مواد غذایی مورد نیاز قارچ دکمه ای

قارچ دکمه ای مانند سایر قارچ ها از ارگانیسمهای هتروتروفیک به شمار می رود، به این معنی که به علت فقدان کلروفیل قادر به استفاده از کربن هوا به طریق فتوسنتز نبوده و لذا برای تامین مواد غذایی و متابولیسم خود به منابع کربن که قبلاً به وسیله گیاهان سبز تهیه و آماده گردیده (در اثر فتوسنتز) وابسته می‌باشد. منابع کربنی که مورد استفاده قارچ قرار می گیرد کاه و کود حیوانی است.
علیرغم اینکه قارچ ها عملیات فتوسنتز را انجام نمی دهند، و از این نظر خودشان نمی‌توانند تحت تاثیر نور و روشنایی تشکیل مواد ارگانیک بدهند.لذا غالب قارچ های تولیدی از جمله قارچ دکمه ای نیاز به روشنایی نداشته و رشدشان در تاریکی صورت می‌گیرد.

مواد غذایی مورد نیاز قارچ عبارتند از:

۱-آب: چون در حدود ۹۲ درصد قارچ را آب تشکیل می‌دهد، لذا تأمین این عنصر جهت رشد و نمو قارچ بسیار ضروری است.
۲-منابع کربن: کربوهیدرات های ساده از قبیل قند و نشاسته برای قارچ دارای اهمیت چندانی نمی باشد. مواد مورد نیاز قارچ ترکیبات پیچیده هستند که قسمتی از دیواره های سلولی گیاهان از قبیل سلولز ،همی سلولز و لیگنین را تشکیل می‌دهند و این مواد در کمپوست وجود دارند. برخی از این مواد تجزیه می‌شوند و برخی هم در حین کمپوست سازی تبدیل می گردند.

۳-منابع نیتروژن: شامل موادی از قبیل پروتئین، آمینو اسید ها واسید نوکلئیک می باشد. اسید اوریک، اسید هیپوریک، اوره و آمونیاک در انواع مختلف کود های حیوانی یافت می شود.
چنین ذکر می‌شود که قارچ ها نیترات را جذب نمی‌کنند.
آمونیاک گازی شکلNH3 زیان آور است،لیکن آمونیوم نیتروژنNH4+می تواند به عنوان منبع نیتروژن جذب و مورد استفاده قرار بگیرد.
قسمت اعظم ازت مورد نیاز قارچ می تواند از طریق ازت موجود در لیگنین که پس از اتمام فاز یک و دو فراهم می گردد و به کمپلکس هوموس لیگنین سرشار از ازت معروف است مورد استفاده قرار بگیرد.

۴-ویتامین ها: ویتامین ها شامل تیامین، بیوتین و تعدادی دیگر از فاکتورهای رشد می باشد.

۵-مواد معدنی: موادمعدنی از قبیل فسفر ،گوگرد، پتاسیم، کلسیم و منیزیم می‌باشد. این مواد برای تمام مراحل فیزیولوژیکی لازم و مفید می باشد. برخی از مواد معدنی به مقدار کم مورد نیاز هستند ولی از اهمیت لازم برخوردار می باشند.

تعدادی از این مواد عبارتند از مس، روی ،منگنز و… این مواد به مقدار کافی در کاه و کود مرغی و به تبع آن در کمپوست تهیه شده با این مواد موجود هستند. با وجود کلسیم زیاد که از طریق سنگ گچ به کمپوست افزوده می‌گردد و در کمپوست موجود میباشد ،قارچ حداقل نیاز خود را به این عنصر از طریق کلسیم موجود در کمپوست تامین می نماید.