بذر کدو خورشتی

کدو خورشتی گیاهی یک‌ساله‌ بانام علمی Cucurbita pepo که دارای انواع مختلفی هستند.کدو خورشتی گیاهی است علفی با ساقه های بلند و خزنده و برگ‌های پهن .

 

 

بذر کدو خورشتی

گلهای کدو خورشتی زرد و میوه آن کشیده و سبز می باشد.

کدو خورشتی دارای ارزش غذایی بالا بوده و دارای خواص ضد پیری می باشد. کدو خورشتی حاوی مواد مغذی و ویتامین هایی است که در پایین آوردن چربی خون بسیار مفید بوده و به لاغری نیز کمک شایان توجهی می نمایند. این گیاه از طریق بذر کشت می شود و انتخاب بذر خوب کدو خورشتی از مهمترین قسمت عملیات پرورش آن می باشد.

 

بهترین زمان کاشت کدو خورشتی :

آب و هوای خیلی گرم باعث ریختن گل های کدو خورشتی و آب و هوای خیلی سرد باعث یخ زدگی میوه های آن می شود. از این رو بهترین زمان کاشت کدو خورشتی از اواخر فصل بهار تا فصل تابستان می باشد. زیرا آب و هوای معتدل در فصل تابستان باعث باردهی بیشتر بذرها و رسیدن میوه ها می گردد.
بذر کدو خورشتی

روش کاشت بذر کدو خورشتی :

قبل از کاشت ابتدا زمین را شخم زده و سپس خاک باغچه را به عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر با کودبرگ و کود دامی کهنه ترکیب کرده و زمین را صاف کنید. کرت هایی با فاصله ۹۰ سانتی متر ایجاد کرده و بذرها را روی بستر آماده شده با فاصله ۷۵ سانتی متر در عمق ۳ سانتی متری خاک قرار دهید. در هر گودال دو عدد بذر قرار دهید تا بعد از ۴ برگی شدن بوته ها، یکی از آنها که ضعیف تر است از نقطه تماس با خاک قطع کنید. با گذشت ۴۵ الی ۶۰ روز از زمان کاشت، کدو ها  قابل برداشت می باشند.

شرایط نگهداری :

خاک:

بهترین خاک، خاک لومی است چرا که زود گرم می‌شود و رطوبت را نگه‌ می‌دارد. pH مناسب برای کاشت انواع کدو ۵/۵ تا ۶/۷ است.

آبیاری:

خاک باید تا سبز شدن محصول، مرطوب بماند پس از اینکه گیاه قوی شد، آبیاری هر ۴ یا ۵ روز یکبار انجام گیرد.

نور:

کاشت کدو باید در جای گرم با نور مستقیم آفتاب انجام گیرد.