تاثیرات مصرف قارچ خوراکی دکمه ای بر افزایش سیستم ایمنی

تاثیرات مصرف قارچ خوراکی دکمه ای بر افزایش سیستم ایمنی

آیا راه های آسان تری برای افزایش شانس مبارزه با بیماری ها و ویروس ها وجود دارد؟ آیا می توانیم به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟ در این مطلب به بررسی تاثیرات مصرف قارچ خوراکی دکمه ای بر افزایش سیستم ایمنی می پردازیم.

مزایای مصرف قارچ دکمه ای برای سلامتی

مصرف قارچ های دکمه ای سفید به دلیل ارزش غذایی بالا و همینطور طعم خوشمزه آنها در حال افزایش است. به طوری که در حال حاضر رتبه چهارمین قارچ پر مصرف در جهان را به خود اختصاص داده است. قارچ های خوراکی دکمه ای برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. این نوع از سبزیجات حاوی پروتئین و سلنیوم بیشتری نسبت به سایر سبزیجات دیگر هستند و منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین های گروه B، ویتامین D، فیبر و سایر املاح معدنی  برای بدن محسوب می شوند.

خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد سرطانی قارچ های دکمه ای نیز بسیار زیاد است. قارچ های خوراکی دکمه ای قدرت بالایی برای از بین بردن ویروس ها، باکتری ها و مخمرها دارند. این قارچ ها سلول های سرطانی را از بین می برند و حتی به بازسازی اعصاب نیز کمک می کنند. تحقیقات نشان می هد که عصاره این قارچ ها برای جلوگیری از رشد سرطان سینه و پروستات بسیار موثر است. در اینجا به تاثیرات مصرف قارچ خوراکی دکمه ای بر افزایش سیستم ایمنی اشاره می کنیم.

تاثیرات مصرف قارچ خوراکی دکمه ای بر افزایش سیستم ایمنی

• تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف قارچ سفید

پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات می تواند تأثیر قابل توجهی در عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشد. مطالعات دانشمندان نشان داده است که مصرف قارچ خوراکی دکمه ای که با نام قارچ سفید نیز شناخته می شود، فعالیت سلول های مهم در سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد. نتایج همچنین حاکی از آن است که قارچ های دکمه ای با افزایش تولید آنتی ویروس ها و پروتئین های دیگر که توسط سلول ها آزاد می شوند، در حالی که به دنبال محافظت و ترمیم بافت ها هستند، می توانند عملکرد سیستم ایمنی را نیز تقویت کنند.

• ترکیبات ضد میکروبی قارچ های خوراکی

طبق گزارشاتی که در سال ۲۰۰۵ در یک مجله پزشکی منتشر شده است، قارچ های خوراکی، حاوی ترکیبات و مواد پیچیده ای با فعالیت های ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد توموری، ضد آلرژیک، ضد التهابی، ضد اتوژنیک و ضد دیابت هستند و در کنار آن از فعالیت های محافظتی نیز برخوردارند که به همین خاطر توانایی بالایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن انسان خواهند داشت. شاید این مطلب کمی اغراق آمیز به نظر برسد ولی می توان گفت مصرف قارچ ها تقریباً از بدن در مقابل بیماری های بی شماری محافظت می نماید.

قارچ های خوراکی همچنین از توانایی طبیعی در مبارزه با باکتری ها و ویروس های خطرناک برخوردار هستند. چرا که آنها برای زنده ماندن در محیط طبیعی خود، باید از ترکیبات ضد باکتری و ضد قارچی قوی برخوردار باشند. به همین دلیل جای تعجب ندارد که این ترکیبات مفید از بسیاری از قارچ ها جدا شده و از آنها برای محافظت از سلول های انسانی نیز استفاده شود.
حتی برخی از مواد موجود در آنتی بیوتیک های رایج که برای بیماران تجویز می شود مانند پنی سیلین، استرپتومایسین و تتراسایکلین از عصاره های قارچ های خوراکی گرفته می شوند.

