کپک زرد

نام انگلیسی : Yellow mold
نام علمی : Myceliophthora spp.
رده بندی علمی : قارچ های ناقص
نام عمومی و اسامی دیگر : کپک زرد پنبه ای،کپک زرد حصیری،لکه زرد
زیستگاه و میزان شیوع : امشب که در اکثر خاکهای یافت می شود به ویژه در کمپوست هایی که در روی زمین تهیه می شوند
شناسایی بیماری: دربین تولیدکنندگانی که اطراف محل کمپوست سازی آنها محوطه خاکی وجود دارد و یا کلاً در مناطق با گرد و غبار بیشتر شیوع این بیماری بیشتر است.
این بیماری قادر است از پست‌های خان و کمپوست های آماده و پاستوریزه شده را آلوده نماید. بروز بیماری کپک زرد در اثر کمپوست سازی ناقص و زمان و دمای پایین پاستوریزاسیون اتفاق می افتد.
عامل اصلی بیماری: عامل اصلی بیماری گونه های جنسMyceliophthoraوChrysosporium میباشند
عامل فرعی بیماری : کمپوست سازی ناقص عدم پاستوریزه کمپوست درتون و تا حدودی آلودگی کمپوست پاستوریزه شده توسط ها های این کپک کمپوست با ازت زیاد که در اثر کمپوست سازی ناقص به وجود آمده است.

کپک زردعامل ایجاد بیماری :

کمپوست سازی ناقص دمای پایین کمپوست در مرحله کمپوست سازی، گرد و غبار اطراف محل کمپوست سازی و سالن گل آلود شدن آب حوضچه محل کمپوست سازی در در اثر ماندن زیاد و تخلیه نکردن به مدت زیاد، پاستوریزاسیون ناقص، خام بودن کمپوست.
تشدید کننده بیماری: شدت بروز کپک در کمپوست خیس فشرد و لزج بیشتر است . تهویه کم دمای بالا فشردگی کمپوست و رطوبت زیاد کمپوست سبب تشدید بیماری می شود.
تخفیف دهنده بیماری: تهویه بیشتر سالن کاهش دما و رطوبت در سالار سمپاشی با محلول یک هزارم قارچ کش با حجم سمپاشی یک لیتر بر متر مربع
نشانه بیماری: این کفش در ابتدا سفید بوده سپس به طرف مرکز کمپوست رشد می‌کند و بعضاً در صورت شدت آلودگی کل کمپوست را نیز فرا می گیرد .
درمان مقطعی بیماری : رعایت کامل بهداشت بستر کشت محیط و افراد سم پاشی سالن و کمپوست قبل از خاکدهی قبل از پنجه زنی و هوادهی .
درمان قطعی بیماری : کاهش آبیاری کمپوست در دوره کمپوست سازی برای افزایش دمای کمپوست برای تخمیر کامل کمپوست، جدا بودن انبار خاک و انبار کود مرغی و دور بودن این دو انبار از محل کمپوست سازی و تونل و نیز سالن‌ها کمک شایانی به جلوگیری از عدم بروز کپک می نماید
کنترل بیماری: خروج کمپوست های آلوده از سالن قبل از گسترش آلودگی پاستوریزاسیون کمپوست قبل از تخلیه از سالن پس از رفتن به سالن های آلوده از رفتن به سالن های دیگر خودداری کنیم.

نتیجه گیری :

اکثربیماری های قارچ خوراکی قابل پیشگیری هستند .
اگر بهداشت محیط را رعایت کنیم و از کمپوست مرغوب و خاک استریل استفاده نماییم ،درصد ابتلای قارچ به بیماری ها به حد قابل توجهی کاهش می یابد .
طی بررسی های من از آزمایش های متفاوت و همچنین بررسی های گزارشات سالن داران قارچ از جمله مهمترین علت بیماری های قارچ دکمه ای بهداشتی نبودن سالن و امکانات و تجهیزات سالن و عدم استفاده از خاک استریل و کمپوست مرغوب بود.
بطوریکه پس از رعایت نکات بهداشتی و استفاده از مواد اولیه مرغوب در یک فصل کشت،درصد تولید قارچ حدودا ۵ درصد افزایش یافت و درجه کیفی قارچ ها مطلوب تر شد.

شما می توانید با شرکت در دوره های آموزشی قارچ خوراکی شرکت سپید خوشه نقش جهان علاوه بر دریافت آموزش کامل جهت پرورش قارچ خوراکی، از انواع بیماری ها و آفات قارچ نیز آشنا شوید.