کاشت و پرورش گیاه دارویی اسطوخدوس همراه با خواص آن

کاشت و پرورش گیاه دارویی اسطوخدوس همراه با خواص آن

اگر به کاشت و پرورش گیاهان در خانه علاقه مند هستید ، شاید وقت آن رسیده که یک گیاه زیبا و همینطور پرخاصیت نظیر گیاه دارویی اسطوخدوس را در خانه پرورش دهید. در ادامه به روش های کاشت و پرورش گیاه دارویی اسطوخدوس همراه با خواص آن می پردازیم. با شرکت سپیدخوشه نقش جهان ، برگزار کننده دوره های آموزش کشاورزی ، آموزش باغبانی ، پرورش حلزون و … همراه باشید.

کاشت و پرورش گیاه دارویی اسطوخدوس همراه با خواص آن

گیاه اسطوخدوس به عنوان یکی از بهترین گیاهانی شناخته می شود که می توان به راحتی در خانه پرورش داد. گل های این گیاه دوست داشتنی علاوه بر زیبایی از خواص متعددی هم برخوردار است. علاوه بر این پراکنده شدن عطر فراوان این گیاه در محیط موجب آرامش ذهن و روح شما می شود.

با توجه به اینکه اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی پرطرفدار است در صورتی که بتوانید این گیاه را خودتان بکارید و پرورش دهید قطعا می توانید از مزایای آن نیز بیشتر بهره مند شوید. همچنین اگر به کاشت گیاهان دارویی علاقه مند هستید دوره های آموزش کاشت گیاهان دارویی در شرکت سپیدخوشه نقش جهان را از دست ندهید.

کاشت و پرورش گیاه دارویی اسطوخدوس همراه با خواص آن

معرفی گیاه دارویی اسطوخدوس (لاواندا)

قبل از اینکه به روش کاشت و پرورش گیاه اسطوخودوس بپردازیم، بد نیست در مورد این گیاه با ارزش بیشتر بدانید. گیاه اسطوخودوس با نام علمی لاواندا در دسته ی گیاهان علفی چندساله و همیشه سبز قرار دارد و دارای عمر کوتاهی است. این گیاه اغلب به شکل درختچه های کوچک رشد می کند. شکل برگ های آن با سایر گیاهان دیگر تفاوت دارد و به صورت کشیده با کرک های سفید است. لاواندا در زمان باز شدن گل هایش ظاهر بسیار زیبایی پیدا می کند. گل های این گیاه اغلب به رنگ های بنفش ، صورتی ، آبی و ارغوانی دیده می شود.

احتمالا در خصوص خواص بی نظیر روغن اسطوخودوس شنیده اید. این روغن در تمام قسمت های این گیاه یافت می شود. علاوه براین رایحه فوق العاده برگ های گیاه اسطوخودوس نیز از خاصیت درمانی برخوردار است.

خواص گیاه دارویی اسطوخدوس

استفاده در صنعت عطر سازی                      درمان کننده رماتسیم، آرتروز و نقرس

ضد عفونی کردن زخم ها و جراحات              رفع استرس و افسردگی

رفع بی‌خوابی                                           برطرف کردن مشکلات هاضمه

موثر در درمان انواع سردردها                       موثر در برطرف کردن مشکلات پوستی

تقویت معده                                             از بین برنده کرم‌های روده و معده

برطرف کردن سرفه                                     تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی

درمان کننده زردی                                      درمان کننده آسم

خواص گیاه دارویی اسطوخدوس

روش کاشت و پرورش گیاه دارویی اسطوخدوس

اگر تاکنون گیاهانی مثل گلبر، رزماری و گیاهان دارویی مشابه دیگر را پرورش داده باشید کاشت و پرورش گیاه اسطوخودوس برای شما خیلی ساده خواهد بود. با توجه به اینکه اسطوخودوس در انواع مختلفی وجود دارد، بنابراین هنگام کاشت این گیاه ابتدا باید گونه ای را که متناسب با آب و هوای منطقه شما می باشد انتخاب کنید. کاشت اسطوخودوس به دو روش بذر و قلمه امکان پذیر است ، اما بهترین روش برای کاشت آن استفاده از قلمه است. البته ما در ادامه کاشت اسطوخودوس را به هر دو روش قلمه و بذر برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

