زمان مناسب برای پرورش قارچ در منزل

زمان مناسب پرورش قارچ در منزل

پرورش قارچ در منزل یک روش ساده و کم هزینه برای کسانی است که به‌ دنبال شغل دوم هستند. در حالی که می‌توانید قارچ‌های تازه را به راحتی در یک فروشگاه مواد غذایی یا بازار کشاورزان تهیه کنید، پرورش قارچ‌ در حیاط خلوت یا داخل خانه‌تان به کمک سرمایه بسیار کم نیز امکان ‌پذیر است.

یکی از نکات مهم در این باره، رعایت زمان مناسب برای پرورش قارچ می‌باشد. پرورش قارچ مانند رشد سبزیجات طولانی نیست. با توجه به محیط رشد و دمای مناسب، افراد مبتدی می‌توانند ظرف چند هفته با ایجاد یک محیط‌ مناسب دست به پرورش قارچ در منزل بزنند. قارچ‌ها مواد مغذی مورد نیاز خود را در طول زمان رشد از بستر تجزیه می‌کنند. کشت قارچ در داخل خانه به طور کلی مزایای زیادی می‌تواند داشته باشد، زیرا میوه دهی مداوم را برای افراد فراهم می‌آورد و محدودیت زمانی ندارد. بنابراین آپارتمان نشینان با فضای محدود نیز می‌توانند خود به پرورش قارچ در منزل اقدام کنند. در این مقاله به نحوه رشد و زمان مناسب برای پرورش قارچ در منزل اشاره خواهد شد.

ساده ترین روش پرورش قارچ

 در مرحله اول آموزش پرورش قارچ، اگر در فصل مناسبی قرار نگرفته‌اید و یا در منزل تصمیم پرورش آن را دارید، سعی کنید تمامی شرایط محیطی برای ایجاد زمان مناسب برای پرورش قارچ ایجاد نمایید. محیطی که برای پرورش قارچ در منزل در نظر گرفته‌‌اید را مرطوب کنید و برای رشد بهتر سه یا چهار بار در روز محیط را با آب چشمه یا چاه یا آب باران جمع‌آوری شده غبارشویی کنید.
می‌توانید از آب لوله کشی جوشیده نیز استفاده نمایید، اما از آب مستقیم شیر استفاده نکنید، زیرا حاوی کلر است و در نتیجه هاگ‌ها را از بین می‌برد. آب مقطر برای پرورش قارچ مناسب نمی‌باشد، زیرا فاقد مواد مغذی مورد نیاز قارچ است.

 مرحله دوم: محل رشد قارچ را بپوشانید بعد از هر بار مه پاشی بلوک را با پلاستیک بپوشانید تا در رطوبت باقی بماند. بسیاری از کیت‌ها دارای یک چادر رطوبت پلاستیکی هستند. قارچ‌های دکمه‌ای سفید باید در تاریکی قرار گیرد زیرا در این محیط است که به خوبی می‌توانند رشد کنند.

مرحله سوم: پس از پایان این مراحل در عرض چند روز قارچ‌ها ایجاد شده و در محیط ظاهر می‌شوند. قارچ‌های پرورش یافته ظرف مدت زمان یک هفته یا بیشتر آماده برداشت خواهند بود.

سرمایه لازم برای پرورش قارچ

از جمله موضوعات مورد بحث در این حوزه، میزان سرمایه لازم برای پرورش قارچ می‌باشد. انتخاب مکان مناسب برای رشد قارچ از اهمیت بسیاری برخوردار است اما جالب است بدانید قارچ‌ها را می توان در مکان‌هایی با حداقل سرمایه برای پرورش، تولید کرد. تولید قارچ با زیرساخت‌های متروک و کم استفاده از جمله نقاط مختلف منزل، انبارها، ساختمان‌های بیرونی و یا باغچه خانه سازگار می‌شود. در برخی موارد ممکن است افراد تصمیم به ساخت سالن مخصوص برای پرورش قارچ داشته باشند.

