حباب تر (مایکاگون)

نام انگلیسی : Wet Buble

نام علمی : Mycogone

رده بندی علمی : قارچ های ناقص

نام عمومی و اسامی دیگر : حباب خیس، جوش تر،پوسیدگی نرم و بیماری مول

زیستگاه و میزان شیوع : در خاک زندگی می کند و در دمای کمتر از ۵/۱۴ درجه سانتی گراد رشد کمتری دارد. این قارچ بسیار شایع بوده وباعث ایجاد خسارات زیادی به کحصول می گردد.دارای انتشار سریع و به بسیاری از قارچ کش ها مقاوم است.

شناسایی بیماری :

تاکنون موارد بیماری زایی آن برای انسان و دام گزارش نشده است. اسپور های آن در دمای ۴۹ درجه سانتی گراد به مدت ۲۴ ساعت از بین می رود.این بیماری، مهمترین بیماری قارچ در کشور چین و بسیاری دیگر از کشورها می باشد.

بقایای قارچ در بستر و خاک پوششی آلوده،محل مناسبی برای رشد این قارچ می باشد.براساس گزارشات، حباب تر یکی از خطرناک ترین بیماری های قارچ خوراکی است. این بیماری در اواخر فلاش اول و در اوایل فلاش دوم وهنگامی که قارچ ها کوچک هستند بروز می کند. اگر این بیماری در فلاش اول ظهور کند،پس از فندقی شدن قارچ ها با جستجو در سالن می توان  تعداد کمی قارچ کوچک که مبتلا به این انگل شده اند را یافت.

در این حالت قارچ سفید و از حالت گرد بودن قارچ خارج شده است. به مرور زمان و با بزرگ تر شدن قارچ ها تعداد قارچ های آلوده بیشتر می شود. در کشور ترکیه بیماری حباب تر و سپس بیماری خشک به ترتیب گسترده ترین بیماری واحد های تولید قارچ هستند. در ایران نیز بیماری حباب تر و حباب خشک از مهمترین بیماری های غیر قابل کنترل در واحدهای تولیدی می باشند.براساس کنترل کردن بیماری و درمان قطعی این دو بیماری در برخی مواقع، غیر قابل اجراست.

عامل اصلی بیماری : عامل اصلی گونه  mycogone perniciosa می باشد.

عامل فرعی بیماری : از بین نرفتن آلودگی در مرحله پاستوریزاسیون خاک پوششی، آلودگی سالن.

عامل ایجاد بیماری : پاستوریزه نا مناسب خاک پوششی، ضدعفونی ناقص سالن.

تشدید کننده بیماری : سیرکولاسیون هوای سالن و عدم خروج هوا، تهویه کم و رطوبت و گرمای زیاد.

تخفیف دهنده بیماری : ورود هوای تازه و دارای اکسیژن زیاد، کاهش آبیاری خاک، کاهش دما  و رطوبت در سالن.

حباب تر (مایکاگون)نشانه بیماری حباب تر  :

به صورت کپک سفید رنگی است که کلاهک ها را مورد حمله قرار می دهد و انها راتبدیل به یک توده سفید نرم می کند. از قارچ های در حال فساد مایع قهوه ای رنگ ترشح می شودکه این مایع حاوی اسپورها و باکتری های بیماری زای دیگر است. در ادامه روی سطح قارچ، پوششی کاملی از کپک سفید رنگ، نرم و مخملی مانند تشکیل می شود.پس دو تا سه روز، قطرات قهوه ای رنگ که نشانه یک آلودگی ثانوی توسط باکتری های عامل پوسیدگی است دیده می شود.میسیلیوم جوان این آلودگی سفید رنگ است ولی بعدا به رنگ قهوه ای درمی آید و تا حدود زیادی با هیف قارچ خوراکی جوش می خورد. پس از رشد انبوه میسیلیوم های سفید رنگ برروی قارچ خوراکی ،میسیلیوم ها به مرور به رنگ قهوه ای در می آمده و پس از رشد کامل،قطرات مایع قهوه ای رنگی را که حاوی اسپورها می باشند آزاد می کند که دارای بوی ناخوشایندی نیز می باشند.با شیوع بیمار ی ، قارچ به صورت غیرطبیعی تغییر شکل پیدا می کند، گویی قارچ در حال پوسیدن و گندیده شدن است. قارچ حباب تر تا حدود زیادی باعث ایجاد رنگ قرمز قهوه ای در قارچ ها می گردد.

درمان مقطعی بیماری حباب تر:

جدا نمودن قارچ های آلوده و ریختن آنها در کیسه پلاستیکی و انتقال به بیرون از سالن و ضدعفونی بسترها باعث جلوگیری از انتشاراین عامل می گردد. برای درمان مقطعی پس از مشاهده الودگی کاهش رطوبت و دما وافزایش تهویه در سالن سبب کندشدن روند رشد این بیماری می گردد. همچنین لازم است آبیاری را به حداقل برسانیم.جمع آوری قارچ های الوده از بستر و ریختن انها در کیسه پلاستیکی و انتقال به بیرون از سالن از کارهای مرحله بعد می باشد. لازم است پس از آن با ۱۰ سی سی فرمالین به ازای هر ۱۰ سانتیمتر مربع از بستر محل آلودگی را تیمار کرد.

اگر سطح بستری شدیدا مورد حمله آلودگی قرار گرفته بود لازم است کیسه کمپوست به طور کامل از سالن خارج و به نقطه ای دور دست انتقال یابد. مبارزه با حشرات از طریق سمپاشی کمک شایانی به جلوگیری از انتقال و انتشار بیماری در واحد زمان و مکان می کند. براساس گزارشات بی کربنات سدیم در کاهش رشد حباب تر موثر است.

درمان قطعی بیماری :

پاستوریزاسیون صحیح و کامل خاک پوششی ، ضدعفونی کامل سالن قبل از ورود کمپوست، قارچ کشی خاک پوششی در روز خاکدهی، در روز پنجه زنی و در روز هوادهی.

پیشگیری بیماری : استفاده از خاک پوششی سالم و غیر آلوده ، رعایت مسائل بهداشتی ، آبیاری با آب کلردار باعث جلوگیری از جوانه زنی اسپور حباب تر می گردد.

کنترل بیماری : با کاهش رطوبت و دما تا  درجه سانتیگراد می توان از گسترش بیماری تا حدودی جلوگیری نمود. بازدید روزانه و کیسه به کیسه کمپوست ها ، سبب شناسایی کمپوست های آلوده دیگر می شود که می تواند ما را در کنترل بیماری یاری کند. برای قارچ چینی لازم است پس از قارچ چینی در سالن های سالم به سالن آلوده مراجعه نمود تا از انتقال بیماری به سالن های دیگر جلوگیری شود.

شما می توانید با شرکت در دوره های آموزشی قارچ خوراکی شرکت سپید خوشه نقش جهان علاوه بر دریافت آموزش کامل جهت پرورش قارچ خوراکی، از انواع بیماری ها و آفات قارچ نیز آشنا شوید.