  • کاشت گیاه دارویی اسطوخدوس از طریق قلمه زدن

برای این منظور باید قلمه ی گیاه را از مراکز تولید گل و گیاه اسطوخودوس تهیه کنید. با توجه به اینکه این گیاه بعد از رشد دارای شاخ و برگ های زیادی می شود ، بنابراین بهتر است قلمه اسطوخدوس را در گلدانی نسبتا بزرگ با زهکشی مناسب بکارید. پس از اینکه از زهکشی گلدان مطمئن شدید آن  را با مقداری خاک مناسب پر کنید. خاک مناسب برای گیاه اسطوخدوس معمولا ترکیبی از خاک باغچه ، ماسه و پرلیت است. در ابتدا باید نصف کمتر گلدان را با خاک پر کنید. پس از قرار دادن قلمه گیاه در وسط گلدان مابقی خاک را به گلدان اضافه کنید و با دست فشار دهید تا قلمه در جای خود محکم شود.

همچنین در صورتی که قلمه را از گیاه اصلی تهیه کرده اید، برای ریشه دهی زودتر گیاه باید آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و در یک بستر سبک و مرطوب بکارید تا ریشه دهد ، سپس بعد از ۷ روز  آن را به گلدان مورد نظر منتقل کنید.

شایان ذکر است سرشاخه های گلدار گیاه اسطوخودوس به عنوان قسمت اصلی برای مصارف دارویی محسوب می شود که شما می توانید از اول تیر تا اواسط مرداد آنها را بچینید.

نکات مهم جهت نگهداری از گیاه اسطوخودوس در روش قلمه زدن

-ساقه قلمه گیاه باید حدود ۶ سانتی متر زیر لبه گلدان باشد. بعد از آن مقداری از خاک را با کود مخلوط کرده و روی خاک گلدان بریزید.

-قلمه باید به طور کامل آبیاری شود به گونه ای که آب از ته گلدان خارج گردد.

-گلدان را در مکانی پر نور و گرم قرار دهید. توجه داشته باشید که گیاه اسطوخودوس به سرما حساس است ، بنابراین بهتر است همیشه در گلدان از آن نگهداری کنید تا در فصول سرد سال بتوانید به راحتی آن را به داخل منزل منتقل نمایید.

-رشد قلمه در ابتدا به مدت ۱ سال کند خواهد بود. در سال های اولیه گیاه را بیشتر هرس کنید تا برای رشد بیشتر تحریک شده و از رشد طولی آن هم جلوگیری شود. ( طول گیاه در سال اول نباید از ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر بیشتر شود.)

نکات مهم جهت نگهداری از گیاه اسطوخودوس در روش قلمه زدن

  • کاشت گیاه دارویی اسطوخدوس از طریق بذر:

کاشت اسطوخدوس از طریق بذر مرغوب نیز امکان پذیر است. در این صورت باید در ابتدا یک گلدان بزرگ با عمق کم انتخاب کنید. خاک مناسب برای کاشت بذر این گیاه  مخلوطی از کوکوپیت ۳۰ درصد، پیت ماس ۵۰ درصد و پرلیت ۲۰ درصد می باشد. قبل از اینکه بذر های گیاه اسطوخودوس را روی خاک بریزید باید با آب خاک را کاملا خیس کنید تا خاک نشست کند. بعد از قرار دادن بذرها، دوباره مقداری کمی از همان ترکیب خاک را بر روی بذرها بریزید و کمی روی آن را آبیاری کنید.

توجه کنید استفاده از کود دامی برای این روش از کاشت گیاه اسطوخودوس در صورتی مناسب است که کود به هیچ عنوان تازه نباشد. گلدان را در محیط مناسب قرار دهید تا بذرها شروع به جوانه زدن کنند. بعد از اینکه بذرها جوانه زدند آنها را به بستر اصلی شان منتقل کنید.

شرایط مورد نیاز  برای نگهداری از گیاه اسطوخودوس

  • نور

بهترین نور برای رشد گیاه اسطوخودوس ، نور کامل آفتاب است. این نور باید در طول روز به مدت ۸ الی ۱۰ ساعت به گیاه شما بتابد.

  • آبیاری

اسطوخودوس از گیاهان مقاوم به شمار می رود که می تواند تا حدودی خشکی خاک را تحمل کند. به همین خاطر در زمان دو آبیاری اجازه دهید خاک گیاه کاملا خشک شود.

  • دما

در بخش های قبلی به حساسیت زیاد این گیاه نسبت به سرما اشاره شد. در واقع مناسب ترین دما برای رشد گیاه اسطوخودوس دمایی ما بین ۲۵ الی ۱۸ درجه سانتی گراد است.