آیا پرورش جلبک میتواند سودآوری به همراه داشته باشد؟ جواب این سوال مشخص است، با توجه به نوپا بودن این نوع حرفه، فرصتی خوبی است تا از این شرایط استفاده کنیم و نیاز کشور را از واردات جلبک کمتر کنیم.

 

به همین دلیل افرادی که زود تر از همه وارد این کار میشوند خیلی سریع تر میتوانند به سود آوری برسند اما برای شروع این کار نیازمند اطلاعات دقیقی از هزینه ها و پیش بینی سود دارید که طرح توجیهی پرورش جلبک این امکان را فراهم میسازد تا با مطالعه آن از تمامی هزینه ها، سود، زیان، سرمایه اولیه و… اطلاع پیدا کنید.

پرورش جلبک در خانه (آکواریوم)

برای کسانی که میخواهند برای شروع اولیه از محیط خانه و آکواریوم استفاده کنند بایستی نکاتی مهمی را در نظر بگیرند تا بتوانند بهترین نتیجه را به دست آورند در ادامه توضیح میدهیم که برای پرورش جلبک در خانه این موارد اجباری هستند و باید به شدت به آنها توجه کرد.

 

پرورش جلبکموارد موردنیاز برای پرورش جلبک اسپیرولینا در خانه

  • یک ظرف بزرگ مانند آکواریوم، سطل یا پلاستیک
  • آب مصرفی فاقد کلر
  • مواد غذایی یا کود
  • مقداری جلبک اسپیرولینا برای شروع کشت و تکثیر
  • یک پارچه صافی
  • اطلاعات ضروری اولیه
  • چند ورقه لیتموس کاغذی برای اندازه گیری PH آب
  • یک دماسنج ساده
  • تجهیزات پیشرفته در پرورش جلبک
  • پمپ آکواریوم ساده
  • بخاری متناسب آکواریوم
  • میکروسکوپ
  • PHمتر دیجیتال
  • نورسنج دیجیتال
  • تایمر جهت اتوماتیک کردن برخی کارها در ساعات خاص
  • میکروسکوپ موردنیاز
  • هرچه به سمت حرفه ای شدن پیش بروید داشتن یک میکروسکوپ واجب تر میشود، این میکروسکوپ با توان بزرگنمایی ۱۰۰ برابر خوب است اما اگر تا ۴۰۰ برابر بزرگنمایی کند مسلما استفاده بیشتری دارد، همچنین نوع آن بایستی از reverse باشد چون لازم نیست روی قطرات آزماش جلبک ها روکش بکشید که میکروسکوپ را خراب نکند، بلکه میتوانید به سادگی از پایین شیشه به نمونه آزمایش نزدیک کنید.

 

طرز ترکیب مواد برای تهیه غذا اسپیرولینا

شما میتوانید با مراجعه به سوپرمارکت ها و عطاری های شهر خود مواد موردنیاز برای تهیه غذا اسپیرولینا را آماده کنید، در صورتی که خودتان میخواهید دست به ساخت و ترکیب غذای جلبک اسپیرولینا کنید پیشنهاد میشود از این ترکیب زیر استفاده کنید البته ترکیب های بسیار زیادی در سراسر جهان وجود دارد.

همچنین ترکیب زیر سازمان های غذایی و دانشمندانی مانند دکتر آرون والف مهندس جلبک جهت تهیه سوخت در ناسا انتخاب و نوشته شده است.

 

مواد موردنیاز برای تهیه غذا اسپیرولینا

جوش شیرین – (۱۶g Sodium Bicarbonate (NaHCO3

نیترات پتاسیم – (۲g Potassium Nitrate (KNO3

نمک – ۱g Sea Salt

فسفات آمونیوم – (۰٫۱g Ammonium Phosphate ((NH4)3PO4

چای سبز غلیظ دم کشیده – ۱mL Green Tea

سولفات آهن – ۱۰mg Iron Sulfate

 

۵ نکته مهم برای پرورش جلبک در خانه

بهترین دما برای رشد و تکثیر جلبک اسپیرولینا دمای ۳۴ درجه سانتی گراد است در صورتی که دما به ۳۹ درجه برسد وضعیت قرمز میشود و در دمای ۴۰ درجه جلبک میمیرد.

از تغییرات ناگهانی جلوگیری کنید چون جلبک ها حساس هستند به همین دلیل، محلول غذا را یکباره در یکجای آکواریوم نریزید، بهتر است کم کم در نقاط مختلف پخش کنید.

بهتر است روزی چندبار با وسیله مانند قاشق چوبی یا پلاستیکی محلول اسپیرولینا را به آرامی هم بزنید تا مواد غذایی موجود در آکواریوم پخش شوند.

آب مورد استفاده برای اسپیرولینا  باید فاقد کلر باشد.

