در مورد نخل کنتیا چه میدانید

در مورد نخل کنتیا چه میدانید

اگر عاشق مناطق گرمسیر استوایی هستید، با نگهداری از یک نخل کنتیا به راحتی این فضا را در محل زندگی و کار خود تداعی کنید و یک جذابیت استوایی به خانه خود ببخشید. اما در مورد نخل کنتیا چه میدانید ؟ در اینجا خلاصه ای از نحوه مراقبت از این گیاه با جزئیات بیشتر آورده شده است. اگر شما هم به پرورش گل و گیاه علاقه مندید، با سپیدخوشه همراه باشید.

معرفی نخل کنتیا

نخل کنتیا (Kentia Palm) که با نام علمی Howea forsteriana شناخته می شود و متعلق به خانواده Arecaceae  می باشد، یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی لوکس است که مانند گیاه لاکی بامبو ، ارکیده و گیاهان پر انرژی دیگر بسیار محبوب است که زیبایی خارق العاده ای را برای مکان های سرپوشیده به ارمغان می آورد. این گیاه به خاطر برگ های بسیار زیبایش به نخل بهشتی نیز معروف شده است. زادگاه نخل کنتیا کشور استرالیاست و ارتفاع آن در این کشور حتی به ۱۵ متر نیز می رسد. اما در گلدان به طور معمولی تا ۳ متر بیشتر رشد نخواهد کرد.

گیاه کنتیا خیلی آهسته رشد می کند بنابراین هر ۳ الی ۵ سال به تعویض گلدان نیاز دارد. شما می توانید میزان رشد سالانه ساقه این گیاه را از خط های کرم رنگ روی تنه گیاه بفهمید. با رعایت نکاتی که در ادامه در خصوص نگهداری از نخل کنتیا خواهیم گفت، می توانید از این گیاه شاداب و زیبا در فضای خانه و محل کار خود لذت ببرید.

روش نگهداری از نخل کنتیا

روش نگهداری از نخل کنتیا

نکات مربوط به آبیاری نخل کنتیا:

نخل کنتیا به ویژه در فصل رشد به آبیاری و مراقبت منظم نیاز دارد. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه گیاه، گلدان آن باید از سوراخ های لازم جهت خروج آب اضافی برخوردار باشد. علاوه بر این قبل از آبیاری نخل کنتیا در هر نوبت سطح خاک گلدان باید تا عمق ۲.۵ تا ۵ سانتیمتر خشک شده باشد. توجه کنید که آبیاری بیش از اندازه و مرطوب بودن همیشگی خاک منجر به زرد و قهوه ای شدن نوک برگ های نخل کنتیا و در نهایت پوسیده شدن ریشه و ساقه گیاه می شود. نخل کنتیا مانند گیاهان دیگر در زمستان به آبیاری کمتری نیاز دارد.

مشکلاتی که کم آبی برای نخل کنتیا ایجاد می کند عبارتند از:

  • لوله شدن و افتادن برگ ها
  • خشکیدن نوک و حاشیه برگ ‌ها
  • عکس‌العمل منفی در برابر کوددهی (نظیر سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها و همچنین سوختن و از بین رفتن ریشه‌ها)

رطوبت مورد نیاز نخل کنتیا:

ظاهر نخل کنتیا در آب و هوای خشک دچار مشکلات و تغییراتی می شود. بنابراین اگر در مناطق خشک زندگی می کنید حتما با آب‌های بدون املاح مرتبا آن را غبارپاشی کنید. همچنین می توانید یک زیر گلدانی را از سنگریزه پر کنید و  تا نیمه دیواره درون آن آب بریزید. سپس گلدان نخل را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید اما باید مواظب باشد که کف گلدان با آب زیرگلدانی تماس پیدا نکند. در این روش آب موجود در زیرگلدانی به تدریج تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز برگ های نخل کنتیا را تأمین می ‌نماید.

نور لازم برای نگهداری از نخل کنتیا:

مناسب ترین نور برای نخل کنتیا نور ملایم است. بنابراین از قرار دادن این گیاه در نور مستقیم آفتاب و یا فضاهای تاریک خودداری کنید. تابیدن مستقیم نور خورشید به گیاه موجب بروز لکه‌های خشک بر روی پهنک برگ و یا نوک و حاشیه برگ‌ها می شود. البته در صورتی که نخل کنتیا ۵ سال به بالا داشته باشد تا حدودی می‌تواند نور مستقیم آفتاب را نیز تحمل نماید. اما به طور کلی مناسب ترین نور برای نخل کنتیا نوری است که از پشت وسایلی مانند پرده به این گیاه بتابد.

رنگ برگ های نخل کنتیا با توجه به میزان نور محیط تغییر می کند. مثلا در سایه به رنگ سبز زیتونی و در محیط پر نورتر به رنگ های روشن تر در می آید. در صورتی که برگ های نخل کنتیا بیش از اندازه بلند شود و از استحکام کافی برخوردار نباشد نشان دهنده کمبود نور در محیط گیاه است.

برای اینکه نور به میزان یکنواخت به تمام قسمت های گیاه بتابد و تاج گیاه به طرف نور خم نشود لازم است ماهانه گلدان را در همان مکانی که قرار دارد ۹۰ درجه بچرخانید.

