۷ مزیت شگفت انگیز هیالورونیک اسید برای پوست

در مطلب قبل به معرفی اسید هیالورونیک پرداختیم، اینک به بررسی مزیت ها و خواص آن می پردازیم

اسید هیالورونیک

۱٫ تقویت سلامتی و بهبود نرمی پوست

مکمل های اسید هیالورونیک می توانند به بهبود نرمی پوستتان کمک کنند.

تقریبا نیمی از اسید هیالورونیک بدنتان در پوست قرار دارد که با چسبیدن به مولکولهای آب به حفظ رطوبت کمک می کند.

با این حال، فرآیند طبیعی پیری و قرارگیری در معرض عواملی نظیر تابش فرابنفش خورشید، دود سیگار و آلودگی می تواند مقدار اسید هیالورونیک پوست را کاهش دهد.

مصرف مکمل های اسید هیالورونیک ممکن است با ارائه مقادیر اضافی از این ماده به بدنتان و وارد شدن آن در داخل پوستتان به تضعیف این روند کمک کند.

نشان داده شده است که دوز ۲۴۰-۱۲۰ میلیگرم/ روز بمدت حداقل یک ماه بطور معناداری رطوبت پوست را افزایش داده و خشکی پوست بزرگسالان را کاهش می دهد.

پوست هیدراته ظهور چروک را نیز کاهش می دهد که ممکن است توضیحی برای مطالعاتی باشد که نشان می دهند مکمل اسید هیالورونیک می تواند باعث نرم تر شدن پوست شود.

زمانی که برای سطح پوست استعمال می شود، سرم اسید هیالورونیک می تواند چروک، سرخی و درماتیت را کاهش دهد.

حتی برخی از درماتولوژیست ها برای حفظ قوام و جوانی پوست پرکننده های اسید هیالورونیک را تزریق می کنند.

 

خلاصه

مکمل های اسید هیالورونیک می توانند رطوبت پوست را افزایش دهند و ظهور خطوط ریز و چروک را کاهش دهند. درمانهای موضعی می توانند سرخی و درماتیت را کاهش دهند در حالی که تزریقات اسید هیالورونیک می توانند باعث بهبود قوام پوست شوند.

۲٫اسید هیالورونیک می تواند التیام زخم را تسریع کند

اسید هیالورونیک در التیام زخم نیز نقش مهمی ایفاء می کند.

این ماده بطور طبیعی در پوست وجود دارد ولی زمانی که صدمات نیازمند ترمیم وجود دارند غلظت آن افزایش می یابد.

اسید هیالورونیک از طریق تنظیم میزان التهاب و فرستادن سیگنال به بدن برای ساخت عروق خونی بیشتر در نواحی آسیب دیده به تسریع التیام زخم کمک می کند.

استفاده از اسید هیالورونیک در محل زخم های پوستی در مقایسه با دارونما یا عدم درمان تسریع التیام و کاهش درد را نشان داده است.

همچنین، اسید هیالورونیک خواص ضد- باکتریایی دارد، بنابراین اگر مستقیما برای زخم های باز استفاده شود می تواند ریسک عفونت را کاهش دهد.

به علاوه، اسید هیالورونیک برای مقابله با بیماری لثه موثر است، سرعت التیام پس از جراحی دندان را تسریع می کند و زمانی که بصورت موضعی در دهان استفاده می شود زخم های دهانی را برطرف می کند.

هر چند تحقیقات مربوط به سرم ها و ژلهای اسید هیالورونیک نویدبخش هستند، تحقیقی وجود نداشته است که نشان دهند مکمل های اسید هیالورونیک می توانند همان مزایا را ارائه دهند.

با این حال، از آنجایی که مکمل های خوراکی سطوح اسید هیالورونیک موجود در پوست را افزایش می‌دهند، این احتمال منطقی است که آنها مزایایی داشته باشند.

 

خلاصه

استعمال مستقیم اسید هیالورونیک در یک زخم باز می تواند به تسریع روند التیام کمک کند. مشخص نشده است که مکمل اسید هیالورونیک اثر مشابهی دارد.شما میتوانید از حلزون تراپی نیز بهره ببرید.

 

۳. تسکین درد مفصلی از طریق روان‌کاری مناسب استخوان ها

اسید هیالورونیک در مفاصل نیز یافت می شود، جایی که فضای بین استخوان هایتان را بخوبی روان‌کاری می کند.

