برای پرورش ماهی زینتی از کجا شروع کنیم؟

پرورش ماهی زینتی ، یکی از مشاغلی است که راه اندازی و کسب درآمد از آن به آسانی امکان پذیر است. کسب دانش در زمینه پرورش ماهی زینتی به آسانی امکان پذیر بوده و با کمی دقت و توجه به اصول اساسی این کار، میتوان حتی در ابعاد بسیار کوچک و در منزل نیز اقدام به تولید این ماهیان جذاب و زیبا نمود.

پرورش ماهیان زینتی این روز ها طرفداران فراوانی یافته است زیرا با توجه به گسترش آپارتمان نشینی نگهداری این موجودات جذاب بسیار ساده تر از سایر حیوانات خانگی خواهد بود، علاوه بر این وجود آکواریوم در خانه میتواند باعث کاهش تنش ها و مشکلات روحی افراد شود.

برای شروع، لازم است در ابتدا اطلاعاتی در خصوص انواع ماهی ها و روش های تولید و پرورش آن ها کسب نمایید. حتی میتوانید دوره ای را به عنوان کارورزی در کارگاه بگذرانید.

در صورتی که این امکان را دارید، از افراد با تجربه در کنار خود بهره ببرید. هنگامی که اطلاعات کافی در این خصوص را کسب نمودید نوبت به تهیه و تجهیز کارگاه پرورش ماهیان زینتی میرسد.

در صورتی که در مقیاس اقتصادی کار میکنید، باید حداقل کارگاهی به مساحت ۱۰۰ متر مربع داشته باشید. تهیه تجهیزاتی نظیر پمپ های هوا، تجهیزات کنترل دمایی، سیستم های فیلتراسیون آب و از همه مهم تر سیستم برق اضطراری را باید در برنامه خود قرار دهید.

بازار کار ماهیان زینتی

حتما بخوانید : پرورش ماهی آکواریومی

بهترین ماهی زینتی برای پرورش در منزل

برای آغاز پرورش ماهیان زینتی در منزل میتوانید کار را در یک فضای ۳۰ متری آغاز نمایید. بسته به این که به کدام یک از ماهیان زینتی علاقه بیشتری داشته باشید میتوانید گونه های مختلفی را برای پرورش در منزل انتخاب نمایید.

انواع گونه های گلد فیش، گوپی، گورامی، پلاتی و … میتوانند در این دسته قرار داده شوند، این روز ها تولید و پرورش و فروش ماهیان فایتر نیز علاقه مندان فراوانی پیدا کرده است.

یکی از راه های مناسب برای یافتن گونه مناسب جهت پرورش ماهیان زینتی در منزل این است که به مغازه های فروش ماهیان زینتی مراجعه نمایید و از آن ها اطلاعات کافی را در خصوص ماهیان پر طرفدار کسب نمایید.

هنگامی که ماهی مورد نظر را انتخاب کردید و یک جفت از آن را به خانه بردید، باید به طور کامل در خصوص تغذیه و نگهداری آن ها اطلاعات کسب نمایید، ماهی های مولد شما باید سالم بوده و به خوبی تغذیه شوند.

ثبت نام در دوره پرورش ماهیان زینتی

بازار کار ماهیان زینتیحتما بخوانید : پرورش ماهیان زینتی

بهترین فصل برای شروع پرورش ماهی زینتی

یکی از ویژگی های مهم پرورش ماهی زینتی این است که میتواند وابسته به فصول خاصی نباشد، چنانچه شما فضای آکواریوم را به صورت کنترل شده به فضای زندگی ماهی ها در محیط طبیعی نزدیک تر کنید، به آسانی میتوانید کنترل تولید مثل در این ماهی ها را به دست بگیرید.

البته در شرایط طبیعی، بهتر است شروع پروژه پرورش ماهی زینتی در زمستان صورت بگیرد زیرا با آغاز بهار، فصل تخم ریزی طبیعی ماهی ها نیز آغاز میشود.

در صورتی که شما از زمستان کار خود را آغاز کرده باشید، چند ماهی برای رسیدن به شرایط ایده آل فرصت خواهید داشت و در فصل تخم ریزی ماهیان مولد شما آمادگی کامل برای تولید مثل را خواهند داشت.

به طور کلی برای پرورش ماهیان زینتی به صورت موفق باید توجه ویژه ای به شرایط محیطی ماهی ها داشته باشید. وضعیت دمایی و بهداشت آب از اولویت های این فعالیت به شمار می آید. فراموش نکنید که آب آکواریوم محیط زندگی ماهی به شمار می آید و هر گونه مشکلی در این بخش می تواند منجر به بروز تلفات در ماهی های شما شده و ضرر و زیان فراوانی را به کسب و کار شما وارد آورد.

بازار کار ماهیان زینتی

حتما بخوانید : فیلم آموزش جامع پرورش ماهیان زینتی

بازار کار و درآمد پرورش ماهیان زینتی

اهمیت پرورش ماهیان زینتی را میتوان به ایجاد اشتغال آسان از طریق آن مرتبط دانست، بازار کار و درآمد پرورش ماهیان زینتی میتواند بسیار گسترده و مناسب باشد.

اگرچه افراد زیادی در این حوزه مشغول فعالیت هستند اما واقعیت این است که با توجه به سرمایه اندکی که برای این کار به ویژه در بخش خانگی مورد نیاز است میتواند موقعیت بسیار مناسبی برای کار آفرینی به شمار بیاید.

کشور ایران، به ویژه در جنوب دارای تنوع گونه های فراوانی از ماهیان زینتی به خصوص ماهیان زینتی آب شور بوده که نه تنها در داخل کشور بلکه در سر تا سر جهان طرفداران فراوانی دارند و میتوان از این فرصت حتی برای صادرات و ارز آوری بهره برد.

شیلات ایران بر اساس قوانین خود ورود ماهیان زینتی را از خارج کشور محدود و ممنوع نموده و همین موضوع بازار کار و درآمد این حرفه را به شکل قابل توجهی بهبود بخشیده است.

دانشجویان و فارغ التحصیلان شیلات میتوانند از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده نموده و با احداث و راه اندازی کارگاه های پرورش ماهی، علاوه بر اشتغال زایی برای خود و کار آفرینی برای سایر افراد، به اقتصاد کشور نیز کمک نمایند.