مواد خام تشکیل دهنده خاک پوششی

کمپوست قارچ دکمه ای از موارد زیر تشکیل می شود:

۱_پیت:

از تمام مواد خام که از گذشته دور تاکنون برای اینکار مورد استفاده قرار می‌گرفته پیت به عنوان ماده خام اصلی به سبب کیفیت برتر خود بالاترین مصرف را در حال حاضر در جهان به خود اختصاص داده است. اهمیت پیت در ظرفیت بالای نگهداری آب، PH پایینکه در حد ۳/۵الی ۴ است، بافت و نیز قابلیت ارتجاع آنست.

پیت در هنگام خشک بودن ماده لطیف و ترد ای است، و در صورت فشردن با دست خرد میشود. خرد کردن پیت، در هم بافتگی فیبری آن را کاهش می‌دهد و در نتیجه ظرفیت نگهداری آب آن را کم می نماید. وزن یک متر مکعب پیت بسته به مقدار رطوبت آن بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم است. یک متر مکعب پیت نسبتا خشک دارای وزنی معادل ۶۰۰ کیلوگرم و نسبتاً مرطوب آن ۷۰۰ کیلوگرم است.

چون PH پیت پایین است، لذا عاری از باکتری ها و عوامل بیماریزا می باشد. تنها موجود زنده ای که در پیت یافت می شود نماتد است که آن هم پس از اختلال با سنگ گچ به مقدار زیادی از بین می رود. غالب نماد تا اثر تغییرات PH محیط،  پس از اختلاط مواد باقی نمی مانند، به علاوه این نماتدها میسیلیوم خوار نیستند بلکه از نوع صاف با ساپروفاگوس و باکتری خوار می باشند.

اصولا خاک پوششی که قادر به جابجایی و تبادل آب باشد، توانایی تبادل گازهای متصاعد شده از کمپوست و اسپان را خواهد داشت، و حلال این امر یقیناً پیت می باشد.

پیت باید قابلیت ارتجاع داشته باشد و مانند اسفنج و لاستیک و سایر موارد مشابه عمل نماید، به طوری که با کوچکترین فشار فرو رفته و سپس به حالت اولیه بازگردد. فقدان ارتجاعیت نمودار فشردگی آن می باشد.

مواد تشکیل دهنده حاک پوششی

بیشتر بخوانید: آزمایش تعیین کیفیت کمپوست

۲_خاک رس:

ماده خام دیگر که در گذشته به عنوان یکی از مواد متشکله خاک پوششی مورد استفاده قرار میگرفت خاک رس بود. خاک رس می تواند مقدار زیادی آب به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد در خود نگهداری نماید و می‌تواند محصول خوبی بدهد. یکی از مضرات آن این است که در اثر آبیاری به صورت گل در می آید. خاک پوششی حاوی خاک رس در اثر دارا بودن بافت متراکم، قارچ کمتری تولید می نماید، لیکن قارچ های حاصله سنگین، و با کیفیت مطلوب می باشد. این خاک در هنگام خیس بودن چسبنده است و در موقع خشک شدن ترک میخورد.

۳_لوم:

لوم خاک سبکی به شمار می رود و از نسبت های مختلفی از ماسه بروز و هوموس تشکیل گردیده است. این خاک به سهولت خرد می شود، آب را خوب نگه می دارد، و وقتی خشک شود به هم چسبیده نمی شود و در هنگام خیس بودن هم چسبنده نیست.

 ۴_Spent Lime :

این ماده در عملیات تهیه قند یا شکر از چغندر قند تولید می شود. عصاره شکر خام تیره وسیله افزودن آهک آب ندیده و به صورت شیر آهک در آمده و سپس در معرض دی اکسید کربن قرار می گیرد، به این ترتیب رسوبی تولید می گردد که تمام ناخالصی ها را در خود نگه می دارد. رسوب حاصل حاوی مقدار زیادی کربنات کلسیم ( CaCo3) با مقداری ناخالص از قبیل منیزیوم و فسفات که در مخلوط عصاره حاصل موجود می باشد.

مواد حاوی در حدود ۲ درصد قند یا شکر و ۸ الی ۱۰ درصد ماده ارگانیک است که متدرجا طی پروسه تغییر و تبدیل تجزیه می گردد. به طور کلی Spent Lime حاوی ذرات بسیار ریز از ۱ تا ۸ میکرون جهت دارای بافت رس مانند است. یک متر مکعب از این ماده بسته به مقدار آب موجود در آن برابر ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

در طول انبار کردن، PH  این ماده به تدریج کاهش می یابد، به طوری که مقدار آن در هنگام تولید معادل ۹ می باشد به تدریج تا ۸ کاهش می یابد. در ابتدا این ماده به جای آهن جهت افزایش PH پیت به کار گرفته می شد. در هلند از خاک پوششی حاوی در حدود ۲۰ درصد Spent Lime استفاده می شود.

