بیماری و سلامتی قارچ

بیماری و سلامتی قارچ در واقع تلاش و تعاملی از بین انتخاب بهترین راه برای یک موجود زنده برای ایجاد بهترین تعادل برای ادامه حیات و تنازع بقا. بیماری یعنی عدم تعادل و تعامل موجود با بقیه عوامل ایجاد بیماری.

عوامل ایجاد بیماری به دو دسته زنده و عوامل غیر زنده تقسیم می شود.

در عوامل غیر زنده عدم تعادل و تعامل با شرایط زیستی (یعنی زندگی کردن در طیف خاصی از شرایط زیست محیطی تعریف شده برای یک موجود) باعث بروز بیماری های محیطی می‌شود که در مورد انسان مثلاً در مورد بیش بود یا کمبود دما عبارت است از سرماخوردگی و گرمازدگی و در مورد عوامل زنده برتری موجود یا در امان ماندن موجود از حمله و تصویر از بقیه عوامل ایجاد بیماری مثل حمله قارچها باکتریها ویروسها و غیره سلامتی در مورد عوامل غیر زنده یعنی داشتن حداکثر تعادل با حدود عوامل زیستی و یا تحمل و داشتن حداقل پایداری و کنار آمدن با حدود حداقل و حداکثر این شرایط سلامتی در مورد عوامل زندگی یعنی برتری و کنار آمدن با بقیه عوامل ایجاد بیماری

سبب شناسی بیماری:

شناختن ماهیت بیماری. ماهیت بیماری،شناختن علل و عوامل و ماهیت به وجود آمدن بیماری است.

بیماری های غیرزیستی: ماهیت ایجاد این دسته از بیماریها در عدم تعادل قارچ‌خوراکی با عامل ایجاد بیماری آسیب است که در اینجا عوامل ایجاد بیماری محیطی و غیر زنده است مثلاً در اثر بیش بود حد ما رشد میسلیوم مختل می شود یا کلا میسلیوم از بین میرود.

یماری های زیستی: ماهیت ایجاد این دسته از بیماریها در عدم تعادل قارچ پرورشی و عامل ایجاد بیماری است که در اینجا عوامل ایجاد بیماری غیر محیطی و غیر زنده اند این عوامل عبارتند از:

عوامل ویروسی : عامل ایجاد بیماری ، ویروس ها می باشند آسیب شامل برتری ویروس قارچ خوراکی است که شامل اختلال در رشد و یا از بین رفتن کلی و جزئی قارچ خوراکی می باشد

عوامل باکتریایی: عامل ایجاد بیماری باکتری ها هستند آسیب ها شامل برتری باکتری ها بر قارچ خوراکی می باشند که باعث اختلال در رشد ترشح مواد بازدارنده برای رشد قارچ  خوراکی بنا بود کردن کلیه جزئی قارچ خوراکی می باشد.

عوامل قارچی:

عامل ایجاد بیماری و آسیب قاچاق هستند که شامل سه دسته قارچ های انگل کپک و هرز می باشند. کپک ها با رشد بر روی بقایای قارچ خوراکی با زندگی گندروی سبب ایجاد بیماری می گردند آش هایی که تفکر در موارد اولیه مورد استفاده برای تهیه بستر قارچ خوراکی یعنی کلش گندم همچنین در محیط وجود دارند بنابراین وجود آن ها اجتناب ناپذیر است.

  • قارچ انگل(بیماری زا) آسیب قارچ های بیماری مثل قارچ حباب تر شامل رقابت برای رشد و تغذیه از یک بستر واحد رشد و یا تقویت قارچ خوراکی می باشد که شامل اختلال در رشد قارچ خوراکی از بین بردن کلی و جزئی قارچ خوراکی می باشد
  • قارچ رقیب (کپک) آسیب کبک ها مانند کبک سبز شامل رشد و رقابت برای تغذیه کپک در بستر رشد و حتی تغذیه از قارچ خوراکی می باشد که آسیب ها شامل  تخریب قارچ خوراکی به صورت کلی و جزئی ترشح مواد بازدارنده برای رشد قارچ خوراکی و عدم رشد بعدی قارچ خوراکی می باشد.
  • قارچ هرز: آسیب قارچ هرگز مانند قارچ جوهری شامل رشد و رقابت در تغذیه در بستر قارچ خوراکی ترشح مواد بازدارنده برای رشد قارچ خوراکی و نیز عدم رشد قارچ خوراکی میباشد.

