نکات مهم درباره ی شرایط و ظروف کشت هیدروپونیک در منزل

روش های کشت هیدروپونیک در منزل

کشت هیدروپونیک علم جدیدی نیست ولی با این حال اثر بخشی این فناوری به طور قابل توجهی افزایش یافته است. کشاورزی هیدروپونیک یک رویکرد نوین برای تولید غذای بیشتر در سراسر جهان است. شما با این روش می توانید محصولات کشاورزی را در تمام طول سال با آب و زمین کم تر و در زمان سریع تر تولید کنید.

شما با گذراندن دوره های آموزش کشاورزی در اصفهان در سایت سپید خوشه و کسب اطلاعات بیشتر پیرامون کشت هیدروپونیک می توانید کشاورزی بسیار بهتری را حتی در منزل خود تجربه کنید. قطعا استفاده از روش های کارآمد تر و پایدار تر برای تولید محصولات غذایی بیشتر و سالم تر امری ضروری است.

کشت هیدروپونیک راهی عالی برای رشد میوه ها، گیاهان و سبزیجات در تمام طول سال است. این روش به خاک و آبیاری زیادی احتیاج ندارد. همچنین به نور خورشید یا دمای خاصی هم نیاز ندارد و نسبت به باغبانی سنتی آسان تر است.

کافی است یکبار تجهیزات آن را آماده کنید. سپس بار ها می توانید از آن استفاده نمایید. همین ویژگی های جذاب باعث شده تا علاوه بر گلخانه ها به این روش کشت در خانه ها نیز توجه گردد.

کاهو، تربچه، گوجه، کلم پیچ، خیار، اسفناج، فلفل، کرفس، لوبیا و زعفران از جمله محصولات کشاورزی هستند که با کمک کشت هیدروپونیک در منزل به خوبی قابل کشت و پرورش هستند.

 در ادامه به نکات مهم پیرامون شرایط و ظروف کشت هیدروپونیک در منزل می پردازیم.

اصول و نکات مهم پیرامون کشت هیدروپونیک

چرا کشت هیدروپونیک در منزل پیشنهاد می شود؟

کشت هیدروپونیک یا آب کشت شامل رشد گیاهان در محلول آب و مواد مغذی بدون استفاده از خاک است. ساختن یک مجموعه هیدروپونیک کوچک در خانه برای پرورش سبزیجات کار سختی نیست.

این کار همچنین به اشغال فضای زیادی نیاز ندارد. شما می توانید تکنیک NFT را با استفاده از چند قطعه لوله پی وی سی و یک پمپ آب به راحتی پیاده سازی کنید. بنابراین به آسانی می توانید به یک باغ سبزیجات آب کشت نسبتاً آسان در خانه دست یابید.

شما می توانید سوراخ هایی را با فاصله یکسان در لوله های پی وی سی و در امتداد بالایی آن ها ایجاد کنید. در ادامه نیز نهال ها را در این سوراخ ها قرار دهید تا گیاهان اجازه رشد پیدا کنند.

 نصب لوله ها به دیوار را می توان با استفاده از چند براکت و پیچ انجام داد. برای اینکه سیستم آب کشت به خوبی کار کند به جریان پیدا کردن آب و محلول غذا نیاز است. جهت کشت هیدروپونیک در منزل آب لوله کشی برای شروع خوب است. اما باید مواد مغذی و سایر ترکیبات را نیز به آن اضافه کنید تا به یک محلول رشد مناسب تبدیل شود.

درک این نکته مهم است که این روش به اندازه کشاورزی در فضای باز دست شما را باز نگه نمی دارد. یعنی شما باید مراقب جریان آب، مقدار آب، PH آب و میزان مواد مغذی موجود در آن باشید. شاید سازگار شدن با این شرایط کمی زمان ببرد، اما زمانی که به نتیجه برسید و اولین جوانه ها رشد کنند مطمئنا به این روش علاقه مند خواهید شد.

