انواع فلفل دلمه | فلفل دلمه‌های رنگی دارای چه خواصی هستند

انواع فلفل دلمه

انواع فلفل دلمه یا همان فلفل‌های زنگوله‌ای که در رنگ‌های مختلفی وجود دارند طرفداران بسیاری دارند. از این فلفل‌ها می‌توان به‌صورت مستقیم برای پخت غذا و یا با ترکیب دیگر مواد در انواع سالادها استفاده نمود. در این مقاله با شما هستیم تا انواع فلفل دلمه و خواص هرکدام را بررسی کنیم.

فلفل دلمه‌ای چیست ؟

می‌دانیم که در مورد انواع فلفل دلمه اطلاعات دارید خصوصاً اگر جزء افرادی باشید که به مصرف سبزیجات علاقه داشته باشید؛ اما می‌خواهیم در این قسمت تعریف متفاوتی از فلفل دلمه‌ای داشته باشیم. فلفل دلمه‌ای (bell pepper) نوعی از انواع فلفل است که از خانواده سیب‌زمینیان است. این فلفل‌های که به رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی و سبز وجود دارد برخلاف نامش اصلاً تند نیست. به همین دلیل در انگلیسی و ایرلند به فلفل شیرین نیز معروف است.

انواع فلفل دلمه

حقایق تغذیه فلفل دلمه

فلفل دلمه‌ای تازه و خام محتوی حدود ۹۲ درصد آب است که سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است. بقیه این مقدار را کربوهیدرات‌ها و مقادیر کمی پروتئین و چربی و ریزمغذی‌ها تشکیل می‌دهد.

انواع فلفل دلمه

مواد مغذی اصلی در ۱۰۰ گرم فلفل قرمز خام و قرمزعبارتند از:

کالری: ۳۱

آب: ۹۲٪

پروتئین: ۱ گرم

کربوهیدرات: ۶ گرم

شکر: ۴٫۲ گرم

فیبر: ۲٫۱ گرم

چربی: ۰٫۳ گرم

کربوهیدرات

فلفل دلمه در درجه اول از کربوهیدرات تشکیل شده است که بیشتر کالری آن‌ها را تشکیل می‌دهد – ۱۰۰ گرم دارای ۶ گرم کربوهیدرات هستند. کربوهیدرات‌ها اکثراً قندهایی مانند گلوکز و فروکتوز هستند که وظیفه طعم شیرین فلفل‌های رسیده را دارند. این گیاه همچنین حاوی مقادیر کمی فیبردر حدود ۲٪ وزن تازه است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

فلفل زنگوله‌ای دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی است ازجمله:

ویتامین سی: یک فلفل با اندازه متوسط ۱۶۹% از منابع روزانه را برای ویتامین سی فراهم می‌کند. برای همین می‌توان این گیاه را منبع خوبی از ویتامین سی به‌حساب آورد.

ویتامین ب ۶: پریدوکسین که رایج‌ترین شکل ویتامین ب ۶ است خانواده‌ای از مواد مغذی برای تشکیل گلبول قرمز است.

ویتامین کا: phylloquinone که نوعی از ویتامین کا است عنصری مهم برای لخته شدن خون و سلامتی استخوان‌ها است.

پتاسیم: این ریزمغذی یکی از دوستان سلامتی قلب شما است.

فولات: این ترکیب که با عنوان ویتامین ب ۹ نیز شناخته می‌شود عملکردهای مختلفی دارد. اهمیت این ترکیب به‌خصوص در دوران بارداری بسیار مشهود است.

ویتامین ای: این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است برای حفظ سلامتی بدن نقش دارد و همچنین در پیشگیری از سرطان نقش مؤثری می‌تواند داشته باشد.

ویتامین آ: فلفل‌های رنگ قرمز سرشار از بتاکاروتن هستند که بدن شما آن را به ویتامین آ تبدیل می‌کند.

 

انواع فلفل دلمهسایر ترکیبات

این گیاه سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است به ویژه کاروتنوئیدها است که نوع رسیده آن بیشتر از این موضوع برخوردار هستند.

ترکیبات اصلی موجود در فلفل‌های دلمه عبارت‌اند از:

کپسانتین: این ترکیب که به‌ویژه در فلفل قرمز رنگ وجود دارد، یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که مسئول رنگ قرمز درخشان آن‌هاست.