بیماری و سلامتی قارچعامل اصلی بروز بیماری :

عامل اصلی در واقع مسبب اصلی بروز بیماری است(کپک سبز) از مهمترین عوامل بیماری زا در قارچ ها می توان به رقابت بقیه قارچ ها اشاره نمود در یک تقسیم بندی عوامل بیماری‌زا به به دو دسته تقسیم عوامل محیطی و عوامل غیر محیطی تقسیم می‌شوند.

الف_عوامل محیطی: عوامل غیر زنده شامد بیش بود یا کمبود ۵ پارامتر هوا رطوبت دما نور و غذا می باشد.

ب_عوامل غیرمحیطی: عوامل زنده شامل قارچ ها و ویروس ها باکتری ها و بقیه میکروارگانیسم ها می باشد.

  1. بیماری های مربوط به کمپوست: این بیماری ها مربوط به کمپوست سازی نامناسب و عدم فرآوری صحیح کمپوست می باشد. تعداد برگردان کم یا زیاد کمپوست در محل کمپوست سازی، مصرف بیشتر یا کمتر مواد مورد استفاده در کمپوست، هرگونه تغییر در محل نسبت کربن نیتروژن شامل کربن زیاد و نیتروژن کم غیر هوازی بودن کمپوست و غیره باعث بروز چند بیماری مهم میشود.
  2. بیماری های مربوط به پاستوریزاسیون: در صورت عدم پاستوریزاسیون کمپوست خاک پوششی و گندم اسپان معمولاً شاید شاهد شیوع چند نوع کپک بیماری های قارچی و باکتریایی و هجوم لاروهای حشرات و کنه ها خواهیم بود.
  3. بیماری های مربوط به اسپان: در بازار غلات بیش از ۱۵۰ گونه قارچ جداسازی شده است. در این بین گندم به عنوان پرمصرف ترین بستر تولید اسپان شاید به نوعی دارای بیشترین مقدار این قارچ ها و بیماری ها باشد لذا پیشنهاد می شود به عنوان تهیه بذر، سری هم به گونه های وحشی تر قنات مانند چاه دار جو و نیز گندم دیم زد ، اصولاً ارقام بومی طرح گندم و گندم دیم که کمتر مورد اصلاح نژادی قرار گرفته اند و از نسبت به بیماری ها مقاوم ترند در صورتی که آلودگی مربوط به بذر باشد باید به سراغ بدر سالم و عاری از بیماری رفت.
  4. بیماری های مربوط به خاک پوششی :خاک پوششی که ماده ی تشکیل دهنده ی آن پیت میباشد نیز دارای یک سوژ میکروبی از قارچ ها ویروس ها و باکتری ها و تعداد زیادی از حشرات می باشد.با پاستوریزاسیون خاک پوششی به طور مطلوب می توان از بیماری های مربوط به این گروه جلوگیری نمود.
  5. بیماری های مربوط به سالن: سالن های تولید می تواند خود یک سوژه میکروبی غالب و مهاجم باشد که می بایست با سم پاشی و پاستوریزاسیون با بخار به جلوگیری از بیماریهای مربوط به آن پرداخت.

ج_بیماری های غیرمحیطی: مهمترین بیماری های غیر محیطی قارچ دکمه‌ای عبارتند از کپک ها مثل (انواع کپک سبز کپک سیاه) قارچ های هرز مانند (قارچ جوهری) قارچ انگل (ورتیسیلیوم )باکتری ها و ویروس ها.

شما می توانید با شرکت در دوره های آموزشی قارچ خوراکی شرکت سپید خوشه نقش جهان علاوه بر دریافت آموزش کامل جهت پرورش قارچ خوراکی، از انواع بیماری ها و آفات قارچ نیز آشنا شوید.