کشت و پرورش فلفل دلمه ای

10%
Saat
20 ساعت
Tarik
حضوری و آنلاین
Modares
خانم مهندس امینی
Hozori
نوع برگزاری: تئوری
Hozori
تعداد جلسه تئوری: 20
Hozori
تعداد جلسه عملی
9,000,000‬ تومان
اشتراک گذاری:

مدرس دوره: خانم مهندس امینی

 

از مزایای حضور در دروه می توان به مشاوره رایگان قبل از شروع، آموزش کاربردی با مربیان به نام و اخذ مدرک از جهاد کشاورزی اشاره کرد. همچنین شما با دریافت مدرک بین المللی ما می توانید جهت اخذ وام خود اشتغالی اقدام نموده، و تا زمان رسیدن به مرحله کار از مشاوره ما استفاده کنید.

 

سر فصل های دوره آموزش کشت و پرورش فلفل دلمه ای :

۱. تاریخچه
۲.شرایط محیطی لازم برای پرورش در گلخانه
۳.ارقام فلفل دلمه ای
۴. روش های کشت فلفل دلمه ای
۵. طول دوره رشد اقتصادی
۶. پرورش نشاء استاندارد و شرایط انتقال به زمین اصلی
۷. تهیه بستر کشت فلفل دلمه ای
۸. نحوه ابیاری و تغذیه
۹. سیستم های تربیت و هرس بوته و هرس میوه
۱۰. گرده افشانی و تشکیل میوه
۱۱. باردهی دوره ای
۱۲.برداشت، سورتینگ و انبارداری
۱۳. اختلالات فیزیولوژیک
۱۴. بیماری های قارچی

آموزش و کشت فلفل دلمه ای با جدید ترین متد های روز علم پزشکی

آموزش کشت فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ‌ای خام یا پخته، یک افزودنی شیرین، خوشمزه و رنگارنگ برای تقریباً هر نوع سالاد یا وعده غذایی است.

با توجه به محبوبیت این نوع فلفل شیرین و خوشمزه و کاربرد آن در اکثر دستورهای غذایی سراسر جهان، کشت و برداشت فلفل دلمه ای می تواند سود قابل توجهی داشته باشد.

فلفل دلمه ای کم کالری و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. این گیاه منبع ویتامین A و C و همچنین سرشار از پتاسیم، اسید فولیک و فیبر است.

در این مقاله قصد داریم آموزش کشت فلفل دلمه ای شیرین و خوشمزه را ارائه دهیم. همچنان با وب سایت سپید خوشه همراه باشید.

یکی از محصولات کشاورزی پرطرفداری که در شرایط گلخانه ای نیز به خوبی رشد می کند، فلفل دلمه ای است که در رنگ ها و طعم های گوناگون به صورت خام و یا پخته به عنوان یک چاشنی بی نظیر در سالاد ها و غذاها مصرف می گردد.

به کارگیری فن آوری های مدرن در گلخانه ها منجر شده تا شرایط آب و هوایی محیط رشد سبزیجاتی نظیر فلفل دلمه ای به طور مستمر و گسترده بهینه سازی و کنترل گردد، که در این صورت سرعت رشد و بازدهی این سبزیجات افزایش می یابد.

همچنین خوب است بدانید محصولات گلخانه ای نظیر فلفل دلمه ای، که دارای سرعت رشد آهسته ای هستند، نسبت به دیگر محصولات گلخانه ای نظیر گوجه، خیار و بادمجان، در زمان برداشت، میوه بیشتری خواهند داشت.

در هر صورت برای ورود و کسب درآمد بیشتر در هر زمینه ای، دانش کافی و استفاده از تجربیات اساتید ان رشته به ما در افزایش بازدهی و سرمایه کمک خواهد کرد

آشنایی با گیاه فلفل دلمه ای – گیاه فلفل دلمه ای چیست؟

فلفل دلمه ای پوست بیرونی صافی دارد که از گوشت تازه و ترد داخل آن محافظت می کند. میوه توخالی است و دانه های بی شماری در مرکز آن جمع شده که به غشای سفید در امتداد دیواره ها چسبیده اند.

