چگونه یک کشاورز موفق باشیم؟

کشاورز موفق

برای کشاورز موفق شدن لازم است در مورد زمین زراعی و محصولاتی که می‏خواهید آنها را گسترس بدهید دانش بالایی داشته باشید. به عنوان مثال، اگر کشاورزی تمایل به کشت گیاهانی مانند گندم، گندم سیاه (چاودار)، ذرت، تنباکو یا پنبه را دارد باید کاملا به ویژگی‏ های گیاه، جوانه‏ زنی و رشد، بیماری‏ هایی که گیاه به آنها حساس است و به روش‏ های کنترل و از بین بردن بیماری‏ ها آگاهی کامل داشته باشد.

علاوه بر این برای دانستن این موارد، یک کشاورز موفق باید هوش تجارت (sense of business) داشته باشد و بداند که چه زمان و به کجا محصول خود را به فروش برساند تا سود بالاتری در پی داشته باشد. سپس اطلاعات اقتصادی را ثبت کند تا از وضعیت مالی خود آگاهی داشته باشد، و در نهایت مهم‏تر از همه برای پروسه تولید و پرورش محصولات برنامه‏ ریزی داشته باشد تا بتواند از مزایای بازارهای مناسب بهرمند شود.

قدم اول: انتخاب مزرعه مناسب

پس از در نظر گرفتن مزایا و معایب کشاورزی در برابر سایر مشاغل و تصمیم گیری در مورد آن، شما آماده هستید که این سوالات را برای خود مطرح کنید: باید مزرعه بخرم یا اجاره کنم؟ زمین کشاورزی کجا قرار داشته باشد؟ چه نوع فعالیت کشاورزی باید انجام دهم؟

کشاورز موفق

برای داشتن انتخابی عاقلانه، عوامل بسیاری را باید در نظر گرفت. برای شروع، شما نباید مزرعه را بخرید یا اجاره کنید مگر اینکه تجربه واقعی در زمینه کشاورزی داشته باشید. اگر کار تجاری پیچیده ‏ای مانند کشاورزی را بدون داشتن تجربه در مزرعه‏ ای مناسب شروع کنید با شکست و ناامیدی مواجه خواهید شد، اگر تجربه فعالیت کشاورزی نداشته‏ اید در ابتدا باید به عنوان کشاورز برای مزرعه دیگری زیر نظر فردی با تجربه و کارآزموده کار کنید تا تبحر کافی در این زمینه را بدست آورید. پس از آن شما قادر خواهید بود که مدیریت مزرعه خود را به عهده بگیرید. نکته مهم در مورد انتخاب زمین این است که منطقه ‏ای که برای کشاورزی انتخاب می‏‏کنید بهتر است آشنا باشد. جایی را برای شروع کار انتخاب کنید که برای خانواده خود نیز آشنا است.

کشاورز موفق

 

منطقه انتخاب شده باید در یکی از نقاط توسعه یافته قرار داشته باشد، یا اگر در فضایی شروع به کار می‏کنید که منطقه بکری است، بهتر است که نزدیک به مناطق کشاورزی خوب باشد. نوع کشاورزی که در مجاورت زمین شما قرار دارد و فعالیت آنها با موفقیت همراه بوده است راهنمای شما در تعیین نوع کشت محصول کشاورزی مناسب با توجه به شرایط آن منطقه خواهد بود. کشت محصولی را برای آن منطقه ناشناخته است را انتخاب نکنید. این احتمال وجود دارد که خاک یا آب و هوا برای محصولات ناشناخته نامناسب و این عامل منجر به عدم موفقیت در کار شما می‏شود.

 

در زمان انتخاب زمین زراعی تنها از افراد ذی‏نفع از جمله کارگزار املاک و مستغلات و یا فروشنده راهنمایی نگیرید، زیرا که هر دو گروه تنها به دنبال منفعت مالی خود و فروش زمین هستند. مواردی که نیاز به بررسی دقیق دارند را جدی بگیرید مانند سابقه مزرعه، محصولات آن، هزینه‏ های عملیاتی، سود و غیره. مشاوره معمولا به صورت آزادانه از طریق منابع آگاه و بی طرف نمایندگان بخش کشاورزی منطقه به دست می‏آید. مراکز خدمات گسترده دولتی، دانشکده‏ های کشاورزی، یا مراکز آزمایشی، و سایر سازمان‏های مربوط به بخش کشاورزی می‏توانند به شکل گسترده ‏ای به سوالات شما پاسخ دهند.

