خواهد بود چرا که ممکن است محلول سم به راحتی با سطح بستر یا قارچها تماس پیدا کند. نباید به هیچ وجه قارچهای آلوده را برداشت کرد و آنها را در سبد با کارتن بسته بندی قرار داد. پس از برداشتن سفره ها از روی بستر نیز برای متوقف کردن رشد کپک ها به جای محلول قارچ کش می توان از نمک استفاده نمود.

مدیریت تولید محصول سالم

حتما بخوانید: رطوبت در سالن قارچ

مدیریت برآورد هزینه ها و میزان محصول در یک سالن بررسی برآورد میزان محصول می تواند راهنمای خوبی برای تولید کنندگانی باشد که کمپوست را خریداری کرده و به تولید قارچ مشغول می باشند. در این حالت پس از چند باربررسی به راحتی می توان دریافت که یک کمپوست چه مقدار تولید محصول دارد. این بررسی همچنین برای تولید کنندگانی که کمپوست را برای سالن های خود تهیه می کنند نیز دارای اهمیت است چرا که در فصول مختلف و با شرایط کمپوست سازی و پاستوریزاسیون مختلف می توانند به ایرادات احتمالی و یا نقاط ضعف و قوت خود پی ببرند. شاید لازم باشد نام این مدیریت را مدیریت دخل و خرج یا ورودی و خروجی گذاشت. در واقع بهتر است همیشه تمام هزینه ها شامل هزینه کمپوست و خاک پوششی، انرژی (آب، برق، سوخت)، کارگر، اجاره، حمل و نقل، استهلاک و پیش بینی نشده و غیره را از یک طرف محاسبه کرد و از طرف دیگر در آمد فروش قارچ را. در پایان به نوعی با برآورد هزینه ها و درآمدها می توان به برنامه ریزی بهتر پرداخت. همان طور که می دانیم با برداشت قارچ تا ۱۶ درصد وزن کمپوست هنوز هیچ سودی به دست نمی آید و برداشت بیشتر از ۱۶ درصد می تواند سبب سود آوری شود.

اعمال مدیریت های پیشرفته در تولید قارچ دکمه ای و نیز انجام تمام موارد لازم برای تولید قارچ دکمه ای به نحو صحیح و زمان بندی شده می تواند باعث افزایش تولید در واحد سطح گردد. بر اساس گزارشات غیررسمی حدود ۴۰ سال پیش از یک متر مربع از سطح بستر تنها ۵ کیلو گرم قارچ برداشت می شد اما اینک برداشت به حدود ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم در متر مربع رسیده است. مسلماً با توجه به جایگاه خاص کشت و پروش قارچ ها، این شغل نیز به سرعت به سمت پیشرفت و مدرن شدن گام بر می دارد.

مدیریت تولید محصول سالم

حتما بخوانید: سالن پرورش قارچ 

استفاده بهتر از منابع، خرید ارزان تر مواد اولیه و صرفه جویی بیشتر در هزینه هایی مانند انرژی و نیروی انسانی از طریق روش های نوین تولید و پرورش قارچ، اعمال مدیریت بهتر و کم کردن دخالت عامل انسانی، افزایش راندمان تولید در واحد زمان و در واحد سطح از طریق مدیریت بهتر شرایط آب و هوایی همه نوید بخش پیشرفت های قابل توجهی را در این بخش است. بر اساس گزارشات ایران با داشتن ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت کشور ششم تولید کننده قارچ دنیا است. بر اساس گزارشات غیررسمی در ایران حدود ۱۰۰/۰۰۰تن قارچ تولید می شود.

۱۰ درصد تولید بیشتر یا کمتر از۱۰۰/۰۰۰تن در همان شرایط و با همان سطح زیر کشت می تواند باعث تولید۱۰/۰۰۰تن قارچ بیشتر یا کمتر و تولرانسی معادل ۵۰ میلیارد تومان (۵۰ میلیارد تومان کمتر یا بیشتر) در سال برای افزایش یا کاهش سود آوری در این بخش باشد. دلایل عمده پایین بودن کارایی در تولید قارچ شامل آلوده بودن خاک پوششی پایین بودن کیفیت کمپوست و بذر، آلوده بودن سالن های تولید، کارایی کم سالن های پرورش و دانش و تجربه کم تولید کنندگان می باشد. همچنان با قاطعیت می توان عنوان نمود که عده زیادی از تولید کنندگان هنوز به بسیاری از پیچیدگی ها و زوایای این کار اشراف ندارند که این امر می تواند موجب کاهش راندمان تولید در واحد سطح شود.

مدیریت تولید محصول سالم

شرکت مهندسی – کشاورزی سپید خوشه  نقش جهان

شرکت مهندسی – کشاورزی سپید خوشه  نقش جهان فعالیت خود را از سال  ۱۳۸۵ با هدف  ارائه آموزشهای کاربردی، عملی و کارآفرینی  برای کاربران مختلف گرایشهای کشاورزی در رشته های کشت و پرورش  قارچهای خوراکی، پرورش ماهی ( زینتی  و خوراکی )، کشت زعفران، پرورش زنبور عسل، کشت گیاهان داروئی، کشت جوانه های خوراکی و … آغاز نموده است .

این شرکت ،اولین آموزشگاه کشاورزی در سطح ایران است که مجوز آموزشی از مجتمع آموزشی جهاد کشاورزی اخذ نموده و با بهره گیری از استانداردها و متدهای جدید آموزشی و با پشتوانه تیم حرفه ای متشکل از مشاوران و کارشناسان و مربیان توانسته است آموزشهای موفق و کاربردی را به مرحله اجرا درآورد. این شرکت از ابتدای فعالیت خود  و با اتکا به دانش، تخصص و تجربه کارشناسان و مربیان خود توانسته است تاکنون بیش از هفت هزار نفر داوطلب دررشته های یاد شده را بر اساس آخرین دستاوردهای علمی و تجربی روز در عرصه آموزش در کارنامه خود به ثبت برساند و به کارآموزان  مدرک از مجتمع آموزشی جهاد کشاورزی ارائه دهد.