پاپریکا

احتمالا برای شما هم پیش آمده که هنگام یادگیری یک دستور غذایی جدید به خصوص غذاهای اروپایی، در فهرست مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه غذا با نام پاپریکا روبه رو شده باشید. اما پاپریکا چیست؟ در این مقاله می خواهیم با ویژگی های پاپریکا و خواص آن بیشتر آشنا شویم.

پاپریکا

آشنایی با فلفل پاپریکا

فلفل ها به دلیل فواید و مصارف بسیار زیادی که دارند در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرند. این چاشنی های بی نظیر به خاطر طعمی که به غذا می بخشند، یکی از رایج ترین مواد اولیه برای پخت و پز در سراسر جهان محسوب می شوند. فلفل را می توان تازه یا خشک و یا به صورت پودری استفاده کرد. یکی از بهترین انواع فلفل ها، فلفل پاپریکا، است که به عنوان چهارمین ادویه پر کاربرد در سراسر جهان شناخته می شود.

فلفل پاپریکا در واقع از آسیاب کردن و ادغام انواع مختلف فلفل به دست می آید. این موارد بیشتر شامل فلفل دلمه ای شیرین، فلفل قرمز و یا سایر گونه های دیگر می شود. میزان تندی فلفل پاپریکا به نوع و مقدار ترکیب فلفل های موجود در آن بستگی دارد. اما به طور کلی به خاطر پایین بودن میزان کپسایسین این فلفل طعم آن نسبت به فلفل قرمز و یا فلفل هندی، تا حدودی ملایم تر است. کپسایسین همان عامل اصلی طعم تند فلفل می باشد. رنگ فلفل پاپریکا نیز بر اساس نوع فلفل‌هایی که برای تهیه آن از آنها استفاده شده است می تواند قرمز یا نارنجی روشن تا قرمز تیره باشد.

 

طرز استفاده از فلفل پاپریکا

پاپریکا به طور گسترده ای در غذاهای کشورهای مختلف جهان مانند غذاهای بلغاری، اسپانیایی، اتریشی، مراکشی، تایلندی، هندی و … مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود، مجارستان در خصوص استفاده از چاشنی پاپریکا در غذاهای خود از همه کشورهای دیگر متمایز است و بهترین و با کیفیت ترین فلفل پاپریکا نیز به همین کشور تعلق دارد. حدود شش نوع مختلف پاپریکا، با طعم‌ های ملایم تا بسیار تند، در مجارستان به فروش می رسد. این چاشنی در ایران نیز به راحتی در عطاری ها و فروشگاه‌ های مواد غذایی قابل خریداری است و به همراه برنج، مرغ، ماهی، تخم مرغ، پاستا، پنیر کوتاژ، سیب زمینی و سایر غذاهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

هنگامی که این فلفل را خریداری می کنید ممکن است در ابتدا نسبت به بی مزه و یا بدون عطر بودن آن شکایت کنید، اما جالب است بدانید راز این ادویه در واقع در فرایند پخت و پز آن نهفته است. به این صورت که برای باز کردن عطر و طعم طبیعی و واقعی آن حتما باید این فلفل را گرم کنید. بنابراین برای اضافه کردن یک طعم و عطر بی نظیر به غذای خود کافی است مقدار اندکی از فلفل پاپریکا را در مقداری روغن زیتون یا هر روغن دیگر سرخ کرده و در انتهای فرآیند پخت و پز به غذای خود اضافه کنید. البته دقت نمایید که حتما باید از سوختن فلفل پاپریکا در هنگام پخت و پز جلوگیری کنید. چرا که حتی مقدار کمی حرارت اضافی می تواند این ادویه را تلخ و غیر قابل مصرف نماید. پاپریکا فقط یک چاشنی خوشمزه برای طعم دار کردن غذا نیست بلکه خواص بی شماری برای سلامتی و زیبایی شما نیز به همراه دارد. در ادامه به خواص فلفل پاپریکا می پردازیم.