 

 

نکاتی که برای داشتن کشاورزی موفق باید مورد توجه قرار گیرنده:کشاورز موفق

آب و هوا عاملی موثر در تعیین نوع محصولاتی است که می توانند کشت داده شوند، همچنین تعیین کننده نوع دامی که در منطقه می‏تواند پرورش داده شود. برخی از عوامل اقلیمی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از: میزان و توزیع بارندگی در طول سال، طول فصل رشد، شدت زمستان و احتمال وقوع خطرات طبیعی مانند خشکسالی، سیل، طوفان، گردباد و غیره. خاک مناسب مطمئناً مهم‏ترین عنصر در کشاورزی است؛ چرا که نه تنها تعیین کننده این است که چه نوعی محصولی می‏تواند کشت داده شود، بلکه در میزان کم یا زیاد بودن محصول نهایی نیز موثر خواهد بود.

در زمان انتخاب زمین عوامل دیگری نیز وجود دارند که لازم است به آنها توجه شود. از جمله این موارد این است که بدانیم آیا برای انتقال محصول به بازار دسترسی به جاده‏های مناسب وجود دارد؟ مزرعه در جاده خاکی و نامناسب ممکن است در زمستان ‏های برفی یا در آب و هوای بارانی قابل عبور و مرور نباشد و به این ترتیب کشاورز قادر نخواهد بود که محصولات مزرعه مانند شیر، تخم مرغ، میوه، سبزیجات و دیگر محصولات خود را قبل از خراب شدن به بازار مصرف برساند. در نهایت، در زمان انجام فعالیت کشاورزی باید به نیاز و سودآوری محصول برای جامعه توجه شود. مزرعه کشاورزی در عین حال که فعالیتی تجاری است، مسکن افراد ساکن در مزرعه است. مجاورت با مناطقی که دارای مدارس خوب، مراکز دینی فعال و سازمان های اجتماعی مانند غرفه‏ ها و مراکز تفریحی است. مناطق فعال جایی است که عمدتا کشاورزان در آن موفق بوده‏اند.

کشاورزان موفق افرادی ریسک‌پذیر و با شم اقتصادی بالا هستند

بدهی بالا یا خرج‌کردن بی مهابای سود حاصله، می‌تواند کشاورز یا بهره بردار را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد. اما در مقابل باید قدرت سرمایه‌گذاری در واحدها و مراکز جدید هزینه را بالا برد و همواره ریسک اقتصادی معقولی را برای خود پیش‌بینی کنیم. کشاورز موفق ، سرمایه‌گذاری محتاطانه‌ای دارد و درباره اهداف خود برنامه‌ریزی دقیقی میکند. سرمایه‌گذاران پر خرج و متهور، دیر یا زود درگیر شکست می‌شوند.

کشاورز موفق

مواردی که در زمان سرمایه‏گذاری در امر کشاورزی باید به آن توجه شود:

برای کسانی که قصد خرید زمین کشاورزی دارند لازم است که از قاعده کلی کسب و کار آگاهی داشته باشند، که آن این است سرمایه‏ گذاری پول بیشتر با درآمد بالاتر همراه است، و بالعکس. تعیین قیمت خرید زمین، ساختمان‏ ها و تجهیزات، در صورتیکه مزرعه زراعی مورد نظر در یک منطقه توسعه یافته قرار داشته باشد، یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده سرمایه ‏گذاری و خطرپذیری در این زمینه است و اینکه آیا سرمایه‏ گذاری با موفقیت همراه خواهد بود یا خیر.

مقدار سرمایه مورد نیاز برای شروع به عنوان یک کشاورز بستگی به نوع کشاورزی دارد. به طور کلی، هفت نوع کشاورزی مخصوصا برای عملیات خانوادگی مناسب است: کشت گیاهان، پرورش مرغ، لبنیات، پرورش احشام، کشت پنبه، گندم و کشاورزی چند منظوره. برای کشت سبزیجات زمین زیادی را لازم نیست، اما چند هکتار از زمین باید نسبتاً غنی باشد، که همین مورد معمولا چندین برابر یک مزرعه معمولی هزینه در بر دارد. مزرعه سبزیجات بهتر است در نزدیکی مناطق شهری یا شهری که محصولات زراعی در آن به فروش می‏رسند قرار داشته باشد، زیرا که محصولات به محض برداشت آماده برای ارسال به بازار هستند. چنین مزرعه ‏ای یک تجارت بسیار تخصصی و اغلب با سودآوری بالا است.