این گیاه به صورت علمی در دسته بندی میوه ها قرار می گیرد. اما در دنیای آشپزی بیشتر آن را جزو سبزیجات در نظر می گیریم.

کشت فلفل دلمه ای به خصوص زمانی که تجربه کافی ندارید می تواند کمی چالش برانگیز باشد. این گیاه به محافظت در برابر سرما و آب فراوان نیاز دارد.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید این سبزی را به باغچه یا گلخانه خود اضافه کنید، باید اطلاعات زیادی در مورد کشت آن بدانید.

آموزش کشت فلفل دلمه ای همه چیز در مورد نحوه ی کشت تا برداشت این محصول را در بر می گیرد.

گیاه فلفل دلمه ای پس از باز شدن و بزرگ شدن چندین برگ، به طور طبیعی به دو ساقه تقسیم می شود. شما باید این ساقه ها را مانند گوجه فرنگی، انگور و سایر محصولات مشابه روی یک داربست پرورش دهید.

اما بر خلاف گوجه فرنگی، ساقه های گیاه فلفل دلمه ای متمایل به پایین نمی شوند و مستقیماً به سمت بالا رشد می کنند. گل های فلفل دلمه ای نیز در زیر برگ ها تشکیل می شوند.

شما باید در زمان آموزش کشت فلفل دلمه ای به نحوه کشت و پرورش انواع بذرهای این محصول توجه کنید.

برای مثال فلفل دلمه ای قرمز نسبت به فلفل دلمه ای سبز از بذر متفاوت و مدت پرورش طولانی تری برخوردار است. به همین خاطر در بازار نیز با قیمت بالاتری به فروش می رسد.

نکات اصلی آموزش کشت فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای از خانواده سیب ‌زمینیان است. این گیاه در رنگ های سبز، قرمز، نارنجی و زرد و به صورت کمیاب تر به رنگ قهوه‌ای، بنفش و حتی سفید، تولید می شود.

فلفل دلمه ای بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی است. اما محبوبیت جهانی دارد و در حال حاضر در کشورهایی مثل ایران نیز به وفور تولید و صادر می شود.

در آموزش کشت فلفل دلمه ای قبل از هر چیز به تهیه بذر مرغوب این گیاه اشاره شده است.

این بذرها باید کاملا با کیفیت و عاری از هر نوع گرد و غبار باشند. در اینجا به آموزش مراحل کشت فلفل دلمه ای می پردازیم:

  • مرحله کشت و نشاء فلفل دلمه ای

در این مرحله از آموزش کشت فلفل دلمه ای نکاتی وجود دارد که باید حتما در نظر داشته باشید.

ابتدا بذرهای تهیه شده را به مدت چند ساعت (۳ تا ۷ ساعت) درون آب قرار دهید تا خیس بخورد.

اگر بذرها را درون آب خیلی گرم یا سرد قرار دهید ممکن است بذرها دیرتر جوانه بزنند. بنابراین در این مرحله استفاده از آب ولرم توصیه شده است. بعد از این مدت، بذرها ته ظرف ته نشین شده و جوانه می زنند.

در این مرحله باید یک ظرف یا سینی پر از خاک حاصلخیز و مرغوب را برای نشاء فلفل دلمه ای آماده کنید. شما باید سوراخ هایی را به عمق یک سانتی متر در خاک ایجاد کرده و  بذر را درون آنها بکارید.

سینی نشاء باید در یک جای نسبتا گرم بدون تابش مستقیم خورشید قرار داده شود. حفظ دمای مناسب یکی از فاکتورهای مهم برای کشت و پرورش هر نوع گیاه است.

در آموزش کشت فلفل دلمه ای،  دمای مناسب برای پرورش این محصول در این مرحله بین ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتیگراد عنوان شده است.