در مورد نخل کنتیا چه میدانید

دمای لازم برای نخل کنتیا:

با وجود اینکه نخل کنتیا متعلق به مناطق گرمسیر است اما در مناطق معتدل نیز به خوبی رشد می کند. این گیاه تا دمای ۵- درجه سانتی‌گراد را نیز به مدت چند ساعت می تواند تحمل کند. اما به طور کلی دمای زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد برای رشد این گیاه مناسب نیست.  دمای پایین موجب سیاه شدن و ریزش برگ های کنتیا می شود. مناسب ترین دما برای این گیاه در فصول سرد سال بین ۱۷ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد و در طی فصول گرم نیز بین ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. البته نخل کنتیا تا دمای ۳۷ درجه را نیز در صورتی که از تابش مستقیم آفتاب دور باشد تحمل می کند.

خاک مناسب برای نخل کنتیا:

خاک مناسب این نخل خاک غنی همراه با زهکش در انتهای گلدان است. البته نباید از بافت خاک خیلی سبک مثل پرلیت و ورمی کولایت برای این گیاه استفاده کنید. ترکیبی از شن و یا پیت موس به همراه خاک برگ و خاک معمولی مناسب ترین خاک برای نخل کنتیا می باشد. نخل کنتیا در گلدان کوچک تر از حد لازم نیز به خوبی زندگی می کند، اما اگر دوست دارید گیاهتان خیلی زودتر شد کند باید فضای کافی برای ریشه آن در نظر بگیرید.

کوددهی نخل کنتیا:

در کود مناسب برای نخل کنتیا باید میزان نیتروژن و پتاسیم بیش از فسفر باشد. مثلا نسبت ۳-۱-۳ و ۲-۱-۳ برای این گیاه مناسب است. به این ترتیب شما می توانید کودهایی با فرمول ۱۲-۴-۱۲ و یا ۱۰-۵- ۱۵ و حتی ۱۸-۱۸-۱۸(Slow-release) را برای گیاه خود استفاده کنید. دقت کنید هرگز به گیاهی که خاک نسبتاً خشکی دارد کود ندهید. بهتر است رطوبت خاک را به میزان کافی تامین کنید و برای نوبت بعدی همراه با آبیاری گیاه از کود استفاده کنید.

همچنین نباید در کوددهی زیاده روی کرد. زیرا در صورتی که املاح و عناصر خاک زیاد شود منجر به شوری خاک شده و همین امر ابتدا باعث سوختگی نوک برگ‌ها و سپس تمامی برگ و حتی از بین رفتن تمامی گیاه می‌شود. اگر گیاه شما با چنین مشکلی رو به رو شده است مدتی باید آن را با آب بدون املاح آبیاری کنید. روش دیگر آبیاری مداوم گیاه بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است تا تمام املاح و عناصر اضافی خاک از گلدان بیرون بیاید که در این روش گلدان باید از زهکش مناسب برخوردار بوده و در محیط باز یا حمام قرار بگیرد.

نحوه تکثیر نخل کنتیا:

روش اصلی برای تکثیر نخل کنتیا کاشت بذر است. بذرهای کنتیا از زادگاه اصلی آن یعنی استرالیا به سایر نقاط جهان صادر می‌شود. ۴ تا ۷ سال طول می کشد تا کنتیا پس از کاشت بذر به رشد مناسب برای فروش در بازار برسد. برای زیبایی ظاهر گیاه در هر گلدان ۲ تا ۵ بذر با هم کاشته می شوند. بذر مناسب کنتیا اغلب به رنگ نارنجی و یا قرمز هستند و گاهی اوقات نیز نواحی قهوه‌ای یا سیاه رنگ بر روی آنها دیده می شود. به هیچ عنوان بذر سبز این گیاه را تهیه نکنید زیرا جوانه زنی آن بسیار کند است و ۶ ماه یا حتی بیشتر طول می کشد. بذر کنتیا باید در مخلوط خاک معمولی و خاک برگ همراه با برخورداری از رطوبت میانه‌ای همیشگی کاشته شود.

آشنایی با آفات و بیماری های نخل کنتیا

نحوه هرس کردن نخل کنتیا:

برگ‌هایی که در قسمت پایینی گیاه قرار دارد به مرور زمان افقی می شوند که برای حفظ زیبایی گیاه می توانید این برگها را از آن قطع کنید. برش برگ ها را بهتر است بسیار نزدیک به تنه اصلی انجام دهید تا مقدار کمی از دم برگ بر روی تنه باقی بماند.

آشنایی با آفات و بیماری های نخل کنتیا:

  • بیماری خمیدگی کنتیا (Howea Leaning Disease)

هنوز دلیل مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است. این بیماری منجر به خم شدن تاج گیاه به یک سمت می شود و حتی گاهی اوقات درجه این خمیدگی به ۹۰ درجه هم می رسد. متاسفانه این بیماری مرموز در نهایت موجب از بین رفتن گیاه می شود.

  • کپک سیاه

در شرایط خیلی مرطوب که گیاه از تهویه مناسبی برخوردار نیست اینگونه قارچ ها در آن ایجاد می شود. هرس مناسب گیاه و همینطور جلوگیری از خیس شدن برگ های آن در طی آبیاری می تواند به جلوگیری از شیوع چنین بیماری در گیاه کمک کند.

  • کنه تارعنکبوتی، شپشک های آرد آلود و حشرات سپردار

موارد مذکور از دیگر آفات این گیاه به شمار می روند که برای جلوگیری از ازدیاد آنها باید از سموم حشره کش سیستمیک استفاده کرد.