برداشت قارچ در فلاش های دوم و سوم

برداشت در فلاش های دوم و سوم :

برداشت قارچ ها در فلش اول معمولاً بین ۴ تا ۸ روز به طور میانگین ۶ روز به طول می انجامد که اوج قارچ چینی در روز سوم تا پنجم می باشد. از روز ششم تا هشتم باردهی کم و به طور ملموس به کمترین حد خود می‌رسد تا این که مشخص قارچ های برداشت شده اول به اتمام می‌رسد و ظهور قارچ‌های فلاش دوم به چشم می‌خورد.

ممکن است در حالی که برداشت فلاش اول هنوز به پایان نرسیده است، قارچ ها و بینهایت های کوچکتر فلاش دوم مشخص گردند. پس از پایان برداشت پلاک اول و با گذشت ۴ تا ۱۰ روز،کم کم قارچ های فلاش دوم رشد نموده و آماده برداشت می شود برداشت قارچ می بایست با دقت و احتیاط زیاد انجام شود تا قارچ های کوچک مجاور سالم باقی بمانند.

سبد برداشت نیز باید حداکثر گنجایش ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم قارچ را داشته باشد تا در اثر ماندن قارچ ها به مدت زیاد، باعث له شدگی یا شروع باز شدن چتر قارچ در اثر حرارت ایجاد شده نگردد. انجام یک آبیاری در پایان فلش اول، همراه با آبیاری روزهای قبل (البته ضمن ایجاد تبخیر و تعرق از طریق تهویه) سبب تسریع رشد قارچ های فلاش دوم می گردند.

شرکت در دوره های آموزشی پرورش قارچ خوراکی

برداشت قارچ در فلاش دوم و سوم

حتما بخوانید: پرورش قارچ در اصفهان

رشد قارچ ها در فلاش دوم و برداشت آنها حدوداً ۴ تا ۷ روز به طول می‌انجامد. به همین ترتیب رشد و نمو و برداشت کامل فلاش سوم نیز طی کمتر از ۴ تا ۷ روز به پایان می رسد. در واقع در حدود یک ماه یا کمتر می توانیم سه فلاش برداشت داشته باشیم یعنی از روز سی و پنجم تا روز شصت و یکم، که اوج قارچی نی در روزهای سی و پنجم تا پنجاهم ورود کمپوست به سالن می باشد.

برخی از تولیدکنندگان، غالباً چند روز پس از پایان سه فلاش برداشت، کمپوست ها را از سالن تخلیه و مبادرت به آوردن کمپوست های کشت بعدی می کند. اما بعضی از تولیدکنندگان با نگه داشتن کمپوست در سالن برای مدت بیشتر، اقدام به برداشت فلاش چهارم و حتی فلاش پنجم می‌کنند، نکته حائز اهمیت این است که معمولاً در روزهای پس از تلاش چهارم، به طور کامل مشخص نمی توان عنوان نمود که یک فلاس کامل برداشته شده است. در واقع از روز هفتادم به بعد یعنی از فلاش چهارم بعد غالباً قارچ ها به صورت تکی در بستر ظاهر می گردند که مشخص نمی توان آنها را متعلق به فلش چهارم یا پنجم دانست. این بدان معناست که از روزهای هفتادم به بعد در سالنهر روز مقدار مشخص و تقریباً ثابت اما رو به کاهشی قارچ برداشت می شود و شاید مانند فلاش های اول و دوم نتوان عنوان نمود که برداشت متعلق به این دو فلاش است.

در مجموع پس از ۷۰ روز از آوردن کمپوست ها به سالن (یعنی ۳۵ روز برداشت) میزان برداشت افت کاملا ملموسی خواهد داشت. در طی دوران سالن داری، هر چه درجه حرارت سالن پایین تر باشد، قارچ ها کمتر اما درشت‌تری ظاهر می شوند. باز شدن چتر کلاهک در مرحله برداشت قارچ می تواند ضمن کاهش وزن محصول و نیز کاهش قیمت به شدت به تولیدکننده خسارت وارد نماید.

علاوه بر این اسپورهای حامل ویروس ها در این قارچ ها می توانند به راحتی در هوا پخش شده و کل سالن را آلوده نمایند.

برای تخلیه کمپوست از سالن توجه نمودن به نکات زیر الزامی است:

۱_کاهش رطوبت:

لازم است از دو روز قبل از تخلیه کمپوست از سالن، به شدت رطوبت را کاهش دهیم تا سمپاشی اثر مطلوب تری داشته باشد. با این کار همچنین تا حدودی کن پوست خشک تر و سبک تر می شوند.

۲_ سمپاشی:

لازم است قبل از خروج کمپوست از سالن، روی تمام کمپوست ها و سالن را سمپاشی نماییم. سمپاشی با ۵ لیتر فرمالین ۳۷ درصد در ۵۰ لیتر آب باعث از بین رفتن بسیاری از آفات و بیماری ها می گردد. بهتر است در سالن را بسته و حداقل ۲۴ ساعت اجازه دهیم تا سهام درسالن اثر نماید. پس از ۱۲ ساعت زن باشی با ۵۰ لیتر از محلول بردو را نیز انجام میدهیم.

۳_تخلیه کمپوست از سالن:

پس از پایان دوره تولید، لازم است در سریع ترین زمان ممکن، کمپوست ها را از سالن خارج کنیم و از نگه داشتن کمپوست در سالن و هر دلیلی خودداری نماییم، چرا که با این کار آلودگی گسترش می یابد. بهتر است کمپوست ها را سریعا به محل دور دست منتقل نماییم. انباشتن این گنبد در نزدیکی سالن ها به طور موقت، کاملاً زیان آور و خطرناک است و باعث گسترش آلودگی میشود.

برداشت قارچ در فلاش دوم و سوم

حتما بخوانید: رطوبت در سالن قارچ

۴_شست و شوی سالن و قفسه ها:

پس از خارج نمودن کمپوست را از سالن، میبایست سالن را به فشار زیاد آب شست، به نحوی که هیچگونه باقیمانده از کمپوست در سالن مانده باشد.

۵_سمپاشی قبل از ورود کمپوست:

پس از خشک شدن سالن لازم است دوباره تمام سالن و قفسه ها را سمپاشی نمود. بهتر است سالن، ۲۴ ساعت در این حالت بمانند و از ورود و خروج جریان هوا خودداری نمایید تا سرم کاملاً اثربخش باشد. محلولی از ۵۰ لیتر آب با یک سم با طیف وسیع اثر در از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها (مانند محلولها هایژن) برای ضدعفونی یک سالن ۱۰۰ متری کافیست.

۶_هوادهی سالن:

بهتر است یک روز پس از تاثیر سم، سالن را به مدت پنج تا ده ساعت هوادهی کرد تا اثار سم به ویژه بوی ان کامل از بین برود.