مواد تشکیل دهنده خاک پوششی

بیشتر بخوانید: رطوبت در سالن قارچ

۵-مارل:

مارل دارای ساختمانی نرم و شبیه گچ می باشد، لیکن دارای غلظتی مانند خاک رس است. مارل مرکب از رز و کربنات کلسیم می باشد. این ماده در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است. دارای ظرفیت نگهداری آب به مقدار کم می باشد (حداکثر ۱۰ درصد) و PH  آن معادل ۸ الی ۸/۵ است. به راحتی می شود با پیت مخلوط می شود و PH  آن را افزایش میدهد. مقدار مصرف آن در حدود ۷ الی ۱۰ درصد حجمی پیت است.

۶_سنگ گچ (زیپسوم) :

سنگ گچ سنگ گچ به فرمول (CaSo4)، پی اچ خاک پوششی حاوی پیت را افزایش می دهد.در حال حاضر این ماده بیشتر از مواد مشابه در قارچ کاری کاربرد دارد سنگ گچ توبه است ست و نفوذپذیری هوا را زیاد میکند و محیط را قلیایی می نماید

۷_ماسه :

بسته به نوع مواد متشکل و ساختمان خاک در نظر گرفته شده انواع مختلف این ماده در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد خاک های ماسه ای آب را در خود نگه نمی دارند

۸_کمپوست پس از تخلیه:

 مالکی که مواد خام مورد استفاده جهت خاک پوششی نایاب و گرانبها می باشد به جای خاک پوششی از ضایعات کمپوست پس از تخلیه بعد از انجام اقداماتی روی آن استفاده به عمل می آید نحوه عمل آوری واحدهای تولیدی مختلف و نتایج حاصله متفاوت می باشد اصول کار دائر بر انباشتن ضایعات و شستشوی مکرر آن جهت کاهش نمک های موجود در توده است پس از یک الی دو سال به میزان آبیاری و کاهش نمک های موجود توده ها صلح آماده اختلاط با سایر مواد می باشد مسئله قابل اهمیت این است که پس از آماده شدن اختلالات پاستوریزه خاک پوششی آماده شده حتماً بایستی وسیله بخار و طبق مقررات استاندارد انجام گیرد.

۹_سایر موارد:

 در گذشته اقدامات زیادی در جهت شناسایی و استفاده از مواد مختلف که دارای قابلیت و ظرفیت نگهداری آب می باشد صورت گرفته است.  در عمل موادی از قبیل پرلیت،ورمی کولیت،کریلیوم، به علت قیمت بالایشان، به طور فراگیر مورد استفاده قرار نگرفته اند. Rock wool (ذرات معدنی) که به طور فزاینده ای جهت بستر گیاهان بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، دارای ظرفیت نگهداری آب خیلی بالایی است، معهذا آب را هم به راحتی از خود خارج می نماید. لیکن حسب آزمایشات به‌عمل‌آمده، به علت عدم رشد متناسب میسیلیوم در داخل آن، کاربری چندانی نداشته است. به علاوه با توجه به لزوم حضور مقداری باکتری در خاک پوششی و نظر به فقدان هرگونه باکتری در این ماده، اقدام به اسپری محلول باکتری که از طریق خاک پوششی فراهم گردیده بر روی گرانول‌های این ماده می گردد و به درب تیوب کیفیت آن تا اندازهای اصلاح می گردد.

آزمایشات به عمل آمده درMES این نتیجه را ارائه نموده است که از پوست درختان میتوان به عنوان ماده جایگزین خاک پوششی استفاده نمود.

شرکت مهندسی سپید خوشه تولیدکننده ی خاک پوششی قارچ دکمه ای

  مشخصات خاک پوششی پاستوریزه قارچ

۱- پاستوریزاسیون در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد

۲- EC در رنج ۱٫۷ تا ۲٫۷

۳- PH تقریبی در رنج ۷٫۴ تا ۷٫۶

۴- بافت مناسب و جذب آب بسیار بالا

ارسال به صورت بسته بندی با پوشش لمینت دار پاستوریزه و کیفیت عالی، به تمام نقاط کشور[/vc_column_text][vc_column_text el_class=”info”] برای کسب اطلاعت بیشتر در مورد قیمت خاک پوششی مرغوب و نحوه خرید با دفتر شرکت تماس حاصل نمایید.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_gallery interval=”3″ images=”494,495,496″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]