قارچ بد شکل

اصولاً بروز قارچ های با شکل های غیر متعارف بیشتر در پیش فلاش فلاش اول اتفاق می افتد و غالباً بروز این عارضه در فلاش های آخر به ندرت اتفاق می‌افتد.
به هم تنیدگی میسیلیوم و عدم تشکیل پین هدهای جداگانه در فلاش اول،سبب بروز قارچ هایی با اشکال غیر معمول می شود. همانطور که می‌دانید شکل قارچ کاملاً دایره‌ای است . یکی از نشانه‌های شروع باز شدن چتر قارچ این است که قارچ از حالت دایره ای خارج می شود. معمولاً در چند روز اول برداشت در یک سالن،رشد قارچ ها منجر به بروز قارچهایی می‌شود که حتی ممکن است مخلوطی از چند حالت بدشکلی در قارچ باشد.
دلایل دیگری نیز مانند رشد متناوب قارچ از انتهای پایه کپه قارچ،به هم تنیدگی قارچها، رشد پین هدها از انتهای پایه ای که قارچها در آن خوشه ای اند نیز سبب بروز قارچ هایی با اشکال غیر دایره ای می گردد.
بافت چسبنده و نامناسب خاک، هوادهی نامناسب، عدم پنجه زنی خاک پوششی ،برداشت در اوایل دوره و کمبود رطوبت خاک نیز از دلایل دیگر رشدقارچ ها با اشکال غیر معمول حتی رشد قارچ به صورت چند گوش میشود.

قارچ های بد شکلقارچ تو رفته

بروز قارچ های تو رفته از بالا یا از کنار به ندرت در سالن مشاهده می‌شود و البته دلایل گوناگون نیز سبب بروز این عارضه می گردد. کمبود رطوبت سالن و خاک و سپس آبیاری به یک‌باره بیش از نیاز می‌تواند سبب رشد نامتقارن قارچ شده و قارچ را به شکل تو رفته درآورد. همانطور که می‌دانیم شکل قارچها از بالا کاملاً دایره ای و از نمای نیمرخ نیز ابتدا گرد و دایره ای و به مرور زمان و با رشد بیشتر به ویژه پس از باز شدن چتر قارچ کلاهک صاف میشود.
بروز این عارضه تاثیری در بازار پسندی قارچ ندارد و در صورتی که قارچ سفید و توپر باشد معمولاً دارای ماندگاری زیادی می باشد. گونه اسپانی که کشت میکنیم هم می‌تواند سبب تورفتگی به دلایل ژنتیکی باشد. برداشت در اواخر دوره،کمبود تهویه در سالن و خشکی خاک در فلاش های آخر نیز از دلایل به وجود آمدن قارچ های تو رفته است.

قارچ های بد شکلقارچ فشرده

تشکیل پین هد های زیاد به دلایل مختلف از جمله کاهش یکباره دما در زمان شوک سرما و هوادهی در زمان کم و همچنین عدم پنجه زنی مناسب خاک پوششی،مصرف بذر زیاد در لایه بالایی کمپوست و غیره به وجود می آید. تعداد زیاد پین هدها باعث به هم تنیدگی قارچ ها و بروز قارچ های کپه ای می شود.
تاخیر در برداشت قارچ های کپه ای می تواند سبب بروز قارچهایی شود که از یک یا چند طرف فشرده شده اند.
قارچ های فشرده به شدت میل به پشت باز شدن دارند و در صورت ادامه رشد ،پیشرس شده و به جای رشد و افزایش حجم ،سریعا پشت باز میشوند.
غالباً در این حالت قارچ های فشرده، رنگ پریده، پوک و سبک هستند و دارای ماندگاری کم پس از برداشت هستند.
در صورت بروز این حالت شاید راهی به جز برداشت زودتر از موقع قارچها و تنک کردن کپه قارچ وجود نداشته باشد.
از طرفی می توانیم با کاهش دما رطوبت و دی اکسید کربن تا حدودی از رشد سریع این قارچها جلوگیری کنیم تا با داشتن فرصت کافی به برداشت و تنک کردن کپه قارچها بپردازیم.
بروز قارچ های کپه ای و به دنبال آن قارچهای فشرده ،معمولاً در فلاش اول بیشتر رخ می دهد.
ممکن است پنجه زنی خاک پوششی نیز به طرز صحیحی انجام شده باشد اما خیسی یا بافت چسبنده خاک پوششی دوباره سبب عدم رشد قارچ ها به صورت تکی گردد که در این حالت باز با بروز قارچ های فشرده مواجه خواهیم شد.

قارچ های بد شکلداشتن مدیریت نظارت و سرکشی از روزهای اول ظهور قارچ‌ها یعنی ۶ تا ۱۰ روز پس از هوادهی،می تواند ما را در کنترل بهتر و انجام دادن کارهای پیشگیرانه یاری نماید. در این حالت می توانیم بدون از دست دادن زمان به تنک کردن قارچ هایی که شاید هنوز وقت چیدن آنها نیز بپردازیم تا با این کار از درجه دو شدن بقیه قارچ ها جلوگیری کنیم هرچند به هر حال کیفیت این قارچ ها حتی اگر پشت بسته باشند به هیچ وجه قابل مقایسه با قارچ های درجه یک نیست.