در پاسخ به پرسش چگونه سالن پرورش قارچ بسازیم می‌توان گفت که در یک محیط شهری، زیرزمین‌ها و فضاهای انبار فضای مناسبی برای این مکان هستند و به راحتی بازسازی می‌شوند. این روش باعث می‌شود پرورش قارچ‌ها برای افرادی که در محیط شهری زندگی می‌کنند، گزینه مناسبی باشد. همچنین پرورش قارچ برای کشاورزانی که سرمایه محدودی برای راه‌اندازی دارند به آسانی در دسترس است. فضاهای مورد استفاده برای پرورش قارچ در منزل می‌تواند به کوچکی یک کمد، اتاق مقاوم سازی شده و یک انبار باشد.

مواد ابتدا باید برای ۴ تا ۸ هفته اول با دمای ثابت در محدوده ۶۵ تا ۷۰ درجه فارنهایت انکوبه شود که در این مرحله میسلیوم از طریق بستر رشد نموده و انرژی خود را دریافت می‌کند. معمولا افراد برای صرفه جویی در هزینه به جای انجام این مراحل از کیت‌های مخصوص برای پرورش قارچ استفاده می‌کنند که تاثیر بسیار قابل توجهی دارد.

زمان مناسب پرورش قارچ در منزل

نکات پرورش قارچ در منزل

یکی از نکات پرورش قارچ در منزل، تنظیم محیط رشد می‌باشد. بهتر است سینی کاشت ابعادی تقریباً ۱۴ در ۱۶ اینچ و عمق ۶ اینچ باشد. سینی می‌تواند از چوب، پلاستیک یا فلز ساخته و با مخلوطی از کمپوست و کود پر شود. یک اینچ فضا باید در بالای سینی باقی بماند و سپس هاگ‌ها روی آن پخش شود.

بهتر است در طول این مراحل شرایط استریل باشد تا کپک‌ها به بستر وارد نشوند. قارچ‌ها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین اطمینان از مرطوب ماندن خاک در طول فرآیند رشد از ضروری‌ترین نکات پرورش قارچ در منزل است. برای مرطوب نگه داشتن محیط رشد خود، مقداری آب یک یا دو بار در روز اسپری شده یا روی آن، با حوله مرطوب پوشانده شود.

پس از مدتی ریشه‌های سفید مانند یا میسلیوم در بالای خاک ظاهر می‌شوند. وقتی تمام سینی پوشانده شد، زمان کاهش دما فرا رسیده‌است. در حالی که بسیاری از سبزیجات در تابستان رشد دارند، قارچ‌ها در فصل سرد هم پرورش می‌یابند. دمای خاک باید بین ۵۵ تا ۶۰ درجه کاهش یابد و روی میسلیوم با حدود یک اینچ خاک گلدان پوشانده‌ شود که در نتیجه قارچ‌های ریز، شروع به جوانه زدن می‌کنند.

زمان پرورش قارچ در خانه

ماه‌های مهر تا آذر از جمله زمان مناسب برای پرورش قارچ می‌باشند. قارچ‌های تازه کوچک را می‌توان پس از یک روز به طور کامل پرورش داد. قارچ‌های بزرگتر کندتر رشد می‌کنند و ممکن است تا ۳ یا ۴ ماه طول بکشد. این شرایط بستگی به نوع قارچ دارد، زیرا قارچ شیتاکه می‌تواند تا ۳ ماه طول بکشد. دمای بالا فاز رشد میسلیوم قارچ‌ها را افزایش می‌دهد. قارچ‌ها معمولا تا ۹۰ درصد آب دارند و برای جلوگیری از آسیب به قارچ‌ها نیاز به رطوبت مناسب می‌باشد. قارچ‌ها با رطوبت رشد می‌کنند، اما وقتی خیس می‌شوند رشد نمی‌کنند.

سعی کنید به طور دوره ای محصول خود را با یک بطری اسپری مه پاش کنید اما از خیس شدن محیط رشد خودداری کنید. برخی از پرورش دهندگان قارچ ظرف قارچ خود را با یک پارچه مرطوب یا یک کیسه پلاستیکی شل می‌پوشانند. سطوح تعرق کمتر منجر به بالاترین میزان رشد می‌شود. سطوح رطوبت بالاتر تعرق کمتری ایجاد می‌کند. با این حال، محدوده رطوبت ۸۰-۹۰٪ بهترین رشد را برای اکثر گونه‌های قارچ فراهم می‌کند. پرورش قارچ به طور متوسط یک دوره ۵۰ الی ۷۰ روزه طول می‌کشد که بیشتر به نوع کاشت و محیط مورد بستگی دارد.