همچنین شما باید سطح خاک سینی نشاء را مرتبا مرطوب کنید و اجازه ندهید که سطح خاک خشک شود. البته توجه داشته باشید که خاک نباید زیاد خیس شود.

پس از اینکه جوانه ها دارای دو برگ کامل شدند می توانید گیاه را از سینی نشاء به گلدان های مورد نظر منتقل کنید. گیاهان فلفل دلمه ای باید در فاصله حداقل ۵ سانتی متری در گلدان ها کشته شوند.

  • نگهداری از گیاه فلفل دلمه ای از کشت تا برداشت محصول

گیاهان فلفل دلمه ای را در جای گرم و با نور کافی قرار دهید. شما می توانید هر روز به مدت ۸ تا ۱۶ ساعت از چراغ های فلورسنت برای تامین نور مورد نیاز این گیاهان استفاده کنید.

در آموزش کشت فلفل دلمه ای PH خاک برای پرورش این گیاه بین ۵٫۵ تا ۵٫۷ عنوان شده است. شما می توانید در صورت نیاز از آهک برای بالا بردن سطح PH و از خاک کمپوست نیز برای کاهش PH استفاده کنید.

دوره رشد فلفل دلمه ای از زمان باروری تا برداشت این محصول تقریبا بین ۶۰ تا ۱۲۰ روز است.

هنگامی که گیاهان فلفل دلمه ای قد کشیدند و بارور شدند حتما به یک تکیه گاه یا داربست برای تحمل وزن میوه ی آنها نیاز خواهید داشت.

طبق آموزش کشت فلفل دلمه ای برای تولید محصول ارگانیک توصیه می شود از کودهای ورمی کمپوست و یا کود حیوانی پوسیده استفاده کنید.

فلفل دلمه ای نیاز به آبیاری عمیق در هفته دارد. اگرچه گیاه فلفل دلمه ای هوای گرم را دوست دارد، اما در گرمای شدید نیز شکوفا نمی شود. در صورتی که پرورش فلفل دلمه ای در دمای بسیار بالا انجام شود محصول باید در صورت لزوم دو بار در روز آبیاری شود.

آب و هوای خشک باعث ایجاد فلفل های تلخ یا تند می شود، اما آبیاری بیش از حد نیز می تواند ریشه ها را خفه کند یا منجر به پوسیدگی انتهای شکوفه ها شود که در صورت کاهش کلسیم در خاک اتفاق می افتد.

بنابراین آبیاری خود را با دقت کنترل کنید و آن را تا حد امکان متعادل نگه دارید.

 

  • مرحله برداشت فلفل دلمه ای

شما باید به زمان برداشت فلفل دلمه ای توجه کنید. مناسب ترین زمان برداشت این محصول زمانی است که فلفل ها به میزان کافی بزرگ شده اند و تغییر رنگ داده اند.

زمانی که تقریباً ۸۵ تا ۹۰ درصد سطح فلفل دلمه ای به رنگ های سبز، قرمز و غیره درآمدند زمان برداشت آنها فرا رسیده است.

میوه ها باید با قیچی و یا چاقوی تیز از بوته گیاهان جدا شوند. اگر سعی کنید فلفل دلمه ای را بدون ابزار از روی گیاهان جدا کنید، ممکن است هم میوه و هم گیاه آسیب ببینند.

  • مرحله مراقبت پس از برداشت فلفل دلمه ای

فلفل ها بعد از برداشت باید با استفاده از هوای سرد خنک نگه داشته شوند. میوه ها را نباید با آب خنک کرد، زیرا محلول خنک کننده می تواند به داخل میوه فلفل نفوذ کرده و باعث پوسیدگی آنها شود.

بسته به نحوه بازاریابی میوه ها، آن ها را می توان در کارتن های مقوایی یا پلاستیکی بسته بندی کرد یا درون کیسه ها قرار داد و به بازار عرضه کرد.

