تاثیر عوامل محیطی روی شکل قارچ

تاثیر عوامل محیطی روی شکل (مورفولوژی)قارچ

در این سری از مقالات قارچ شرکت سپیدخوشه نقش جهان بر آن شدیم که به بررسی تاثیر عوامل محیطی بر شکل (مورفولوژی) قارچ بپرداریم .
عوامل محیطی د رسالن قارچ میتواند باعث ایجاد قارچ ها با اشکال متفاوتی شود.به بررسی دو نوع دیگر میپردازیم

قارچ پایه کلفت

در هنگام شوک سرما،هوادهی با کاهش تدریجی دما که معمولاً در فصول گرم اتفاق می افتد و بافت نامناسب، سنگین ،رسی و چسبنده خاک ،باعث کاهش تعداد پین هد ها و تکی شدن قارچ ها و به دنبال آن پایه کلفت شدن آنها می شود.
برداشت قارچ های تکی به ویژه در اوایل یا اواخر دوره نیز، سبب کلفت شدن پایه‌قارچ ها می شود. قارچ های پایه کلفت سفت، توپر و دارای ماندگاری و عمر پس از برداشت بالایی هستند و در صورتی که برداشت نشوند حداقل تا چند روز بدون اینکه پشت باز شوند رشد می کنند .ممکن است به دلیل سفید بودن و درخشندگی زیاد قارچهای پایه کلفت دستمالی کردن این قارچها ،لکه دار شدن آنها رابیشتر بنمایاند. همانطور که می دانیم اصولاً هر جا که تعداد قارچها در سطح بستر کم باشد، قارچها درشت تر و توپر تر هستند و بر عکس در بستر هر زمان که تعداد قارچ ها بیشتر باشد قارچ ها ریزتر ،سبک‌تر، پوک تر و دارای ماندگاری کمتری پس از برداشت هستند. این گونه قارچ‌ها خیلی زود رنگ پریده می شوند .در واقع این علایم یعنی سبک ،پوک و رنگ پریده شدن، شل شدن پرده زیر کلاهک و بسیاری از نشانه‌های دیگر، همه نشانه تغییر مسیر قارچ به سمت باز کردن چتر قارچ می باشد.

تاثیر عوامل محیطی روی شکل قارچ

[vc_btn title=”تماس با ما” color=”success” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fsepidkhushe.com%2Fcontact%2F|||”][vc_row][vc_column][vc_column_text]

قارچ کلاهک پهن

قارچ های تکی سفید بیشتر در پیش فلاش اول در اوایل دوره برداشت یا با درخشندگی کمتر و رنگ پریدگی بیشتر رنگ قارچ،در اواخر دوره در مورد قارچ های تکی به وجود می آید.
قارچهای درشت و کلاهک پهن دارای ماندگاری زیاد و بازار پسند هستند و برای بسته‌بندی مناسب بوده و به بسته بندی نمای خاصی می‌دهند.
بعضاً در اوایل دوره قارچ های درشت و کلاهک پهن پشت بسته ای به وزن ۳۵۰ گرم نیز مشاهده شده است.
اصولا کاهش تعداد قارچ ها و برداشت قارچ های ترکیب ویژه در اوایل دوره،سبب رشد بیشتر قارچ بدون باز شدن چتر قارچ می شود. اندازه این قارچ ها بیش از حد انتظار است. قارچ های کلاهک پهن به سفتی و توپری قارچهای پایه کلفت نیستند اما دارای ماندگاری و عمر پس از برداشت بالایی هستند ولی در صورتی که دیر تر برداشت شوند پشت باز می شوند.
برای بسته بندی می توان از این قارچ ها استفاده نمود .برای اینکه این قارچ ها کمتر دستمالی شده و تغییر رنگ بدهند بهتر است چند ظرف بسته بندی را درون سبد برداشت گذاشته وقارچ های مخصوص بسته بندی را مستقیماً در ظرف برداشت بگذاریم تا برای جابجایی قارچ ها کمتر دست به دست شود .این کار باعث می‌شود لکه های کمتری بر روی قارچ ایجاد شود. برای بسته بندی قارچ های پایه کلفت ،کلاهک پهن و قارچ های سفید و تمیز مناسب ترند.

تاثیر عوامل محیطی روی شکل قارچ