در صورتی که رنگ جلبک به قهوه ای یا زرد در بیاید و در ته آکواریوم بشیند یعنی اینکه مشکلی وجود دارد، ممکن است نور، غذا و یا دما نامناسب باشد.

 

پرورش جلبکبرای پرورش جلبک اسپیرولینا در منزل چقدر فضا لازم است؟

در صورتی که بخواهید کارتان را از منزل شروع کنید نیاز به فضایی حدود ۱۵ تا ۲۵ مترمربع نیاز خواهید داشت البته میتوانید در فضای کمتر هم شروع کنید چون در ابتدای کار میتواند تنها از گوشه اتاق استفاده کرد که بتوان در آن قسمت آکواریوم یا بطری را قرار دهید.

 

مراکز خرید و فروش جلبک اسپیرولینا

این مساله بستگی به کیفیت کار شما و نوع تولید شما دارد به طور کلی خریداران جلبک به دو دسته دامی انسانی تقسیم میشوند. بخش دامی: مشتریان شما شرکت های بهداشتی دامداری ها، مرغداری ها، پرورش طیور، پرورش آبزیان ، پرورش دهنده ماهیان زینتی هستند.

 

بخش انسانی: شرکت های غذایی، شرکت های دارویی، شرکت های آرایشی و بهداشتی و… هستند.

 

چطور میتوان میزان فروش محصولات را افزایش دهم؟

شما میتواند به راحتی و در کمترین زمان ممکن فروش خود را چندین برابر افزایش دهید، با ساخت حساب کاربری اینستاگرام و گذاشتن چند عکس و فیلم مشتریان زیادی را به خود جذب کنید.

 

توجه: اینستاگرام راحت ترین و بهترین مکان برای فروش محصولاتتان است چون محدودیت مکانی ندارید و میتوانید مستقیما به هر قسمتی از کشور، محصولات جلبک خودتان را بفروشید.

 

مشتریان محصولات شما چه کسانی هستند؟

عمده مشتریان شما کشاورزانی هستند که خواهان بهبود کمیت و کیفیت محصول خود هستند، این نوع جلبک به دلیل دارا بودن میزان بالی فیبر نقش مهمی در نرم کردن بافت خاک و حفظ رطوبت دارند و از طرف دیگر به خاطر دارا بودن مواد معدنی و عناصر کمیاب باعث بهبود کیفیت خاک و حاصلخیزی آن میشوند به علت داشتن ازت، آهن، فسفر و پتاس از آن برای کود کشاورزی استفاده میکنند.

 

در زمینه محصولات دارویی نیز، مشتریان به طور کلی عموم مردم هستند که تمایل به بهبود وضعیت سلامت یا درمان گیاهی بیماری های خود هستند.

قیمت فروش جلبک اسپیرولینا

در حال حاضر قیمت جلبک اسپیرولینا در بازار  بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان می باشد، جزئیات بیشتر در طرح توجیهی پرورش جلبک اسپیرولینا موجود است.

مقدار نور موردنیاز برای رشد جلبک اسپیرولینا

اسپیرولینا برای رشد نیاز به نور خورشید یا نور لامپ های فلورسنت یا LED دارد، اما هرگز نباید در معرض نور با شدت ۱۲۰٫۰۰۰ lux قرار گیرد، زمانی که نور زیاد باشد اسپیرولینا رنگ پریده میشود و سریعا میمیرد به همین دلیل بایستی مراقب محیط را بررسی کنید تا از بین رفتن جلبک جلوگیری کرد.

 

چه مواقعی باید جلوی نور را بگیریم؟

زمانی که دمای محلول به ۳۷ درجه برسد، باید در مقابل نور آفتاب، سایبان بکشید چون جلبک در دمای ۳۹ درجه در خطر نابودی قرار میگیرد.

 

زمانی که محلول اسپیورلینا بسیار رقیق است و تازه شروع به فعالیت کرده است باید جلوی نور را بگیرید.

 

زمانی که به هر دلیلی مشکلی در محلول جلبک به وجود می آید و در حال بهبودی و بازیافت سیستم خود است نیز باید جلوی نور گرفت.

 

هنگامی که محلول اسپیرولینا خیلی سرد است یعنی در حدود ۱۴ درجه به پایین باید جلوی نور آفتاب را سایبان کشید.

 

پرورش جلبکبهترین زمان برداشت محصول

جلبک یک موجود زنده است و در صورتی که دشمن طبیعی نداشته باشد رشد تصاعدی خود را شروع میکند به عنوان مثال از ۲ سلول تبدیل میشود به ۴ بعد میشود ۸، ۱۶، ۳۲ و… در این زمان باید موارد اصلی مانند غذا، دما و نور در نظر گرفت چون عدم توجه به این موارد سرعت رشد تصاعدی جلبک را کاهش میدهد.