زمانی که مفاصل بخوبی روان‌کاری می شوند، احتمال سایش استخوان ها به همدیگر و در نتیجه ایجاد درد کاهش می یابد.

مکمل های اسید هیالورونیک برای افراد مبتلا به استئوآرتریت (نوعی بیماری مفصلی دژنراتیو ناشی از سائیدگی و پارگی مفاصل در گذر زمان) بسیار مفید است.

نشان داده شده است که مصرف روزانه ۲۰۰-۸۰ میلیگرم اسید هیالورونیک بمدت حداقل دو ماه بطور معناداری درد زانو در افراد مبتلا به استئوآرتریت را کاهش می دهد (بویژه در افراد ۴۰ تا ۷۰ ساله).

اسید هیالورونیک می تواند برای تسکین درد مستقیما به مفاصل تزریق شود. با این حال، آنالیز ۱۲۰۰ بزرگسال کاهش متوسط درد و افزایش ریسک عوارض جانبی را نشان داد.

برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل اسید هیالورونیک همراه با تزریق این ماده می تواند مزیت کاهش درد را تقویت کند و فاصله زمانی بین تزریقات را افزایش می دهد.

 

خلاصه

مکمل های اسید هیالورونیک در افراد مبتلا به استئوآرتریت در کاهش درد مفصلی موثر هستند. تزریقات نیز می توانند استفاده شوند ولی با افزایش ریسک عوارض همراه هستند.

 

اسید هیالورونیک۴٫تسکین علائم رفلاکس اسید

تحقیقات جدید نشان می دهند مکمل های اسید هیالورونیک ممکن است به کاهش علائم رفلاکس اسید کمک کنند.

زمانی که رفلاکس اسید رخ می دهد، محتوای معده به داخل گلو برگشته و موجب درد و آسیب به دیواره مری می شود.

اسید هیالورونیک ممکن است ممکن است به تسکین آسیب دیواره مری و تسریع روند التیام کمک کند.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که افزودن مخلوطی از اسید هیالورونیک و کندرویتین سولفات به بافت گلو آسیب دیده با اسید کمک می کند که نسبت به حالت بدون درمان سریعتر التیام یابد.

مطالعات انسانی مزایای اسید هیالورونیک را نشان داده اند.

یک مطالعه دریافت که مصرف مکمل اسید هیالورونیک و کندرویتین سولفات همراه با داروی کاهنده اسید تا ۶۰ درصد بیش از مصرف داروی کاهنده اسید به تنهایی علائم رفلاکس اسید را کاهش داد.

مطالعه دوم نشان داد که همین نوع مکمل در مقایسه با دارونما بیش از ۵ برابر در کاهش علائم رفلاکس اسید موثرتر است.

تحقیقات در این زمینه نسبتا جدید است و مطالعات بیشتری برای تکرار این نتایج مورد نیاز است. با این وجود، این نتایج نویدبخش هستند.

خلاصه

ترکیبی از مکمل حاوی اسید هیالورونیک و کندرویتین سولفات ممکن است در برخی از افراد به کاهش علائم رفلاکس اسید کمک کند.

 

 

۵٫ تسکین خشکی و ناراحتی چشمی

تقریبا یک نفر از هر هفت بزرگسال از علائم خشکی چشم به دلیل کاهش تولید اشک یا تبخیر سریع اشک رنج می برند.

از آنجایی که اسید هیالورونیک در حفظ رطوبت عالی عمل می کند، اغلب برای درمان خشکی چشم استفاده می شود.

نشان داده شده است که قطره های چشمی حاوی ۰۴٫-۰٫۲ درصد اسید هیالورونیک علائم خشکی چشم را کاهش و سلامت چشم را بهبود می دهند.

لنزهای تماسی که به آرامی اسید هیالورونیک را آزاد می کنند، به عنوان درمان احتمالی برای خشکی چشم توسعه یافته اند.

به علاوه، قطره چشمی اسید هیالورونیک غالبا در طی جراحی چشم برای کاهش التهاب و تسریع التیام زخم استفاده می شود.

هر چند نشان داده شده است که استعمال مستقیم این قطره های چشمی علائم خشکی چشم را کاهش و سلامت کلی چشم را بهبود می بخشد، مشخص نیست که مکمل های خوراکی اثرات مشابهی دارند.

