کنترل و پیشگیری از آفات در سالن پرورش قارچ

توصیه های عمومی برای کنترل و پیشگیری از آفات در سالن پرورش قارچ

بازرسی کامل سالن :

بازرسی از سالن،کنار در ها و دریچه ها و مشاهده کیسه ها و سطح کمپوست به صورت تصادفی ،لازم است از اولین روز ورود کمپوست به سالن هر روز تعدادی کیسه کمپوست( مثلاً ده عدد) را انتخاب و داخل آنها را از لحاظ وجود حشرات و آفات مانند کنه ها و نماتدها مورد بررسی دقیق قرار داد .سالنی که آلوده به حمله آفات است ،معمولاً بوی شیرین و تازگی عطر کمپوست در آن به مشام نمی‌رسد .در بعضی حالات( در صورتی که هوا ساز خاموش و هوای سالن  ساکن باشد )بویی شبیه بوی گوشت و پشم سوخته به مشام می‌رسد .در این حالت با دقت و تمرکز بیشتر در طول کار و به تجربه خواهید فهمید سالن حاوی کنه یک بوی خاص شبیه سوختگی ناقص دارد و سالن دارای نماتد بویی شبیه یک باغ شبنم گرفته متعفن یا بویی شبیه فاضلاب دارد .حتی سالنی که آلوده به کپک سبز، کپک زرد ،حباب خشک و حباب تر باشد هر کدام دارای یک بوی خاص می باشد. برای درک بهتر هر بو،بهتر است قبل از طلوع آفتاب و موقعی که دستگاه رطوبت ساز و فن حداقل نیم ساعت خاموش بوده به سالن سرکشی نموده و انواع بوها را به خاطر بسپاریم.

سمپاشی بر علیه حشرات پروازی :

از مهمترین سمومی که برای سمپاشی بر علیه حشرات به کار می‌رود می‌توان به مالاتیون، پاراتیون، پرمترین، سایپرمترین، متاسیستوکس و غیره اشاره نمود. این سموم معمولاً بین ۱ تا ۲در هزار می باشد. معمولاً مقدار ۵۰ لیتر از این نسبت برای سمپاشی یک سالن به مساحت ۱۰۰ متر مربع کافی است .بهتر است در صورت لزوم سمپاشی را با فواصل ۳ تا ۵ روز پس از سمپاشی اول تکرار نمود.

[vc_btn title=”تماس با ما” color=”success” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fsepidkhushe.com%2Fcontact%2F|||”][vc_row][vc_column][vc_column_text]

  1. کنترل و پیشگیریاز آفات در سالن پرورش قارچمدیریت سمپاشی بر علیه حشرات :

برای کنترل و پیشگیری آفات می‌بایست تمام اقدامات لازم را انجام داد.رعایت  اصول صحیح کمپوست سازی و پاستوریزاسیون سبب عدم بروز آفات در مرحله سالن داری می‌شود. در روز کشت نیز می بایست از بذر زنی کمپوست  های خیس و مشکوک به داشتن کنه یا دیگر آفات خودداری شود .سمپاشی سالن کشت وبذززنی نیز بسیار مهم است .در روز قبل از ورود کمپوست به سالن انجام یک سم پاشی بر علیه حشرات (به ویژه در فصول معتدل و گرم که حشرات دارای فعالیت بیشتری هستند ) از بروز حشرات در سالن جلوگیری می کند البته پس از ورود کمپوست به سالن و در صورت مشاهده حشرات در سالن ،در روزهای سیزدهم یعنی دو روز قبل از خاکدهی، روز هجدهم یعنی دو روز قبل از پنجه زنی خاک پوششی و روز بیست و دوم یعنی دو روز قبل از هوادهی و شوک سرما ،می توان در صورت لزوم سالن را با یک حشره کش (۵۰لیتر آب و ۵۰ میلی لیتر حشره کش مثلاً مالاتیون )سمپاشی نمود. لازم است در ساعاتی که در سالن کار نمی‌کنیم سالن تاریک باشد و روشنایی ها در سالن قطع گردد تا از فعالیت اضافی حشرات جلوگیری گردد. انجام سه بار سم پاشی بر علیه حشرات در صورت مشاهده حشرات به ویژه در فصولی مثل بهار که حشرات زیاد هستند الزامی است اما اگرتعداد حشرات مشاهده شده کم بود یک تا دوبار حشره کشی در روزهای مذکور کافی است .در هر صورت بهتر است هر بار سم حشره کش متفاوت باشد تا هم از مقاوم شدن حشرات به یک سم خاص جلوگیری شود و هم در صورتی که حشره ای به یک سم مقاوم است باسم دیگر از بین برود.

سمپاشی بر علیه کنه :

از مهمترین کنه کش های موجود می‌توان به نئورون ،نیسورون ،آپلو و غیره اشاره نمود .نسبت  کاربرد سموم کنه کش نیز۱ تا ۵/۱در هزار است. معمولاً مقدار۱۰۰لیتر از این سم ،برای سمپاشی در سالن ، روی کیسه های پلاستیکی و کف سالن کافیست .سمپاشی را می توان در چند مرحله انجام داد .

[vc_btn title=”تماس با ما” color=”success” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fsepidkhushe.com%2Fcontact%2F|||”][vc_row][vc_column][vc_column_text]