 

هنگامی که رشد تصاعدی شروع میشود بهترین زمان برای برداشت است چون محصول مجددا با سرعت زیاد تکثیر و تولید میشود البته برخی مواقع هم ممکن است به دلایل مختلف جلبک را برداشت کنند مثلا وقتی سرعت آن کم شده و یا رنگ آن به سبز تیره و یا آبی فیروزه ای تغییر رنگ میدهد.

 

زمان برداشت جلبک چقدر طول میکشد؟

برای پرورش جلبک اسپیرولینا برای رشد و پرورش به چهار عامل اصلی نیاز دارد که شامل نور، دمای رشد، چرخش محیط، مکان کشت میشود که اگر روند پرورش به خوبی انجام شود شما میتوانید در ماه، سه بار برداشت محصول کنید و یا در بدترین حالت ماهی یک بار برداشت کنید.

 

اولین برداشت میتواند از ماه سوم شروع شود.

 

برای صدور مجوز جلبک  به کجا مراجعه کنیم؟

برای صدور و دریافت جواز بایستی به بخش شیلات و امور آبزیان مراجعه کنید.

 

جلبک اسپیرولینا در کجا رشد میکند؟

اسپیرولینا نوعی جلبک سبز آبی از شاخه سیانوباکتر است، معمولا این جلبک در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به دلیل قلیایی بودن آب و دارا بودن کربنات و بی کربنات رشد زیادی میکند. جلبک اسپیرولینا در قاره های آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی پیدا میشود و از آن برای غذای انسان و دیگر جانوران استفاده میکنند.

اما امروزه با بالارفتن تکنولوژی و اطلاعات در زمینه پزشکی از جلبک اسپیرولینا برای مکمل های غذایی در صنعت داروسازی به دو صورت قرص و پودر استفاده میکنند، البته در زمینه های مختلف نظیر آکواریوم، آبزی پروری و ماکیان نیز کاربرد دارد.

 

به طور کلی جلبک ها به صورت زیر شناخته میشوند.پرورش جلبک

گونه       جنس      خانواده    شاخه جلبکی

۱۵        ۱۲        ۳          جلبک سبز آبی

۷۰        ۲۱        ۶          جلبک قهوه ای

۷۱        ۲۶        ۱۰        جلبک سبز

۱۵۴       ۶۳        ۲۸        جلبک قرمز

۳۱۰       ۱۲۲       ۵۷        کل

کاربردهای محصولات اسپیرولینا

آینده محصول اسپیرولینا در کشور به صورت پودر خام و یا قرص های مکمل غذایی استفاده میشود که با سرمایه گذاری مناسب و تولید انبوه آن در کشور میتوان به دیگر کاربردها دست یافت، کاربردهای اسپیرولینا شامل: تهیه شربت و نوشیدنی، تهیه شکلات و شیرینی های بی ضرر، غنی سازی ماکارونی، بستنی، کیک و…

 

مکمل های غذایی با اسپیرولینا

تهیه مکمل های غذایی برای دام، طیور، آبزیان و زالو، محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپو و ماسک صورت، کرم دست و صورت، تهیه رنگ های طبیعی برای مواد غذایی و آرایشی، استخراج فیکوبیلی پروتئین اسپیرولینا برای آزمایشات پزشکی، این گیاه منبع غنی از بتاکارون و ویتامین های ب۱، ب۲، ب۳، ب۶ و ب ۱۲ و تمام اسیدآمینه های ضروری بدن است.

 

مواد معدنی موجود در اسپیرولینا

همچنین دارای مواد معدنی مهمی مانند: آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم و منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری به ویژه اسید گامالینولئیک است، پودر خشک اسپیرولینا حاوی ۶۰ تا ۷۰ درصد پروتئین، ۱۵ تا ۲۰ درصد کربوهیدرات، ۳ تا ۷ درصد مواد معدنی، ۶ تا ۸ درصد چربی و ۴ تا ۸ درصد رطوبت است به همین دلیل کاملترین غذای گیاهی برای مصارف انسانی محسوب میشود.

چگونگی تشخیص خوب بودن کیفیت جلبک  اسپیرولینا

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید رنگ سبز تیره آن است، هرچقدر رنگ تیره‌تر باشد کیفیت و مرغوبت بهتری می‌تواند داشته باشد، توجه کنید از منابع مطمئن خرید کنید هرچند که اسپیرولینا می‌تواند عاری از هرگونه بیماری و ویروس باشد اما بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید تا در ادامه دچار مشکل نشوید.

 

توصیه به کارآفرینان بخش تولید جلبک

درصورتی‌که اطلاعات کمی در رابطه با تولید جلبک دارید از سرمایه کم شروع به این کار کنید تا به‌مرور زمان اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید سپس می‌توانید با گسترش حرفه‌تان درآمدتان را چندین برابر کنید.

ادامه مطلب…