تاثیرات مصرف قارچ خوراکی دکمه ای بر افزایش سیستم ایمنی

• تاثیرات مصرف قارچ خوراکی دکمه ای بر افزایش سیستم ایمنی

قارچ های دکمه ای از جمله قارچ های خوراکی در دسترس و متداول هستند که مصرف آنها برای سلامتی بسیار مفید است. تحقیقات نشان می دهد، که قارچ های دکمه ای نقش مهمی در سالم سازی سیستم ایمنی بدن دارند. همانطور که می دانید داشتن یک سیستم ایمنی قوی، مقاومت بدن را در مقابل بیماری‌ها و عوامل آلرژی‌زا بالا می‌رود. برخی از ترکیبات قارچ خوراکی دکمه ای که برای تقویت سیستم ایمنی مفید است، عبارتند از:

• قارچ دکمه ای سرشار از ویتامین D است

قارچ خوراکی تنها منبع گیاهی ویتامین ضروری D است. مصرف قارچ دکمه ای در بالابردن سطح ویتامین D در خون شما بسیار مؤثر است. ویتامین D موجود در قارچ های خوراکی دکمه ای، که عمدتا از نوع ویتامین D2 است، به شما در جذب کلسیم، که برای تقویت استخوان ها مهم است، کمک می کند و همینطور می تواند باعث کاهش التهاب و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.

قارچ دکمه ای سرشار از ویتامین D است

• قارچ دکمه ای سرشار از پلی ساکاریدها است

قارچ های دکمه ای حاوی نوعی کربوهیدرات به نام پلی ساکاریدها است که دارای اثرات ضد توموری یا ضد سرطانی هستند. محققان این گزارش توضیح می دهند که پلی ساکاریدها به طور مستقیم با تومورها مقابله نمی کنند، بلکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند تا بدن شما به طور طبیعی بتواند به تنهایی با این تومورها مبارزه کند. شایان ذکر است پلی ساکاریدهای زنجیره ای طولانی به ویژه مولکول های آلفا و بتاگلوکان دلیل اصلی حفظ سیستم ایمنی مؤثر هستند.

• قارچ دکمه ای سرشار از فیبرهای بتاگلوکان است

یکی دیگر از ترکیبات مهم قارچ های خوراکی، بتاگلوکان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. بتاگلوکان بیشتر در قارچ ‌هایی که کلاهک پهنی دارند، نظیر قارچ های خوراکی دکمه ای دیده می‌شود. فیبرهای بتاگلوکان موجود در قارچ دکمه ای می‌تواند بدن را برای مبارزه با سرطان و پیشگیری از تشکیل تومورها تقویت کند.
به گفته محققان، هنگامی که سلول های سیستم ایمنی بدن در معرض عوامل بیماری زایی مانند باکتری ها و میکروب ها قرار می گیرد، بدن شروع به افزایش تعداد و عملکرد سلول های سیستم ایمنی می کند. انسان برای تولید سلول های دفاعی کافی برای مبارزه با این میکروب های مهاجم به مواد مغذی کافی احتیاج دارند. مصرف قارچ خوراکی دکمه ای به جلوگیری از کمبودهای که سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد، کمک می کند.

• قارچ دکمه ای سلول های دندریتیک را تقویت می کند

یک مطالعه دیگر نشان داه است که قارچ های خوراکی دکمه ای بلوغ سلول های سیستم ایمنی بدن به نام “سلول های دندریتیک” را از مغز استخوان تقویت می کنند. به گفته محققان، این ویژگی قارچ برای تقویت ایمنی بدن منجر به سیستم های دفاعی بهتر در مقابل میکروب های مهاجم می شود.
سلول های دندریتیک برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی و سالم بسیار مهم هستند. سلول های دندریتیک قادر هستند سلول های T را تشکیل دهند. سلول های T گلبول های سفید مهمی هستند و می توانند آنتی ژن های موجود در میکروب های مهاجم را تشخیص داده و در نهایت آنها را غیرفعال یا از بین ببرند. سلنیوم موجود در قارچ سفید نیز می‌تواند از طریق تحریک تولید سلول‌های T پاسخ ایمنی بدن به عفونت‌ها را بهبود ببخشد.