وسایل لازم برای ساخت انواع سیستم های هیدروپونیک در خانه چیست؟

مواد لازم برای پیاده سازی تکنیک آب‌ کشت در منزل به روشی که انتخاب می کنید بستگی دارد. شما می توانید در آموزش کشاورزی در اصفهان  انواع تکنیک های آب کشت از جمله اِب و فلو، NFT و DWC را در عرض یک ساعت در خانه پیاده سازی کنید!

به عنوان مثال برای پیاده سازی تکنیک DWC شما به موای نظیر صفحه یونولیت احتیاج دارید تا گلدان ها را در آن قرار دهید. در صورتی که برای روش NFT به جای آن از لوله PVC یا هر لوله توخالی دیگر استفاده می شود. در اینجا مواد لازم برای ساخت هر کدام از سیستم های هیدروپونیک را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • تجهیزات لازم برای کشت به روش NFT

  1. لوله PVC یا هر لوله توخالی دیگر
  2. دریل برای سوراخ کردن لوله ها
  3. سطل یا مخزن هیدروپونیک
  4. دو لوله (پر و تخلیه)
  5. آب و کود هیدروپونیک به فرم جامد یا مایع
  6. لامپ رشد گیاه
  7. پمپ و سنگ هوا
  8. پمپ داخلی برای قرارگیری داخل مخزن
  9. گلدان هیدروپونیک (گلدان های توری مانند)

اگر به کشت هیدروپونیک این مطلب را بخوانید

  • روش ساخت:

مخزن را از آب و مواد مغذی پر کنید. مخزن را به کمک لوله های پر و تخلیه به لوله های پی وی سی که اینجا شبیه به سینی کشت عمل می کنند، وصل کنید. به این ترتیب لوله ی پر آب و مواد مغذی را به گیاهان رسانده و لوله خالی محلول را به مخزن باز می گرداند و این چرخه ادامه دارد.

از پمپ هوا نیز برای اکسیژن رسانی استفاده می شود. قطر لوله pvc را به گونه ای انتخاب کنید که گلدان هیدروپونیک به خوبی در آن قرار بگیرد. این سیستم بدون تایمر نیز می تواند جریان پیوسته ای داشته باشد.

  • تجهیزات لازم برای کشت به روش DWC

  1. سطل یا مخزن هیدروپونیک
  2. صفحه یونولیت
  3. لامپ رشد گیاه
  4. پمپ و سنگ هوا
  5. آب و کود هیدروپونیک به فرم جامد یا مایع
  6. گلدان هیدروپونیک
  7. دریل
  • روش ساخت:

ساخت این مدل از سیستم کشت هیدروپونیک در منزل تقریبا ساده است. کافی است سطل یا مخزن را از آب و مواد مغذی پر کنید. این سطل باید حداقل نیم متر باشد و تیره و مات انتخاب شود تا نور به داخل آم نفوذ نکند.

سپس تکه یونولیت را به اندازه قطر گلدان ها برش بزنید و گلدان های هیدروپونیک سوراخ دار را درون آن ها قرار دهید. در این روش کشت، درواقع گیاهان باید بر روی مخزن آب و مواد مغذی به صورت شناور قرار بگیرند.

ریشه های گیاه نیز باید در تماس با آب و مواد مغذی داخل مخزن باشند.  برای ترکیب شدن اکسیژن با آب داخل سطل، باید سنگ هوا به پمپ خارجی متصل گردد.

  • تجهیزات لازم برای کشت به روش اِب و فلو

  1. سطل هیدروپونیک
  2. دو لوله (لوله پر و لوله تخلیه)
  3. سینی رشد گیاه
  4. آب و کود هیدروپونیک به فرم جامد یا مایع
  5. لامپ رشد گیاه
  6. پمپ داخلی جهت قرارگیری داخل مخزن
  7. تایمر الکترونیکی
  8. گلدان هیدروپونیک
  • روش ساخت:

این نوع سیستم کشت هیدروپونیک نسبتا پیچیده است. اما شما می توانید آن را به شکل های متنوعی در منزل ایجاد کنید. گیاهان مورد نظر خود را داخل گلدان مخصوص هیدروپونیک قرار داده و در سینی رشد بگذارید. عمق سینی رشد باید دو برابر گلدان های هیدروپونیک انتخاب شود. شما می توانید از نور طبیعی یا لامپ رشد گیاه برای تامین نور این سیستم کشت استفاده کنید.