تا به امروز، هیچ مطالعه ای اثرات مکمل های اسید هیالورونیک در خشکی چشم را بررسی نکرده است، ولی ممکن است در آینده تحت بررسی قرار گیرد.

 

خلاصه

اسید هیالورونیک بطور طبیعی در چشم یافت می شود و اغلب یکی از اجزای قطرات چشمی برای تسکین علائم خشکی چشم است. مشخص نشده است که مکمل اسید هیالورونیک اثرات مشابهی دارد.

۶٫ حفظ استحکام استخوان

تحقیقات حیوانی جدید برای بررسی اثرات مکمل های اسید هیالورونیک در سلامت استخوان آغاز شده‌اند.

دو مطالعه دریافته اند که مکمل های اسید هیالورونیک می توانند به کاهش سرعت زوال استخوانی در استئوپنی (مرحله اولیه زوال استخوانی که در نهایت به پوکی استخوان ختم می شود) کمک کنند.

مطالعات انجام شده در لوله آزمایش نشان داده اند که دوز بالای اسید هیالورونیک می تواند فعالیت استئوبلاست ها (سلولهای مسئول ساخت بافت استخوانی جدید) را افزایش دهد.

هر چند اثرات اسید هیالورونیک بر روی سلامت استخوان در انسان هنوز مطالعه نشده است، مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی اولیه نویدبخش بوده اند.

 

خلاصه

تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهند که دوز بالای اسید هیالورونیک ممکن است از زوال استخوانی جلوگیری کند، ولی تحقیقات انسانی انجام نشده اند.

 

اسید هیالورونیک۷٫ اسید هیالورونیک می تواند از درد مثانه جلوگیری کند

تقریبا ۶-۳ درصد زنان از شرایطی موسوم به سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک رنج می برند.

این اختلال موجب درد شکمی و حساسیت به درد همراه با ادرار مکرر و شدید می شود.

هر چند دلایل سیستیت بینابینی نامشخص است، نشان داده شده است زمانی که اسید هیالورونیک مستقیما از طریق یک کاتتر به داخل مثانه وارد می شود به کاهش درد و کاهش دفعات ادرار وابسته به این اختلال کمک می کند.

مشخص نیست که چرا اسید هیالورونیک به تسکین این علائم کمک می کند، ولی محققان این فرضیه را مطرح کرده اند که اسید هیالورونیک به ترمیم آسیب دیدگی بافت مثانه کمک می کند و حساسیت آن به درد را کاهش می دهد.

هنوز مطالعات تعیین نکرده اند که مکمل های خوراکی اسید هیالورونیک می توانند مقدار آن را به اندازه کافی در مثانه افزایش دهند تا اثرات مشابهی ارائه دهد.

 

خلاصه

زمانی که اسید هیالورونیک مستقیما از طریق یک کاتتر وارد مثانه می شود می تواند درد مثانه را تسکین دهد ولی مصرف مکمل خوراکی ممکن است اثرات مشابهی نداشته باشد.

 

عوارض جانبی احتمالی و اقدامات احتیاطی

بطور کلی استفاده از اسید هیالورونیک بی خطر است و تنها چند عارضه جانبی برای آن گزارش شده است.

از آنجایی که بدن بطور طبیعی آن را تولید می کند، واکنش های آلرژیک بسیار نادر هستند.

یک مطالعه بر روی ۶۰ فرد مبتلا به استئوآرتریت که بمدت یک سال ۲۰۰ میلیگرم/ روز اسید هیالورونیک مصرف می کردند، عوارض نامطلوبی نشان نداد.

با این حال، اثرات اسید هیالورونیک در طی بارداری یا شیردهی بطور کامل مطالعه نشده است، بنابراین این گروه بهتر است احتیاط کرده و از مصرف این مکمل ها خودداری کنند.

همچنین، شواهدی وجود دارد که سلولهای سرطانی به اسید هیالورونیک حساس هستند و مصرف این مکمل ها می تواند سرعت رشد آنها را تسریع کند.

به این دلایل، بطور کلی توصیه می شود که افراد مبتلا به سرطان یا دارای سابقه سرطان از مصرف مکمل اسید هیالورونیک خودداری کنند.

تزریق اسید هیالورونیک به داخل پوست یا مفاصل ریسک بالاتری برای عوارض جانبی دارد. با این حال، واکنش های منفی عمدتا به روش تزریق مرتبط هستند و نه خود اسید هیالورونیک.