 

آشنایی با بیماری ها و آفات رایج  فلفل دلمه ای

در آموزش کشت فلفل دلمه ای به بیماری ها و آفات فلفل دلمه ای و نحوه ی جلوگیری از هر کدام اشاره شده است.

شایع ترین آفتی که روی فلفل دلمه ای کشت شده به روش کشت هیدروپونیک در گلخانه ها یافت می شود شته ها هستند. همچنین بیماری هایی از جمله بوتریتیس، پیتیوم و ریزوکتونیا می توانند بر محصولات فلفل دلمه ای تأثیر بگذارند.

در حالی که برای جلوگیری از بیماری ها و آفات می توان از آفت کش ها استفاده کرد، بهداشت خوب گلخانه (حذف مواد گیاهی مرده و آلوده)، رعایت شرایط محیطی (حرکت هوای کافی، به حداقل رساندن رطوبت بیش از حد) و اقدامات عملی (آبیاری منظم و کوددهی) بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری ها هستند.

علاوه بر باکتری‌ها و قارچ‌ها، ویروس‌های متعددی نیز وجود دارند که می ‌توانند بر فلفل ‌های دلمه ای تأثیر منفی بگذارند، از جمله ویروس لکه ‌دار خفیف فلفل (PMMoV) و بیماری موزائیک خفیف (پیسک).

در آموزش کشت فلفل دلمه ای به روش های غیرفعال کردن این ویروس ها و جلوگیری از انتشار بین گیاهی آن ها اشاره می شود.

یک نکته مهم در این خصوص خرید بذر فلفل دلمه ای ی مرغوب از یک تامین کننده معتبر است.

 

 

بررسی اختلالات فیزیولوژیکی گیاه فلفل دلمه ای

دمای بسیار گرم می تواند باعث ریزش گل ها شود. در ماه های تابستان که دمای هوای بیرون بسیار بالاتر است، این مشکل رایج تر است.

همچنین هنگامی که میوه ها در معرض نورهای خیلی شدید قرار می گیرند، احتمال آفتاب سوختگی آنها وجود دارد.

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، گیاهان را در جهت رویشی هدایت کنید تا رشد برگ ها را افزایش دهید که بتوانند بر روی فلفل ها سایه بندازند.

همچنین هنگام هرس، یک یا دو برگ اضافی بگذارید تا سایه بیشتری برای میوه ها ایجاد شود.

میوه های تغییر شکل یافته می توانند ناشی از گرده افشانی ضعیف باشند، به خصوص زمانی که دمای رشد پایین است.

استفاده از زنبور عسل می تواند به بهبود گرده افشانی و به دنبال آن بهبود رشد میوه ها کمک کند.

ضایعات تیره‌ ای که به بافت مردگی در کف فلفل ‌ها تبدیل می‌ شوند، ناشی از پوسیدگی انتهای شکوفه‌ها است که به دلیل کمبود کلسیم ایجاد می‌ شود.

در چنین شرایطی ممکن است محلول غذایی حاوی کلسیم ناکافی باشد. این مشکل حتی می تواند زمانی رخ دهد که کلسیم کافی وجود دارد، اما جذب آن به دلیل نور کم یا رطوبت زیاد کاهش یافته است.

 


جمع بندی آموزش کشت فلفل دلمه ای

 

شما می توانید به کشت گیاه فلفل دلمه ای هم ، به عنوان یک سرگرمی در منزل و هم به عنوان یک محصول پرسود کشاورزی در گلخانه ها توجه کنید.

رسیدن فلفل دلمه ای بسته به نوع فلفل دلمه ای که می خواهید برداشت کنید بین ۶۰ تا ۱۲۰ روز طول می کشد. فلفل سبز در زمان کمتری به مرحله برداشت می رسد.

در آموزش کشت فلفل دلمه ای به نحوه کشت، کنترل دما، آبیاری، کوددهی، برداشت و همینطور نحوه کنترل تهاجمات آفات اشاره می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.۰۳۱۳۳۳۸۶۱۶۴