مخزن آب و مواد مغذی دقیقا زیر سینی کاشت گیاه قرار می گیرد. سپس دو لوله پر و تخلیه به مخزن و سینی رشد متصل می شوند. که جریان آب و مواد مغذی را بین سینی کاشت و مخزن برقرار می کنند. می توانید به کمک پمپ و تایمر پر و خالی شدن سیستم کشت را تنظیم کنید.

چند نکته برای کشت هیدروپونیک در منزل

  • تهیه محلول غذایی مناسب برای کشت :

محلول های غذایی لازم برای کشت هیدروپونیک در فروشگاه های تخصصی هیدروپونیک قابل خریداری هستند. شما می توانید این محلول ها را تهیه کرده و به آب لوله کشی جریان یافته در سیستم خود اضافه کنید.

طبق دوره آموزش کشت هیدروپونیک و دوره ی کشاورزی در اصفهان موجود در وب سایت سپید خوشه ، محصولات مختلف با محلول های غذایی مختلف به خوبی عمل می کنند. بنابراین قبل از تهیه ی این محلول ها حتماً مطمئن شوید که محلول مورد نظر شما مناسب است. یک تحقیق کوچک می تواند شما را در مسیر درست قرار دهد.

همچنین بسته به گیاهان، احتمالاً باید pH محلول را نیز تنظیم کنید، بنابراین مقداری تنظیم کننده pH محلول غذایی هیدروپونیک نیز تهیه کنید. بیشتر سبزیجات و گیاهان به محلول غذایی کمی اسیدی نیاز دارند.

شما باید مواد مغذی هیدروپونیک را با پیروی از نکاتی که در دوره آموزش کشاورزی در اصفهان آمده و همچنین با توجه به دستورالعمل های روی بسته بندی محصول به آب اضافه کنید.

  • پیدا کردن ظروف مناسب برای کشت :

طبق تجربه معمولا ظروف و سطل ‌های عمیق ‌تر برای این سیستم ‌ها بهتر کار می کنند، زیرا هرچه مخزن آب عمیق ‌تر باشد، محلول غذایی پایدار تر خواهد بود. درون گلدان ها به اندازه کافی سوراخ ایجاد کنید تا ریشه ها بتوانند به خوبی رشد کنند. یا اینکه از گلدان های توری مانند مخصوص کشت هیدروپونیک استفاده کنید.

توجه کنید که نور نباید به داخل ظرف های کشت شما نفوذ کند، در غیر این صورت خطر رشد جلبک در داخل آب زیاد می شود. بسیار مهم است که سطح آب در سیستم خیلی پایین نیاید، به خصوص زمانی که گیاهان جوان هستند. تا آب تماس کافی با ریشه ها پیدا کند و در نتیجه گیاه به خوبی رشد نماید.

همچنین باید از عدم نشتی آب اطمینان حاصل کنید زیرا طبق آموزش کشاورزی در اصفهان پیرامون کشت هیدروپونیک، آب باید دائماً در سیستم جریان داشته باشد.

 پمپ ‌ها باید دائماً کار کنند وگرنه ممکن است گیاهان شما بمیرند. شما می توانید آن را به یک تایمر خودکار وصل کنید تا هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار کار کند.

ریشه های گیاه می توانند به اندازه ای رشد کنند که کانال یا زهکشی را مسدود کند. بنابراین حداقل هفته ای یک بار سیستم خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز همچنان به درستی جریان دارد.

جمع بندی

همانطور که دیدید یک سیستم کشت هیدروپونیک ساده به آسانی در خانه قابل پیاده سازی است. حتی ممکن است در حال حاضر برخی از مواد آن را در خانه ی خود داشته باشید. شما می توانید برای کشت و پرورش انواع گیاهان، آموزش های لازم را در وب سایت سپید خوشه دنبال کنید.