خواص فلفل پاپریکا

اضافه کردن چاشنی پاپریکا به وعده های غذایی، به طور شگفت آوری می تواند، مزایای فراوانی را برای سلامتی شما به همراه آورد. از جمله این مزایا می توان به تامین برخی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری نظیر کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن اشاره کرد. البته توصیه می شود افرادی که دارای طبع گرم و خشک و یا حساسیت هستند از این چاشنی به مقدار کم و با احتیاط مصرف کنند. در این بخش برخی از مزایای مهم فلفل پاپریکا آمده است:

حفظ سلامت قلب

فلفل پاپریکا سرشار از مواد معدنی‌ نظیر آهن، پتاسیم، منیزیم و فسفر است که در کنار ویتامین هایی نظیر E و C، از بیماری های قلبی و عروقی نظیر حمله‌  قلبی و یا سکته‌ مغزی جلوگیری کرده و به تصفیه‌ خون و بهبود وضعیت قلب کمک می‌کند.

حفظ سلامت پوست

ویتامین های A و C، بتا کاروتن، آنتی اکسیدان ها و همینطور خواص ضد باکتریایی موجود در فلفل پاپریکا به جلوگیری از بروز چین و چروک، حفظ درخشندگی و شفافیت پوست و همچنین درمان مشکلات پوستی نظیر آکنه (جوش) کمک می کند.

جلوگیری از ریزش مو

فلفل پاپریکا سرشار از B6 است. B6 یک ویتامین بسیار موثر در کنترل ریزش مو است. علاوه بر این آهن موجود در این فلفل نیز به آسان‌ شدن فرایند انتقال اکسیژن به فولیکول‌های مو کمک می کند. این قابلیت با بهبود جریان خون در کف سر موجب افزایش رشد مو می‌شود.

پاپریکاتقویت بینایی

همانطور که می دانید ویتامین A در تقویت بینایی انسان نقش موثری دارد. این ویتامین به طور کلی در گروهی از ترکیبات به نام کاروتنوئید دسته ‌بندی می‌شود. فلفل پاپریکا از چهار کاروتنوئید به نام های بتا کریپتوزانتین، بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین برخوردار است، بنابراین مصرف آن برای سلامت بینایی بسیار مفید خواهد بود. همچنین برای بهره مند شدن از حداکثر فواید کاروتنوئیدها کافی است فلفل پاپریکا را با یک منبع چربی نظیر روغن زیتون ترکیب کرده و مصرف نمایید.

جلوگیری از کم خونی

آهن نقش مهمی در تشکیل گلبول‌های قرمز خون دارد و خوشبختانه این عنصر ارزشمند در فلفل پاپریکا یافت می شود. از سوی دیگر میزان بالای ویتامین C موجود در این چاشنی خوشمزه نیز، توانایی بدن را در جذب آهن افزایش می‌دهد. به این ترتیب توصیه می شود برای پیشگیری از کم خونی، پاپریکا را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

بهبود کیفیت خواب

فلفل پاپریکا، به خاطر برخوردای از ویتامین B6، اثرات عصبی و روانی قدرتمندی دارد. چرا که این ویتامین منجر به تولید ‌هورمون خواب‌‌ یا همان ملاتونین می گردد. ملاتونین علاوه بر تنظیم طبیعی چرخه‌ خواب، موجب افزایش سطوح سروتونین و همینطور نوراپی ‌نفرین در بدن می‌شود که هر دوی این هورمون‌ها در کنترل استرس موثر هستند.

بهبود سریع تر زخم

فلفل پاپریکا غنی از ویتامین E است. این ویتامین برای تولید گلبول‌های قرمز خون لازم است و از لخته شدن و خونریزی ایجاد شده بر اثر بریدگی‌ ها و زخم ‌ها جلوگیری می کند. در نتیجه منجر می شود تا زخم ها سریع تر بهبود یابند.

تقویت دستگاه گوارش

مصرف پاپریکا به تنظیم ترشح اسید در معده و در نتیجه تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند. این فلفل به عنوان یک محرک  قوی برای افزایش میزان بزاق دهان و اسید معده است و گوارش را آسان تر می سازد.