ماهی ها،این مخلوقات زیبای خداوند،در دنیای زیبایی در اعماق آب ها زندگی می کنند. انسان همواره طالب زیبایی ها بوده و سعی کرده تا در حد امکان در کنار آن ها زندگی کند یا به آن ها در کنار خود اسکان دهد.از این رو امروزه در بیشتر خانه ها آکواریوم نگهداری می شود و بیشتر افراد ماهی های زینتی در خانه هایشان نگهداری می‌کنند .

فیلم آموزش جامع پرورش ماهیان زینتی

چند نمونه پر طرفدار ترین ماهی های زینتی و اکواریومی :

۱. ماهی دانیوی گورخری باله‌بلند (Longfin Zebra Danio)

دانیوی گورخری باله‌بلند با نام علمی Danio rerio عضوی از خانواده و تیره کپورماهیان است و حداکثر تا ۵ سال زنده می‌ماند و ۳ اینچ رشد می‌کند. دانیوی گورخری باله‌بلند در رنگ‌های آبی، بنفش، سفید و زرد موجود است. این ماهی که بومی رودخانه گنگ در شرق هندوستان است آکواریومی را دوست دارد که در آن گیاهان فراوانی کاشته شود و فضایی باز و بزرگ برای شناکردن داشته باشد.
معمولا دانیوی گورخری باله‌بلند نر و ماده در ظاهر متفاوت هستند. نرها در مقایسه با ماده‌ها شکل کشیده‌تری دارند اما شکم ماده‌ها برجسته‌تر است.

ماهیان زینتی پر طرفدار

ثبت نام در دوره جامع پرورش ماهیان زینتی

۲. ماهی جک دمپسی (Jack Dempsey)

ماهی جک دمپسی با نام علمی Rocio octofasciata یکی از پرطرفدارترین ماهی های آکواریومی است که ظاهری جالب و زیبا و رفتارهایی جذاب دارد. این ماهی از خانواده سیکلیدها (cichlid) است. طول عمر جک دمپسی ۵ تا ۷ سال است و تا ۸ اینچ رشد می‌کند. این ماهی بومی گواتمالا و هندوراس است.
جک دمپسی از ماهی‌های قلمروطلب است و مانند جک دمپسی، مشت‌زن معروف دههٔ ۱۹۲۰، خصوصیات ظاهری برجسته و مشخص دارد. این ویژگی‌ها می‌تواند برای آکواریوم مخرب باشد. بنابراین بهتر است که مکان‌های زیادی را برای مخفی‌شدن در آکواریوم ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید کوزه‌ای سفالی یا ساختاری غارمانند را در کنارهٔ آکواریوم یا هر جای دیگری که ماهی دوست دارد و برای او مناسب است قرار دهید.
این ماهی خوش‌خوراک معمولا غذای ماهی پولکی، غذاهای گیاهی و انواع گوناگونی از جانداران مانند کرم‌ها، حشرات، سخت‌پوستان و سایر ماهی‌ها را می‌خورد.

ماهیان زینتی پر طرفدار

۳. ماهی تترای نئوناین

ماهی آب شیرین کوچک آکواریومی با نام علمی Paracheirodon innesi به‌دلیل رنگ‌های خیره‌کننده و رفتارهای پرانرژی خود مشهور شده است. تترای نئون یکی از پرطرفدارترین ماهی های آکواریومی در میان کسانی است که به پرورش و نگهداری ماهی علاقه دارند. نگهداری از تترای نئون آسان است و معمولا این ماهی یکی از نخستین ماهی‌هایی است که به آکواریوم‌داران و ماهی‌دوستان تازه‌کار توصیه می‌شود. تترای نئون بومی آمریکای جنوبی است و به خانواده کاراسین‌ها تعلق دارد.

ماهیان زینتی پر طرفدار

۴. ماهی جنگجوی سیامی

بسیاری از افراد تازه‌کار این ماهی زیبا و رنگارنگ را به‌دلیل آنکه بی‌دردسر است انتخاب می‌کنند. آکواریوم این ماهی حتی به فیلتر و بخاری نیز نیاز ندارد. نگهداری از این ماهی زیبا آسان است و می‌توان آن را در آکواریوم‌های کوچک همراه سایر گونه‌های ماهیان نگهداری کرد. ماهی جنگجوی سیامی از خانواده گورامی (Gourami) است و به‌شدت قلمروطلب است.

ماهی‌های جنگجو با نام علمی Bettasplendens معمولا ۲ تا ۳ سال عمر می‌کنند. البته در برخی موارد می‌توان طول عمر آنها را افزایش داد. این ماهی تا ۳ اینچ رشد می‌کند. برای این منظور، رژیم غذایی این ماهی باید متنوع و سرشار از پروتئین و فیبر باشد. برای تغذیه ماهی جنگجوی سیامی می‌توانیم از میگوی آب‌شور یا آرتمیا، کرم خونیِ (bloodworm) خشک‌شده یا دافنی (daphnia) استفاده کنیم. ماهی‌های جنگجوی نر می‌توانند به یکدیگر آسیب برسانند و بنابراین در هر مخزن آب فقط باید یک ماهی نر جنگجو داشته باشیم.

ماهیان زینتی پر طرفدار۵. ماهی دیسکاس

دیسکاس با نام علمی Symphysodon aequifasciatus ماهی بسیار خوش‌نام، قوی و اجتماعی از خانواده سیکلیدها (Cichlidae) است و پادشاه مخازن آب شیرین نامیده می‌شود. این ماهی زیبا و ظریف که یکی از پرطرفدارتین ماهی های آکواریومی به حساب می‌آید، به مخزنی با ظرفیت دست‌کم ۲۵ گالن (۹۵ لیتر) نیاز دارد. دیسکاس می‌تواند حداکثر ۸ تا ۱۰ اینچ رشد کند و عمر آن نیز می‌تواند به ۱۰ سال یا بیشتر برسد.

ماهیان زینتی پر طرفدار

هیجان‌انگیزترین نکته درمورد ماهی دیسکاس این است که این ماهی با نشان‌دادن حالات و خلق‌وخوها و شخصیت‌های مختلف خود با شما ارتباط برقرار می‌کند و حتی به حرکات شما نیز توجه می‌کند.

بعضی‌ها عقیده دارند که ماهی دیسکاس برای افراد تازه‌کار مناسب نیست. ولی اگر رفتارها و شروط محیط زندگی این ماهی را کاملا بشناسید، خرید و نگهداری آن سرمایه گذاری پرهزینه‌ای نخواهد بود. ماهی دیسکاس در آکواریوم به رژیمی غذایی با پروتئین بالا نیاز دارد و برای تغذیه‌اش می‌توان از غذای ماهی پولکی، کرم خونی، غذای ماهی گلوله‌ای (pellets)، گوشت قلب گاو و کرم‌های سیاه استفاده کرد.