مدیریت سالنداری در دوران برداشت قارچ

مدیریت سالنداری در دوران برداشت قارچ . پس از رسیدن قارچها، برای برداشت و چیدن قارچ، ابتدا لازم است حدود نیم ساعت قبل
از برداشت، رطوبت سالن را تا حدود ۵۰ درصد کاهش داد تا کمی روی بستر خاک و سطح قارچها خشک شود. برای برداشت در طبقات بالایی قفسه ها، وجود چهار پایه مناسب که روی آن دو سبد برای جدا نمودن قارچهای درجه یک و دو، و یک سطل زباله برای جدا نمودن ته قارچها باشد، ضروری است. برای برداشت، می بایست کلاهک قارچ را در دست گرفت،
کمی به طرف اطراف و خاک فشار داد و چرخاند تا ارتباط آن با هیفهای درون خاک قطع شود، سپس قارچ را از بستر جدا نمود. پس از برداشت و چیدن قارچ، لازم است همزمان با یک چاقوی تیز، ته پایه و ریشه قارچ را جدا نموده و در سطل زباله ریخت. همزمان بهتر است با یک فرچه موپران آرایشگاهی مویی، قارچ را با فرچه زدن سطحی در همان لحظه تمیز نمود و سپس در سبد برداشت و یا ظرف مخصوص بسته بندی گذاشت. اصولا قارچ را نمی توان شست لذا لازم است قارچ را به صورت خشک تمیز نمود. تمیز نکردن و فرچه نزدن قارچ بعدها باعث تیرگی، کثیفی و لکه دار شدن قارچ می شود که به هیچ وجه قابل برگشت نیست، لذا بهتر است در لحظه برداشت، به تمیز کردن قارچ مبادرت ورزید. ممکن است پس از برداشت، در محل برداشت قارچ، خاک پوششی دچار به هم ریختگی می شود که در این حالت بهتر است با خاک پوششی پاستوریزه شده دوباره محل را تیمار کرد. وجود رطوبت زیاد در سطح خاک، سالن و روی قارچ، در حین قارچ چینی باعث می شود قارچها مرطوب و در موقع چیدن و برداشت کردن کثیف و لکه دار شوند. این مورد به علت تماس قارچها با خاک پوششی خیس، بیشتر اتفاق می افتد، قارچ کثیف توانایی انبارداری به مدت زیاد را | نداشته، از طرفی از لحاظ مرغوبیت برای بازار پسندی نیز به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد.
نکته: از علایم رطوبت زیاد در حین برداشت، مرطوب بودن قارچ و خیس و گلی شدن آن در موقع برداشت و قرمز شدن قارچ در محل برش با چاقو و لکه دار شدن آن در محل لمس قارچ با انگشتان می باشد. از نشانه های کمبود رطوبت محیط، می توان به رنگ پریدگی سریع و تغییر رنگ قارچها از سفید به زرد تیره اشاره نمود. هر گونه نوسان دما، خصوصا افزایش دما به بیش از ۲۳ درجه سانتیگراد، در دوره رشد کلاهک قارچ، باعث القاء رشد زایشی و وارد شدن کلاهک به مرحله پایان زندگی یعنی باز شدن پرده آنالوس می شود. به علت این که در زمان قارچ چینی، معمولا رطوبت سالن به علت خاموش بودن یا بدون آب کار کردن دستگاه هواساز پایین است، لازم است در اسرع وقت، نسبت به چیدن تمام قارچ های قابل برداشت در سالن اقدام نمود و سریعا شرایط مطلوب را برای رشد مجدد بقیه قارچها فراهم نمود. در واقع می بایست در کمتر از حداکثر سه ساعت قارچها را چید و نسبت به رطوبت دهی سالن و آبیاری بسترها اقدام نمود. اما در همین مدت نیز انجام دوبار تهویه در ساعت لازم است. با این کار هم قارچها را خشک تر و تمیزتر برداشت می کنیم و هم از تجمع دی اکسید کربن در سالن جلوگیری می نماییم. پس از برداشت و آبیاری خاک پوششی می بایست سالن را شست چرا که در حین قارچ چینی معمولا سالن تا حدود زیادی کثیف می شود.