برخلاف بیشتر سبزیجات، رشد قارچ‌ها به ویژه پرورش قارچ دکمه‌ای در داخل خانه به خوبی انجام می‌شود زیرا قارچ‌ها در محیط‌های خنک، تاریک و مرطوب نیز به خوبی رشد می‌کنند و نیازی نیست که برای کاشت، منتظر زمان مناسب برای پرورش قارچ باشید. در برخی موارد افراد در خصوص چگونه سالن پرورش قارچ بسازیم نیز اقداماتی را خواهند داشت.

اگرچه در برخی فصول رشد قارچ مطلوب‌تر است اما با ایجاد تعادل در دمای محیط، تنظیم حرارت و تهویه رشد آن در سایر فصول نیز امکان پذیر است و در نتیجه شرایط و زمان مناسب برای پرورش قارچ را ایجاد می‌شود. قارچ‌ها می‌توانند در محیط خارجی هم رشد کنند، اما شرایط رشد ناسازگار ممکن است باعث شود این روند تا سه سال طول بکشد. به طور معمول زمان مناسب برای پرورش قارچ زمانی است که باران و رطوبت در سطح بالایی باشد. اگر زمین بسیار خشک است و مقدار کمی باران هم ببارد، ممکن است برای تحریک رشد قارچ کافی نباشد. در شرایط ایده آل، بهترین زمان برای رشد قارچ، پس از یک دوره باران شدید است.

پرورش قارچ در منزل چند روز طول می‌کشد؟

پرورش قارچ در منزل چگونه است؟

روند پرورش قارچ با بسیاری از سبزیجات متفاوت است و بیشتر گیاهان معمولا از دانه‌ها رشد می‌کنند. وقتی هاگ‌های قارچ با خاک یا محیط رشد دیگری مخلوط می‌شوند، ماده‌ای سفیدرنگ و ریشه ‌مانند به نام میسلیوم رشد می‌کند. برای پرورش قارچ‌ دکمه‌ای سفید، بستر توصیه شده مخلوطی از کمپوست و کود است.

تخم ریزی قارچ بستری است که قبلاً میسلیوم روی آن رشد می‌کند. برخی افراد به جای خرید هاگ قارچ خود، ترجیح می‌دهند کیت پرورش قارچ بخرند. این کیت‌ها شامل یک محیط رشد و همچنین تخم ریزی قارچ می‌باشد که قبلا انکوبه شده است. برای سه هفته اول، دمای خاک باید در دمای ۷۰ درجه انکوبه شود تا رشد کند.

این کار را می‌توان با نگه‌داشتن سینی‌ها در منطقه گرم‌تر یا قرار دادن سینی روی تشک گرمایی انجام داد. پد گرمایی باید دارای کنترل دقیق دما باشد و در زیر سینی قرار گیرد. همچنین می‌توان در زمان مناسب برای پرورش قارچ به کاشت آن در خانه و در یک سطل با استفاده از میسلیوم که یک کشت قارچ زنده است روی آورد. یکی از نکات مهم در آموزش پرورش قارچ جلوگیری از افزایش دمای خاک به بیش از ۷۰درجه است، زیرا دمای بالاتر می‌تواند هاگ‌ها را از بین ببرد.

سخن آخر

پرورش قارچ می‌تواند یک راهکار برای تنوع بخشیدن به انواع محصولاتی باشند که در خانه یا در مزرعه کاشته می‌شوند. قارچ‌ها بسیار متنوع هستند و می‌توانند در محیط مختلف و مناطق کوچک رشد کنند. قارچ‌ها در داخل خانه در یک اتاق اضافی یا زیرزمین مستعمل نیز پرورش می‌یابند. حتی اگر در یک آپارتمان زندگی می‌کنید، فضای کافی برای شروع رشد قارچ‌های خوشمزه و مغذی خود دارید. زمان مناسب برای پرورش قارچ بین ماه‌های مهر تا آذر است اما با ایجاد شرایط محیطی در سایر فصول نیز قابل پرورش هستند و برای رشد در خانه گزینه مناسبی می‌باشند.