ویلاکسانتین: این ترکیب نیز از رایج‌ترین آنتی‌اکسیدان نوع کاروتنوئید موجود در فلفل زردرنگ است.

لوتین: درحالی‌که فلفل‌های رنگ سبز و غیر پخته شده فراوان است، مصرف کافی لوتئین ممکن است سلامت چشم را بهبود بخشد.

کوئرستین: مطالعات نشان می‌دهد که کوئرستین، آنتی‌اکسیدان نوع پلی فنول است که ممکن است برای جلوگیری از برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان مفید باشد.

لوتولین: به‌طور مشابه با کوئرستین، یک آنتی‌اکسیدان پلی فنول است که می‌تواند دارای انواع مختلفی از اثرات سلامتی بخش باشد.

تفاوت رنگ در انواع فلفل دلمه‌ای

شاید با خود فکر کنید که فلفل‌های با رنگ زرد و قرمز و … دارای تفاوت ازنظر گیاه‌شناسی با نوع سبز هستند ولی واقعیت این است که این فلفل‌های رنگی همان بالغ شده‌های رنگ سبز آن هستند. درواقع وجود رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد که این گیاهان در چه مرحله‌ای از بلوغ هستند. برای مثال

رنگ سبز: نوع نارس آن است که نیاز به رسیدن دارد که البته به‌صورت نارس هم قابل‌مصرف است.

رنگ زرد و نارنجی: به نوعی در اواسط سیکل کامل شدن و رسیدن هستند و هنوز برای کامل شدن جا دارند.

رنگ قرمز: در اواخر سیکل رسیدگی قرار دارد و درواقع کاملاً رسیده است.

 

خواص انواع فلفل دلمه

مانند بیشتر غذاهای گیاهی کامل، فلفل دلمه‌ای غذایی سالم محسوب می‌شود. مصرف زیاد میوه و سبزیجات با کاهش خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی مرتبط است. علاوه بر این، فلفل دلمه‌ای ممکن است تعدادی از مزایای سلامتی دیگر داشته باشد.

سلامتی چشم‌ها

ازجمله شایع‌ترین اختلالات بینایی تخریب ماکولا و آب مروارید است که عمده‌ترین علل آن به افزایش سن و عفونت‌ها برمی‌گردد. بااین‌حال نمی‌توان نقش تغذیه سالم را در کند نمودن روند پیشرفت بیماری نادیده گرفت.
لوتئین و زئاگزانیتن دو کاروتنوئید شاخص در انواع فلفل دلمه هستند. این دو ترکیب اگر در مقادیر مناسب استفاده شوند می‌توانند سلامتی چشم‌ها را حفظ کنند و آن را از انواع بیماری‌ها مانند کاتاراکت حفظ کنند. نحوه عمل این دو عنصر به این‌گونه است که از شبکیه چشم شما در برابر آسیب‌های اکسیداتیو حفاظت می‌کنند.
تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم غذاهای غنی از این کاروتنوئیدها ممکن است خطر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد.

انواع فلفل دلمه

پیشگیری از کم خونی

کم خونی که یک بیماری شایع به خصوص در بانوان است با کاهش توانایی خون در حمل اکسیژن ارتباط مستقیم دارد. چرا که با کم شدن آهن بدن سنتز و یا تولید هموگلوبین که مسئول حمل اکسیژن است کاهش می‌یابد و درنتیجه بدن با کم‌خونی فقر آهن روبه‌رو می‌گردد.

انواع فلفل دلمه خصوصا فلفل دلمه‌ای نوع قرمز رنگ به دلیل رسیدگی دارای آهن بیشتری نسبت به انواع دیگر است. علاوه بر این نوع از فلفل منبع خوبی از ویتامین سی است که جذب آهن از روده را تسهیل می‌کند. یک فلفل قرمز متوسط ممکن است حاوی ۱۶۹٪ از RDI برای ویتامین سی باشد. نکته تغذیه‌ای استفاده از این فلفل‌ها این است که اگر این فلفل‌های رنگی و یا حتی سبزرنگ با غذاهای غنی از آهن مصرف شوند جذب آهن را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. به همین دلیل، خوردن فلفل خام در کنار غذاهای غنی از آهن – مانند گوشت یا اسفناج ممکن است به افزایش ذخیره آهن بدن شما کمک کند و خطر کم خونی را کاهش می‌دهد.